غذا خوردن کودک، شروع از یک سالگی


غذا خوردن کودک، شروع از یک سالگی

با شروع یک سالگی نوزاد، خیال شما از بابت غذای کودک راحت می شود. زیرا در این زمان است که براحتی می توانید غذای سفره خود را به کودک بدهید.

با شروع یک سالگی نوزاد، خیال شما از بابت غذای کودک راحت می شود. زیرا در این زمان است که براحتی می توانید غذای سفره خود را به کودک بدهید. اوایل کار غذا را نرم کنید و به او بدهید و به تدریج نرم کردن غذا را کم کنید تا جایی که کودک در دو سالگی بتواند غذای خانواده را بدون تغییر مصرف کند. وقتی غذای خانواده را شروع می کنید، غذاهای کمکی مخصوص نوزاد را یکباره قطع نکنید. علاوه بر غذای خانواده و شیر مادر، برای نوزاد غذای کمکی مخصوص نیز تهیه کنید و آرام آرام غذای کمکی مخصوص را کم کنید تا جایی که غذای کمکی به طور کامل حذف و غذای خانواده جانشین آن شود. وزن کودک شما در یک سالگی 3 برابر زمان تولدش است. هم چنین توجه به نکات زیر به شما کمک می کند تا غذا خوردن را برای کودک لذت بخش کنید:

چند نکته ی مهم در تغذیه ی شیرخوار یک تا دو ساله
1- اگر شما غذای نیمه جامد را که به کودک می دهید دوست ندارید در جلوی کودک اظهار تنفر نکنید چون کودک شما متوجه می شود.
2- ابتدا به نوزاد غذا داده و سپس به او شیر بدهید. روزانه پنج وعده غذا به نوزاد بدهید و بعد از غذا به او شیر بدهید. اگر نوزاد در طول شب شیر خواست و یا بیش از پنج وعده شیر درخواست کرد، زیاد سخت گیری نکنید ولی سعی کنید کم کم شیر خوردن نوزاد، به همان پنج وعده محدود شود.
3- در این سن می توانید از سفیده ی تخم مرغ هم استفاده کنید. ابتدا سفیده ی آب پز و کاملاً سفت شده را از مقدار بسیار کم به نوزاد بدهید و اگر حساسیت نشان نداد، مقدار را افزایش دهید تا به یک عدد تخم مرغ کامل برسد. توجه کنید که بیش از سه عدد تخم مرغ در هفته به نوزاد ندهید. اکنون می توانید تخم مرغ را به شکلهای دیگر و یا در غذاهای دیگر هم به کار ببرید.
4- بعد از فعالیت کودک به او یک لیوان آب میوه یا شربت آب لیموی تازه بدهید. در طول روز هم به کودک آب میوه، پوره ی میوه و یا کمپوت بدهید. بر حسب توانایی نوزاد در جویدن میوه می توانید بعضی از میوه ها را به صورت کامل در اختیار او قرار دهید. میوه را بلافاصله قبل از فرارسیدن وعده های غذایی به نوزاد ندهید، چرا که معده ی نوزاد را پر می کند و اشتهای او را کم می گردد.
5- اگر کودک غذایی را دوست نداشت، روز دیگر وقتی کودک گرسنه است و میل به غذا دارد، غذا را بار دیگر به او پیشنهاد دهید. اگر کودک از ماده ی غذایی تنفر شدیدی دارد، آن را به شکل های دیگر تهیه کنید و به نوزاد بدهید، مثلاً ممکن است نوزاد هویج را به صورت حلقه حلقه دوست نداشته باشد ولی به شکل رنده شده در سوپ، بپذیرد. اگر ماده ی غذایی را به هیچ شکل دوست ندارد، در دادن آن به نوزاد اصرار نکنید و آن را از غذای نوزاد حذف نمائید.
6- نوزاد غذای کمی گرم را بیشتر از غذای داغ یا غذای سرد، دوست دارد.
7- نوزادان در این سن نمی توانند مدت زیادی در یک جا بمانند و بین غذا بلند شده و به این طرف و آن طرف می روند و بعد دوباره پیش مادر برگشته و تقاضای غذا می کنند بنابراین با بلند شدن نوزاد غذای او را جمع نکنید. همچنین با ظرف غذا دنبال او ندوید بلکه صبر کنید تا خودش برگشته و تقاضای غذا کند. البته اگر نوزاد بیش از حد بازیگوشی می کند و مدام بلند شده و به اطراف می رود برای هر وعده ی غذا، زمانی مشخص در نظر بگیرید و با تمام شدن آن زمان، غذای نوزاد را جمع کنید و تا وعده ی بعدی به او غذا ندهید.
8- برای نوزاد پنج وعده ی غذایی را در نظر بگیرید و سعی کنید که ساعات آنها بطور تقریبی مشخص باشد و به نوزاد فقط در این وعده ها غذا بدهید. البته زیاد سخت گیری نکنید و اگر زمانی هنگام تهیه ی غذا درخواست غذا کرد، به او غذا بدهید ولی این موراد باید محدود باشد و نظم غذا خوردن را به هم نزند.
9- اگر کودک شما به غذایی آلرژی داشته باشد بدن کودک شما به آن واکنش نشان داده و به صورت جوش های ریز پوستی و دل درد و اسهال و یبوست و استفراغ خود را نشان می دهد.
10- اگر کودک شما به غذا آلرژی داشت از دادن غذا به کودک خودداری نموده و غذا را در چندین ماه بعد دوباره تکرار کنید.
11- غذای جدید را نباید با شیر مخلوط کنید همچنین نباید آن را با شیشه به کودک بدهید شیرخوار باید مزه و حس غذای جدید تجربه کند و همچنین غذا را بجود.
12- شیرخوار ممکن است برخی اوقات از غذا خوردن منصرف شود این حالت کاملا طبیعی بوده و نشانه این هست که دوست ندارد فرد دیگری غذایش را بدهد و دوست دارد خودش غذا بخورد.
13- اگر کودک تمایلی به خوردن غذا ندارد در این کار اصرار نکنید. در این حالت کودک در دادن غذا صرف نظر کرده و در موقعیت دیگری به دادن آن بپردازید.
14- سفیده تخم مرغ باید را همان گونه که زرده تخم مرغ بود به تدریج به غذای شیر خوار اضافه کرد و سپس می توان یک روز در میان به کودک داد.
15- دفعات تغذیه به غیر از شیر مادر 5 الی 6 بار می باشد. در کودک بالای یک سال می توان چربی ها و شیرینی ها را به غذای کودک اضافه کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روش‌های نوین مقابله با آلودگی صوتی در شهرها؛ از فواره‌های صوتی تا کاشت درخت