پیش بینی پذیر شدن بازار با ابزارهای مشتقه بورس کالا


پیش بینی پذیر شدن بازار با ابزارهای مشتقه بورس کالا

رئیس هیئت مدیره یک شرکت مشاور سرمایه گذاری گفت : با توسعه ابزارهای مشتقه در بورس کالا در کنار ایجاد مکانیزم های تشکیل ابزارهای نوین مالی نظیر صندوق های سرمایه گذاری و اوراق بدهی می توان به پیش بینی پذیر شدن بازارها کمک کرد.

پیش بینی پذیر شدن بازار با ابزارهای مشتقه بورس کالابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ علی اسلامی بیدگلی گفت: برای پیش بینی پذیر شدن بازارها به برخی ابزارهای تکمیلی نیاز است تا بتوان از این طریق نوسانات بازار را محدود تر کرد و تاثیر پذیری ریسک های سیستماتیک را کاهش داد.
وی با بیان اینکه ابزارها و نهادهای مالی می توانند به بهبود پیش بینی پذیر کردن بازارها کمک کنند، افزود: به عنوان مثال استفاده از انواع مختلف ابزار مشتقه، می تواند قابلیت پیش بینی پذیری بازارها را افزایش دهد و نوسان ها را کاهش دهد، علاوه بر این حضور برخی نهادها مانند بازارگردان ها می تواند کمک کند تا این قابلیت به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
اسلامی بیدگلی افزود : در حال حاضر مشخص شدن متغیرهایی که تاثیر قابل توجهی روی قیمت محصولات دارند نیز یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ به عنوان مثال نوسان ارزی روی قیمت محصولات تاثیر گذار است لذا تعیین نرخ ارز و اعلام سیاست های یکسان سازی نرخ ارز می تواند قابلیت پیش بینی پذیری بازار را افزایش دهد.
این کارشناس بازار سرمایه به عوامل درونی و بیرونی برای بهبود این قابلیت در بازارها اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر متغیرهای بیرونی تاثیر قابل توجهی روی نوسان قیمت کالا و ابزارهای مشتقه دارند، در حالی که برنامه ریزی بلندمدت می تواند به افزایش قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازار کمک کند.
اسلامی بیدگلی ادامه داد: عوامل بیرونی موثر در تغییر قیمت مواد اولیه، یکی از متغیرهایی است که باعث افزایش نوسان می شود و قابلیت پیش بینی را با مشکل مواجه می کند به طوری که در سال های گذشته انتشار شایعاتی همچون افزایش قیمت گاز، برق و سایر هزینه های تولید و یا حذف تعرفه مواجه بودیم که باعث افزایش نوسانات شده و قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازار را با مشکل مواجه می کرد.
وی با تأکید بر اینکه به سیاستی برای کاهش نوسان بازار و افزایش قابلیت پیش بینی نوسان آتی نیاز است تا بتوان برنامه ریزی بلندمدتی داشت، داد: این موضوع شامل مقررات مالیات، گمرک، تعرفه ها، سیاست های صادرات و واردات، تعیین قیمت مواد اولیه، تعیین سیاست های قیمت گذاری، تعیین استراتژی های شورای رقابت برای کالاهایی که در محیط رقابتی بوده و یا دارای انحصار هستند می شود و هر چقدر این برنامه ها بلندمدت تر بوده و تغییرات کمتری داشته باشد، می تواند کمک کند تا قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازارها افزایش پیدا کند.
رئیس شرکت مشاور سرمایه گذاری به عوامل درونی اشاره کرد و افزود: ابزارهای مشتقه ابزاری است که می تواند به پیش بینی پذیر شدن بازارها کمک کند؛ لذا توسعه ابزارهای مشتقه و تنوع محصولات مختلف در بورس کالا به عنوان یکی از پیش نیازهایی است که در جهت افزایش قدرت پیش بینی پذیر کردن بازار به کار گرفته می شود.
به گفته اسلامی بیدگلی، توسعه ابزارهای مشتقه در بورس کالا، افزایش تعداد محصولات و ابزارها، افزایش تعداد فعالین و بهبود دستورالعمل ها و آیین نامه ها به افزایش و بهبود قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازارها کمک می کند.
وی ادامه داد: بنابراین ایجاد صندوق های کالایی، انتشار انواع اوراق بدهی نظیر اوراق سلف و صکوک و اوراق دیگری که قابلیت تعریف در بازار دارند، مانند اوراق مبتنی بر دارایی یا بدهی از ابزارهایی هستند که می توانند به بهبود امکان قابل پیش بینی بودن بازار کمک کنند.

اهرم‌ حرکت صنعت پتروشیمی با تامین مالی شرکت ها از بورس کالا

بورس کالایک کارشناس بازار سرمایه معتقد است،تامین مالی با سررسید یک ساله برای صنعت پتروشیمی به صورت منتشر کردن اوراق سلف موازی در بورس کالا امری حائز اهمیت و ارزشمند برای این بازار به شمار می رود.

عباس ضیایی نیری به تاثیر پتروشیمی‌ها در بورس اشاره کرد و گفت: تجربه جهانی ثابت کرده توجه به بورس هر کشور پیش‌زمینه جهش اقتصادی و سیر مثبت سرمایه‌ها در این بازار خواهد بود و فعالان در این عرصه نیز با اعتماد بیشتری سرمایه‌های خود را وارد این‌ بازار می‌کنند و حتی نوسانات سوددهی نیز مانع از ورود سرمایه‌داران نخواهد شد.

وی افزود : از طرفی حمایت بازارهای یک کشور از یکدیگر می‌تواند بازدهی دو طرفه داشته باشد، مانند همکاری بازار بورس و صنعت نفت و گاز و پتروشیمی با هم، از این رو باید نگاه وسیع‌تر و جدیدی به تامین مالی صنعت پتروشیمی از سوی تالار شیشه‌ای صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تامین مالی با سر رسید یک ساله برای صنعت پتروشیمی به صورت منتشر کردن اوراق سلف موازی در بورس کالا وجود دارد امری حائز اهمیت و ارزشمند برای این بازار به شمار می‌آید، تصریح کرد: در مورد تضمین این منابع مالی از بورس هم باید گفت که ابزار اوراق سپرده کالایی می‌تواند به عنوان تضامین اصلی در تامین سرمایه در گردش شرکت‌های مختلف در نظر قرار بگیرد که پیش‌بینی می‌شود با رونق معاملات این ابزار و پیش رفتن‌ این‌ روند، شاهد وثیقه قرار گرفتن گواهی سپرده در روند تامین مالی در ادامه مبادلات این‌ بازار باشیم.

وی گفت : هدف اصلی باید این باشد که ابزارهای بازار سرمایه را به فعالان و صاحبان صنعت نفت معرفی کنیم که در این امر، توجه جدی از سوی مسئولان برای پذیرفته شدن شرکت‌های پایین دستی این حوزه در بورس‌هایی همچون بورس انرژی و کالا وجود داشته باشد تا ارائه ابزارهای تامین مالی کارآمد بوده و کشف قیمت منطقی و همچنین عاقلانه محصولات نیز صورت بگیرد.

ضیایی نیری در ادامه بیان کرد: اهمیت صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در اقتصاد کشور و انجام سرمایه‌گذاری‌های عظیم در صنایع بالادست و پایین دست این صنایع بسیار مهم است، صنعت نفت نیازمند حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این صنعت است و برای رسیدن به این مهم می‌توان از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کرد.

وی یادآور شد: در بازارهای سرمایه ابزارهای مالی قابل اعتمادی ایجاد شده و در حال طراحی است که صنعت نفت می‌تواند از ابزارهای بازار سرمایه استفاده کند، بیشتر شرکت‌ها در حوزه صنایع مرتبط با نفت، از ظرفیت‌های تامین مالی در اوج خصوصی سازی استفاده کردند؛ مانند زمانی که به دلیل اصل ۴۴ قانون اساسی الزام حضور در بورس را داشتند، مکانیزم کشف قیمت بهترین کارکرد بورس های کالایی است و در این بورس‌ها ابزارهای متنوعی شکل گرفته است و صنعت نفت به عنوان یک صنعت سودده و حداقل ریسک باید از این پتانسیل‌ها استفاده کند.

این کارشناس بازار سرمایه کوچک شدن شرکت‌ها و انجام پروژه‌هایی با سرمایه‌گذاری‌های بالا را یکی از این مشکلات برشمرد و گفت:اکنون نیز دراین حوزه با بن بست مواجه‌ایم، چرا که گاهی حجم دارایی های شرکت‌ها کمتر از پروژه‌های در دست اجرای آنها است، تجربه موفق تامین مالی شرکت های پتروشیمی از بورس کالا می تواند اهرم‌ حرکتی برای این صنایع باشد.

وی با بیان اینکه هنوز نوع بیان مدیریت مالی در فعالان صنعت جا نیفتاده است، خاطرنشان کرد: به عبارتی ساده‌تر صنایع هنوز متوجه ظرفیت‌های مثبت بازار سرمایه در روند تامین مالی و اجرای آن نیستند، به این ترتیب باید بازار سرمایه که مطمئن‌ترین بازار اقتصادی کشور در تمامی شرایط به حساب می‌آید با استفاده از همایش‌ها و گفتمان‌های خاص با نخبگان و فعالان این بازار در کنار مردم به معرفی ابزارهای موجود در این زمینه به تمامی صنایع بپردازد، به این ترتیب نه تنها صنایع نفتی و بازار سرمایه بلکه تمامی صنایع می‌توانند با قرار گرفتن در چتر امنیتی مالی تالار شیشه‌ای رونق و ترقی را برای خود به ارمغان‌ آورند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد