آخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُنداب


خبرگزاری شبستان: راکتور تحقیقاتی خُنداب که از سوی چینی ها در حال بازطراحی است مذاکرات اولیه برای امضای قراردادهای تکمیلی را پشت سر گذاشته.

سرویس : سیاسی - سیاست خارجی زمان : ۱۳۹۶/۸/۲ - ۱۳:۵۵ شناسه خبر : ۶۶۴۶۷۶

آخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُنداب
خبرگزاری شبستان: راکتور تحقیقاتی خُنداب که از سوی چینی ها در حال بازطراحی است مذاکرات اولیه برای امضای قراردادهای تکمیلی را پشت سر گذاشته.
آخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُنداب
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، سازمان انرژی اتمی کشورمان در گزارشی که وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده در خصوص آخرین تحولات از پروژه مدرن سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین توضیح داده که قرارداد مشاوره بازطراحی راکتور اراک با کشور چین مطابق با برنامه زمان بندی در حال انجام است. مذاکرات اولیه جهت امضای قراردادهای تکمیلی مورد نیاز بین طرفین ادامه دارد.

این در حالی است که شهریورماه بهروز کمالوندی در خصوص جزئیات همکاری چینی ها با ایران در بازطراحی رآکتور خنداب گفته بود:‌ چند هفته پیش نیز طراحی ما را 100 درصد تأیید کردند‏. مرحله بعدی طراحی تفصیلی و پس از آن ساخت، نصب و راه اندازی آزمایش راکتور است و اگر دوره زمانی بازطراحی تا بهره برداری از این رآکتور را پنج سال در نظر بگیریم اکنون از جدول زمانی اگر جلو نباشیم عقب تر نیستیم.

راکتور آب سنگین اراک در ایران و در بین جناح های سیاسی نیز دارای بحث های حاشیه ای بود و انتشار عکسی دست کاری شده از جای این راکتور مبنی براین که با بتون پر شده باعث شد تا علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در جلسه ای در مجلس شورای اسلامی با تعدادی از نمایندگان دچار درگیری لفظی شود.

اما پس از آن سازمان انرژی اتمی با اعزام گروه های رسانه ای به منظور بازدید از واقعیات موجود در این جایگاه برای رفع حاشیه های به وجود آمده تلاش کرد.

علاوه براین، در گزارش وزارت امور خارجه در مورد دیگر فعالیت های هسته ای ایران پس از برجام عنوان شده است:

در بازه زمانی 26 تیر لغایت 26 مهر 1396، فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب راهبرد و برنامه‌ی درازمدت هسته‌ای کشور استمرار، و تمام ابعاد مهم و حساس برنامه هسته‌ای در ظرفیت‌های مورد نیاز کشور در مقطع کنونی، همچنان که در گزارش های پیشین ذکر شد، ادامه یافته است.


در تاریخ 9 شهریور 1396، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هشتمین گزارش خود از روز اجرای برجام، و در هفتمین گزارش فصلی خود به شورای حکام در مورد راستی‌آزمائی اجرای برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران (GOV/2017/35) بار دیگر تائید نمود فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعم از غنی‌سازی با سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نطنز، تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید، تولید آب‌سنگین، مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک، راکتور تحقیقاتی تهران، برنامه تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار در فردو و سایر بخش‌ها، بر اساس برنامه‌ی درازمدت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب تعهدات ایران وفق برجام ادامه دارد. گزارش مذکور سومین گزارشی است که آژانس از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا منتشر و همچون گزارش‌های پیشین، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام تاکید نموده است.


تولید آب ‌سنگین
این تاسیسات پس از یک دوره کوتاه توقف به منظور تعمیرات، مجددا با ظرفیت اسمی در حال کار و تولید محصول می باشد. مقادیری از آب‌سنگین تولیدی، به منظور آماده‌سازی جهت صادرات به عمان انتقال داده شد.

پروژه ایزوتوپ پایدار
قرارداد پروژه تولید ایزوتوپ پایدار در فردو میان ایران و روسیه، مطابق مفاد قرارداد و برنامه زمان بندی در حال پیگیری و انجام است. بخش اول قرارداد که در روسیه در حال انجام بوده پایان یافته و برابر با تقویم این پروژه، نتایج تا پایان مهر سال جاری به ایران منتقل می شود. در نگاه کلی، روند اجرای این پروژه مهم بر اساس برنامه‌ی پیش‌بینی شده، به خوبی در حال اجرا می‌باشد.

تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
نظارت‌های پادمانی، پروتکلی و برجامی: در ادامه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و در تعامل با آژانس، انجام دسترسی‌های تکمیلی، و تهیه و ارسال پاسخ به مکاتبات آژانس در حال انجام است. ششمین اظهاریه در خصوص صادرات تجهیزات و مواد غیرهسته‌ای مشروح در ضمیمه 2 پروتکل الحاقی تهیه و تسلیم آژانس گردید. نشست‌های فنی و حقوقی با نمایندگان آژانس در خصوص موضوعات مرتبط با اجرای پروتکل الحاقی در مذاکرات بین نمایندگان سازمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال انجام است.


برگزاری دوره آموزشی منطقه ای آژانس برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران: با عنایت به گشایش‌های صورت گرفته و در هماهنگی با آژانس، در راستای همکاری‌های فنی منطقه‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران برای اولین بار میزبان دوره آموزشی 5 روزه با عنوان چشمه‌های پرتوزای بسته بلااستفاده بوده است. در این دوره، متخصصینی از 21 کشور آسیایی در تهران حضور یافتند و مدرسین ایرانی در کنار یک مدرس از آژانس، این دوره را با موفقیت برگزار نمودند.

همکاری‌های بین‌المللی
به منظور تحقق ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در ضمیمه 3 برجام، اقدامات زیر صورت پذیرفته است:
- نشست مشترک با آژانس به منظور ایجاد مرکز ایمنی هسته ای: به منظور تاسیس مرکز ایمنی هسته‌ای، نشست مشترکی توسط آژانس با هدف ایجاد هماهنگی های لازم برای ارائه کمک فنی به ایران برگزار شد. این نشست با حضور نمایندگانی از شرکت های پیشرو در کشورهای مختلف برگزار شد.

- همکاری و ارتباط با کشورهای مختلف: با گشایش‌های صورت گرفته پس از برجام و ایجاد فضای مثبت در خصوص همکاری های صلح آمیز هسته ای، بازدیدها، ملاقات‌ها و تبادل هیأت‌ در سطوح مختلف در حال گسترش می‌باشد. از جمله رایزنی و ملاقات با مقامات کشورهای اسپانیا، نروژ، فرانسه، لهستان، مجارستان و جمهوری چک و ملاقات در سطوح مختلف با مقامات اتحادیه اروپا صورت گرفته است. همچنین معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به دعوت مقامات ایتالیا و انگلستان به این دو کشور سفر نمود. جهت تسریع در همکاری های بین المللی، هماهنگی های لازم برای اخذ مجوزهای قانونی از دولت های مربوطه به عمل آمده است.


- برگزاری سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه: در پی برگزاری موفق سمینار عالیرتبه همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل، کشور روسیه نیز میزبان برگزاری کنفرانس مشابهی با حضور کلیه کشورها و آژانس در روسیه بود که مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت. این سمینار به بررسی و مرور 25 سال همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و روسیه پرداخته و زمینه‌های همکاری آتی دو کشور به ویژه استفاده از ظرفیت های ضمیمه سه برجام را معرفی نمود. در این سمینار که با مشارکت مسئولین و متخصصین صنعت هسته‌ای دو کشور طی روزهای 25 و 26 مهر ماه برگزار گردید، نمایندگانی از کشورهای 1+5 و نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز حضور داشتند.

پایان پیام/281
آخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُنداب
آخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُندابآخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُندابآخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُندابآخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُندابآخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُندابآخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُندابآخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُندابآخرین ها از مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی خُنداب
ضمیمه :
کلید ‫واژه‌ها:
رآکتور آب سنگین خنداب
|
رآکتور آب سنگین اراک
|
برجام
|

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا