ایران، چهارمین تولیدکننده کاتالیست هیدروژناسیون+فیلم


ایران، چهارمین تولیدکننده کاتالیست هیدروژناسیون+فیلم

پژوهشگران شرکتی دانش بنیان در اصفهان با تولید نسل جدید کاتالیست های صنایع نفتی و پتروشیمی بنام «هیدروژناسیون» تواستند مانع از خروج سالانه 24 میلیون دلار ارز از کشور شوند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، تا چند سال گذشته تحریم و قطع روابط اقتصادی ایران با مراکز صنعتی کشور های پیشرفته، موجب شد تا صاحبان صنایع نفت، گاز و پترو شیمی کشور برای تامین و تولید کاتالیست مورد استفاده و قطع وابستگی به کشور های تولید کننده این محصول صنعتی دست در دست هم دهند تا دانش تولید این خوراک را از انحصار برخی از تولید کنندگان قدرتمند اروپایی خارج کنند.
دانلود
دانلود
امروزه محققان اصفهانی موفق شدند تا به منظور افزودن هیدروژن به ترکیبات آلی برای تغییر، تبدیل و تولید محصولات جدید در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نوع جدیدی از کاتالیست را با عنوان هیدرو ژناسیون تولید و روانه بازار مصرف کنند.
ایران، چهارمین تولیدکننده کاتالیست هیدروژناسیون+فیلم

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کاتالیست هیدروژناسیون در اصفهان با اشاره به اینکه کاتالیست ها مواد شیمیایی هستند که در فرآیند تولید انواع کالا باعث تسریع و تکمیل فرآیند تولید می شوند گفت: با دستیابی به این دانش، مواد نفتی خام قابلیت تبدیل به محصولات متنوع و با ارزش تر مانند بنزین با اکتان بالا، پلیمرهای ویژه و تولید محصولات جدید در دارو را دارند.

ایران، چهارمین تولیدکننده کاتالیست هیدروژناسیون+فیلم
سعید شجاعی زاده نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور به این محصول را سالانه بیش از 500 تن اعلام کرد و افزود: این واحد در حال حاضر توانایی تولید نیمی از این نیاز را دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: با دستیابی به دانش فنی ساخت این نوع کاتالیست، ایران بعد از آمریکا، آلمان و فرانسه به جمع تولیدکنندگان این محصول در جهان پیوسته است.
ایران، چهارمین تولیدکننده کاتالیست هیدروژناسیون+فیلم

مدیر یکی از واحدهای تولید کاتالیست نیز در خصوص تولید این ماده شیمیایی در استان گفت: تا 6 سال پیش کاتالیست های مورد نیاز صنایع کشور که حدود 218 تیپ مختلف بود با قیمت های نجومی از خارج کشور وارد می شد و امروز متخصصان این شرکت و 8 شرکت داخلی در سراسر کشور توانسته اند 80 درصد نیاز صنایع را تامین کنند.
مهسا وکیلی در ادامه افزود: در چند سال گذشته با تلاش پژوهشگران اصفهانی 8 نوع کاتالیست با قابلیتهای مختلف تولید و عرضه شده بود که کاتالیست هیدروژناسیون نسل جدید کاتالیست های تولیدی در استان است.
ایران، چهارمین تولیدکننده کاتالیست هیدروژناسیون+فیلم

شجاعی کارشناس فنی کاتولیست گفت: در حال حاضر هر کیلو کاتالیست هیدروژناسیون با هزینه ای حدود 185 دلار وارد کشور می شود که با تولید کاتالیست هیدروزناسیون در داخل قیمت مصرف این محصول به نصف کاهش پیدا کرده است.
نیلوفر شجاعی درصد تبدیل و گزینش پذیری بالا، افزایش بهره وری و جلوگیری از خروج سالانه 24 میلیون دلار ارز کشور را از مهمترین مزایا و ویژگی های دستیابی به این دانش بیان خواند و در ادامه افزود: تمامی مراحل تولید محصول شامل تولید پایه کاتالیست، شکل دهی، دانه بندی و تلقیح، پخت و فعال سازی نهایی این خوراک هم اکنون در داخل استان به راحتی انجام می شود.
وی گفت: محققان اصفهانی تاکنون موفق شده اند بیش از 100تن کاتالیست در انواع مختلف را تولید و به بازار عرضه کند.
ایران، چهارمین تولیدکننده کاتالیست هیدروژناسیون+فیلم

اکنون وقت آن رسیده که فرصت رقابت برابر برای دستاوردهای نو ظهور و نو پای داخلی در مقابل شرکت های بزرگ خارجی را مانند ایجاد سیاست های حمایتی از دانش های فنی بومی فراهم کرد، تا بیش از این شاهد تولید و فروش محصولات تلاشگران صنعت این مرزو بوم در میادین داخلی و بین المللی باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج