شیراز در انجام پنج نوع عمل جراحی قلب در دنیا زبانزد شد


شیراز در انجام پنج نوع عمل جراحی قلب در دنیا زبانزد شد

«خبرجنوب» نوشت: فوق تخصص جراحی قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از درمان نوزاد دچار فقدان کامل شریان ریوی به یک روش جدید برای اولین بار در دنیا توسط تیم جراحی قلب شیراز خبر داد.

دکتر احمدعلی امیرغفران گفت: این جراحی برای درمان بیمارانی که به صورت مادرزادی دچار فقدان کامل شریان ریوی هستند انجام می گیرد؛ در موارد معمول اگر نوزادی قسمتی از شریان ریوی را نداشته باشد با روش های معمول مانند پرده های مصنوعی گرفته شده از قلب خود و یا حیوانات، ترمیم
می شود، اما در موارد نادری که تمامی شریان ریوی وجود ندارد، درمان آن بسیار سخت و پیچیده است.
وی افزود: چندی پیش با تشخیص همکاران گروه کاردیولوژی در شیراز، نوزاد 6 ماهه ای که دچار فقدان شریان ریوی بود به ما ارجاع داده شد و با توجه به اهمیت موضوع، این بیمار طی دو مرحله با فاصله زمانی یکسال تحت دو عمل سنگین جراحی قلب قرار گرفت؛ در این خصوص به منظور ایجاد شریان ریوی در کودک با همکاری تیم جراحی قلب در بیمارستان دنا، ورید مرکزی بیمار معروف به «بی نام» را برداشته و بین دو ریه او قرار دادیم و این به شریان ریوی جدید بیمار تبدیل شد. دکتر امیرغفران یادآور شد: در مرحله دوم که اخیراً انجام شده، پس از بررسی های لازم توسط تیم داخلی قلب، کودک تحت جراحی نهایی قرار گرفت و ترمیم کامل قلب بیمار با بستن سوراخ بین دهلیزی و استفاده از یک دریچه انسانی به جای دریچه ریوی و وصل کردن آن به شریان ریوی ساخته شده توسط پزشکان در مرحله اول، ترمیم به صورت کامل انجام گرفت و نتیجه رضایت بخش بود.
این فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: در ادامه درمان این کودک، متخصصان ریه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز برای اولین بار در کشور در بیمارستان نمازی، تنگی نای بیمار را از طریق قراردادن استنت در نای برطرف کردند. دکتر امیرغفران ادامه داد: استفاده از ورید بی نام برای ساختن شریان ریوی تاکنون در دنیا گزارش نشده و ما در حال ارائه این تجربه به مراکز بین المللی هستیم. وی گفت: 2 درصد کل تولدها دچار نوعی ناهنجاری قلبی مادرزادی است که این مشکلات طیف گسترده ای دارد و عدم وجود شریان ریوی یکی از نارسایی های نادر قلبی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه افزود: با توجه به اینکه بیماری های قلبی، نخستین علت مرگ و میر در دنیا و کشور است، پیشرفت های بسیاری در سال های اخیر اتفاق افتاده و در زمینه های مختلف داخلی و جراحی قلب، فعالیت های مطلوبی در کشور انجام گرفته است.
دکتر امیرغفران ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از اعمال پیچیده مادرزادی و تعویض دریچه از طریق آنژیوگرافی و پیوند قلب در شیراز انجام می شود و حداقل 5 نوع عمل جراحی که برای اولین بار در دنیا انجام شده، توسط ما به گنجینه بین المللی جراحی قلب و عروق اضافه شده است.
وی گفت: اخیراً نیز یکی از وسایلی که در جراحی قلب کم تهاجمی به کار برده می شود توسط ما در شیراز ابداع گردیده و در کنگره وین معرفی و قرارداد ساخت آن با یکی از شرکت های خارجی منعقد شده، نام این دستگاه نیز «شیراز» است. این وسیله برای در دسترس قراردادن اجزای زیر دریچه میترال قلب استفاده می شود.
دکتر امیرغفران افزود: تمامی پیشرفت های یادشده را مدیون همکاری کلیه گروه های درگیر تیم بزرگ قلب شامل پزشکان متخصص قلب، بیهوشی، جراحان قلب، پرسنل اتاق عمل، بیهوشی، پرفیوژنیست ها و پرسنل ICU در شیراز می باشیم.

46

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...