نگاهی دقیق تر به دسته‌ گل جدید سایپا


نگاهی دقیق تر به دسته‌ گل جدید سایپا

به گزارش صنعت نویس، اواخر سال گذشته بود که سایپا طی مراسمی و با سروصدای فراوان از خودروی به‌اصطلاح جدید خود بنام کوییک رونمایی کرد؛ اما همان‌طور که بارها گفته شده، این خودرو چیزی جز...

به گزارش صنعت نویس، اواخر سال گذشته بود که سایپا طی مراسمی و با سروصدای فراوان از خودروی به‌اصطلاح جدید خود بنام کوییک رونمایی کرد؛ اما همان‌طور که بارها گفته شده، این خودرو چیزی جز یک تیبا هاچ‌بک فیس‌لیفت شده یا یک ساینای هاچ‌بک نیست که البته طبق رسم خودروسازان وطنی، سایپا آن‌را محصولی کاملاً جدید می‌داند و با نامی جدید و البته چندین میلیون قیمت بالاتر از تیبا و ساینا به بازار عرضه خواهد کرد. درهرحال در اولین نمایشگاه تخصصی لیزینگ اصفهان، کوییک برای اولین بار در این شهر رونمایی شد و بنابراین فرصتی دست داد تا این فرزند نورسیدهٔ سایپا را از نزدیک بررسی کنیم.

طراحی و نمای ظاهری
با توجه به محبوبیت فوق‌العادهٔ کراس‌اوورها در بازارهای جهانی و به‌تبع آن در کشورمان، بسیاری از خودروسازان با افزودن قطعاتی به هاچ‌بک‌های خود، نمایی کراس‌اوور مانند به آن‌ها می‌بخشند که اصطلاحاً کراس هاچ‌بک نامیده می‌شوند و حالا سایپا نیز در کوییک همین رویه را در پیش گرفته است. البته همان‌طور که گفته شد، این خودرو در اصل نسخهٔ هاچ‌بک ساینا محسوب می‌شود و بنابراین نمای جلویی آن همان ساینا است که تغییراتی در جلوپنجره و سپر آن ایجاد شده است. علاوه بر این، کاسهٔ داخلی چراغ‌های جلو به‌صورت دودی طراحی شده و دی‌لایت‌هایی هم به بالای چراغ‌های مه شکن اضافه شده است که البته هماهنگ به نظر نمی‌رسد اما در کل نمای جلویی کوییک با همین تغییرات فرمی پخته‌تر و بهتر از ساینا پیدا کرده است.

نمای جانبی و عقبی این ماشین را باید با تیبا 2 یا هاچ‌بک مقایسه کرد چراکه در اینجا با فیس‌لیفتی از این خودروی مذکور مواجه هستیم. در نمای جانبی کوییک بیش از هر چیز قطعات اضافه‌شده یعنی پوشش‌های پلاستیکی اطراف گلگیرها و روی رکاب‌ها و همین‌طور ریل‌های روی سقف جلب‌توجه می‌کنند که با استفاده از آن‌ها سعی شده نمایی کراس‌اوور مانند در خودرو ایجاد شود؛ اما درحالی‌که اکثر خودروسازان جهانی در کراس هاچ‌بک‌های خود افزایش ارتفاع را اعمال کرده و با این کار آن‌ها را به کراس‌اوورها نزدیک می‌کنند، در کوییک چنین چیزی وجود نداشته و ارتفاع آن با تیبا 2 یا ساینا تفاوتی ندارد. درهرحال تغییر دستگیرهٔ درها به نمونهٔ موسوم به آسان‌بازشو و رینگ‌های جدید از دیگر تغییرات کوییک نسبت به تیبا هاچ‌بک هستند.

در عقب کوییک اما تا حد زیادی همان نمای آشنای تیبا 2 به چشم می‌خورد اما بااین‌حال با انتقال جا پلاک از سپر به روی درِ صندوق و طراحی جدید چراغ‌ها سعی شده تا نمایی متفاوت با تیبا هاچ‌بک ایجاد گردد. همچنین تک پروژکتور عقب تیبا 2 نیز در کوییک جای خود را به دو نمونه در طرفین سپر داده که در بالای پوشش پلاستیکی سپر عقب نصب شده‌اند. علاوه بر این، در بخش زیرین سپرهای جلو و عقب هم محافظی نقره‌ای‌رنگ تعبیه شده درحالی‌که نوشتهٔ فارسی کوییک درعقب خودرو نیز نکتهٔ جالب و البته عجیبی است؛ اما درمجموع طراحی کلی کوییک را می‌توان قابل‌قبول ارزیابی کرد.

ورود به کابین کوییک
پس از بررسی نمای بیرونی، درِ خودرو را باز کرده و پای به کابین آن می‌گذارم. در اینجا اساساً همان داشبورد و نمای داخلی ساینا دیده می‌شود که تغییراتی جزئی در آن اعمال شده است. تغییر قابل‌توجهی که در کابین کوییک ایجاد شده، استفاده از غربیلک فرمان جدیدی با فرم D شکل است. این غربیلک به دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی مجهز بوده و نمای زیبا و اسپرتی دارد. همچنین صفحه آمپر خودرو نیز تغییر کرده که خصوصاً هنگام روشن بودن چراغ‌ها از طراحی جذابی برخوردار است. همچنین در این صفحه آمپر جدید، نمایشگر کوچکی به‌عنوان کامپیوتر سفری نیز تعبیه شده است.

یکی دیگر از تغییرات قابل‌توجه کابین کوییک نسبت به ساینا تجهیز آن به یک صفحه‌نمایش لمسی هفت اینچی است که به ناوبری مجهز بوده و تصاویر دوربین دید عقب خودرو را هم به نمایش درمی‌آورد؛ اما محل نصب این نمایشگر به‌هیچ‌عنوان با داشبورد خودرو هماهنگ نبوده و همانند قطعه‌ای اضافه به نظر می‌رسد. استارت دکمه‌ای و انتقال شاسی قفل درها به داخل دستگیره‌ها نیز از دیگر نکات قابل‌ذکر کابین کوییک هستند اما همچنان دسته‌های راهنما و برف‌پاک‌کن و همین‌طور دکمهٔ بالابر شیشه‌ها متعلق به پراید هستند که در خودرویی که از سوی سازنده محصولی جدید خوانده می‌شود آن‌هم با چنین قیمتی واقعاً آزاردهنده است.

علاوه بر این، کیفیت متریال داخلی نیز بسیار پایین بوده و در سراسر کابین از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت استفاده شده که هرگز حس خوبی ندارد. به‌عنوان‌مثال رو دری‌ها، دستگیرهٔ درها و دریچه‌های تهویه، همه و همه از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته شده‌اند که اصطلاحاً خوش لمس نیستند؛ اما از سوی دیگر فضای پای عقب برای خودرویی در این کلاس و با این ابعاد مناسب و راضی‌کننده بوده و حجم صندوق بار نیز هرچند زیاد نیست اما اگر ابعاد کوییک را در نظر داشته باشیم قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

تجهیزات و آپشن‌ها
سایپا برای کوییک طیف گسترده‌ای از تجهیزات و آپشن‌ها را هم در نظر گرفته که می‌تواند یکی از نقاط قوت آن باشد. این آپشن‌ها شامل دو ایربگ، کروز کنترل، ترمز ABS و EBD، سیستم پایش باد تایرها، سیستم هشدار سرقت، قفل اتوماتیک درها، سنسور پارک عقب، پشتی برقی صندلی راننده، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کامپیوتر سفری، دماسنج بیرون، فرمان برقی، سیستم تهویهٔ دیجیتال، آینه‌های جانبی برقی، چراغ‌های روشنایی در روز، نمایشگر هفت اینچی لمسی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان و بلوتوث می‌شود؛ اما اکثر این آپشن‌ها در بالاترین تیپ کوییک یعنی تیپ SE-A (اتوماتیک) ارائه می‌شود و نمونهٔ دستی آن از بسیاری از تجهیزات مذکور بی‌بهره است.

پیشرانه کوییک
در زیر کاپوت کوییک همان پیشرانهٔ محصولات خانوادهٔ X200 سایپا یعنی موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ قرار دارد که در اصل نمونهٔ حجیم‌شده و تقویت‌شدهٔ موتور 1.3 لیتری پراید است. به گفتهٔ سایپا، این موتور 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو در نسخهٔ دستی کوییک توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ سابق انتقال پیدا می‌کند اما برای آن یک گیربکس CVT هم در نظر گرفته شده که ساخت شرکت پانچ بلژیک است. همچنین فرمان و دریچهٔ گاز خودرو در نمونهٔ اتوماتیک از نوع برقی است اما درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی کوییک دستی برابر با 7 لیتر در هر صد کیلومتر است، این عدد برای نسخهٔ اتوماتیک 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

ابعاد
طول کوییک برابر با 3989 میلی‌متر است که 6.4 سانتیمتر از تیبا 2 بیشتر است درحالی‌که 1688 میلی‌متر عرض و 1492 میلی‌متر هم‌ ارتفاع دارد (بدون احتساب ریل‌های سقفی). وزن این کراس هاچ‌بک ایرانی هم از سوی سازنده برای نسخهٔ دستی 1065 کیلوگرم و برای اتوماتیک 1105 کیلوگرم اعلام شده است؛ اما درحالی‌که بیش از شش ماه از زمان رونمایی کوییک گذشته است، هنوز نه از فروش یا حتی پیش‌فروش آن خبری هست و نه قیمت رسمی و دقیق آن اعلام شده است. این در حالی است که تاکنون قیمت‌های حدودی مختلفی برای این ماشین از سوی سایپا اعلام شده که همواره رو به افزایش بوده است تا جایی که در نمایشگاه، بسته به تیپ‌ها صحبت قیمتی بین 35 تا 45 میلیون تومان از سوی مسئولین غرفهٔ سایپا به گوش می‌رسید!

جمع‌بندی
در کل شاید ساخت و معرفی خودرویی چون کوییک را بتوان در صنعت خودروسازی عقب‌ماندهٔ ایران حرکت نسبتاً مثبتی تلقی کرد اما نباید فراموش کرد که پایه و اساس این ماشین نهایتاً به پراید ربع قرن پیش بازمی‌گردد. همچنین یکی از مشکلات عمدهٔ کوییک کیفیت به‌واقع پایین آن خصوصاً در کابین است که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان با آن کنار آمد؛ و نهایتاً مشکل دیگر این خودرو به قیمت عجیب و غیرمنطقی آن مربوط می‌شود و باید از مسئولین سایپا سؤال کرد که چرا برای خودرویی با تغییراتی در ظاهر، یک گیربکس CVT ساده و چند آپشن معمولی، در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود 15 میلیون تومان قیمت بیشتری نسبت به تیبا 2 مطالبه می‌کنند؟ این سؤالی است که مطمئناً پاسخی برای آن وجود نخواهد داشت.

منبع:پدال

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد