23 راه درمان سردرد با داروهای گیاهی


23 راه درمان سردرد با داروهای گیاهی

درمان سردرد با داروهای گیاهی در منزل و به روش های طبیعی بهترین کاری است که می توانید در زمان بروز سردردهای شدید انجام دهید. در این مقاله می‌توانید 23 راه درمان سردرد با داروهای گیاهی را بخوانید. با بازده همراه باشید. 1. حنا خواص خنک کنندگی حنا، این ماده را به یکی از داروهای موثر برای درمان سردردهای ناشی از گرما، تب، یا...

درمان سردرد با داروهای گیاهی در منزل و به روش های طبیعی بهترین کاری است که می توانید در زمان بروز سردردهای شدید انجام دهید. در این مقاله می‌توانید ۲۳ راه درمان سردرد با داروهای گیاهی را بخوانید. با بازده همراه باشید.

23 راه درمان سردرد با داروهای گیاهی

۱. حنا

خواص خنک کنندگی حنا، این ماده را به یکی از داروهای موثر برای درمان سردردهای ناشی از گرما، تب، یا قرار گرفتن در آفتاب شدید تبدیل کرده است. مقداری برگ حنا را آسیاب کنید و با ترکیب آن با یک قاشق غذاخوری سرکه، خمیر تهیه نمایید. این خمیر را روی پیشانی‌تان بمالید و اجازه دهید کاملا خشک شود. حنا دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد درد و ضد تب است که می‌تواند به شکل موثری با سردرد مبارزه کند.

۲. گل ساعتی

گل ساعتی نوعی داروی گیاهی است که به آدم‌هایی که زود از کوره در می‌روند، آرامش می‌بخشد. از این گیاه برای آرام کردن افراد مضطرب و درمان بی‌خوابی‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند به سردردهای تنشی منجر شوند.

۳. کوهوش سیاه (توت مار)

این داروی گیاهی متعلق به آمریکای شمالی از گذشته‌ی دور برای درمان روماتیسم کاربرد داشته است. ولی آیا می‌دانستید کوهوش سیاه می‌تواند برای درمان افسردگی مربوط به سردرد نیز مفید باشد؟

توجه: از آن‌جا که کوهوش سیاه تاثیراتی مشابه‌ی استروژن از خود بروز می‌دهد، بیش‌تر زنان می‌توانند از خواص آن بهره‌مند شوند. ولی مردان باید آن را به اندازه‌ی اندک و در دوره‌ی کوتاه مدت استفاده نمایند.

مطلب مرتبط: ۷ راه بسیار موثر در جلوگیری از سردرد

۴. پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید دارای خواص ضد درد است؛ به همین علت این داروی گیاهی برای درمان سردرد موثر است. ولی این داروی گیاهی فقط می‌تواند درد را پنهان کند و قادر نیست علت اصلی سردرد را برطرف نماید. از این رو، بهتر است پوست درخت بید سفید را به همراه مجموعه‌ی دیگری از گیاهان دارویی نظیر کاهو مصرف کنید تا دردتان درمان یابد.

درمان سردرد با داروهای گیاهی ۵: بابا آدم جنگلی

گیاه بابا آدم جنگلی که از اعضای فعال خانواده‌ی کاسنیان است، از گذشته‌های بسیار دور به عنوان درمان گیاهی برای سردرد استفاده می‌شود. برخی گونه‌های این گیاه دارای مواد شیمیایی هستند که اثرات التهابی را کاهش می‌دهند و مانند یک مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا عمل می‌کنند و باعث بهبود گردش خون در مغز می‌شوند. به این ترتیب، این گیاه به کنترل فعالیت‌های اسپاسمی مویرگ‌ها کمک می‌کند؛ این فعالیت‌های اسپاسمی می‌توانند به بروز میگرن در آدم منجر شوند. گفته می‌شود ریشه‌ی گیاه بابا آدم جنگلی حاوی بیش‌ترین مقادیر از این قبیل مواد شیمیایی است.

مطلب مرتبط : سردردهای میگرنی تان را در کم‌تر از ۵ دقیقه متوقف کنید

توجه: اگر چه دوز مصرفی ایده‌آل گیاه بابا آدم جنگلی برای بزرگسالان روزانه‌ی دو وعده‌ی ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرمی است، ولی توصیه می‌شود پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. هم‌چنین، هنگام خرید مکمل‌های حاوی این داروی گیاهی به نوشته‌ی PA-free یعنی عاری از آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی دقت کنید تا از بی‌خطر بودن آن هنگام جذب در بدن‌تان اطمینان حاصل نمایید.

۶. بابونه‌ی گاوی

این داروی گیاهی در سراسر جهان به عنوان دارویی برای درمان میگرن شهرت دارد. بابونه‌ی گاوی حاوی پارتنولید است که به عنوان یک تسکین دهنده‌ی درد، آرام کننده‌ی رگ‌های خونی و عصبی سفت شده، و کاهنده‌ی فشارِ دردناکِ موجود در رگ‌ها عمل می‌کند.

مواد مورد نیاز

الف. ۳۰ گرم گل بابونه‌ی گاوی خشک شده
ب. نیم لیتر آب جوش

دستورالعمل درمان سردرد با داروهای گیاهی

الف. گل‌های بابونه‌ی گاوی خشک شده را به آب بیفزایید و اجازه‌ دهید به مدت ۱۰ دقیقه در آن دم بکشند.
ب. این دمنوش را صاف کنید و روزی دو وعده نصف فنجان از آن میل نمایید تا سردردتان فروکش کند.

احتیاط: بابونه‌ی گاوی می‌تواند باعث عوارض جانبی خفیفی نظیر آفت دهان، تهوع، و نفخ شود. قطع ناگهانی این نوشیدنی ممکن است به بی‌خوابی، درد، یا حتی سردرد منجر شود. زنان باردار، افرادی که از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنند، و آن‌هایی که به خانواده‌ی کاسنیان آلرژی (حساسیت) دارند باید به طور کلی از مصرف بابونه‌ی گاوی اجتناب کنند.

مطلب مرتبط : ۱۲ روش که بدون دارو از شرّ سردرد خلاص شویم

۷. ورون آبی (گل ماهور)

این داروی گیاهی به عنوان دارویی عالی برای استرس و سردردهای تنشی شناخته می‌شود، زیرا دارای اثر ترمیمی بر دستگاه عصبی است. گل ماهور هم‌چنین دارای خواص تسکین درد نیز هست.

۸. گیاه بشقابی

گیاه بشقابی دارای خواص ضد اسپاسم است و به عنوان عاملی برای آرام کردن اعصاب شناخته می‌شود؛ به همین دلیل این گیاه را به عنوان دارویی عالی برای درمان سردردهای تنشی می‌دانند. این گیاه هم‌چنین به عنوان یک داروی آرام‌بخش خفیف عمل می‌کند.

۹. مریم گلی

این گیاه دارویی که در آشپزی نیز محبوب است برای تسکین سردردهای هورمونی و سردردهای خوشه‌ای به کار می‌رود؛ این نوع سردردها ممکن است به دلیل مصرف غذاهای سنگین به وجود بیایند. مریم گلی باعث بهبود گردش خون در مغز می‌شود و دردتان را کاهش می‌دهد.

توجه: مصرف مریم گلی با دوز بالا می‌تواند به کاهش سردردهای تنشی نیز کمک کند.

درمان سردرد با داروهای گیاهی ۱۰: فرنجمشک

فرنجمشک به خاطر خواص آرام کنندگی و تسکین‌ دهندگی‌اش شهرت دارد. این خواص باعث شده‌اند فرنجمشک به عنوان درمان ایده‌آل برای سردردهای ناشی از تنش و اضطراب شناخته شود. فرنجمشک هم‌چنین مانند یک داروی آرام‌بخش خفیف عمل می‌کند.

۱۱. گل گاوزبان

گل گاوزبان به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تسکین استرس و تنش‌های عصبی شناخته می‌شود. خاصیت تسکین دهندگی این گیاه باعث شده است بتواند سردردهای تنشی را به طور کامل درمان کند.

۱۲. نعناع گربه‌ای

این داروی گیاهی بی‌ضرر، آرام‌بخش شگفت‌انگیزی است که می‌تواند استرس و سردردهای تنشی را تسکین دهد. هم‌چنین مصرف دوز بالای نعناع گربه‌ای می‌تواند میگرن را نیز به زانو درآورد. این گیاه دارویی برای کودکان نیز بی ضرر است و هیچ عارضه‌ی جانبی به همراه ندارد.

۱۳. ترب کوهی

ریشه‌ی ترب کوهی داروی ضد احتقان بینی و سینوس مناسبی است که به خوبی با سردردهای سینوسی مقابله می‌کند. برای خلاصی از شر سردردهای سینوسی هر روز آب ترب کوهی میل کنید.

برگ‌های سبز این گیاه نیز به عنوان داروی ضد درد شناخته می‌شود؛ از این رو، برای کاهش درد می‌توانید این برگ‌ها را روی پیشانی‌تان فشار دهید.

۱۴. به ‌لیمو

به لیمو به عنوان یکی دیگر از داروهای گیاهی آرام‌بخش می‌تواند به درمان سردردهای تنشی کمک کند. این داروی گیاهی هم‌چنین سرشار از ویتامین C است که خاصیت فوق‌العاده‌ای در درمان سریع سردردهای واقعا شدید به آن افزوده است.

۱۵. سنبل‌ الطیب

سنبل الطیب که به عنوان یک آرام‌بخش قوی و حتی یک مسکن قوی‌تر شناخته می‌شود، به درمان مشکلات دستگاه عصبی و تسکین استرس و اضطراب کمک می‌کند. سنبل الطیب را در چای یا نوشیدنی‌های‌تان بریزید تا از شر سردردهای تنشی عذاب‌آور خلاص شوید.

درمان سردرد با داروهای گیاهی ۱۶: تخم گشنیز

قرون متمادی است که تخم گشنیز به عنوان ادویه و دارویی محبوب، بخش مهمی از طب آیورودا را به خود اختصاص داده است. بر اساس آموزه‌های این طب، تخم گشنیز به دلیل خاصیت ضد احتقانی‌اش داروی خوبی برای تسکین سردردهای سینوسی به شمار می‌رود.

۱۷. دونگ کویی

دونگ کویی، این داروی گیاهی محبوب کشورهای آسیایی، قرن‌ها است به عنوان بخشی از ادویه‌‌ها و داروهای تقویتی آشپزخانه‌های ژاپنی، کره‌ای، و چینی شناخته می‌شود. ریشه‌ی این گیاه که با هویج و جعفری هم‌خانواده است به عنوان داروی موثری برای سردردهای تنشی و هورمونی شناخته می‌شود.

۱۸. پیچ امین الدوله

طبق یافته‌های علمی، برگ‌ها، ریشه‌ها، و گل‌های گیاه پیچ امین الدوله دارای خواص ضد التهابی هستند؛ به همین دلیل این گیاه مسکن موثری برای میگرن و دیگر انواع سردردها به شمار می‌رود. گفته می‌شود این گیاه بدون عارضه‌ی جانبی، به اندازه‌ی آسپیرین در تسکین درد موثر است.

۱۹. گل ماهور

هزاران سال است این گیاه دارویی به دلیل خواص ضد التهابی و تاثیر سریع‌اش علیه اسپاسم و میگرن در اروپا و آسیا محبوب است. می‌توانید برگ‌ها و گل‌های این گیاه را خشک کنید و داخل کپسول بریزید و برای تسکین میگرن‌های شدید از آن استفاده کنید. تنتور این گیاه نیز در درمان‌های هومئوپاتی برای میگرن کاربرد دارد.

۲۰. بومادران

گیاه بومادران به خاطر خواص ضد التهابی، تسکین درد، و ضد میکروبی‌اش شهرت دارد؛ همه‌ی این عوامل باعث می‌شوند این گیاه بتواند درد مبتلایان به میگرن را کاهش دهد. بومادران را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد؛ از جمله به صورت گیاه تازه، کپسول،‌ و تنتور.

درمان سردرد با داروهای گیاهی ۲۱: انگورک (تی‌بری)

این گیاه که دارای برگ‌هایی همیشه سبز است، متعلق به آمریکای شمالی است و سال‌ها است به عنوان داروی بومی برای میگرن کاربرد دارد. انگورک هم‌چنین به عنوان دارویی برای از بین بردن خستگی مفرط نیز استفاده می‌شود.

انگورک را می‌توان به صورت دمنوش، روغن ماساژ، یا تنتور استفاده کرد و سردردهای سرسخت را به وسیله‌ی آن درمان نمود.

۲۲. سنبله‌ی آفیسینالیس

این گیاه دارای طبیعت آرام‌بخش ملایمی است که در درمان سردردهای میگرنی، تنشی، و هورمونی موثر است. وقتی ‌سنبله‌ی آفیسینالیس به همراه گل لیمو و گیاه کامفری استفاده شود، می‌تواند به سرعت به تسکین سردردهای سینوسی و گرفتگی بینی کمک کند.

۲۳. تترادیوم (اوودیا)

این گیاه دارویی که خاستگاه آن کشور چین است از حدود اولین قرن بعد از میلاد مسیح به عنوان دارویی محبوب برای درمان دردها، فشار خون، و سردرد به کار رفته است. تترادیوم یا اوودیا دارای خواص ضد التهابی و تسکین درد است که می‌تواند به آرام کردن درد میگرن کمک کند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

منبع: stylecraze

۲۳ راه درمان سردرد با داروهای گیاهی

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت روان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !