چهارمین معدن نیترات دنیا در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد


چهارمین معدن نیترات دنیا در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد

یاسوج- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشف نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد ،ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.

کشور های آمریکا، چین و شیلی دارای بیشترین ذخیره ماده معدنی راهبردی نیترات در جهان هستند.
داریوش دیودیده روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: با توجه به قرار گرفتن این معدن در منطقه کمتر توسعه یافته دیشموک کهگیلویه، بهره‌برداری از این معدن ،توسعه بخش دیشموک را شتاب می دهد.
وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر وارد کننده این ماده معدنی راهبردی است، افزود: با کشف این معدن کشور علاوه بر اینکه از واردات نیترات بی نیاز شده ،زمینه صدور آن به خارج از کشور نیز فراهم می شود.
ایرنا اظهار داشت: نخستین ذخیره نیترات کشور در منطقه لیراب کهگیلویه و بویر احمد از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور کشف شده است.
دیودیده بیان کرد: حجم ذخیره معدن نیترات دیشموک بیش از 605 هزار تن با عیار آن 8/1 درصد برآورد شده است.
وی عنوان کرد: نیترات ماده معدنی مهمی است که در حوزه های مختلفی از جمله صنعت نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع داروسازی و دستگاه های سرمایشی و تهویه مطبوع کاربرد دارد.
به گفته وی ، پایداری این معدن حدود 300 سال تخمین زده می شود.
بخشدار دیشموک در شهرستان کهگیلویه نیز گفت: معدن نیترات دیشموک یکی از طرح های آینده دار کهگیلویه و بویراحمد است که سالها بدون هیچ فعالیتی راکد مانده بود و هم اینک توسط دولت تدبیر و امید فعال شده است.
حسن امیریان افزود: در معدن نیترات بخش دیشموک بیش از 400 نوع مشتقات تولید خواهد شد.
بخشدار دیشموک گفت: نهایی شدن فعالیت معدن نیترات دیشموک می تواند این بخش را به قطب صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کند.
وی ابراز داشت: تاکنون ساختمان های اداری و برخی تجهیزات صنعتی معدن نیترات دیشموک دایر شده و فعالیت های آن مطابق برنامه ریزی ادامه دارد.
میزان ذخیره کلی نیترات معدن لیراب افزون بر یک میلیون تن پیش بینی شده که ذخیره 180 هزار تنی آن قطعی و با توجه به وضعیت زمین شناسی و توپوگرافی معدن، روش استخراج روباز پیش بینی شده است.
شماری از مردم بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در تیرماه سال 1385شمسی در نامه ای به رییس جمهوری وقت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار بهره برداری از معدن نیترات پتاسیم لیراب دیشموک شدند.
معدن لیراب دیشموک در سال 1380 توسط وزارت صنایع و معادن وقت کشف شد و از طریق رسانه های همگانی درباره وجود ماده کمیاب نیترات پتاسیم لیراب به مردم و جامعه اطلاع رسانی شد.
براساس اطلاعات سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه معدن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شکوفا شدن دارد.
حدود ۳۰ درصد از صادرات استان در حوزه معادن است .
بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است.
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه در سال 1395 بیش از 22 هزار نفر بوده است.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشار دهنده: مسعود علیزاده
9868/1662

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طالع بینی سال اژدها / خصوصیات متولدین سال اژدها + فیلم