اجازه استفاده از 1.5 میلیارد دلار ازمنابع صندوق ذخیره ارزی برای صنایع روستایی و ایجاد اشتغال / امروز 32 درصد منابع بانکی به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است / اختصاص 50 هزارمیلیارد تومان برای طرح رونق تولید و نوسازی صنعتی


به گزارش شاتا محمد شریعتمداری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری تامین مالی طرحهای معدنی صندوق بیمه فعالیتهای معدنی و بانک صنعت و معدن افزود : ازمجموع 600 هزارمیلیارد تومان منابع بانکی که در اختیار فعالیتهای اقتصادی قرارمی...

اجازه استفاده از 1.5 میلیارد دلار ازمنابع صندوق ذخیره ارزی برای صنایع روستایی و ایجاد اشتغال / امروز 32 درصد منابع بانکی به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است / اختصاص 50 هزارمیلیارد تومان برای طرح رونق تولید و نوسازی صنعتی


به گزارش شاتا محمد شریعتمداری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری تامین مالی طرحهای معدنی صندوق بیمه فعالیتهای معدنی و بانک صنعت و معدن افزود : ازمجموع 600 هزارمیلیارد تومان منابع بانکی که در اختیار فعالیتهای اقتصادی قرارمی گیرد باید 40 درصد به بخش صنعت و معدن اختصاص باید و امروز خوشبختانه 32 درصد از این سهم را در اختیار داریم .

شریعتمداری افزود : البته بخشی از آن به صورت چرخشی در اختیارصنایع و معادن فعال قرارمی گیرد و بخشی برای فعالیتهای توسعه ای و بخش دیگری برای سرمایه در گردش مورد استفاده واقع می شود.
وی تصریح کرد : علاوه بر این ، دولت حدود 50 هزارمیلیارد تومان در سرفصل های مختلف برای طرح رونق تولید و نوسازی صنعتی کشور اختصاص داده که منابع بانکی را دراختیار واحدهای تولیدی کشورقرارمی دهد.
شریعتمداری درادامه دولت دوازدهم را دولت رونق فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی کشور اعلام کرد و افزود : تمام تلاش مان را در افزایش سهم این بخش در اقتصاد کشور و ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی کشور و حوزه صنعت و معدن انجام می دهیم و امیدواریم در 4 سال پیش رو گامهای موثری برداریم.
وی تاکید کرد : یکی از مهمترین برنامه های دولت دوازدهم ، با رهنمودهای دکتر روحانی رییس محترم جمهوری اسلامی ایران توجه به حوزه معدن است یعنی نگاه دولت به استفاده اهرمی از بودجه برای توسعه فعالیتهای صنعتی و معدنی است که ظهرو بروزش را مشاهده می کنید.

اجازه استفاده از 1.5 میلیارد دلار ازمنابع صندوق ذخیره ارزی برای ایجاد اشتغال روستایی صادر شد
وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد : خوشبختانه با نظر مبارک مقام معظم رهبری اجازه استفاده از 1.5 میلیارد دلار ازمنابع صندوق ذخیره ارزی برای ایجاد اشتغال در روستاها و بخش های زیر 10 هزار نفر کشور داده شده و به محض اینکه این اعتبار در اختیار دولت قرارگرفت آیین نامه اجرایی آن تنظیم و در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسید و ان شاء الله به اجرا در خواهد امد.

شریعتمداری تاکید کرد : در این قانون و نیز آیین نامه اجرایی آن معدن از جایگاه ویژه ای برخوردار است و با توجه به نقش معدن درایجاد اشتغال بخش ها و روستاهای کشور و گسترده بودن فعالیتهای معدنی به خصوص کوچک و توسط در پهنا و گستره ایران اسلامی این امکان هست که در ایجاد اشتغال مولد نقش موثری ایفا کند.
وی اظهار کرد : به هین دلیل بخش معدن به طور ویژه در قانون و آیین نامه اجرایی به صراحت ذکر شده و بخشی از این منابع هم علاوه بر منابع قبلی در اختیار بخش معدن قرارگرفت.
وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت افزود : برای اینکه بتوانیم ازمجموع منابع موجود استفاده اهرمی بکنیم و بتوانیم بخش قابل ملاحظه ای ازمنابع سیستم بانکی را دراختیار بخش صنعت و معدن قراردهیم تفاهم نامه هایی را در یک سلسله تفاهم نامه های زنجیره ای با بانکهای عامل پیش بردیم که ان شاء الله با افزایش سرمایه صندوق این تفاهم نامه نیز افزایش پیدا میکند.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه اخیر یاد‌آور شد : مقدماتی که امروز بخشی از آن را ملاحظه می کنید در راستای این سیاست کلان و کلی دولت خدمتگذار و شخص دکتر روحانی است و بسیار خوشبختم که صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی تفاهم نامه ای را با بانک صنعت و معدن که هر دو در عرصه حمایت از معدن و صنایع معدنی پیشتاز هستند به امضا رساندند.
وی گفت : قبلا این صندوق با حداقل سرمایه توان حضور در فعالیتهای حمایتی بخش معدن را نداشت و با تصویب به موقع قوانین و مقررات لازم و اجرای سازمان برنامه و بودجه طی ماههای اخیر این سرمایه حدود 10 برابر افزایش یافت و این قدم بزرگی است .

وجود ظرفیت اعطای 400 میلیارد تومان منابع و صدور ضمانت نامه فعالیتهای معدنی
شریعتمداری ادامه داد : الان ظرفیت حدود 400 میلیارد تومان منابع و هم صدور ضمانت نامه برای فعالیتهای معدنی کشور چه در حوزه تامین ماشین آلات و تجهیزات برای فعالیتهای معدنی و چه درمورد سایر طرحهای مرتبط با عملیات معدنی در اختیار این بخش است که این ، علاوه بر سایر اعتبارات و منابعی است که سیستم بانکی به طور طبیعی در اختیار این بخش قرارمی دهد.
وی تصریح کرد : با تکیه بر چنین اطلاعاتی ان شاء الله در سال جاری وادامه مسیر دولت دوازدهم ، فصل رونق فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی کشور خواهد بود .
شریعتمداری تاکید کرد : توصیه من این است که در تامین منابع که صندوق در اختیار بخش های گوناگون قرارمی دهد به موضوع ایمنی معادن به ویژه در معادن زغال سنگ که شرایط ایمنی نامتعادلی دارند توجه شود و بعد در کنار ان در سایر معادن در اولویت کار صندوق قراربگیرد .
وی افزود : اگر چه ممکن است این اقدام مستقیما در ایجاد اشتغال نقش ایفا نکند اما ایمنی واحد های معدنی باعث جذب نیروهای جوان به سمت فعالیتهای معدنی می شود وما باید مرهون تلاش همه معدن کاران و کارگران معدنی در زیر زمین و در بدترین شرایط در تبدیل این ثروت ملی و این دارایی بزرگ به فعالیتهای مولد سازنده در اقتصاد کشور نقش دارند باشیم.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه خبر از انتصاب مجدد دکتر کرباسیان به سمت ریاست سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران داد .
وی با اشاره به در اختیارگذاشتن 15 پهنه و 5 محدوده درحوزه های گوناگون معدنی بعد از برداشتن ریسک های اولیه گفت : خبر خوبی است که امیدواریم موجب فعالیتهای وسیعتر شود. ما در حوزه صنایع معدنی هم به فولاد و مس و طلا و محصولات اساسی چشم داریم و تلاش داریم زنچجره تولید این فعالیتها را مثلا در فولاد از سنگ آهن به رنگ در آهن در خط تولید مورد توجه قرار دهیم و توازن ایجاد کنیم در بخش های مختلف با ایجاد ستاد عالی فولاد که در وزرات صنعت ،‌معدن و تجارت شکل گرفته است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد : امیدواریم در سایر حوزه های فعالیتهای معدنی علاوه بر حوزه معادن فلزی درحوزه مواد کانی غیر فلزی قدمهای موثری برداریم و در حوزه فلزات گرانبها که استفاده های ویژه در فعالیتهای های معدنی می شود توجه ویژه ای را اعمال خواهیم کرد.
شریعتمداری اضافه کرد : امیدواریم این حرکت که یک گام به جلو برای در اختیار قراردادن تسهیلات و ایجاد اطمینان به منظور کاهش ریسک فعالیتهای معدنی هست منشا خیر و اثر باشد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای بانک صنعت و معدن درحوزه صنعت و معدن در دولت یازدهم گفت : این بانک پیشتاز فعالیتهای مربوط به اعطای تسهیلات به اینگونه فعالیتها بوده و در این دوره موفق عمل کرده است.

تفویض اختیار شورای عالی معادن کشور به شورای معادن استانی
شریعتمداری همچنین در این مراسم از تفویض اختیار شورای عالی معادن کشور به شورای معادن استانی خبر داد و افزود : بخش قابل ملاحظه ای از اختیاراتی که به صورت متمرکز در شورا تصویب و به امضای وزیر می رسید با بررسی های کارشناسی در 14 یا 15 محور به شورای معادن استانی که به ریاست استانداران در سراسر کشور تشکیل می شود محول و تفویض شد که البته نظارت از مرکز همچنان ادامه می باید و امیدواریم از این قبل بتوانیم یک گسترشی در فعالیتهای معدنی داشت باشیم.
وی اظهار کرد : همکاری بسیارخوب و صمیمانه ای بین بخش خصوصی فعال در حوزه معدن وجود د ارد. یک اختلاط مزاجی هم بین ارگان سیاستگذاری دولت و بخش خصوصی بوجود اوردیم وحضور آقای بهرامن رییس خانه معدن به عنوان رییس هیات مدیره صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی جهت گیری صندوق را درجهت منافع موثر و قابل توجه بخش معدن بیشتر خواهد کرد.
شریعتمداری افزود : این همکاری با سازمان نظام مهندسی معدن هم همکاری مشفقانه ای است و با جدیت کار را پیگیری می کنند تا ما بتوانیم با تجمیع نظرات و دیدگاههای صاحب نظران ، فعالان شاغل در عرصه فعالیتهای معدنی، به کارگیری منابع لازم و حمایت های لازم مالی و پوشش ریسک فعالیتهای صنعتی و معدنی شاهد رشد این بخش در آینده باشیم.

خبرنگار : منصوره قنبری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه معدن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر