سن بارداری چیست + آموزش نحوه ی محاسبه سن بارداری


سن بارداری چیست + آموزش نحوه ی محاسبه سن بارداری سن بارداری سن حاملگی در سونوگرافی-اندازه گیری سن بارداری نرم افزار محاسبه سن بارداری-تقویم بارداری-هفته چندم بارداری هستم تقویم بارداری انلاین-محاسبه سن بارداری به ماه-محاسبه هفته بارداری آنلاین در ناباروری‌هایی که عوامل مردانه دخیل است با انجام آزمایش ساده، پاسخ آن دریافت می‌شود اما در...

سن بارداری چیست + آموزش نحوه ی محاسبه سن بارداری

سن بارداری

سن حاملگی در سونوگرافی-اندازه گیری سن بارداری

سن بارداری چیست + آموزش نحوه ی محاسبه سن بارداری

نرم افزار محاسبه سن بارداری-تقویم بارداری-هفته چندم بارداری هستم

تقویم بارداری انلاین-محاسبه سن بارداری به ماه-محاسبه هفته بارداری آنلاین

در ناباروری‌هایی که عوامل مردانه دخیل است با انجام آزمایش ساده، پاسخ آن دریافت می‌شود اما در خانم‌ها ممکن است اختلالات تخمک گذاری مانع از فرزندآوری شود .که افزایش سن در کیفیت تخمک‌ها مؤثر است. کاهش کیفیت در باروری تخمک‌ها از سن ۳۵ سالگی به بعد است. بهتر است تا قبل از ۳۵ سال اقدام به فرزندآوری کرد، بارداری بعد از ۳۵ سالگی خطرناک است.

بارداری یا حاملگی، به وضعیتی گفته می‌شود که زن در رحم خود دارای رویان یا جنین باشد. به دوران بارداری «دورهٔ آبستنی» نیز گفته می‌شود؛ این دوره با به دنیا آمدن نوزاد (زایمان) به پایان می‌رسد.

در انسان دورهٔ بارداری طبیعی حدود ۳۸ هفته از زمان بارور شدن طول می‌کشد. اگر طول این دوره از آخرین قاعدگی فرد باردار محاسبه شود، مقدار طبیعی آن تقریباً ۴۰ هفته خواهد بود. نطفه در حال رشد انسان در هفته‌های اول بارداری رویان و پس از این دوره، تا پایان بارداری، جنین نامیده می‌شود. انسان در هر بار بارداری معمولاً فقط یک جنین در رحم دا

رد، اگرچه موارد چندقلویی نیز چندان نادر نیست. سازمان بهداشت جهانی مدت عادی حمل را بین ۳۷ تا ۴۲ هفته معین می‌کند.

مصرف داروها در دوران بارداری

در دوران بارداری اصولاً به جز برخی ویتامینها و مکملهای غذایی تجویز سایر داروها باید با احتیاط صورت گیرد زیرا خطر سقط جنین یا ایجاد ناهنجاریهای مادرزادی جنین وجود دارد.

؛ داروهای خطرناک در دوران بارداری

استامینوفن آسیکلوویر داروهای ضد تهوع (مثل اندانسترون و متو کلوپرامید) آسپارتام آسپرین با دوز پایین آرام‌بخشهای ملایم (مثل مپروبامات، کلردیازپوکساید و فلوکسیتین) پنی سیلین، سفالکسین، اریترومایسین و چند آنتی بیوتیک دیگر زایوودین قرص‌های ضد بارداری ایبوپروفن (بروفن) به جز در سه‌ماههٔ آخر بارداری برخی داروهای ضد فشار خون مانند متیل دوپا داروهای ضد افسردگی

سن بارداری چیست + آموزش نحوه ی محاسبه سن بارداری

لیست غذایی ممنوعه برای زنان باردار

زعفران: زعفران یکی از شناخته شده‌ترین مواد غذایی است که مصرف بیش از حد آن موجب سقط جنین می‌شود. تخم شوید: تخم شوید از قدیم به عنوان یک داروی قاعده آور استفاده می‌شده است و احتمالاً به دلیل تحریک هورمون‌هایی که عامل شروع قاعدگی و نیز انقباض عضلات رحمی هستند باعث سقط جنین می‌شود. کافئین: سال‌های زیادی است که گفته می‌شود مصرف مقدار زیاد کافئین در روز (چه از طریق قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه‌های انرژی‌زا) در طول دوران بارداری با خطر سقط‌جنین همراه است و تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت، آن را تأیید می‌کند. پنیر نرم: بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید. اما چرا؟ چون ممکن است پاستوریزه نباشند و آلوده به لیستریا باشند، باکتری که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود. گوشت: محصولات فریز شده و منجمد ممکن است آلوده به لیستریا باشند. به همین دلیل، گوشت‌ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود و موقع پخت حتماً انواع گوشت را کامل بپزید. این گوشت‌ها ممکن است آلوده به توکسوپلاسموز باشند که انگلی است که موجب یک نوع عفونت می‌شود و با اینکه نادر است اما ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد یا یک مشکل حاد برای سلامتی شود. ماهی: جیوه که در بسیاری از ماهی‌ها وجود دارد برای بچه خطرناک است. جیوه یک سم عصبی است که رشد مغز جنین را مختل می‌کند. زمانیکه جیوه از آلودگی وارد آب دریا می‌شود.

زنان باردار میتوانند رژیم لاغری داشته باشند؟

امروزه همه نگران افزایش وزن هستیم، در این بین شاید خانم ها بیشتر نگران تناسب اندام و رژیم غذایی دوران بارداری خود باشند و مخصوصا در بین خانم هایی که تصمیم به بارداری می گیرند و یا باردار هستند، همیشه این بحث و نگرانی وجود داشته است که آیا می توانند قبل یا در حین بارداری رژیم بگیرند و وزن خود را به وزن ایده آل برسانند یا خیر. طبق آخرین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، پزشکان متوجه شده اند که کاهش وزن با ریتم کند در طول بارداری نه تنها امکان پذیر است، بلکه برای برخی مادر ها که اضافه وزن بالایی دارند ضروری میباشد (منظور ما از اضافه وزن BMI بالای “۳۰” است). از طرفی دیگر کاهش وزن برای مادرانی که قبل از بارداری وزنی در محدوده ی طبیعی داشته اند اصلا توصیه نمی شود.

البته در کنار این مساله، مسائل بسیار مهم تری هم مطرح هست که وزن ایده آل برای باردار شدن و پرورش یک جنین سالم چه وزنی است و تا چه حد مجاز هستید تا مواد غذایی یا کالری مصرفی خود را محدود کنید تا به وزن ایده آل خود نزدیک شوید. برای این موضوع بهتر است با پزشک زنان و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

در طول بارداری مراقب کالری مصرفی خود باشید

بله! اگر شما دارای اضافه وزن (چه کم و چه زیاد) باشید، باید بیشتر از هر مادر دیگری در دوران بارداری کالری مصرفی خود را تحت نظر کارشناس تغذیه تحت کنترل داشته باشید و سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید. این اضافه وزن در طول بارداری می تواند شدیدتر شود و ریسک ابتلا به بیماری های و اختلالات دوران بارداری را چه برای مادر و چه جنین افزایش دهد. با اینکه در نهایت به علت رشد جنین در رحم وزن شما زیاد خواهد شد، اما این اضافه شدن وزن باید طبق جدول استاندارد باشد و نباید از اعداد این جدول بالاتر نرود. شما میتوانید از راهنمایی‌های کارشناسان رژیم لاغری نیز کمک بگیرید و رژیم غذایی دوران بارداری مخصوص به خود را داشته باشید.

سن بارداری چیست + آموزش نحوه ی محاسبه سن بارداری

محاسبه سن بارداری، چند ماهه هستم؟

محاسبه سن بارداری از نظر علمی ، بر اساس هفته و تریمستر (سه ماهه) می باشد . اصلا چیزی به عنوان “ماه ” از نظر علمی کاربرد ندارد . به همبن دلیل مرجع علمی دقیق و مشخصی هم جهت تعیین ماه های بارداری وجود ندارد . حتی در منابع و سایت های خارجی ، تفاوت هایی از نظر حساب کردن “ماه بارداری ” مشاهده کردم.
کل بارداری 280 روز (40 هفته / 9 ماه و ده روز) هست.(از روز لقاح ، نه از روز اول پریود ).
اما اصولا در علم زنان و مامایی از روز اول پریود حساب میکنن و به همین دلیل بارداری میشه 42 هفته ! (که در واقع 2 هفته اولش باردار نیستید).
چرا پزشکان و ماماها، بارداری را از روز اول پریود حساب می کنند ؟
چون زمان دقیق تخمک گذاری شخص را نمی دانیم . و هم چنین نمی شود برای هر شخص ، یک روز خاص تخمک گذاری را در نظر گرفت ! مثلا برای لیلا خانم ، از روز 11 سیکل بارداری را حساب کنیم ، و برای مریم خانم ، روز 17 را !! هم چنین دقیقا نمی دانیم در کدام رابطه و در چه روزی ، لقاح صورت گرفته . خیلی از خانمها به اشتباه فکر می کنند روز نزدیکی شان ، همان روز لقاح است . اما همیشه اینطور نیست . چون ممکن است نزدیکی شما در روز 9 سیکل تان باشد و تخمک گذاری و لقاح در روز 14 اتفاق بیفتد.(با همان اسپرم 4-5 روز پیش).
1. هفته >> که از اولین روز آخرین پریود حساب میشه . تمام اعمال مامایی و پزشکان بر مبنای همین “هفته” هست.پس سعی کنید همیشه از اول سن بارداری تان را به “هفته ” یا د گرفته و بیان کنید.”سن واقعی جنینی ” همیشه دو هفته عقب تر از ” سن بارداری بر اساس تاریخ پریود” می باشد . مثلا در واقع ، خانمی که در هفته 42 بارداری به سر می برد ، سن جنینی اش 40 هفته است . یعنی از لقاح 40 هفته و 10 روز گذشته و بارداری به اتمام رسیده است .
2. تریمستر (سه ماهه) >> کل بارداری از روز اول پریود ، 42 هفته است که به طور قراردادی به سه تا تریمستر(سه ماهه) تقسیم شده :
سه ماهه اول: از صفر تا 14 هفته (2 هفته اول در واقع باداری وجود نداشته )
سه ماهه دوم: 14 تا 28 هفته
سه ماهه سوم : 28 تا 42 هفته
3. ماه >>> اکثر خانم ها سوال میکنن که “من در ماه چندم بارداری م هستم؟”
تقسیم بندی بصورت “ماه” ارزش بالینی برای ماما و پزشک ندارد . فقط جهت اطلاع شما ، و برای رسیدن به پاسخ این سوالات ، ماه های بارداری رو محاسبه کردم. ولی هم چنان یادتون باشه که ارزش “ماه” خیلی کمتر از ” هفته ” ست و ما اصلا با سیستم “ماه چندم بارداری” کاری نداریم. پس موقع شرح حال دادن ، فقط هفته ها در ذهنتون باشه.
سن بارداری چیست + آموزش نحوه ی محاسبه سن بارداری
ماه های بارداری
1. یک ماه تمام/ 30 روز: 4 هفته و 2 روز
2.دو ماه تمام/60 روزاز لقاح : 8 هفته و 4 روز
3. سه ماه تمام / 90 روز : 12 هفته و 6 روز
4. چهار ماه تمام / 120 روز : 17 هفته و 1 روز
5. پنج ماه تمام / 150 روز : 21 هفته و 3 روز
6.شش ماه تموم / 180 روز : 25 هفته و 5 روز
7. هفت ماه تموم / 210 روز: 30 هفته
8. هشت ماه تموم / 240 روز : 34 هفته و 2 روز
9. نه ماه تموم / 270 روز: 38 هفته و 4 روز
چون بارداری 9 ماه و 10 روزه : یعنی 38 هفته و 4 روز + 10 روز = 40 هفته تمام .
برای زایمان طبیعی :معمولا از 38 هفته منتظر درد های زایمان طبیعی هستیم.
برای سزارین : معمولا اجازه میدن 38 هفته پر بشه وداخل هفته 39 وقت سزارین میدن (مثلا 38 هفته و 1 روز…2 روز ….3روز …)
گردآوری و بازنشر: خاتون آنلاین

مطالب مشابه:

آشنایی با عکس رنگی رحم در دوران بارداری+ نحوه گرفتن عکس رنگی رحم

ماساژ در دوران بارداری چه تاثیراتی دارد

دلایل اصلی سفت شدن شکم هنگام بارداری چیست؟

مدل مانتو بارداری حاملگی 2017 – 1396

تغذیه زنان در دوران حاملگی زایمان+تصاویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...