اطلاعاتی در خصوص سلامت سالمندان و خدمات رسانی به جامعه


رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت بر این باور است که اگر سالمندان سالم باشند می توانند خدمات با ارزشی را برای خانواده و جامعه داشته باشند و هم اینکه دیگر هزینه ای برای جامعه نخواهند داشت. در این مقاله از دکتر سلام به اهمیت سالم بودن سالمندان پرداخته ایم. با ما همراه شوید. دکتر […]

اطلاعاتی در خصوص سلامت سالمندان و خدمات رسانی به جامعه

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت بر این باور است که اگر سالمندان سالم باشند می توانند خدمات با ارزشی را برای خانواده و جامعه داشته باشند و هم اینکه دیگر هزینه ای برای جامعه نخواهند داشت. در این مقاله از دکتر سلام به اهمیت سالم بودن سالمندان پرداخته ایم. با ما همراه شوید.

دکتر مهین سادات عظیمی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه نبض درباره پیامدهای سالمندی گفت: با وجود افزایش موالید تعداد سالمندان هم بالا می رود، بنابراین این گروه نیازمند توجه است زیرا تعداد آنان تعیین کننده خدماتی است که دریافت می کنند.

او تاکید کرد: اگر به سلامت سالمندان توجه نکنیم طبیعی است که این جمعیت ناتوان می توانند هزینه های جامعه را بالا ببرند.

او افزود: با افزایش سن بیماری های غیرواگیر مانند فشار خون بالا، دیابت و قند افزایش پیدا می کند که اصلاح شیوه زندگی ‌مهم ترین عامل پیشگیری از این بیماری است.

وی افزود: در سالمندی هم می توان با شیوه زندگی سالم از بسیاری از ناتوانی ها جلوگیری کرد. مراقبت های دوره ای مانند چکاپ فشار خون، قند و چربی خون، تعادل و قوت حافظه می تواند به سلامتی سالمند کمک شایانی کند.

دکتر عظیمی ادامه داد: این پیامدهای سالمندی و افزایش بیماری ها، هزینه های مراقبتی و حمایتی جامعه را نیز بالا می برد؛ حال اگر سالمند سالم باشد نه تنها هزینه ای به جامعه اعمال نمی کند، بلکه حتی می تواند خدماتی را هم به جامعه و خانواده ارائه دهد.

دکتر عظیمی، هدف از آموزش شیوه زندگی‌ سالم در دوره سالمندی را سوق دادن افراد سالمند به سوی سالمندی فعال دانست.

وی، مباحثی مثل فعالیت فیزیکی، تغذیه، مراقبت از مفاصل کمر، زانو و ‌پاها و ‌پیشگیری از حوادث و سقوط در سالمندی، بهداشت دهان و دندان و‌ پیشگیری از پوکی استخوان، یبوست، بی اختیاری ادرار، کنترل استرس و افسردگی را از آموزش های لازم برای سالمندان عنوان کرد.

دکتر مریم نوروزیان، مدیر گروه طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران دیگر میهمان برنامه در ادامه این گفتگو درباره تبعات سالمندی گفت: تا سال 2050 میلادی از هر سه نفر یک نفر سالمندند.

اطلاعاتی در خصوص سلامت سالمندان و خدمات رسانی به جامعه

او گفت: افزایش سالمندان سالم نشانه جامعه سالم است و نشان می دهد مراقبت های لازم به آنها داده شده است، اما در مجموع سالمندی نیاز به برنامه ریزی دارد.

مدیر گروه طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اکنون ما با شرایط ایده آل فاصله داریم و یکباره با جامعه سالمندان مواجه شده ایم و 30 تا 35 سال دیگر با یک سونامی سالمندی مواجه خواهیم شد.

او تاکید کرد: بعضی سازمانها باید برای بیمه سالمندان خود از الان برنامه ریزی کنند، تا سال 2050 با مشکل مواجه نشویم.

دکتر نوروزیان افزود: علاوه بر این، هزینه هایی برای پیشگیری از برخی بیماریها هم باید در نظر گرفته شود؛ چرا که برخی مشکلات و بیماری های مختص سالمندان بسیار هزینه بر است.

او خاطر نشان کرد: در دنیا بیماری های قلبی-عروقی در مردان بیشتر است و به طور طبیعی عمر زنان بیشتر است؛ اما دلیل بر این نیست که زنان سالمتر باشند، بلکه بیماری های زنان بیشتر است.

مدیر گروه طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران اذعان کرد: زنان سالمند بیشتر تنها زندگی می کنند و به همین دلیل افسرده هستند؛ بنابراین باید شبکه های اجتماعی و شبکه های محلی برای آنها تشکیل دهیم تا آنها در اجتماع حضور یابند.

منبع: شبکه خبر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت سالمندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط