مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد: تعیین تکلیف برخی قراردادهای خارجی پتروشیمی تا سه ماه آینده


رویا ایلکا مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ظرف سه ماه آینده تکلیف برخی از تفاهم نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضاء شده مشخص می‌شود، اظهار کرد: نتیجه مطالعات و بررسی اقتصادی برخی از این شرکت‌ها در نیمه دوم سال مشخص خواهد شد. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، مرضیه شاهدایی در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست...

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد: تعیین تکلیف برخی قراردادهای خارجی پتروشیمی تا سه ماه آینده

رویا ایلکا

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ظرف سه ماه آینده تکلیف برخی از تفاهم نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضاء شده مشخص می‌شود، اظهار کرد: نتیجه مطالعات و بررسی اقتصادی برخی از این شرکت‌ها در نیمه دوم سال مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، مرضیه شاهدایی در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با اشاره به اینکه این نمایشگاه فرصت‌های زیادی را برای فعالان صنعت پلیمر کشور ایجاد می‌کند،گفت: اهداف اصلی این نمایشگاه استفاده از فرصت ها در دوران پسابرجام جهت افزایش حضور شرکت های خارجی،توسعه صادرات، انتقال فناوری‌های پیشرفته، جذب بازار، توسعه صادرات و افزایش سهم اشتغالزایی پتروشیمی با توسعه زنجیره ارزش است.

شاهدایی افزود: مهم ترین هدف برگزاری این نمایشگاه افزایش سهم اشتغالزایی در صنعت پتروشیمی است.

وی با بیان این که ایران پس از انقلاب حدود سه میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی داشته است، خاطرنشان کرد: با جهشی که صورت گرفت اکنون ظرفیت بیش از ۲۰ برابر شده و به بیش از ۶۰ میلیون تن رسیده است. چشم انداز ما رسیدن به جایگاه اول منطقه از نظر ارزش محصولات پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: ظرفیت جهانی تولید پلیمر ۳۹۰ میلیون تن در سال است و سهم پلی اتیلن‌ها ۱۰۷ میلیون تن و سهم پلی پروپیلن‌ها ۷۵ میلیون تن اعلام شده است. براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ایران درصدد افزایش تولید پلی پروپیلن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ درصد از ۳۰۴ میلیون تن محصولات پلیمری مربوط به خاورمیانه و دو درصد از این سهم مربوط به ایران است.

شاهدایی با اشاره به اینکه ایران در سال گذشته شش میلیون و ۱۳۳ هزار تن پلیمر تولید کرده، گفت: با بالا بردن راندمان درصدد افزایش یک میلیون تن تولید پلیمر هستیم. در سال ۱۳۹۵، سه میلیون و ۱۲۴ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار صادرات محصولات پتروشیمی صورت گرفته است و تلاش می‌کنیم صادرات و فروش داخل را افزایش داده و میزان صادرات را به چهار میلیون تن برسانیم.

وی ادامه داد: برنامه ریزی شده که تا سال ۱۴۰۴ تولید پلیمرها به ۲۱ میلیون تن و سهم آن در جهان به چهار درصد افزایش یابد.

معاون وزیر نفت در ادامه با تاکید بر این که در حال حاضر ۲۱ واحد پلیمری در دست اجرا است، اظهار کرد: همچنین واحدهایی برای تکمیل زنجیره ارزش طراحی شده است. مجوزهای جدید پتروشیمی نیز براساس تکمیل زنجیره صادر شده است. البته برخی واحدها پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و برخی نیز متوقف هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی درباره محورهای توسعه صنایع تکمیلی گفت: تداوم و ثبات عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، پیگیری قراردادهای بلندمدت تأمین خوراک، افزایش توان خرید صنایع پایین دستی، طراحی فرصت های جدید سرمایه گذاری، کمک به توسعه بازارهای داخلی صادرات محصولات پایین دستی، پیگیری تولید گریدهای جدید و افزایش تولید گریدهای خاص مورد نیاز و افزایش ۲۴ درصدی مصرف مواد پتروشیمی در صنایع پایین دستی از اهم محورهای توسعه پتروشیمی است.

وی با تاکید بر این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با برگزاری همایش‌های داخل و خارج کشور درصدد جذب سرمایه‌ گذاری و توسعه بازارهای داخلی و خارجی است، گفت: در این راستا پیگیر تولید گریدهای جدید و خاص محصولات پلیمری هستیم.

شاهدایی افزود: در سال ۱۳۹۶ مصرف محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی ۲۴ درصد و به میزان یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، توضیح داد: شعار این نمایشگاه بهبود فضای کسب و کار در بین صنایع تکمیلی و پتروشیمی و پلاستیک کشور است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش خود را در راستای ارتقای ایران پلاست در خاورمیانه می‌کند. در این راستا حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه نسبت به قبل از برجام رشد ۱۰۰ درصدی داشته و در این نمایشگاه ۵۲۴ شرکت خارجی و ۶۰۰ شرکت داخلی حضور دارند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست شاهد رشد ۳۹ درصدی شرکت کنندگان داخلی و ۲۱ درصدی شرکت کنندگان خارجی نسبت به دوره دهم هستیم.

شاهدایی به حضور ۲۵۰ شرکت خارجی در دوره نهم یعنی آخرین دوره نمایشگاه ایران پلاست پیش از اجرایی شدن برجام اشاره و تصریح کرد: مشارکت کنندگان خارجی در یازدهمین دوره این نمایشگاه به ۵۲۴ شرکت رسیده است.

به گفته وی، ۶۵ شرکت از آلمان، ۴۹ شرکت از ایتالیا، ۱۹ شرکت از اتریش، ۱۵ شرکت از فرانسه و ۲۴ شرکت از ترکیه از جمله شرکت های معتبر جهانی هستند که در یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست شرکت می‌کنند.

شاهدایی در ادامه از تعیین تکلیف سرمایه‌ گذاری‌های شرکت‌های خارجی در صنعت پتروشیمی ظرف سه ماه آینده خبر داد و افزود: ظرف سه ماه آینده تکلیف برخی از تفاهم نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضاء شده مشخص می‌شود همچنین نتیجه مطالعات و بررسی اقتصادی برخی از این شرکت‌ها در نیمه دوم سال مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه توتال و شل از مهم ترین این شرکت‌ها هستند،افزود: البته چند شرکت بزرگ دیگر نیز وجود دارند که تاکید کردند نام آنها رسانه‌ای نشود.

شاهدایی با اشاره به افزایش یک میلیون تنی تولید در دولت دوازدهم،اظهار کرد: دراین راستا درصدد فعال کردن شرکت های غیرفعال، توسعه بازارهای کشورهای همسایه از جمله عراق و پاکستان و تغییر سیاست برای عدم واگذاری این بازارها به ترکیه و همچنین اجرای طرح‌های جدید برای افزایش تولید یک میلیون تنی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد بروز مشکلات و تاخیر در تولید تجاری پتروشیمی‌های پردیس و مرجان نسبت به زمان پیش بینی شده، توضیح داد: متانول مرجان با تاخیر شش ماهه و متانول کاوه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند. بعضی از طرح‌های کوچک که قرار بود امسال به بهره برداری برسد در اوایل سال ۱۳۹۷ به تولید پایدار می‌رسند.

شاهدایی از افزایش ظرفیت تولید ۵.۵ میلیون تن در سال جاری خبر داد و گفت: پس از برجام روابط ما با کشورهای خارجی و شرکت‌های پتروشیمی بهبود یافته است در این راستا تلاش شد در نمایشگاه‌های جهانی همه شرکت‌های ایرانی به صورت پاویون حضور داشته باشند.

وی با بیان این که تکنولوژی تولید محصولات پلیمری در عسلویه و ماهشهر متعلق به بیش از ۱۰ سال گذشته است، تصریح کرد: فناوری تولید پلیمرها دائما به روز می‌شود و تلاش شده استفاده از تکنولوژی روز در سرمایه‌ گذاری‌ها مدنظر قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد تاسیس بانک تخصصی پتروشیمی نیز با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همه بانک‌ها تعامل خوبی دارد،توضیح داد: این شرکت به دنبال صندوق پروژه برای داخل و خارج از کشور است که در این راستا مذاکراتی با بانک مرکزی برای تامین منابع مالی مورد نیاز پتروشیمی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تامین مالی طرح‌های صنعت پتروشیمی در وزارت نفت پیگیری می‌شوداما مذاکرات تاکنون به نتیجه نرسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید