اختصاص اعتبار ویژه برای نوسازی مراکز حفاظت از ذخایر ژنتیکی


معاون پژوهش و فنآوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از اختصاص سالانه پنج میلیارد تومان اعتبار ویژه برای اجرای طرح های تقویت و نوسازی واحدهای حفاظت از ذخایر ژنتیکی خبر داد.

اختصاص اعتبار ویژه  برای نوسازی مراکز حفاظت از ذخایر ژنتیکیرسول زارع در حاشیه همایش بین المللی گیاهپزشکی ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما تقویت، نوسازی و شبکه سازی مراکز حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی را از برنامه های اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: این طرح از امسال با اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار آغاز شده و قرار است به مدت پنج سال سالانه همین میزان اختصاص یابد.
وی گفت: از آنجا که حدود 80 درصد ذخایر ژنتیکی مهره داران، بی مهره ها، گیاهان، درختان، درختچه ها و بذرها در مجموعه ها و بانک های ژن نگهداری می شود و در اصل مراکز پشتیبان از ذخایر با ارزش ژنتیکی کشور هستند و توسعه.
بنابراین نوسازی زیرساخت ها، احداث سردخانه ها و توسعه قفسه های نگهداری نمونه های خشک جانداران و گیاه ها و حفاظت از باغ های گیاه شناسی ضروری است.
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: توسعه و حفاظت از بانک های ژن، مراکز نگهداری از نمونه های خشک جانداران و گیاهان و باغ های گیاه شناسی مغفول مانده بود که نوسازی و احیای این مراکز پیشنهاد شد.
زارع افزود: مجموعه های ذخایر زیستی و ژنتیکی همچون آب و خاک از منابع پایه تولید در کشور است و تلاش می کنیم تا با آشنایی مسئولان سازمان و برنامه و بودجه با کارکرد این مراکز بودجه بیشتری دریافت کنیم.
وی گفت : در کشور ما 10 اقلیم شاخص آب و هوا وجود دارد که تنها کمتر از 20 درصد تنوع زیستی آنها شناسایی شده است و برای شناسایی 80 درصد بقیه گونه ها باید از فناوری های جدید استفاده کنیم.
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) افزود : قرار است برای نگهداری نمونه های گیاهان مکان های فوق سرد( خیلی سرد) ایجاد شود تا بانک های پشتیبان برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور داشته باشیم.
زارع گفت: در حوزه شناسایی گیاهان موفق شدیم نتایج تحقیقات بیش از یک قرن را در کتاب فلور گیاهان ایران منتشر کنیم و اخیراً? نیز کتاب فلور درختان و درختچه های ایران چاپ شده است.
وی افزود: امسال حداقل 50 طرح تحقیقاتی در بخش های مختلف گیاه شناسی با همکاری 50 نفر از پژوهشگران این حوزه و گیاه شناسان در دست اجراست.
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ابراز امیدواری کرد در صورت تأمین اعتبارات طرح های نوسازی و بازسازی امسال علاوه بر مؤسسات تحقیقات باغبانی و اصلاح نهال و بذر ، در مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع نیز اجرا شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط