یادداشتی بر انیمیشن ‎‎‎‎‎Cars 3؛ وقت سرگرمی


یادداشتی بر انیمیشن ‎‎‎‎‎Cars 3؛ وقت سرگرمی

انیمیشن Cars 3 در باکس آفیس خوش درخشید و توانست رقیبان سرسختی را پشت سر بگذارد. Cars 3 انیمیشنی سه‌بعدی است که در فضایی کمدی به تصویر کشیده می‌شود و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده است. در ادامه نگاهی می‌کنیم به قسمت جدید این مجموعه و نقاط قوت و ضعف آن. ماشین‌ها مجموعه فیلم‌هایی هستند...

انیمیشن Cars 3 در باکس آفیس خوش درخشید و توانست رقیبان سرسختی را پشت سر بگذارد. Cars 3 انیمیشنی سه‌بعدی است که در فضایی کمدی به تصویر کشیده می‌شود و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده است. در ادامه نگاهی می‌کنیم به قسمت جدید این مجموعه و نقاط قوت و ضعف آن.

ماشین‌ها مجموعه فیلم‌هایی هستند که پیکسار از سال 2006 ساخت آن‌ها را آغاز کرده است. جان لستر کارگردانی دو قسمت ابتدایی را برعهده داشت و برایان فی طراح استوری‌برد و انیماتور کارکشته با ساخت قسمت سوم این مجموعه اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر گذاشت. داستان Cars 3 به واسطه حضور جکسون استورم یک ماشین مسابقه جدید و قدرتمند شکل می‌گیرد. بحران قصه از آنجایی شروع می‌شود که توانایی‌های جکسون بر روی دیگر ماشین‌های قدیمی تاثیر می‌گذارد و آنها را تا مرز بازنشستگی می‌برد. غلبه نسل جدید بر نسل پیشین به واسطه تکنولوژی خط اصلی داستان را شکل می‌دهد که تاثیرش را بر روی قهرمان قصه یعنی مک‌کوئین هم به نظاره می‌نشینیم. در این میان ناگهان سر و کله یک سرمایه‌گذار خارجی به نام استرلینگ پیدا می‌شود که از طرفداران قدیمی مک‌کوئین به شمار می‌رود. شخصیت جدیدی به نام کروز نیز عهده‌دار تمرین با او می‌شود تا بتواند او را به روزهای اوج خود بازگرداند. در ادامه داستان شاهد تعاملات پر فراز و نشیب مک‌کوئین و کروز هستیم که در نهایت پایانی خوش برای آن‌ها رقم می‌خورد. Cars 3 دنیای ماشین محوری را به تصویر می‌کشد که دنیاهای این چنینی را پیش‌تر در فیلم‌های دیگر پیکسار دیده‌ایم. دنیایی که تنها ماشین‌ها در آن زندگی می‌کنند و خبری از هیچ انسانی نیست.

یادداشتی بر انیمیشن ‎‎‎‎‎Cars 3؛ وقت سرگرمی
کروز در ابتدا نقش یک مربی و رفیق را برای مک‌کوئین بازی می‌کند اما داستان به گونه‌ای پیش می‌رود که ما با امید و آرزوهای او آشنا می‌شویم که اغلب به وقوع نپیوسته‌اند. در جاهایی مسیر داستان و دیالوگ‌ها به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد هدف سازندگان تنها جلب توجه کودکان نبوده است و در واقع آن‌ها طیف گسترده‌تری از مخاطب را هدف قرار داده‌اند. دو قسمت اول این مجموعه تا حدودی مختص به کودکان بود و شاید به آن اندازه که باید توجه مخاطب بزرگسال را جلب نمی‌کرد و برای آن‌ها چندان راضی کننده نبود. اما Cars 3 حرف‌هایی برای گفتن دارد. اینکه حتی یک قهرمان بزرگ هم نمی‌تواند بر زمان غلبه کند و در نهایت متوجه می‌شود که دوران او دیگر به اتمام رسیده است. چنین پیامی مخاطب را ناخودآگاه به یاد داستان اسباب بازی 3 می‌اندازد و دست به مقایسه می‌زند. تفاوت‌ها اینجا آشکار می‌شود چرا که تاثیرگذاری داستان اسباب بازی تا حدی است که می‌تواند اشک مخاطب را جاری کند و به عبارتی پیام آن تا اعماق جان مخاطب رسوخ می‌کند و آن را درک می‌کند. اما این فیلم فاقد چنین تاثیرگذاری است و تنها فیلمی خوش‌ساخت و سرگرم‌کننده باقی می‌ماند.

سکانس‌های زیادی از فیلم تمرین‌های ورزشی ماشین‌ها را به تصویر می‌کشد که درون‌مایه ورزشی مسابقه‌ای به فیلم بخشیده است که این موضوع اگرچه می‌تواند برای علاقه‌مندان به ماشین‌ها بسیار جذاب باشد، اما ممکن است از توان مخاطب‌های دیگر خارج باشد و تحمل فیلم را برایشان مشکل سازد.
یادداشتی بر انیمیشن ‎‎‎‎‎Cars 3؛ وقت سرگرمی
همانند این اثر، سایر ساخته‌های برایان فی نیز همواره از لحاظ بصری موفق بوده‌اند. جزئیاتی که به بهترین نحو به تصویر کشیده شده و موجب خلق تصاویر زیبایی شده است. پیکسار همیشه از لحاظ قدرت بصری موفق عمل کرده و Cars 3 هم دلیلی بر این ادعا است.

در قسمت ابتدایی این مجموعه پل نیومن صداپیشگی داک هادسون را بر عهده داشت. او که در سال 2002 بعد از بازی در فیلم جاده‌ای به سوی تباهی اعلام بازنشستگی کرده بود، برای این فیلم استثنا قائل شد و صداپیشگی آن را انجام داد. او در سال 2008 از دنیا رفت و هنگامی که سازندگان تصمیم به ساخت قسمت دوم این مجموعه گرفتند، مجبور به حذف نقش او شدند. در انیمیشن Cars 3 سازندگان و عوامل این فیلم سینمایی تا حد زیادی خلاء حضور او را پر کرده‌اند و در حقیقت تصمیم گرفتند دیر هنگام یادی از او بکنند. اگرچه حضور او به رویاها و خاطرات محدود شده است.

اوون ویلسون صداپیشگی مک کوئین و آرمی همر صداپیشگی جکسون استورم را برعهده دارند. همچنین ناتان فیلیون، کری واشینگتن و کریستلا آلونزو نیز به ترتیب به جای استرلینگ، ناتالی سرتین و کروز حرف می‌زنند. کیل موری و باب پترسون که جزو فیلمنامه‌نویسان با سابقه پیکسار به شمار می‌آیند، با همراهی مایک ریچ فیلمنامه انیمیشن Cars 3 را به نگارش درآورده‌اند و تلاش داشتند با پرداختن به مسابقات اتومبیل‌رانی، اکثر مخاطبان را به این انیمیشن جذب کنند. اما با این وجود Cars 3 انیمیشنی نیست که برای تمام رده‌های سنی جذاب باشد و بتواند توجه همه را جلب کند.

یادداشتی بر انیمیشن ‎‎‎‎‎Cars 3؛ وقت سرگرمی
دقایق ابتدایی فیلم این تصور را در ذهن مخاطب تقویت می‌کند که قرار است بعد از شکست مک‌کوئین ما شاهد تلاش‌های او باشیم تا در پایان کار برای پیروزی به مسابقه بازگردد. اما فیلم در نهایت نگاه عمیق‌تری به ما می‌دهد، در مورد افرادی که (در هر زمینه‌ای) پیر شده‌اند و باید با این موضوع کنار بیایند که روزی شخص جوان‌تری از آن‌ها جلو خواهد زد و جایشان را می‌گیرد. در مجموع انیمیشن Cars 3 نسبتا عملکرد مناسبی دارد و در جایگاه بالاتری نسبت به قسمت دوم قرار می‌گیرد. Cars 3 فیلمی سرگرم‌کننده است که داستانش را ساده و بدون پیچیدگی خاصی تعریف می‌کند و در نهایت با پایانی خوش مخاطب را رها می‌کند.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
یادداشتی بر انیمیشن ‎‎‎‎‎Cars 3؛ وقت سرگرمی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید