معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )


تصاویر معبدهای هندوستان معبدهای هندوستان : هند خاستگاه تعدادی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین معابد دنیا است. این مقاله شامل مجموعه‌ای از 20 معبد باستانی مشهور در هند است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آنها دیدن کنید. با سایت شهر مطلب همراه باشید. هند که با نام سرزمین روحانیت شناخته می‌شود، خاستگاه چهار مذهب عمده به […] نوشته معبدهای هندوستان (...

تصاویر معبدهای هندوستان

معبدهای هندوستان : هند خاستگاه تعدادی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین معابد دنیا است. این مقاله شامل مجموعه‌ای از ۲۰ معبد باستانی مشهور در هند است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آنها دیدن کنید. با سایت شهر مطلب همراه باشید.

هند که با نام سرزمین روحانیت شناخته می‌شود، خاستگاه چهار مذهب عمده به نام‌های هندو، براهمابودا، بودا و سیک است. بنابراین خاستگاه معبدهای بیشماری است که به مذهب‌های مختلفی تعلق دارند. با وجود اینکه تعداد دقیق معبدها مشخص نیست، حدود ۱۰۸.۰۰۰ معبد در هند شناخته شده است.

بیشتر معبدهای هندو نمونه‌ای از سبک‌های معماری دراویدی، ناگارا، چالوکیا یا کالینگا است. این معبدها مختص خدایان آئین هندو، از جمله شیوا، گانش، ویشنو و ایزدبانو دورگا هستند. معبدهای مختص به شیوا و ویشنو جز مشهورترین معبدهای هند هستند.

معبد سری رانگِناتس‌وامی (Sri Ranganathaswamy Temple)، ایالت تامیل نادو

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد «سری رانگِناتس‌وامی» واقع در سری رانگام، تیروچیراپالی، تامیل نادو، مساحت وسیعی در حدود ۶۳ هکتار را در بر می‌گیرد که بزرگ‌ترین معبد هند است. این معبد مختص رانگاناتا، یکی از خدایان هندی است. این معبد با دیواری ۱۰۰۰ متری احاطه شده است و ۲۱ برج، ۳۹ عمارت و ۵۰ زیارتگاه دارد. تالار ۱۰۰۰ ستونی این معبد که یکی از عوامل مهم جذب گردشگر است، بین سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۵۶۵ میلادی ساخته شده است. ستون‌های این معبد شامل طرح‌های پیچیده‌ای از اسب‌هایی است که سواکار خود را بر پشت‌شان می‌برند. در بین ۲۱ برج (یا گوپورام) این معبد، راجاگوپورام با ۱۳ طبقه و ارتفاع ۷۳ متر، دومین برج معبد بلند در آسیا است.

زمان بازدید: ۶:۰۰ صبح تا ۹:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: جشنواره‌ی ۲۱ روزه‌ی وایکونتا اکاداشی (Vaikuntha Ekadesi Festival) (دسامبر/ژانویه)، اوریادی (Uriyadi) (آگوست/سپتامبر)

مکان‌های نزدیک: راکفورت، رودخانه‌ی کاوری، کلیسای سنت جونز، سد کالانای، موزه‌ی دولت

معبد طلایی (Golden Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

دربار صاحب یا «معبد طلایی»، جز معبدهای پیروان آیین سیک (Sikh) است که در امریتسار در استان پنجاب هند قرار دارد. این معبد را چهارمین پیشواری آیین سیک، گورو رام داس صاحب در قرن ۱۶ ساخته است. معبد طلایی، مرکز دینی پیروان سیک است. معبد طلایی با دریاچه‌ای بزرگ احاطه شده که شامل آب مقدس (عمریت) است. معماری این بنا از سبک معماری هندو و معماری اسلامی الهام گرفته است. این معبد، به طور کامل با روکش طلایی، سنگ‌های قیمتی و مجسمه‌های مرمری تزئین شده است. چهار ورودی موجود در این معبد بیانگر این است که هر فردی، صرف‌نظر از صنف، طبقه یا عقیده‌اش می‌تواند وارد معبد شود.

زمان بازدید: ۲:۳۰ بامداد تا ۱۰:۳۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: وایساکهی (دومین هفته‌ی آوریل)، گورو ناناک گورپوراب (۱۵ آوریل)، بندی کور دیواس (نوامبر)، دیوالی (اکتبر-نوامبر)

مکان‌های نزدیک: باغ جالینوالا، مرز واگه، قصر تابستانی مهاراجه رانجیت سینگ، اکال تخت، قلعه باتیندا

معبد سوامینارایان آکشاردام (Swaminarayan Akshardham Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد باشکوه سوامینارایان آکشاردام در مرکز شهر گاندی‌نگر، گُجَرات قرار دارد. این معبد در سال ۱۹۹۲ ساخته و وقف خدای سوامینارایان شده است. این معبد که در محوطه‌ای به مساحت ۹.۳ هکتار بنا شده، با استفاده از شش هزار تن ماسه‌سنگ صورتی ساخته شده است. بت طلا اندودشده‌ی سوامینارایان با ۲.۲ متر ارتفاع و ۱.۲ تن وزن، بهترین بخش این معبد است. در کنار بنای معبد، باغی که معبد در آن قرار دارد نیز بسیار زیبا است. مورد بعدی که می‌توان مد نظر قرار داد، نمایش آبی است که شب‌ها برگزار می‌شود. در این نمایش افسانه هندو ناچیکتا به تصویر کشیده می‌شود.

زمان بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعد از ظهر (روزهای دوشنبه تعطیل است)

جشنواره‌های مهم: ماکار سانکرانتی (ژانویه)، دیوالی (اکتبر/نوامبر)، ناوراتری (سپتامبر/اکتبر)

مکان‌های نزدیک: سابارماتی آشرام، ادالاج، پارک طبیعت ایندرودا، شهر علم گجرات، دریاچه‌ی گاندی‌نگر

معبدهای خاجوراهو (Khajuraho Temples)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبدهای خاجوراهو که واقع در چاتاپور در ایالت مادیا پرادش است بین سال‌های ۹۵۰ و ۱۱۵۰ میلادی توسط پادشاهان سلسله‌ی چاندلا ساخته شده است. مجموعه‌ی ۲۵ معبد که در محوطه‌ای به مساحت حدودی ۲۳.۵ کیلومتر مربع قرار دارند و شهرت این مجموعه به دلیل وجود مجسمه‌های مختلف است. این مجسمه‌ها از ماسه‌سنگ‌هایی با سایه‌های صورتی،‌ زرد کمرنگ و زرد نخودی ساخته شده‌اند و به جای ملات با استفاده از اتصال کام و زبانه به یکدیگر متصل شده‌اند. هر یک از معبدها دارای یک ورودی، تالار و خلوتگاه است. نمای بیرونی معبدها به زیبایی با حکاکی‌های پیچیده‌ای تزئین شده است. این حکاکی‌ها نشانگر سبک زندگی سنتی زنان در قرون وسطی و همچنین زندگی روزمره‌ی موسیقی‌دان‌ها، کشاورزها، کوزه‌گرها و سایر مردم است. این معبدها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

زمان بازدید: ۵:۰۰ صبح تا ۱۲:۰۰ ظهر و ۴:۰۰ عصر تا ۹:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: جشنواره رقص کلاسیک (فوریه/مارس)

مکان‌های نزدیک: موزه‌ی باستان‌شناسی،‌ موزه‌ی هنر مردمی، قلعه‌ی آجایگار، قلعه‌ی کالینجار، آبشار رانه

معبد میناکشی (Meenakshi Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد میناکشی در بخش جنوبی رودخانه وایگای در شهر معابد،‌ مادورای، تامیل نادو قرار دارد و بین سال‌های ۱۶۲۳ و ۱۶۵۵ ساخته شده است. این معبد مختص الهه پارواتی و شیوا است و باور بر این بوده که با عنوان الهه میناکشی و ارباب sundareshwar، فرمانروای شهر مادورای بوده‌اند. این معبد در زمینی به مساحت ۱۸.۲ هکتار بنا شده و دارای محوطه‌ای مربع با دیوارهای بلند است. معبد میناکشی ۱۴ برج دارد که بلندترین آنها برج جنوبی با ارتفاع ۵۲ متر است. این معبد جز معدود معبدهای این استان است که دارای ۴ ورودی در ۴ طرف است و روزانه ۱۵.۰۰۰ بازدیدکننده جذب می‌کند. معبد میناکشی جز ۳۰ نامزد عجایب هفتگانه جدید در دنیا بوده است.

زمان بازدید: ۵:۰۰ صبح تا ۱۲:۰۰ ظهر و ۴:۰۰ عصر تا ۱۰:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: جشنواره میناکشی کالیانام، چیتیرای تیروویژا (آوریل/می)

مکان‌های نزدیک: موزه‌ی یادبود گاندی، تپه‌های سامانار، پارک آبی آتیسایام، معبد Thiruparankundram Urugan، بازار موز، کلیسای جامع سنت مری

معبد نیلوفر آبی (Lotus Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد نیلوفر آبی که با نام پرستشگاه بهائی نیز شناخته می‌شود، در دهلی نو و زمینی به مساحت ۱۰.۵ هکتار قرار گرفته است. این معبد نیلوفری شکل در سال ۱۹۸۶ و از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. شکل نیلوفر به دلیل اهمیت آن برای پیروان آیین هندو، براهمابودا، بودا و اسلام انتخاب شد. اطراف این معبد ۹ حوض و باغ قرار دارد که هر یک مربوط به یکی از ورودی‌های معبد است. تمام این ورودی‌ها به تالار مرکزی منتهی می‌شوند که ارتفاع سقف آن ۴۰ متر است و ۲.۵۰۰ نفر ظرفیت دارد. این معبد تا کنون بیش از ۵۰ میلیون بازدیدکننده جذب کرده و در کتاب رکوردهای گینس، به عنوان پربازدیدترین بنای مذهبی جهان در سال ۲۰۰۱ ثبت شده است.

زمان بازدید: ۹:۰۰ صبح تا ۷:۰۰ بعد از ظهر (روزهای دوشنبه تعطیل است)

مکان‌های نزدیک: آرامگاه همایون، Connaught Place، دروازه‌ی هند، موزه‌ی ملی، مقر ریاست جمهوری،‌ چاندنی چوک، قلعه‌ی سرخ، مسجد جامع، قطب منار،‌ پارک ملی جانورشناسی، معبد بیرلا

معبد راناکپور جین (Ranakpur Jain Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد راناکپور جین در رشته‌کوه‌های اروالی در روستای راناکپور، در ناحیه‌ی پالی راجستان قرار دارد. این معبد مختص به آدیناتا (Adinatha)، بنیانگذار اصلی فرقه جینیسم و یکی از پنج زیارتگاه مهم پیروان جین است. باور بر این است که این معبد را بازرگانی به نام ست دارنا شاه (Seth Dharna Shah)، در قرن پانزدهم و در دوران حکومت شاه راجپوت، رانا کومبا (Rana Kumbha) ساخته است. این معبد به طور کامل با مرمر رنگ روشن و همراهی ۱۴۰۰ ستون با طراحی پیچیده به عنوان تکیه‌گاه معبد ساخته شده است. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که ستون‌های این معبد با تغییر اشعه‌ی خورشید در طول روز، از طلایی به آبی کمرنگ تغییر رنگ می‌دهند. معبد راناکپور به دلیل زیبایی بدیع خود، در فهرست ۷۷ مورد از عجایب دنیا قرار گرفته است.

.u7445147dfec7522f12596ec84a857ba3.u7445147dfec7522f12596ec84a857ba3:active,.u7445147dfec7522f12596ec84a857ba3:hover.u7445147dfec7522f12596ec84a857ba3.u7445147dfec7522f12596ec84a857ba3 .ctaText.u7445147dfec7522f12596ec84a857ba3 .postTitle.u7445147dfec7522f12596ec84a857ba3:hover .postTitle
حتما بخوانید : معبد وات رانگ کان در تایلند + تصاویر و معرفی این معبد شگفت انیگز

زمان بازدید: ۱۲:۰۰ ظهر تا ۶:۰۰ بعد از ظهر (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: جشنواره‌ی راناکپور (بین اکتبر و دسامبر)

مکان‌های نزدیک: باغ ماهارانی، رشته‌کوه‌های اروالی، جوداپور،‌ اودیپور

معبد بریهادیسوارار (Brihadeeswarar Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد بریهادیسوارار که در سال ۲۰۱۰ هزار ساله شد، یکی از بزرگ‌ترین و ممتازترین دارایی‌های هند است. این معبد که Periya Kovil نیز نامیده می‌شود، در تانجاوور ایالت تامیل نادو قرار دارد و توسط شاه راجاراجا چاولا اول (King Rajaraja Chola I) در قرن یازدهم ساخته شده است. این معبد وقف خداوندگار شیوا است و نمونه‌ای از معماری تامیل در دوران سلطنت چاولا است. برج این معبد، ۶۶ متر ارتفاع دارد و گوپورام ورودی اصلی آن ۳۰ متر است. مجسمه‌ی بزرگ ناندی واقع در ورودی این معبد، ۵ متر طول و ۴ متر ارتفاع دارد. نمای بیرونی معبد با صدها مجسمه و دیوارنما تزئین شده است؛ درحالی‌ که دیوارهای داخلی خلوتگاه، شامل ۱۰۸ مجسمه از خداوندگار شیوا هستند. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که سایه‌ی برج روی دروازه‌ی معبد، هرگز بر زمین نمی‌افتد. این معبد جز میراث جهانی یونسکو است.

زمان بازدید: ۶:۰۰ صبح تا ۹:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: ماها شیوارتری (فوریه/مارس)

مکان‌های نزدیک: ساراسواتی محل، سانگیتا محل، کلیسای شوارتز، کاخ سلطنتی تانجاوور، سد کالانالی، قلعه ویجایاناگارا

معبد خورشید کونارک (Konark Sun Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد خورشید که با نام Black Pagoda نیز شناخته می‌شود، در کنارک قرار دارد. به نظر می‌رسد که شاه ناراسیمادوای اول در سال ۱۲۵۰ این معبد را بنا کرده است. این معبد وقف خدای خورشید شده و از سبک معماری کالینگا پیروی می‌کند. معبد خورشید به شکل کالسکه‌ای بزرگ است که ۱۲ جفت چرخ حکاکی‌شده‌ی بسیار زیبا دارد و ۷ اسب سرزنده و چابک آن را حمل می‌کنند. خلوتگاه اصلی که ۷۰ متر ارتفاع داشت، در سال ۱۸۳۷ به علت وزن زیاد بنا فرو ریخت. مجموعه‌ی این معبد اکنون از یک تالار ملاقات رسمی، یک تالار رقص و یک تالار غذاخوری تشکیل شده است. در سال ۱۹۸۴، این معبد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

زمان بازدید: ۸:۰۰ صبح تا ۵:۰۰ بعد از ظهر (تعطیلات آخر هفته تعطیل است)

جشنواره‌ی رقص کونارک (دسامبر)

مکان‌های نزدیک: ساحل چاندراهاگا (Chandrabhaga Sea Beach) ، موزه‌ی باستان‌شناسی، معبد راماچاندی (Ramachandi)، معبد جاگاناتا (Shri Jagannath)

معبد چیناکساوا (Chennakesava Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد چیناکساوا در امتداد رودخانه‌ی یاگاچی در بیلور قرار دارد. این معبد را پادشاه امپراطوری هویسالا، ویشنو واردانا در سال ۱۱۱۷ بعد از میلاد مسیح و به عنوان جشن پیروزی نظامی ساخته است. این معبد از شیست کلریت ساخته شده است که عموما با نام سنگ صابون شناخته می‌شود. تالار ۶۰ قسمتی این معبد، جاذبه‌ی اصلی آن به شمار می‌رود. ستون‌های موجود در تالار طراحی‌های ظریفی دارند که محبوب‌ترین آنها در معبد ناراسیما است. این معبد برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شده است.

زمان بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۸:۰۰ بعد از ظهر (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: جشنواره سالانه ماشین (مارس/آوریل)

مکان‌های نزدیک: معبد Kedareshwara، موزه باستان‌شناسی، سد یاگاچی، Shravanabelagola، معبد Hoysaleswara، معبد ویرا نارایانا، پناهگاه حیات‌وحش پوشپاگیری

معبد کدارنات (Kedarnath Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد کدارنات در رشته‌کوه‌های گاروال هیمالیا در نزدیکی رودخانه‌ی مانداکینی (شاخه‌ای از رود گنگ) در کدارنات، اوتراخاند قرار دارد. باور بر این است که در قرن ۸ میلادی، آدی شانکاراچاریا (Adi Shankaracharya) این معبد را ساخته است. این معبد که یکی از چهار مکان زیارتی Chota Char Dham (در لغت به معنای چهار منزل کوچک) است، در ارتفاع ۳.۵۸۴ متری قرار دارد. گفته می‌شود معبد کدارتات بیش از هزار سال قدمت دارد و با استفاده از تخته سنگ‌های بزرگ ساخته شده است. تالار معبد پنج مجسمه‌ی پاندوان به علاوه‌ی همسران آنها یعنی دراپادی و خدایان دیگر را در خود جای داده است. به دلیل شرایط آب و هوایی خاص، این معبد تنها در ماه‌های آوریل و نوامبر برای بازدیدگنندگان باز است. با وجود اینکه معبد مذکور به مدت یک سال به دلیل خسارات وارده در سیل اوتراخاند در سال ۲۰۱۳ تعطیل بود، در ماه می ۲۰۱۴ بازگشایی شد.

زمان بازدید: ۴:۰۰ صبح تا ۳:۰۰ بعد از ظهر و ۵:۰۰ بعد از ظهر تا ۹:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: جشنواره‌ی ۸ روزه‌ی بدری قیدار (ژوئن)، ماها شیوراتری (فوریه/مارس)

مکان‌های نزدیک: گوپتاکاشی، روستای چوپتا، Chorabari Tal، گاریکاند، رودراپرایاگ‌، واسوکی تال، شانکاراچاریا ساماندی، اکیماث، کالیماث، پناهگاه حیات‌وحش کدارنات

معبد کاشی ویشوانا (Kashi Vishwanath Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد کاشی ویشوانا در بخش غربی رودخانه‌ی گنگ در واراناسی، اوتار پرادش قرار دارد. این معبد وقف خداوندگار شیوا و یکی از دوازده جیوتیرلینگا (مقدس‌ترین زیارتگاه خداوندگار شیوا) است. این معبد را Maratha ruler Queen Ahilyabai Holkar در زمان فرمانروایی خود در سال ۱۷۷۷ ساخته است. معبد اصلی به شکل مربع است و با چند معبد کوچک دیگر، مانند Kaalbhairav، آویموکتشوارا (Avimukteshwara)، ویشنو و وینایاکا احاطه شده است. مناره ۱۵.۵ متری و سه گنبد موجود در این معبد از طلای خالص ساخته شده‌اند و ویژگی بارز این معبد هستند. معبد مذکور، پربازدیدترین معبد هند است و در چند مناسبت و مراسم تا یک میلیون بازدیدکننده جذب کرده است.

زمان بازدید: ۳:۰۰ بامداد تا ۱۰.۳۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: ماها شیوراتری (فوریه/مارس)

مکان‌های نزدیک: گردنه میناکارنیکا، گردنه Dashashwamedh ، گردنه قیدار،‌ گنبد دمک، گنبد سارناته، قلعه رامناگار، معبد تولسای مناس، دانشگاه باناراس، مسجد علمگیر

معبد ساحلی (Shore Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد ساحلی در سواحل کوروماندل در خلیج بنگال واقع در ماهابالی پورام ایالت تامیل نادو قرار دارد. این معبد بین سال‌های ۷۰۰ و ۷۲۸ در دوران سلطنت راجاسیما پالاوا ساخته شد و به این دلیل اینکه در ساحل قرار گرفته، به نام معبد ساحلی شناخته می‌شود. باور بر این است که مجموعا هفت معبد در این ساحل قرار داشته که با نام Seven Pagodas (هفت بتکده) معروف بوده‌اند؛ اما از بین آنها، تنها معبد ساحلی باقی مانده است. مجموعه‌ی این معبد از سه معبد ساخته شده که وقف خداوندگار شیوا و ویشنو است. معبد اصلی که وقف خداوندگار شیوا است، پنج افسانه و داستان مختلف دارد و به طور کامل از گرانیت ساخته شده است. مناره‌ی معبد در همه‌ی قسمت‌ها با حکاکی و مجسمه تزئین شده است. این معبد همچنین با پنج ارابه یا Pancha Rathas شناخته می‌شود. معبد ساحلی یکی از قدیمی‌ترین معبدهای هند است و در سال ۱۹۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

زمان بازدید: ۶:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: جشنواره برداشت محصول پنگال، جشنوراه رقص ماهابالی پورام

مکان‌های نزدیک: ساحل ماهابالی پورام، موزه‌ی مجسمه، موزه‌ی داکشینا چیترا (تصویر جنوبی)، صخره کریشنا، غار ماهیشاماردینی، کتیبه Arjuna’s Penance

معبد چاتارپور (Chhatarpur Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد چاتارپور که با نام Shree Adya Katyayani Shaktipeeth Mandir نیز شناخته می‌شود، در جنوب دهلی قرار دارد و در سال ۱۹۷۴ توسط Baba Sant Nagpal Ji بنا شد. این معبد، دومین معبد بزرگ هند و وقف الهه کاتیایانی است. در ساخت این معبد، سبک معماری جنوب و شمال هند دیده می‌شود و به طور کامل از مرمر ساخته شده است. مجموعه‌ی این معبد در زمینی به مساحت ۲۸.۳۲ هکتار بنا شده و شامل ۲۰ معبد کوچک و بزرگ است که هر کدام وقف خدایان دیگری شده‌اند. داخل معبد اصلی، زیارتگاه الهه دورگا قرار گرفته است که آن را تنها در جشنواره‌ی ناوراتری بیرون می‌آورند.

.udf49cf33ffd5a81d616f8674eadc61e3.udf49cf33ffd5a81d616f8674eadc61e3:active,.udf49cf33ffd5a81d616f8674eadc61e3:hover.udf49cf33ffd5a81d616f8674eadc61e3.udf49cf33ffd5a81d616f8674eadc61e3 .ctaText.udf49cf33ffd5a81d616f8674eadc61e3 .postTitle.udf49cf33ffd5a81d616f8674eadc61e3:hover .postTitle
حتما بخوانید : دهکده طبیعت برای حفاظت از حیوانات در قزوین + تصاویر

زمان بازدید: ۶:۰۰ صبح تا ۱۰:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: ناوراتری (سپتامبر/اکتبر)

مکان‌های نزدیک: آرامگاه همایون، Connaught Place، دروازه‌ی هند، کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان، موزه‌ی ملی،‌ چاندنی چوک، قلعه‌ی سرخ، مسجد جامع، قطب منار،‌ پارک ملی جانورشناسی، معبد بیرلا

معبد بدرینات (Badrinath Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد بدرینات واقع در رشته‌ کوه‌های گاروال در ناحیه‌ی چامولی بدرینات در ایالت اوتراخاند، یکی از زیارتگاه‌های Chota Char Dham است. این معبد در حاشیه‌ی رودخانه‌ی آلاکناندا در ارتفاع ۳.۱۳۳ متری قرار دارد. معبد بدرینات وقف خداوندگار ویشنو است و بت سنگی یک متری سیاهی از ویشنو به شکل بدری نارایان در آن قرار دارد. معماری معبد شبیه به معبدی بودایی است. سه ساختمان در این معبد وجود دارد: زیارتگاه قدس‌الاقداس ، تالار عبادت و تالار همایش. باور بر این است که چشمه‌های آب گرم زیر معبد، که Tapt Kund نیز نامیده می‌شوند، اثر شفابخشی دارند. هر ساله این معبد یک میلیون بازدیدکننده دارد.

زمان بازدید: ۴:۰۰ صبح تا ۱۲:۰۰ ظهر و ۳:۰۰ بعد از ظهر تا ۹:۰۰ شب

جشنواره‌های مهم: جشنواره بدری قیدار (ژوئن)، ماها شیوراتری (فوریه/مارس)

مکان‌های نزدیک: آبشار واسوهارا (vasudhara)، دریاچه ساتوپانث (Satopanth)، Brahma Kapal، فروشگاه پاپوش Charan Paduka ، پل سنگی بیم پول (Bheem Pul)، معبد نیلکانث

معبدهای دیلوارا (Dilwara Temples)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبدهای دیلوارا در فاصله‌ی ۳ کیلومتری کوه آبو (Mount Abu) در راجستان قرار دارند. این معبدها بین قرن‌های ۱۱ و ۱۳ توسط سلسله‌ی چالوکیا ساخته شده‌اند. معبدهای دیلوارا شامل پنج معبد هستند که وقف چندین آموزگار مذهب براهمابودا شده‌‌اند. این معبدها کاملا از مرمر ساخته شده‌اند و با حکاکی‌های سنگی بدیع و ظریف خود شناخته می‌شوند. روی قوس، سقف، راهرو و ستون‌های این معبدها، حکاکی‌های پیچیده‌ای از گل، گلبرگ و تصاویری از اساطیر براهمابودایی نقش بسته است.

زمان بازدید: ۱۲:۰۰ ظهر تا ۶:۰۰ عصر (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: ماهاویر جایانتی (مارس/آوریل)

مکان‌های نزدیک: کوه آبو، قله گورو شیخار، دریاچه ناکی، معبد گاموخ، قلعه آچالگار

معبد سری ویجایا ویتالا (Sri Vijaya Vittala Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد سری ویجایا ویتالا در هامپی، روستایی در نارناتاکای شمالی قرار گرفته است. این معبد در قرن پانزدهم ساخته شده و وقف خداوندگار ویشنو است. نکته‌ی جالب این معبد، ۵۶ ستون موزیکال آن است. چندین دروازه، برج و دیوار مرکب این معبد، نمونه‌ای عالی از معماری دراویدی هستند. مجموعه‌ی این معبد دارای چندین عمارت، تالار و معبد است. ارابه‌ی سنگی موجود در این مجموعه نیز بسیار مشهور است و نماد گردشگری کارناتاکا محسوب می‌شود. این معبد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

زمان بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۵:۰۰ عصر (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: جشنواره سالانه پوراندارا داسا (ژانویه/فوریه)

مکان‌های نزدیک: معبد ویروپاکشا، بازار هامپی، اصطبل فیل، پناهگاه خرس داروجی، معبد لاکشمی ناراسیما، معبد هماکوتا هیل، شیولینگا بزرگ، Zanana Enclosure، معبد هزاره راما، حمام ملکه، معبد آچیوتا دوا رایا، مجسمه لاکشمی ناراسیما

معبد گالتاجی (Galtaji Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد گالتاجی که ملقب به جواهر جایپور است، در گالتاجی، در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری جایپور راجستان قرار دارد. این معبد همچنین معبد میمون‌ها نامیده می‌شود که دلیل آن تعداد بسیار زیاد میمون‌هایی است که در آن ساکن هستند. دیوان رائو کریپارام، وزیر شاه ساوایی جی سینگ دوم در قرن هجدهم، این معبد را ساخت. معبد اصلی با سنگ صورتی ساخته شده است و سقف‌های گرد، ستون‌های حکاکی‌ شده و دیوارهای نقاشی شده‌ای دارد که تصاویری از زندگی کریشنا را نشان می‌دهند. مجموعه‌ی این معبد، بیش از اینکه شبیه زیارتگاه باشد، شبیه به کاخ یا Haveli است. این مجموعه دارای چندین معبد است و شهرت آن به خاطر وجود حوضچه‌های آبی است که زائران این معبد در آنها استحمام می‌کنند. در مجموع ۷ حوضچه (kund) در این معبد وجود دارد که به نظر می‌رسد گالتا کاند (Galta Kund) مقدس‌ترین آنها است.

زمان بازدید: ۵:۰۰ صبح تا ۹:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: ماکار سانکرانتی (اواسط ژانویه)، جشنواره فیل (فوریه)

مکان‌های نزدیک: هاوا محل، موزه آلبرت هال، کاخ شهر، باغ سیسودیا رانی کا، قلعه عامر، بیرلا مندیر، جال محل

معبد دورگا (Durga Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد دورگا واقع در واراناسی هند، وقف الهه دورگا، همسر شیوا است. باور بر این است که ملکه‌ای بنگالی در قرن ۱۸ این معبد را ساخته است. این معبد در شمال هند، با سبک معماری ناگارا و از تعداد زیادی مخروط کوچک متصل به هم ساخته شده است. رنگ سرخ معبد، نمایان‌گر قدرت و توانایی الهه دورگا است.

زمان بازدید: ۵:۰۰ صبح تا ۱۱:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: ناوراتری (سپتامبر/اکتبر)، ناگ پانچامی (جولای/آگوست)

مکان‌های نزدیک: گردنه میناکارنیکا، گردنه Dashashwamedh ، گردنه قیدار،‌ گنبد دمک، گنبد سارناته، قلعه رامناگار، معبد تولسای مناس، دانشگاه باناراس، مسجد علمگیر

معبد تانومالایان (Thanumalayan Temple)

معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )

معبد تانومالایان واقع در شهر سوچیندرام کانیاکوماری تامیل نادو، در قرن هفدهم ساخته شد. از این معبد با عنوان «معبد استانومالاین یا ساچیندرام» نیز یاد می‌شود. تانومالایان مخفف تانو (Thanu) (شیوا)، مال (Mal) (ویشنو) و آیان (Ayan) (براهما)، سه خدایی است که در این معبد پرستش می‌شوند. درست بیرون معبد، مجسمه‌ی ۶ متری هانومان (Hanuman) قرار دارد که از یک بلوک گرانیتی تراشیده شده است. داخل معبد حدود ۳۰ زیارتگاه قرار دارد که هر یک مظهر باشکوه استادکاری دراویدی است. مجموعه‌ی این معبد شامل یک گوپورام ۴۰ متری ۷ طبقه، چندین مانداپا (mandapas) و یک خلوت‌گاه است. جاذبه‌ی گردشگری اصلی این معبد، ستون‌های موزیکال آن است که با نواختن ضربه بر هر یک از آنها، موسیقی جالبی پخش می‌شود. نکته‌ی قابل توجه دیگر، مجسمه‌ی هنری زیبای تیرومالای نایاکار (Thirumalai Nayakkar) در گارودا مانداپام است.

زمان بازدید:‌ ۴:۰۰ صبح تا ۱۲:۰۰ ظهر و ۵:۰۰ عصر تا ۸:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره‌های مهم: جشنواره ۱۰ روزه‌ی مارگاژی/ماشین (دسامبر/ژانویه)، جشنواره چیتیرای (آوریل/می)

مکان‌های نزدیک: سنگ یادبود ویوکاناندا (Vivekananda)، مجسمه تیرووالووار (Thiruvalluvar)، یادبود مهاتما گاندی،‌ ناگرکویل، معبد ناگاراجا، معبد کوماری عمان، کلیسای سنت خاویر

در انتها می‌توانیم از چند ممعبد مشهور دیگر هند نام ببریم: معبد ویروپاکشا، معبد تیروپاتی بالاجی، معبد وایشنو دوی، معبد سیدهیوینایاک، معبد دوارکادیش، معبد غار آمارناث و معبد شیردی سایبابا.

برای افزایش لایک در تلگرام کلیک کنید
معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )روستای کندوان ، نگین سنگی و زیبای ایران + تصاویر روستا معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )تالاب شادگان ایران زیباتر و جذاب تر از ونیز ایتالیا + عکس معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )آبشارهای ایران ( معرفی و تصاویر زیباترین آبشارهای ایران ) معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )هتل زیبا و جالب در دل زمین ( تصاویر هتل در در معدن سنگ زیر زمینی ) معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )گران ترین سیستم حمل و نقل و جابه جایی مسافر در جهان + تصاویر معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )موزه حیات وحش دارآباد تهران ( تصاویر و همه چیز در مورد موزه دارآباد ) معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )باغ‌ های زیبا ( تصاویر و زیبایی های ۱۵ باغ شگفت انگیز جهان ) معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )سفر به یونان ، از جاذبه های گردشگری تا راهنمای سفر و فرهنگ یونان معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )خانه‌ خطرناک و زیبا بر روی قله کوه + تصاویر خانه دلهره آور بر روی کوه معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )یوش مازندران ( گشت و گذاری در یوش؛ زادگاه زیبای نیما یوشیج ) معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )جزیره مصنوعی ( تصاویر جالب ترین جزیره های ساخت دست بشر ) معبدهای هندوستان ( معروف ترین و زیباترین معبدهای هندوستان )ایرلند ( از جاذبه های گردشگری زیبا تا دانستنی جالب در مورد ایرلند )

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه های گردشگری جهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !