موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران


موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران

چندی است موتورسیکلت‌های نیکد بنلی تی‌ان‌تی در خیابان‌های ایران جولان می‌دهند. شرکت نیکران موتور پاسارگاد با عرضه موتورهای استریت تحت برند بنلی توانست به لطف قیمت مناسب، تبلیغات فراوان و تیراژ تولید نسبتاً بالاتر نسبت به سایرین، جایگاه خوبی در بازار ایران برای خود دست و پا کند. در حال حاضر شمار گسترده‌ای از موتورهای...

چندی است موتورسیکلت‌های نیکد بنلی تی‌ان‌تی در خیابان‌های ایران جولان می‌دهند. شرکت نیکران موتور پاسارگاد با عرضه موتورهای استریت تحت برند بنلی توانست به لطف قیمت مناسب، تبلیغات فراوان و تیراژ تولید نسبتاً بالاتر نسبت به سایرین، جایگاه خوبی در بازار ایران برای خود دست و پا کند.

در حال حاضر شمار گسترده‌ای از موتورهای تی‌ان‌تی 250 سی‌سی تک و دو سیلندر در کوچه‌پس‌کوچه‌های این سرزمین به چشم می‌خورند. اما فارغ از هویت و اصالت مجهول موتورهای تحت برند بنلی، به نظر می‌رسد سازندگان آن پس از عرضه مدل‌های استریت، حال عزم ورود به بازار ریس استایل‌های 250 سی‌سی ایران را در سر دارند.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
به‌تازگی مدل جدید از محصولات تحت برند بنلی به بازار ایران معرفی شده که با برادرانش تفاوت کلی دارد.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
موتورهای بنلی تی‌ان‌تی 250 تک و دو سیلندر، هر دو استایل نیکد (استریت) دارند و نمی‌توانند در کلاس موتورهای ریس استایل (سوپراسپرت) عرض اندام کنند. بنابراین سازندگان چینی تحت برند بنلی تصمیم به طراحی و تولید یک مدل ریس استایل گرفته‌اند.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
موتورسیکلت مورد نظر ما تحت عنوان بنلی 250R معرفی و به بازار عرضه شده و تنها موتورسیکلت ریس استایل بنلی در ایران محسوب می‌شود.
از منظر کلی، بنلی 250R نسبت به TNT250 تفاوت بنیادین ندارد و به نظر می‌رسد روی پایه همان مدل استریت بنلی تلاش به تغییر استایل و فلاپ‌ها گرفته شده است.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
ازجمله این شباهت‌ها می‌توان به شکل کلی ستون و کمک‌فنرهای وارونه محور جلو، فرم آرامتور میانی، انجین، پمپ و دیسک‌های ترمز، فرم کلی گلگیر و پایه رکاب‌ها، مدل کمک‌فنر سومی، آرم عقب، فرم کلی زین و باک (با ظرفیت مشابه 14 لیتر) اشاره کرد که تفاوت اساسی در قیاس با نسخه استریت ندارد. بنابراین نیازی به پرداختن و مرور ویژگی‌های مشابه و قبلاً شناخته شده به نظر نمی‌رسد. اما این به معنای نادیده گرفتن تفاوت‌ها نیست.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
بنلی 250R تفاوت‌هایی قابل توجه هم به خود دیده که می‌توانیم به‌طور کلی آنها را مرور کنیم.
در نگاه اول، طرح متفاوت رینگ‌ها توجه آدمی را به خود جلب می‌کند. این موتور مجهز به رینگ‌های آلومینیومی جدید شبکه‌ای کندویی شکل شده که در نوع خود جالب است و زیبایی و بهره‌وری بیشتری برای آن در قیاس با برادرانش به ارمغان آورده.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
از طرفی مدل فرمان آن به سبک کلیه موتورهای ریس به ارتفاع کوتاه و عرض نسبتاً کمتر تغییر یافته و فرمان پایین‌تر آمده و در سطحی پایین‌تر از صفحه نمایشگر کیلومتر جای گرفته است.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
فلاپ‌ها نیز حجیم سازی شده و با طراحی ریس هجومی خود، ظاهر اسپرت جالب‌توجهی به موتورسیکلت بخشیده‌اند.
در فلاپ جلوی موتورسیکلت مجرای ورودی هوای عمودی مشکی رنگ جهت خنک کردن سیم‌کشی چراغ و سیستم برق موتور جای‌گذاری و دو عدد چراغ متقارن نسبتاً بزرگ نیز در جلوی آن تعبیه شده که یکی برای نور پایین و دیگری برای نور بالا کاربرد دارد. (اساساً موتورهای اسپرت دو چراغ، برخلاف تصور عموم به صورت تک چراغ مجزا عمل می‌کنند)
روی گلگیرها مجرای ورودی هوای کوچکی به چشم می‌خورد که جالب‌توجه بوده و به نظر برای زیبایی بصری و خنک‌سازی هر چه بیشتر سطح لاستیک تعبیه شده است.


تلق جلو مقداری کوتاه است و زاویه تندی دارد و به نظر نمی‌رسد بتوان برای رد لاین کردن و خم شدن روی باک، روی آن حساب زیادی باز کرد!
البته نمای کلی جلو موتورسیکلت زیباست و چراغ‌های نواری شکل دی‌لایتی که زیر چراغ‌های اصلی تعبیه شده، این زیبایی را دوچندان کرده است. (به‌خصوص برای رانندگی در شب، این مدل چراغ‌ها ظاهر چشم‌نوازی پدید می‌آورند.)
در زاویه‌های کناری نیز مجرای خروجی هوای انجین جایگذاری مناسبی دارد هرچند که ظاهر بیش‌ازحد خشن و کشیده مجموعه فلاپ مقداری توی چشم میزند!

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
اگزوز موتورسیکلت نیز تغییر یافته با یک اگزوز دوقلوی عریض و طویل و البته تا حدی زیبا جایگزین شده که به نظر می‌رساند بحث دوقلو و حجیم‌سازی اگزوز برای کسب استاندارد یورو 4 و همچنین پوشش خلع فرم زین عقب در راستای بهبود طراحی باشد.
اما در بحث جزئیات فنی انجین نباید انتظار ویژگی جدید داشته باشید چون با همان انجین بنلی TNT250 استریت مواجه هستیم.
پیشرانه 250 سی‌سی بنلی 250R از نوع دو سیلندر انژکتوری رادیات خنک می‌باشد که قدرتی معادل 31 اسب بخار تولید می‌کند و استاندارد آلایندگی یورو چهار را داراست.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
وزن کلی بنلی 250R نیز 180 کیلوگرم ذکر شده که نسبتاً به نسخه استریت TNT، حدود 25 کیلو افزایش وزن را تجربه کرد و با این اوصاف به نظر می‌رسد همراه با گیربکس 6 سرعته، شتاب کمتر و بیشینه سرعتی کمتر نسبت به نسخه‌های TNT داشته باشد. (پیش‌بینی حداکثر 150 کیلومتر بر ساعت)

نتیجه‌گیری کلی
موتورسیکلت ریس 250R بنلی در حقیقت حاصل یک نوع اسپرت‌سازی و تغییر استایل بر پایه نسخه استریت محسوب می‌شود و با هویت یک موتور ریس استایل در مقیاس کلی، فاصله دارد.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
کیفیت ساخت قطعات و انجین آن نیز طبق استناد به تجربه مدل‌های استریت، چندان راضی‌کننده نیست و متولیان چینی آن کارنامه درخشانی در این زمینه ندارند.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
البته فارغ از این مورد، موتورسیکلت بنلی 250R از تکنولوژیهای روز و مزیت‌های قابل‌توجهی هم بهره می‌برد که ازجمله می‌توان به استاندارد یورو 4، نوع مهندسی آرامتور بدنه و رینگ، آئرودینامیک خوب، سواری نرم و طراحی ظاهری مدرن‌تر نسبت به رقبا اشاره کرد.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
اما درمجموع همه این اوصاف بنلی 250R در این سگمنت و این رنج قیمت قادر به عرض اندام در مقابل رقبایش نیست و در حضور موتورهای ریس بیسیکال هیوسانگ GTR، هوندا CBR، دایلیم، دربی و در رده قیمتی بالاتر کاواساکی نینجا و یاماها R3 که همگی از اساس با پلت‌فرم و فلسفه ریس سوپراسپرت طراحی شده‌اند، باید جایگاهی پایین‌تر برای آن در نظر گرفت.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
البته این موتور ظاهر جدیدتر و متفاوت‌تری دارد و در صورت نگهداری مناسب می‌توان سواری خوبی را با آن تجربه کرد.
بنلی 250R به‌تازگی به کشورمان آمده و می‌تواند برای کسانی که به دنبال یک موتورسیکلت ریس جدیدتر و تجربه سواری خوب می‌گردند گزینه قابل‌تأملی باشد.

موتورسیکلت بنلی ریس استایل 250R در ایران
البته نباید قیمت گزاف فعلی آن را نیز نادیده گرفت که در صورت عدم کاهش قیمت، صرفه آن را زیر سؤال برده و آن را به گزینه‌ای نامعقول و گران‌قیمت تبدیل می‌کند.
در حال حاضر قیمت بنلی ریس 250R در حدود 23 میلیون تومان است.
نویسنده: احمد جمشیدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات