دانه چیا چه خواصی دارد


دانه چیا چیست و چه خواصی دارد خواص دانه چیا برای سلامتی موضوع این نوشتار است. دانه چیا قرن‌ها جزء اصلی رژیم غذایی مایاها و آزتک‌ها بوده‌است. امروزه این دانه به خاطر فوایدی که برای سلامتی دارد و کاربردش در آشپزی، علاقه‌ی بسیاری از آدم‌ها را به خود جلب کرده‌است. به نظر می‌رسد دانه‌ی چیا منبعی غنی برای مواد مغذی و...

دانه چیا چیست و چه خواصی دارد

خواص دانه چیا برای سلامتی موضوع این نوشتار است. دانه چیا قرن‌ها جزء اصلی رژیم غذایی مایاها و آزتک‌ها بوده‌است.

امروزه این دانه به خاطر فوایدی که برای سلامتی دارد و کاربردش در آشپزی، علاقه‌ی بسیاری از آدم‌ها را به خود جلب کرده‌است. به نظر می‌رسد دانه‌ی چیا منبعی غنی برای مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

دانه چیا چه خواصی دارد

فواید دانه چیا

۱. اسید چرب امگا ۳

دانه‌ی چیا سرشار از چربی‌های غیراشباع چندتایی، به ویژه اسیدهای چرب امگا۳ است. پروفایل لیپید (چربی)‌ دانه‌ی چیا متشکل از ۶۰ درصد امگا ۳ است، که باعث می‌شود یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی اسید چرب‌ها باشد- به‌ویژه آلفا لینولنیک اسید، یا ای‌ال‌ای. امگا ۳ موجود در دانه چیا می‌تواند به کاهش التهاب، بالا رفتن عملکرد شناختی و پایین آوردن کلسترول کمک کند.

۲. فیبر

فیبر با کاهش التهاب، پایین آوردن کلسترول، و تنظیم عملکرد روده در ارتباط است. دانه‌ی چیا منبعی فوق‌العاده برای فیبر است، که تنها ۲ قاشق غذاخوری از آن ۱۰ گرم فیبر دارد، این حیرت‌انگیز است. این معادل یک‌سوم میزان مصرف توصیه‌شده برای هر روز است.

۳. آنتی‌اکسیدان

دانه‌ی چیا سرشار از آنتی‌اکسیدان است که برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری و سرطان مفید است. هم‌چنین پروفایل آنتی‌اکسیدان بالا به این دانه کمک می‌کند پوسته‌اش ماندگاری بالایی داشته‌باشد. این دانه تقریبا ۲ سال خارج از یخچال دوام می‌آورد.

۴. مواد معدنی

۲ قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی ۱۸ درصد کلسیم، ۳۵ درصد فسفر، ۲۴ درصد منیزیم و حدود ۵۰ درصد منگنز میزان مصرف مرجع غذایی (DRI) است.

این مواد مغذی به شما کمک می‌کند از فشار خون بالا پیشگیری کنید و وزن‌تان را در سطح سلامت حفظ کنید، و نیز برای سوخت و ساز انرژی و بخشی از سنتز دی‌ان‌ای مهم است.

۵. احساس سیری

سیری احساس پُری و رضایت است، که باعث می‌شود بین وعده‌های غذایی کم‌تر هوس خوراکی بکنید. ترکیب پروتئین، فیبر و ایجاد هاله‌ای ژله‌ای در اطراف دانه‌های چیا در هنگام مخلوط شدن با مایعات در اثرات سیری آن نقش دارد.

۶. فاقد گلوتن

دانه‌ی چیا حاوی گلوتن یا غلات نیست. برای همین می‌توانید از تمام فواید مغذی آن در یک رژیم بدون گلوتن بهره‌مند شوید.

۷. جایگزینی برای تخم‌مرغ

لایه‌ی بیرونی دانه‌ی چیا هنگام مخلوط شدن با مایعات متورم می‌شود تا یک ژله در اطراف آن ایجاد کند. می‌توانید از این به جای تخم‌مرغ استفاده کنید تا کلسترول را پایین بیاورید و محتوای مواد مغذی خوراکی‌ها و کیک و کلوچه‌ها را افزایش دهید.

برای درست کردن جایگزینی برای تخم‌مرغ، ۱ قاشق غذاخوری دانه‌ی چیا را با آب مخلوط کنید و بگذارید برای ۱۵ دقیقه بماند.

۸. به‌طور کامل قابل هضم است

بر عکس دانه‌ی کتان، که‌ آن نیز سرشار از اسید چرب امگا ۳، فیبر، و مواد معدنی است، لازم نیست دانه‌ی چیا را پودر کنید تا مواد مغذی آن را جذب کنید یا آن را جایگزین تخم‌مرغ کنید.

۹. رفع اختلال در سوخت و ساز چربی‌ها (دیس‌لیپیدمی)

پژوهشی که در مجله‌ی انگلیسی تغذیه چاپ شده‌است نشان می‌دهد دانه‌ی چیا به عنوان یک منبع چربی خوراکی می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول را پایین بیاورد، در حالی که اچ‌دی‌ال یا کلسترول “خوب” را افزایش می‌دهد.

هم‌چنین این پژوهش نشان داده‌است وقتی دانه‌ی چیا را جایگزین دیگر منایع چربی می‌کنید، از جمله روغن ذرت، آلفا لینولنیک اسید موجود در آن، می‌تواند از میزان تری‌گلیسیرید بالا جلوگیری کند و چاقی را در قسمت مرکزی بدن کاهش دهد.

۱۰. تنظیم قند خون

دانه‌ی چیا می‌تواند نقش مهمی در تنظیم میزان انسولین ایفا کند. این دانه می‌تواند مقاومت به انسولین را پایین بیاورد و میزان غیرعادی انسولین را در خون کاهش دهد.

برترین مطالب مرتبط

خواص سیاه دانه

خواص دانه ها

گیاه کبر چیست و چه کاربردی دارد

دانه این سبزی خوشمزه شبیه آسپرین است!!

خواص بی نظیر اسپرزه

شاهدانه چه خواصی دارد

دانه ای خوش طعم برای بی خوابی


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو