عطاری‌هایی که در کردستان محل فروش داروهای لاغری و چاقی شده‌اند


متأسفانه برخی از مراکز عطاری استان کردستان از عملکرد اصلی خود که تحویل گیاهان دارویی است خارج شده و به‌سمت تولید و فروش داروهای لاغری و چاقی رفته‌اند؛ علی‌رغم اینکه اکثر صاحبان عطار‌ی‌ها فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند و عرضه این اقلام در عطاری‌ها غیرمجاز است اما شاهد تجویز دارو، مکمل‌ها و سایر اقلام سلامت‌محور از سوی این افراد...

عطاری‌هایی که در کردستان محل فروش داروهای لاغری و چاقی شده‌اند

عطاری‌هایی که در کردستان محل فروش داروهای لاغری و چاقی شده‌اند

سرویس استان ها - متأسفانه برخی از مراکز عطاری استان کردستان از عملکرد اصلی خود که تحویل گیاهان دارویی است خارج شده و به‌سمت تولید و فروش داروهای لاغری و چاقی رفته‌اند؛ علی‌رغم اینکه اکثر صاحبان عطار‌ی‌ها فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند و عرضه این اقلام در عطاری‌ها غیرمجاز است اما شاهد تجویز دارو، مکمل‌ها و سایر اقلام سلامت‌محور از سوی این افراد هستیم.

به گزارش فانوس، شهروندان کردستانی باید به‌هنگام خرید از عطاری‌ها به پروانه واحد صنفی توجه کرده و در آن مراکز فقط گیاهان دارویی خریداری کنند چراکه عرضه هرگونه پماد، قرص، دارو و مکمل‌های ورزشی در عطاری‌ها ممنوع بوده و باید برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه و مشاوره‌های تغذیه و ورزشی خود را حتماً از پزشکان تغذیه و طب ورزش دریافت کنند.

این مراکز چون مستقیماً زیر نظر وزارت بهداشت نیستند بنابراین نظارت بر آنها سخت است و باید نظارت‌ سازمان‌های ذی‌ربط بر فعالیت عطاری‌های استان تشدید و با متخلفان برخورد جدی شود چراکه ادامه این روند کنونی می‌تواند به سلامت جامعه آسیب جدی وارد کند و حتی خود صاحبان عطاری کردستان نیز به این موضوع اذعان کرده‌اند که متولی مشخصی ندارند.

عطاری استان کردستان متولی مشخصی ندارند

امید معینی نقشبندی یکی از نمایندگان صنف عطاری ظهر روز سه‌شنبه (11 مهرماه) در کارگروه محصولات سلامت‌محور کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا استان که در سالن جلسات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار داشت: در سایر کشورها بالغ بر 50 میلیارد دلار در حوزه گیاهان دارویی ترانزیت می‌شود و اقتصادی در این راستا به وجود آمده است اما در ایران با توجه به اینکه از 13 اقلیم گیاه دارویی 11 اقلیم آن موجود بوده متأسفانه جدایی و دیدی از بالا به پایین وجود دارد و در مقابل طب کلاسیک و مدرن ایستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه ترویج سبک زندگی اسلامی بهترین روش برای اصلاح سبک زندگی است، گفت: تنها راه حل و بازخورد برای اصلاح گزینه‌ها آموزش است اما متأسفانه هنوز صنفی برای عطاری‌ها تعریف نشده و زیر نظر صنف خواروبار فروشی هستیم.

نماینده صنف عطاری کردستان با بیان اینکه پروانه کسب عطاری‌ها زیر نظر معاونت غذا و دارو نیست، تصریح کرد: امروز نامه‌ای با 98 امضاء از عطاری‌های که ادعا ارائه خدمات با بهترین روش‌ها را دارند آورده‌ایم تا برای صنف عطاری تعیین تکلیف شود چراکه هنوز متولی نداریم و قبلاً به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده‌ایم اما کسی از ما حمایت نکرده است.

وی در خصوص اینکه عطاری یک صنف تخصصی بوده و نیازمند اطلاعات پایه است، گفت: در ایران رشته طب سنتی تعریف شده اما متأسفانه تنها 13 نفر فارغ‌التحصیل دارد و قطعاً این تعداد پاسخ‌گو نیست.

نقشبندی افزود: از دهه 80 به بعد 95 هزار عطاری به‌صورت قارچ‌مانند وارد این عرصه شدند بنابراین باید عطاری‌ها سازماندهی شوند.

وی با بیان اینکه اگر صنف عطاری زیر نظر معاونت غذا و دارو باشد کسی نمی‌تواند به این صنف نفوذ کند، اظهار کرد: پزشکان و داروسازان در حوزه سلامت باید چند دوره بازآموزی داشته باشند و تنها راه و شیوه کنترل، «نظارت آموزشی، توسعه این بخش و استفاده از پتانسیل‌های موجود استان است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

ابر کلید واژه

سنندج کردستان عطاری گیاه پروانه صنف مراکز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق