علائم ایدز در مردان: 11 نشانه ایدز در مردان که باید جدی گرفت


علائم ایدز در مردان: 11 نشانه ایدز در مردان که باید جدی گرفت

اگر بخواهید از علائم ایدز در مردان آگاه شوید در این نوشتار با بازده همراه شوید تا 11 نشانه ایدز در مردان را بدانید. یادتان باشد که گام اول در درمان هر بیماری شناخت علایم آن و سپس مراجعه سریع به پزشک است. اچ‌آی‌وی (HIV) یک ویروس است که بر سیستم ایمنی بدن، به ویژه سلول‌های CD4 تاثیر می‌گذارد. سلول‌های CD4 به محافظت از بدن در برابر...

اگر بخواهید از علائم ایدز در مردان آگاه شوید در این نوشتار با بازده همراه شوید تا ۱۱ نشانه ایدز در مردان را بدانید. یادتان باشد که گام اول در درمان هر بیماری شناخت علایم آن و سپس مراجعه سریع به پزشک است.

علائم ایدز در مردان: 11 نشانه ایدز در مردان که باید جدی گرفت

اچ‌آی‌وی (HIV) یک ویروس است که بر سیستم ایمنی بدن، به ویژه سلول‌های CD۴ تاثیر می‌گذارد. سلول‌های CD۴ به محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کنند. بر خلاف دیگر ویروس‌ها که سیستم ایمنی بدن به طور معمول می‌تواند آنها را از بین برود، اچ‌آی‌وی نمی‌تواند توسط سیستم ایمنی بدن حذف شود.

علائم اچ‌آی‌وی می‌تواند از فردی به فرد دیگر به شدت متفاوت باشد. دو مرد مبتلا به اچ‌آی‌وی احتمالا علائم مشابهی را تجربه نخواهند کرد. با این حال، علائم ایدز در مردان و عفونت اچ آی وی در مردان معمولا این الگو را دنبال می‌کند:

– ناخوشی حاد
– دوره‌ی بدون علامت
– عفونت پیشرفته

علائم ایدز در مردان : ناخوشی حاد

تقریبا ۸۰ درصد افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی علائم شبیه به آنفولانزا را در عرض ۲ تا ۴ هفته از زمان آلوده شدن به این ویروس تجربه می‌کنند. این بیماری شبیه به آنفلوانزا به عنوان عفونت حاد اچ‌آی‌وی شناخته می‌شود. این ناخوشی، مرحله‌ی اولیه عفونت است و تا زمانی که بدن آنتی‌بادی علیه ویروس اچ‌آی‌وی تولید کند، طول می‌کشد.

مطلب مرتبط: ۱۶ مهم‌ترین نشانه ایدز که شاید مبتلا شده اید

شایع‌ترین علایم اچ‌آی‌وی حاد عبارتند از:

۱. پدیدار شدن راش روی بدن
۲. تب
۳. گلو درد
۴. سردرد شدید

علائم ایدز در مردان که کم‌تر شایع هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

۵- خستگی
۶- تورم غدد لنفاوی
۷- بروز زخم در دهان یا بر روی دستگاه تناسلی
۸- دردهای عضلانی
۹- درد مفصلی
۱۰- تهوع و استفراغ
۱۱- عرق شبانه

این علائم معمولا ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد. اگر شما چند مورد از این علائم را داشته باشید و مشکوک شوید که ممکن است شما هم به این بیماری مبتلا شده باشید، قرار ملاقاتی را با پزشک‌تان تنظیم کنید و آزمایش بدهید.

مطلب مرتبط: ۷۱ واقعیت جالب درباره ایدز / اچ آی وی

دوره‌ی بدون علائم ایدز در مردان

پس از اینکه علائم اولیه ناپدید شد، اچ‌آی‌وی ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها هیچ علامت دیگری نشان ندهد. در طی این مدت، ویروس در بدن شما تکثیر می‌شود و شروع به ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن می‌کند. شما این روند را احساس نمی‌کنید یا اصلا بیمار به نظر نمی‌رسید، اما ویروس همچنان فعال است و ممکن است به راحتی آن را به دیگران انتقال دهید. به همین دلیل است که آزمایش دادن در همان مراحل اولیه بسیار اهمیت دارد، حتی زمانی که شما حال‌تان خوب است.

عفونت پیشرفته

شاید کمی طول بکشد، اما ویروس اچ‌آی‌وی می‌تواند در نهایت سیستم ایمنی بدن شما را شکست دهد. هنگامی‌که این اتفاق رخ بدهد، اچ‌آی‌وی به نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی (ایدز یا Aids) پیشرفت می‌کند که آخرین مرحله‌ی عفونت است. در این مرحله، سیستم ایمنی بدن شما به شدت آسیب دیده‌است، و شما را در برابر عفونت فرصت‌طلب آسیب‌پذیر می‌کند.

بدن در حالت طبیعی قادر به مبارزه با عفونت‌های فرصت‌طلب است، اما این عفونت‌ها می‌توانند برای افرادی که اچ‌آی‌وی دارند، تهدیدکننده باشند. ممکن است متوجه شوید که دائم دچار سرماخوردگی، گلودرد و عفونت‌های قارچی می‌شوید. ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید:

– حالت تهوع
– استفراغ
– اسهال مداوم
– خستگی مزمن
– کاهش وزن سریع
– سرفه و تنگی نفس
– تب، لرز، و عرق شبانه‌ی مکرر
– راش، زخم، یا بروز ضایعاتی در دهان و بینی، و بر روی ناحیه تناسلی یا زیر پوست
– تورم طولانی غدد لنفاوی زیر بغل، کشاله‌ی ران یا گردن
– از دست دادن حافظه، سردرگمی، یا اختلالات عصبی

مطلب مرتبط: درمان جدید ایدز ۱۰ سال به طول عمر مبتلایان می‌افزاید

آچ‌آی‌وی چگونه پیشرفت می‌کند؟

اچ‌آی‌وی در هنگام این‌که پیشرفت می‌کند، به سلول‌های CD۴ حمله و آنها را تخریب می‌کند به اندازه‌ای که بدن دیگر نمی‌تواند با عفونت و بیماری مبارزه کند. هنگامی ‌که این اتفاق رخ می‌دهد، عفونت اچ‌آی‌وی می‌تواند منجر به ایدز شود. برای این‌که اچ‌آی‌وی به بیماری ایدز تبدیل شود ممکن است از چند ماه تا ۱۰ سال یا حتی طولانی‌تر زمان لازم باشد.

با این حال، همه‌ی کسانی که مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند، مبتلا به ایدز نخواهند شد. اچ‌آی‌وی را می‌توان با دارویی به نام درمان ترکیبی ضد ویروس پسگرد (cART) کنترل کرد. این ترکیب دارویی همچنین گاهی با نام داروی ضد ویروس پسگرد با فعالیت بالا (HAART) نامیده می‌شود.

این نوع دارو درمانی می‌تواند از تکثیر ویروس جلوگیری کند. در حالی که این درمان معمولا پیشرفت بیماری ایدز را کاهش می‌دهد و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد، اما زمانی موثرتر است که انجام آن از همان مراحل اولیه‌ی بیماری آغاز شود.

اچ‌آی‌وی تا چه میزان شایع است؟

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود ۱.۲ میلیون امریکایی مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند و شیوع عفونت در میان مردان در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۵ رقم تخمینی ویروس اچ‌آی‌وی در ایالات متحده ۳۹، ۵۱۳ مورد بوده‌است. تقریبا ۸۱ درصد از این موارد مبتلا، مردان سنین ۱۳ سال و بالاتر بودند.

اچ‌آی‌وی می‌تواند آدم‌ها را از هر نژاد، گرایش جنسی یا جنسیتی مبتلا کند. این ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر از طریق تماس با خون آلوده، مایع منی یا مایعات واژنی سرایت کند. داشتن رابطه جنسی محافظت‌نشده با یک شریک آلوده، خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی را افزایش می‌دهد.

دست به کار شوید و آزمایش دهید

اگر شما از نظر جنسی فعال هستید یا از یک سوزن مشترک استفاده کرده‌اید، به خصوص اگر متوجه شدید که یکی از علائم قید شده در این مطلب را دارید، از پزشک خود بخواهید که آزمایش اچ‌آی‌وی برای‌تان تجویز کند. CDC به افرادی که از داروهای وریدی استفاده می‌کنند، افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، و افرادی که رابطه‌ی جنسی با فرد آلوده به این ویروس دارند، توصیه می‌کند که سالانه آزمایش ایدز بدهند.

این آزمایش سریع و ساده است و فقط نیاز به یک نمونه کوچک از خون دارد. بسیاری از کلینیک‌های پزشکی، مراکز بهداشتی درمانی و برنامه‌های سوء مصرف مواد، آزمایش‌های اچ‌آی‌وی را ارائه می‌دهند. شما همچنین می‌توانید یک کیت آزمایش اچ‌آی‌وی خانگی را به صورت آنلاین سفارش دهید، که در این صورت دیگر نیازی به فرستادن نمونه به آزمایشگاه نیست. به سادگی خودتان را آزمایش کنید و نتیجه را بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه مشاهده کنید.

ممکن است در مورد آزمایش اچ‌آی‌وی به نوعی احساس ترس یا اضطراب داشته باشید، اما می‌دانید که تشخیص سریع بسیار مهم است.

هیچ درمانی برای اچ‌آی‌وی وجود ندارد. با این حال، درمان در مراحل اولیه‌ می‌تواند پیشرفت بیماری را کند کنَد و کیفیت زندگی شما را به طور قابل‌توجهی بهبود ببخشد.

پژوهشی در سال ۲۰۱۳ نشان داد افرادی که مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند، می‌توانند انتظار داشته باشند که عمر طبیعی خود را در حد نزدیک به معمول داشته باشند اگر قبل از این‌که سیستم ایمنی بدن‌شان به شدت آسیب ببینند، درمان را شروع کنند. علاوه بر این، مطالعه‌ای از موسسه‌ی ملی بهداشت نشان داد که درمان در مراحل اولیه به افرادی که مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند کمک می‌کند که خطر انتقال عفونت را به شریک زندگی خود کاهش دهند.

محفاظت از سلامتی

CDC برآورد می‌کند که در ایالات متحده، در هر ۸ نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی یک نفر نمی‌داند که به این بیماری مبتلا شده‌است. در چند سال گذشته، تعداد افرادی که با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند، افزایش یافته است، در حالی که تعداد سالانه‌ی افرادی که به عفونت اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شود تا اندازه‌ای ثابت مانده‌است.

مهم است که با آگاهی از علائم اچ‌آی‌وی و دادن آزمایش زودهنگام به محض این‌که احتمال دادید به این بیماری مبتلا شده‌اید، مراقب سلامتی خود باشید. شما همچنین باید اقدامات لازم برای جلوگیری از عفونت اچ‌آی‌وی را با اجتناب از قرار گرفتن در معرض مایعات بدن فرد مبتلا انجام بدهید.

شما می‌توانید خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی را با اقدامات پیشگیرانه‌ی زیر کاهش دهید:

– رابطه‌ی جنسی بدون خطر داشته باشید: در طول رابطه‌ی جنسی واژنی و مقعدی از کاندوم استفاده کنید. کاندوم هنگامی‌ که به درستی استفاده می‌شود، در حفاظت از اچ‌آی‌وی بسیار موثر است.

– از داروهای وریدی دوری کنید: هرگز سوزن را به صورت مشترک یا دوباره استفاده نکنید. بسیاری از شهرها برنامه‌های تعویض سوزن دارند که سوزن‌های استریل را در اختیار شما می‌گذارند.

– اقدامات احتیاطی: همیشه فرض را بر این بگذارید که خون ممکن است عفونی باشد. با استفاده از دستکش لاتکس و سایر موانع از خودتان محافظت کنید.

– آزمایش اچ‌آی‌وی بدهید: آزمایش دادن تنها راه است برای اینکه بدانید آیا اچ‌آی‌وی دارید یا نه. اگر جواب آزمایش اچ‌آی‌وی شما مثبت باشد، می‌توانید درمان لازم را دریافت کنید و اقداماتی را برای کاهش خطر سرایت ویروس به دیگران انجام دهید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: healthline

علائم ایدز در مردان: ۱۱ نشانه ایدز در مردان که باید جدی گرفت

علائم ایدز در مردان

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید