انقلاب اسلامی تجارب نوین علوم فقهی را برای حوزه‌های علمیه ایجاد کرد


انقلاب اسلامی تجارب نوین علوم فقهی را برای حوزه‌های علمیه ایجاد کرد

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به ظهور انقلاب اسلامی گفت: ظهور انقلاب اسلامی تجربه‌ای نو برای حوزه‌های علمیه ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن گلی شیردار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل اهمیت و جایگاه حوزه‌های علمیه در دست‌یابی به دولت اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی پرداخت و اظهار داشت: باید توجه داشت که در طراحی و مهندسی کارآمد برای نظام اسلامی نیازمند به تعریف صحیح در دو مقوله تعیین‌کننده این رسالت مهم هستیم.

معاون علمی کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» با اشاره به اهمیت تعریف عناوین در جریان تولید علوم اسلامی ابراز داشت: باید توجه داشت که برای تعریف دولت اسلامی باید چالش‌های روز را شناخته و با الهام آموخته‌های دینی و استناد به عقلایی بودن بسیاری از مقوله‌ها بتوانیم سازوکار آن را در دولت اسلامی ایجاد کنیم؛ چراکه این مهم در جریان طراحی‌های خود با حوزه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع روبرو است.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم بابیان این‌که در جریان تدوین نظام اسلامی از نگاه نرم‌افزاری توجه به الگوی دولت اسلامی تعیین‌کننده است، گفت: برای درک حقیقت نظام اسلامی باید در ابتدا جامعه اسلامی را درست تعریف کنیم؛ چراکه جامعه اسلامی ترکیبی از نظام اسلامی و حرکت تحول‌آفرین بر اساس متد و اهداف و راهبرد روشن آن است.

معاون علمی کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» ادامه داد: باید توجه داشت که کنکاش و تعریف ایدئولوژیک جامعه اسلامی در جریان انقلاب اسلامی از سوی امام راحل شروع شد؛ بنابراین تمدن و نظام اسلامی میسر نخواهد شد مگر آنکه بتواند در تشکیل جامعه اسلامی و نگاه کلان به تولید یک اجتماع اسلامی موفق بپردازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گلی شیردار بابیان این‌که محورهای تمدن سازی اسلامی با نظام حوزه‌های علمیه یک پیوند تعریف‌شده دارد، گفت: اعتراف داریم که حوزه‌های علمیه در این بخش توفیقات کاملی را نتوانسته به دست بیاورد و دلیل این اعتراف هم روشن است.

معاون علمی کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» در تبیین دلایل توفیقات کم حوزه‌های علمیه در حوزه تولید علوم دینی برای جامعه نوین اسلامی، افزود: دلیل این توفیقات کم عبارت است از این‌که حوزه‌های علمیه در فضای علمی خود در مبانی نظام دولت و تمدن اسلامی تجربه کافی ندارند.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به ظهور انقلاب اسلامی ابراز داشت: ظهور انقلاب اسلامی تجربه‌ای نو برای حوزه‌های علمیه ایجاد کرد؛ طبعاً این تجربه نو نیازمند به نگاه نو است و فقط شخصیت‌هایی مانند حضرت امام راحل و شهید صدر توانسته‌اند اندیشه‌هایی را در این حوزه را ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گلی شیردار با تأکید بر این‌که اگرچه معتقدیم ظرفیت نظام حوزه و استعداد و توانمندی حوزه‌های علمیه در تأمین تمدن سازی نوین اسلامی بسیار بالا است، اظهار داشت: طلاب حوزه‌های علوم دینی باید با معماری و اندوخته‌های دینی خود بتوانند زمینه ایجاد تمدن اسلامی را فراهم آورند.

معاون علمی کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» آشنا شدن با مدل‌های روز دنیا را یکی از راهبردهای تأمین هدف نهایی تمدن سازی دانست و گفت: حوزه‌های علمیه باید در راستای اهداف انقلاب برای طلاب علوم دینی اندیشه‌های نو ایجاد کند؛ بر این اساس چنین الگویی می‌تواند ما را برای رسیدن به قله نظام و دولت اسلامی کمک کند.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم بابیان این‌که همه ملل دنیا هم از نگاه نظام و هم از منظر دولت و جامعه باید عناصر چالشی را خود بشناسند، ابراز داشت: ترکیب حوزه‌های علمیه با دانشگاه می‌تواند در تعمیم اهداف اسلامی نظام مؤثر باشد./837/ ۳۰۲/ص

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!