توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای 20هزار نفر


امروز صبح تفاهمنامه همکاری جهاد دانشگاهی با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به امضا رسید و قراردادی مبنی بر توسعه…

توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای 20هزار نفر

در تفاهم نامه جهاد دانشگاهی و وزارت کار عنوان شد:

توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای ۲۰هزار نفر
سیناپرس: امروز صبح تفاهمنامه همکاری جهاد دانشگاهی با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به امضا رسید و قراردادی مبنی بر توسعه مشاغل خانگی در 8 استان برای 20 هزار نفر ذیل این تفاهمنامه منعقد شد.

دکتر حمیدرضا طیبی در آیین امضای تفاهم نامه همکاری جهاد دانشگاهی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: هدف اصلی تشکیل جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ الگوسازی توان کشور و رسیدن به پیشرفت پایدار بود.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: عناصر مهم پیشرفت شامل توسعه فرهنگی برای آماده سازی زیرساخت های فکری پیشرفت، توسعه آموزش های تخصصی و مهارت محور برای تربیت نیروی انسانی، توسعه علمی و فناوری به عنوان ابزار مورد استفاده پیشرفت و رقابت پذیری و کارآفرینی و تجاری سازی برای تبدیل علم به ثروت است.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی توانسته در این حوزه الگوسازی های خوبی انجام دهد و علاوه بر ایجاد روحیه خودباوری و تقویت هویت ملی در بخش فرهنگی، مراکز آموزشی خوبی تاسیس کند و از طرفی در بخش توسعه فناوری توانسته در مرز علم نیز حرکت کند.

دکتر طیبی تاکید کرد: امروزه هیچ کشوری فناوری را که ابزار پیشرفت و رقابت است در اختیار کشور دیگری قرار نمی‌دهد از این رو اگر صاحب فناوری نشویم اقتصاد رقابت پذیری نیز نخواهیم داشت.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بهترین روش برای ایجاد اشتغال، صاحب فناوری شدن است، گفت: مشکل جدی در زمینه فناوری‌های داخلی اتصال به بازار است. تکنیک اتصال به بازار و متولی این امر در کشور باید مشخص شود.

دکتر طیبی در ادامه با اشاره به برنامه اشتغال فراگیر وزارت کار، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی تمام توان فرهنگی، علم و فناوری، آموزشی و کارآفرینی خود را با گستره جغرافیایی سراسر کشور در خدمت ابن برنامه قرار خواهد داد.

به همکاری با جهاد دانشگاهی امیدوار هستیم

دکتر علی ربیعی در آیین تفاهم نامه همکاری جهاد و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با ابراز خرسندی از این‌تفاهم نامه عنوان کرد: به همکاری با جهاد دانشگاهی امیدوارهستیم ،شیوه کاری جهاد دانشگاهی با نیروی جوان و پویا شیوه جهادی است و تا به امروز نیز تجربه های موفق را داشته است.
وزیر کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: ما به دنبال ایجاد اشتغال فراگیر هستیم و جهاد نیز به عنوان تسهیل گر،مشاور و راهنما میتواند کشور را به این سمت هدایت کند.همچنین باتوجه به اینکه جهاددانشگاهی ظرفیت و توانمندی بالایی در اشتعال فراگیر دارد ، انتظار کمک از این نهاد را داریم.
وزیر کار همچنین در ادامه افزود: امروز با انعقاد قرارداد و تفاهم نامه، جهاددانشگاهی نهاد واسط اشتغال در کشور می شود و اهمیت اجرای صحیح الگوی مشاغل خانگی این مسیر را ایجاد کرد تا در ۸ استان کرمانشاه، کردستان، لرستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی خراسان‌جنوبی و چهار محال بختیاری این طرح را اجرا کنیم تا در سال ۹۷ این‌ مهم فراگیر و همه گیر شود.

توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای 20هزار نفر

دکتر ربیعی تاکید کرد: ماهیت و تعریف شغل درحال تغییر است و حتی قوانینی دراین خصوص وضع خواهد شد.

وی افزود:مشاغل خانگی یک شغل است و نخبگان باید دیدگاهشان را نسبت به معنای شغل تغییر دهند چراکه شغل به معنای استخدام و داشتن یک میز نیست.

گفتنی است،با توجه به ماموریت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال و کار آفرینی و همچنین ظرفیت‌های سازمانی و انسانی جهاد دانشگاهی در پیاده سازی برخی از برنامه‌ها و طرح‌های در دستور وزارت کار و دولت، صبح امروز تفاهمنامه مشترکی بین این وزارت خانه وجهاد دانشگاهی به امضا رسید.

موضوع تفاهمنامه «بهره‌مندی بهینه از ظرفیت‌های علمی، مدیریتی، تخصصی و کاربردی جهاد دانشگاهی در پیاده سازی برنامه‌ها و طرح‌های وزارت کار، هم افزایی در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های توسعه اشتغال و کارآفرینی و همچنین همکاری در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی،‌ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اطلاع‌رسانی، مشاوره شغلی و کارآفرینی» است. همچنین مدت این تفاهم نامه از زمان امضا سه سال بوده و در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

باید از مداخله مستقیم دولت در بخش خصوصی پرهیز کنیم

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی در طرح توسعه مشاغل خانگی نهادی تسهیل‌گر است، گفت:‌ در این طرح با پرهیز از استفاده ابزاری از تسهیلات، ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی را شکوفا کرده و بازارهای جدید را ایجاد خواهیم کرد.

عیسی منصوری با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی اولین طرح در برنامه اشتغال فراگیر است، اظهار کرد: بر اساس روش‌های جدید سیاستگذاری باید از مداخله مستقیم دولت در بخش خصوصی پرهیز کنیم. اما با توجه به ضعف‌های این بخش نیاز به مداخله نهادهای تسهیل‌گر و توسعه‌ای به عنوان واسط را داریم. از این رو با توجه به پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی بنا شد از ظرفیت‌های این نهاد به عنوان یک نهاد تسهیل‌گر در طرح توسعه مشاغل خانگی بهره‌مند شویم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: طی سال‌های گذشته، امر توسعه مشاغل خانگی وابسته به پرداخت وام و صدور مجوزهای مختلف بود که مطمئنا این اقدامات موجب ایجاد مشاغل و کسب‌وکار خانگی نمی‌شود. از این رو الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی طراحی شده و طی فاز اول در هشت استان به عنوان پایلوت اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این طرح مبتنی بر ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی مشاغل خانگی مختلف را شناسایی خواهیم کرد و با پرهیز از استفاده ابزاری از تسهیلات، ایجاد بازارهای جدید را مورد توجه قرار خواهیم داد. از طرفی با ارائه آموزش‌ها به‌ویژه آموزش‌های مهارتی در این راستا گام‌های اساسی را بر می‌داریم.

منصوری با بیان اینکه بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد که این فرایند می‌تواند منجر به نتیجه شود، گفت: خوشبختانه جهاد دانشگاهی ظرفیت خوبی را در اختیار این طرح گذاشته که امیدواریم منجر به خیر شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اظهار کرد: ستاد ملی مشاغل خانگی را ذیل قانون مربوطه تشکیل دادیم و این طرح نیز ابتدا به تصویب این ستاد رسید و بعد همکاری‌ها با جهاد دانشگاهی آغاز شد. البته امضای این قرارداد فقط محدود به پروژه‌ها نخواهد بود، بلکه ظرفیت‌های دو طرف نیز اشتراک‌گذاری خواهد شد که امیدواریم منجر به نتایج بزرگ‌تر شود.

باید از سمت بازار فروش به سمت تولیدات برویم

معاون رییس جهاددانشگاهی و رییس ستفا همچنین تصریح کرد: اجرای طرح ملی هدایت مشاغل خانگی در هشت استان کم برخوردار کشور با همکاری وزارت کار وصندوق کار آفرینی امید یک گام بزرگ در این راستاست؛ زیرا هم اکنون به دلیل نبودیک سیستم متمرکزو جامع برای ایجاد شغل و هدایت شغلی شاغلان درمناطق کم برخوردار، متاسفانه بسیاری از این مشاغل پایدار نیست و به دلیل نبود بازارمناسب، بهره وری بالایی ندارد و پس ازمدتی رها می شود.

دکتر محمدصادق بیجندی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم از سمت بازار فروش به سمت تولیدات برویم تا بتوانیم موثرتر باشیم.

گزارش: فرگل غفاری

عکس: زهره سوهانی

#roydadhaye_mohem.iosSlider .slider .item{ height: 450px !important; } #roydadhaye_mohem{ height: 450px !important; }
توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای 20هزار نفر
توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای 20هزار نفر
توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای 20هزار نفر
توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای 20هزار نفر
توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای 20هزار نفر
توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای 20هزار نفر
لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...