3 کتاب جدید در زمینه حقوق و انتخابات افغانستان رونمایی شد


3 کتاب جدید در زمینه حقوق و انتخابات افغانستان رونمایی شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، کانون اصلاحات افغانستان روز پنجشنبه 19 میزان 1396، سه کتاب «تعلیق اجرای مجازات، اصول محاکمات جزایی افغانستان و نقد مشارکت سیاسی؛ نظام انتخاباتی افغانستان» نوشته «محمدتواب منان»...

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، کانون اصلاحات افغانستان روز پنجشنبه 19 میزان 1396، سه کتاب «تعلیق اجرای مجازات، اصول محاکمات جزایی افغانستان و نقد مشارکت سیاسی؛ نظام انتخاباتی افغانستان» نوشته «محمدتواب منان» را رونمایی کرد.

غلام‌محمد محمدی از سخنرانان این برنامه هنگام نقد کتاب «مشارکت سیاسی؛ نظام انتخاباتی افغانستان»، نقش احزاب در انتخابات را مهم دانست.

وی گفت که پارلمان فعلی از نوع انفرادی است و امروز ما شاهد آن هستیم که هیچ وکیلی نسبت به اعمال خود در برابر مردم پاسخگو نیست.

به باور محمدی اگر سیستم انتخابات تناسبی می‌شد احزاب براساس رأی مردم نمایندگان خود را به پارلمان معرفی می‌کردند و در صورت بروز هرگونه کوتاهی مورد مواخذه حزب حامی قرار می‌گرفتند.

در همین حال نویسنده مشارکت سیاسی؛ نظام انتخاباتی افغانستان نیز در این مراسم گفت که در قانون فعلی انتخابات ناسازگاری وجود دارد. کمیسیون انتخابات اداره برگزاری انتخابات را به عهده دارد.

وی افزود که کمیسیون شکایات انتخاباتی شکایات و تخطی‌ها را بررسی می‌کند و براساس آرای مردم تصمیم می‌گیرد و نتایج نهایی به تأیید این کمیسیون می‌رسد. اما یک میکانیسم حقوقی مدون براساس رأی مردم وجود ندارد.

منان تاکید کرد که پولشویی در قانون جزایی افغانستان جرم سنگینی است؛ اما در انتخابات به ماهیت آن تخفیف داده شده و تخطی حساب می‌شود و در صورت مصرف بی‌حساب پول در انتخابات از ده تا صدهزار جریمه نقدی به کاندید اعمال می‌شود. اینجاست که انتخابات در گروه حلقات مافیایی قرار می‌گیرد.

منان تصریح کرد که نظارت از انتخابات هم مشکل خود را دارد، شیوه نظارت سیاسی است و نهادهای مدنی و حقوق بشری فقط گزارش تهیه می‌کنند.

این پژوهشگر مسایل انتخاباتی گفت که باید در این زمینه‌ها نظارت قانونی به وجود بیاید چراکه یکی از موضوعاتی که در مشروعیت انتخابات تاثیر مهمی دارد برگه‌های رأی‌گیری است.

وی خاطر نشان کرد که در افغانستان سه نوع کارت رأی‌گیری توزیع شده است و مشروعیت سیاسی را نمی‌توان از این کارت‌ها استخراج کرد؛ چون این کارت‌ها در سیستم درج نشده‌اند.

این پژوهشگر مسایل انتخاباتی همچنین می‌گوید که نگاه سیاسی و رقابت‌های تنگ‌نظرانه به سادگی نامزدها را از لیست ابتدایی حذف می‌کند، یعنی شما به سادگی می‌توانید کاندیدایی را که می‌خواهند وارد پروسه انتخابات شوند و کارت‌های جمع‌آوری شده از سوی نامزدها به دلیل ثبت‌نام از کمیسیون انتخابات بی‌اعتبار
اعلان شود و نامزدها از لیست ابتدایی حذف گردند. ما شاهد این مهندسیها در انتخابات دوره‌های قبلی بودیم.

به گزارش 8 صبح، در پایان برنامه تواب منان با برشمردن موارد بالا تأکید کرد که تا زمانی که ساختارهای حقوقی نظام اصلاح نشود ما نمی‌توانیم انتخابات شفاف را دایر کنیم.

/انتهای پیام/

3 کتاب جدید در زمینه حقوق و انتخابات افغانستان رونمایی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول