ضرورت دقت بیشتر در مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی/ ایجاد نواحی صنعتی کوچک با مقایس‌ کمتر از 10 هکتار در دستور کار است


به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری پس از پایان جلسه مجمع عمومی عادی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی این سازمان را یکی از سازمان‌های اصلی و مهم توسعه ای کشور در حوزه صنعت دانست و افزود: نبض صنعت ایران را می‌توان با گرفتن نبض سازمان صنایع کوچک...

به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری پس از پایان جلسه مجمع عمومی عادی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی این سازمان را یکی از سازمان‌های اصلی و مهم توسعه ای کشور در حوزه صنعت دانست و افزود: نبض صنعت ایران را می‌توان با گرفتن نبض سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور اندازه‌گیری کرد. همچنین سمت و سوی صنعت کشور، سهم مجموعه صنایع کوچک در رشد ارزش افزوده بخش صنعت، حرکت به سوی فناوری های نوین، توجه به اقتصاد دانش بنیان و توسعه صادرات غیرنفتی را از این طریق می‌توان مورد پیگیری و بررسی قرار داد.

وی ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی و تامین زیرساخت‌ها با رعایت تمامی موضوعات زیست محیطی و اسناد بالادستی را از مسئولیت‌های سازمان برشمرد و گفت: حرکت به سمت نوسازی صنعتی با توجه به حضور نزدیک به 40 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی سطح کشور که نیمی از واحدهای صنعتی موجود کشور است، وظیفه این سازمان را در حوزه‌های گوناگون بسیار سنگین می‌کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه نزدیک به 30 هزار طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در حال اجرا است، تصریح کرد: با تکمیل این طرح‌ها و اضافه شدن آن‌ها به 40 هزار واحد موجود، حجم بنگاه های فعال در مجموعه شهرک‌های صنعتی به 70 هزار واحد می‌رسد که بخش قابل توجهی از صنایع کوچک و متوسط کشور است.
شریعتمداری برخی از شهرک‌های صنعتی را دارای جنبه‌های علمی و فناوری دانست و ادامه داد: ارتباط سیستماتیک این بخش با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند به توسعه و پیشرفت سازمان‌های دانش بنیان کمک شایان توجهی کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی را یکی از سازمان‌های توسعه‌ای پیشتاز در حوزه صنعتی ایران معرفی کرد و گفت: این سازمان در نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی با توجه به وجود تعداد قابل توجه واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی، می‌تواند نقش اساسی ایفا کند و راه را به ما نشان دهد.
شریعتمداری حرکت به سمت سیاست توسعه صادراتی تأکید کرد و افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در این زمینه نقش مهمی می‌تواند ایفا کند که اگر به این سمت حرکت کنیم در آینده شاهد پیشرفت‌های خوبی در این حوزه خواهیم بود.
وی با اشاره به درخواست خود از مجمع عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای کمیت‌گذاری و هدف‌گذاری معین زمانبندی شده شاخص‌ها، تصریح کرد: تا شش ماه آینده باید بررسی شود که مسیر تحقق این اهداف به کجا رسید.
شریعتمداری با تاکید بر دقت روی تأسیس شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور، گفت: در حدود 200 شهرک از مجموع 950 شهرک صنعتی مصوب، تقاضای مؤثربرای ایجاد واحد صنعتی وجود دارد که این موضوع نشانگر مکان‌یابی نادرست برای راه اندازی شهرک‌های صنعتی بوده است و دقت بیشتر در مکان یابی شهرک‌های صنعتی به عنوان یکی از اولویت های ما در دستور کار خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان بر لزوم توسعه صنایع روستایی تأکید کرد و افزود: ایجاد نواحی صنعتی کوچک در مقایس‌های کمتر از ده هکتار یکی از برنامه‌های ما برای پیشبرد این موضوع در آینده است که نیاز به برنامه‌ریزی علمی و کارشناسی در این زمینه وجود دارد.
خبرنگار: صادق دوپیکر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه معدن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس