کتاب «گویش سیوندی» رونمایی شد/انتشار واژه نامه سیوندی - فارسی


کتاب «گویش سیوندی» رونمایی شد/انتشار واژه نامه سیوندی - فارسی

شیراز- کتاب «گویش سیوندی» با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و اهالی فرهنگ و ادب رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم که بعد از ظهر شنبه در سالن غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به همت انجمن ناشران و کتاب‌فروشان فارس و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برپا شد،، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با قدردانی از تلاش چندساله نویسندگان کتاب، به اهمیت زبان سیوندی و جایگاه ویژه این زبان اشاره کرد.

وی در ادامه سخنانش بر لزوم حمایت از اینگونه فعالیت های علمی که منجر به جلوگیری از به فراموشی سپردن چنین زبان‌ها و گویش‌هایی می‌شود تاکید کرد.

دکتر کاووس حسنلی استاد بخش ادبیات دانشگاه شیراز دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به اهمیت ادبیات عامیانه و تفاوت این ادبیات با ادبیات رسمی، به برخی از ویژگی‌های خاص زبان سیوندی به عنوان یکی از زبان‌های پیشین ایرانی اشاره کرد.

دکتر عبدالرسول خیراندیش استاد بخش تاریخ دانشگاه شیراز هم با اشاره به جایگاه سیوند و سیوندیان در تاریخ ۳ سده اخیر، به نقشی که سیوندیان به واسطه فعالیتشان در نقاط دیگر، در انتقال تازه‌های فرهنگی از این نقاط به ایران داشته‌اند پرداخت.

در ادامه برنامه پس از گزارشی که دکتر فرزاد نوروزی و حسین آزاده، نویسندگان کتاب از روند پژوهش و چگونگی تالیف کتاب ارائه کردند، رونمایی از کتاب مذکور با حضور استادان، پژوهشگران، هنرمندان و چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز انجام شد.

کتاب «گویش سیوندی» رونمایی شد/انتشار واژه نامه سیوندی - فارسی

گفتنی است در کتاب «گویش سیوندی» که توسط نشر سیوند و با همکاری قطب علمی پژوهش های فرهنگی و ادبی دانشگاه شیراز منتشر گردیده است، به مواردی از جمله پیشینه تحقیق، ضرورت نگارش، نام،موقعیت جغرافیایی،آثار باستانی و خاستگاه قومی سیوند و سپس روش تحقیق و چگونگی نگارش کتاب پرداخته شده است.

از دیگربخش‌های این کتاب می توان به دستور زبان سیوندی، صرف فعل‌های پرکاربرد و جملات نمونه اشاره کرد. بخش اصلی این کتاب «واژه نامه سیوندی - فارسی» می باشد که نیمی از کتاب را به خود اختصاص داده است.

در این بخش ابتدا هر واژه سیوندی با خط فارسی و سپس تلفظ آن با یاری گرفتن از نشانه‌های الفبای آوانگاری بین المللی (IPA) آمده و سپس معادل فارسی آن همراه با توضیحات نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش پایانی کتاب نمایه فارسی - سیوندی است که برای یافتن معادل سیوندی یک واژه فارسی تهیه شده است. کتاب " گویش سیوندی " که دارای ۴۵۶ صفحه می‌باشد در قطع وزیری با جلد سخت و به بهای ۳۲ هزار تومان توسط نشرسیوند به بازار کتاب ایران عرضه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !