با احترام به دیگران از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کنید


آلزایمر یا زوال عقل از جمله بیماری هایی هستند که در کهنسالی و پیری به سراغ فرد می آیند. عوامل بسیار مختلفی در ایجاد این اختلال دخیل هستند. پیشگیری یکی از بهترین روش ها برای در امان ماندن از آلزایمر است؛ به تازگی نتایجی بدست آمده است که نشان می دهد احترام به دیگران باعث […]

با احترام به دیگران از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کنید

آلزایمر یا زوال عقل از جمله بیماری هایی هستند که در کهنسالی و پیری به سراغ فرد می آیند. عوامل بسیار مختلفی در ایجاد این اختلال دخیل هستند. پیشگیری یکی از بهترین روش ها برای در امان ماندن از آلزایمر است؛ به تازگی نتایجی بدست آمده است که نشان می دهد احترام به دیگران باعث پیشگیری از بروز آلزایمر در فرد می شود. با دکتر سلام همراه باشید.

یک متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: در زمان سالخوردگی فرد با استرس بالایی روبرو است چرا که هراس آن دارد که دیگر اعتماد و محبوبیت سال های جوانی و میانسالی خود را در بین اقوام و دوستان نداشته باشد لذا آنچه در این میان مهم است افزایش ارتباط اجتماعی و حفظ حرمت هاست.
علی اکبر رضایی متخصص مغز و اعصاب ، عصر امروز ۲آبان ماه، در دومین همایش آموزشب پیشگیری از آلزایمر اظهار کرد: با گذشت زمان و پیشرفت بهداست و درمان، بیماری های عفونی روندی نزولی یافت که این خود عامل مهمی در افزایش طول عمر آدمیان بود.
وی با بیان اینکه نحوه زندگی و فایده انسان برای جامعه مهمتر از طول عمر اوست افزود: در این عصر و زمان دیگر داشتن عمری طولانی مد نظر نیست، سن وسال وشاید رسیدن به پیری آرزوی بزرگان ما نباشد بلکه داشتن عمری باعزت بهتر از عمری طولانی همراه با درد ورنج برای خود و دیگران است.
رضایی اضافه کرد: با افزایش سن، عملکرد اندام‌های بدن ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و برخی بیماری‌ها در فصل‌های مختلف زندگی اعم از جوانی، میانسالی و سالخوردگی یک انسان ممکن است ظاهر شود.
این متخصص مغز و اعصاب اشاره‌ای به دمانس داشت و اضافه کرد: دمانس یا زوال عقلی در دو بخش قابل درمان و غیر قابل درمان قابل تقسیم است، آنچه که در بخش قابل درمان گنجانده می‌شود کمبود ویتامین‌ ها و تومور‌های مغزی است که به دلیل اختلالات روانی در فرد رخ می‌دهد و قابل درمان است.

با احترام به دیگران از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کنید

وی با بیان اینکه ۵۶ میلیون نفر از افراد جهان مبتلا به آلزایمر هستند ادامه داد: در بخش زوال عقلی غیر قابل درمان نیز می‌توان آلزایمر را قرار داد که تا کنون درمان قطعی برای آن یافت نشده است، متأسفانه آمار مبتلایان به این بیماری از دهه ۶۰ به بعد در حال افزایش است.
رضایی ابراز کرد: بسیاری از بیماری‌های روحی خود را در قالب بیماری جسمی به نمایش می‌گذارند، متأسفانه بسیاری از افراد افسردگی را با آلزایمر اشتباه می‌گیرند در حالی که این دو با یکدیگر متفاوت است، فرد آلزایمری نسبت به زمان، مکان و اشخاص اطراف خود ناآشنا است اما فرد افسرده به این سه رکن مهم احاطه دارد.
این متخصص مغز و اعصاب مهمترین عامل در ابتلا به آلزایمر استرس است یادآور شد: در زمان سالخوردگی فرد با بالایی روبرو است چرا که هراس آن دارد که دیگر اعتماد و محبوبیت سال‌های جوانی و میانسالی خود را در بین اقوام و دوستان نداشته باشد لذا آنچه در این میان مهم است افزایش ارتباط اجتماعی و حفظ حرمت‌هاست.
وی گفت: متأسفانه حرمت‌ها از بین رفته و روابط اجتماعی ضعیف شده است، در جوامعی که روابط اجتماعی بالاست و سطح اقتصاد جامعه نیز وضعیت خوبی دارد میزان مبتلایان به آلزایمر کم است، استرس، معیشت و روابط عاطفی از عومل مهم و دخیل در ابتلا به این بیماری است.
رضایی اظهار کرد: افزایش سن، قند، چربی و فشار خون بالا، استعمال دخانیات و سوء تغذیه نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند فرد را در آستانه ورود به آلزایمر قرار دهد، تغذیه سالم آن هم از دوران کودکی، ورزش، افزایش روابط اجتماعی و به چالش کشیدن مغز از جمله موارد مهم در مقابله با آلزایمر است..

منبع: ایکنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت سالمندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)