جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکس


از آداب و رسوم مختلف کشورها تا جشن بزرگ کریسمس آداب جشن کریسمس در کشورهای مختلف با آداب و رسوم مختلفی برگزار می شود و حتی در برخی از کشورها پیروان آئین های مختلف این جشن را به گونه ای خاص برگزار می کنند. کریسمس یکی از روزهای مقدس سال است که به سالروز میلاد […] نوشته جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکس اولین بار در...

جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکس

سنتهای کریسمس دربرگیرنده نصب تصویر سنتی تولد مسیح، تزئین درخت کریسمس و تبادل هدیه و کارت تبریک و حضور بابانوئل در شب عید کریسمس است و محورهای این عید بر ترویج حسن نیت، بخشندگی، مهربانی و گردهمایی های خانوادگی استوار است.

کریسمس به صورت سنتی روز ۲۵ دسامبر برگزار میشود، اما برخی کلیساهای ارتدکس شرقی روز ۷ ژانویه را به عنوان کریسمس جشن میگیرند که با ۲۵ دسامبر در تقویم جولیان یکسان است. این تاریخها تنها سنتی بوده و به نظر نمیرسد تاریخ حقیقی تولد مسیح چنین روزی بوده باشد. کریسمس در بسیاری از کشورهای سراسر جهان جشن گرفته میشود و این امر به چگونگی پراکندگی مسیحیان و فرهنگ غربی و ترکیب آن با جشنهای زمستانی ارتباط دارد. علی رغم نفوذ شایع سنتهای کریسمس آمریکایی و بریتانیایی که در فیلمها، ادبیات، تلویزیون و سایر رسانه ها مشاهده میشود، سنتهای متعددی به منظور جشن کریسمس هنوز هم در مناطق و محلهای مختلف برگزار میشوند.

جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکس

از آداب و رسوم مختلف کشورها در جشن کریسمس

خاستگاه های جشن کریسمس

به درستی مشخص نیست که چه زمان و چرا ۲۵ دسامبر را به تاریخ تولد مسیح نسبت دادند، چرا که عهد جدید هیچ تاریخی را در اینباره ذکره نکرده است. توس جولیوس آفریکانوس نخستین مورخ مسیحی بود که شرح وقایع جهانی را آغاز کرد در رایج کردن این ایده که مسیح روز ۲۵ دسامبر متولد شد نقش محوری داشت. این تاریخ نه ماه پس از تاریخ آبستن شدن حضرت مریم(س) (۲۵ مارس) محسوب میشود. از سوی دیگر ۲۵ مارس تاریخ اعتدال بهاری بوده و خلق حضرت آدم (ع) تلقی میشود.مسیحیان در دوران اولیه ظهور مسیح بر این باور بودند که ۲۵ مارس تاریخ مصلوب شدن مسیح است.

تعیین تاریخ میلاد مسیح(ع) در ابتدا الهام بخش برگزاری جشن و سرور نبود. ترتولیان از متألهان اولیه مسیحیت میلاد مسیح را به عنوان جشن مهمی در کلیسای رومیآفریقا تلقی نکرده است. در سال ۲۴۵، اوریگن فیلسوف و متأله مسیحی یونانی جشن گرفتن میلاد مسیح را تقبیح کرد و اظهار داشت که تنها گناهکاران روز تولد خود را جشن میگرفتند. نخستین اشاره به جشن کریسمس (میلاد مسیح) در تقویم فیلوکالوس مشاهده میشود که در سال ۳۵۴ در روم گردآوری شد. در شرق نیز مسیحیان تولد مسیح را به عنوان بخشی از عید تعمید مسیح و دیدار سه مرد حکیم ستاره شنان ایرانی از عیسی جشن گرفته میشود؛ اگرچه این جشن بر تعمید مسیح تمرکز دارد. پس از مرگ والنس امپراطور طرفدار عقاید اریوس در نبرد ادیرنه سال ۳۷۸ جشن کریسمس در شرق رنگ بیشتری به خود گرفت، اما این روند در قرن چهارم بیش از پیش مجادله برانگیز بود و پس از آنکه گریگوری نازیانزوس در سال ۳۸۱ به عنوان اسقف منصوب شد این جشن از میان رفت و در سال ۴۰۰ با انتصاب جان کریستوستوم بار دیگر به قوت خود باز گشت.

.u98bea8a16ae5806b126b30e0b3a25779.u98bea8a16ae5806b126b30e0b3a25779:active,.u98bea8a16ae5806b126b30e0b3a25779:hover.u98bea8a16ae5806b126b30e0b3a25779.u98bea8a16ae5806b126b30e0b3a25779 .ctaText.u98bea8a16ae5806b126b30e0b3a25779 .postTitle.u98bea8a16ae5806b126b30e0b3a25779:hover .postTitle
حتما بخوانید : کامبیز دیرباز ( از زندگی خصوصی تا ازدواج و بیوگرافی کامل )

همچنین روزهای ۲۴ و ۲۵ دسامبر و اغلب بیست و پنجم، پیروان مسیحیت کریسمس را جشن می گیرند و بابانوئل نیز در این روز هدیه خود را در کفش های پشت پنجره قرار می دهد.

جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکس

در ادامه به چند نوع از آداب و رسوم کشور های مختلف در روز ۲۵دسامبرمصادف با روز کریسمس می پردازیم.

آداب و رسوم جشن کریسمس در کشور فرانسه

سال نو فرانسه اول ژانویه اس. جشن ظهور عیسی (ع) که بهش روز پادشاهان (Le Jour des Rois) میگن ۶ ژانویه است. در این روز مراسمی به اسم کیک پادشاهان (galette des rois) برگذار میشود که در آن علامت و سمبلی را در کیک پنهان کرده اند.

آداب و رسوم جشن کریسمس در اروپا

درکشورهای اروپای مرکزی (شامل جمهوری چک، آلمان، لهستان، اسلوواکی، اتریش، مجارستان، سوئیس، و دیگر مناطق مرکزی اروپا)، تاریخ مهم ‌ترین مراسم سال نو یا همان کریسمس، شامگاه بیست و چهارم دسامبر است. معمولا مردم اروپا این روز را “روزه” می ‌گیرند و در برخی مناطق به کودکان گفته می ‌شود که اگر تا زمان شام روزه بگیرند “خوکی طلایی” را خواهند دید. از عصر بیست و چهارم دسامبر، مقدمات تهیه شام کریسمس آغاز می‌شود و غذاهای سنتی کریسمس در اروپا معمولا منطقه به منطقه فرق می ‌کند. اما برای مثال در کشورهایی مانند لهستان، جمهوری چک، و اسلوواکی غذای مخصوص این روز معمولا ماهی کپور با سالاد گوجه و یا سوپ ماهی است. اما در برخی مناطق دیگر از اروپا غذای سنتی کریسمس مخلوطی از قارچ و دیگر مواد غذایی است.

در این روز کودکان هدایای خود را در زیر درخت کریسمس و در جوراب‌ هایی که به نام خود در آن محل قرار داده ‌اند، پیدا می ‌کنند.

آداب و رسوم جشن کریسمس در آمریکا

کریسمس بطور گسترده در آمریکا جشن گرفته می شود بطوریکه تعطیلات مربوط به این ایام در ایالت های مختلف آمریکا از انتهای نوامبر تا پایان دسامبر ادامه دارد. در آمریکا مردم در ایام کریسمس داخل و بیرون منازل خود را در یک هفته منتهی به عصر کریسمس تزئین می کنند. در کانادا و آمریکا مزارعی وجود دارد که اقدام به توزیع درخت های ویژه کریسمس به خانواده ها می کنند البته اغلب خانواده ها از درختان مصنوعی استفاده می کنند.

جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکس

در آمریکا بر اساس یک شعر روایتی وجود دارد که می گوید سنت نیکلاس(بابا نوئل) شب هنگام و بعد از خواب کودکان و پیش از صبح کریسمس به منازل مردم سر می زند.

آداب و رسوم جشن کریسمس در روسیه

برخی از مسیحیان ارتدوکس در روسیه و اوکراین، به سبب پیروی از گاهشماری جولیانی، این رسم را در روز هفتم ژانویه برپا می دارند. در روسیه، فقط کاتولیک ها، ۲۵ دسامبر را جشن می گیرند و تعطیلات ارتدوکس ها از ۳۱ دسامبر تا ۱۰ ژانویه است. کریسمس در روسیه همیشه با درجه حرارت زیر صفر و آب و هوای سرد رو به رو می شود.

جشن کریسمس با آداب و رسوم متفاوت مردم جهان

جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسمردم فنلاند شب کریسمس به گورستان می روند

کشورهای مختلف کریسمس را با آداب و رسوم متفاوتی جشن می گیرند . تقریبا آغاز سال میلادی در تمام دنیا جشن گرفته می شود اما هر کشور آداب و رسوم خاص خود را دارد که گاهی خیلی از آنها عجیب است .

آداب و رسوم برپایی جشن کریسمس در آلمان

آلمانی ها شب سال نو میلادی یک خیارشور در بین درخت کریسمس پنهان می کنند و صبح روز بعد هر کدام از فرزندانشان که خیارشور را پیدا کند ، از والدینش هدیه می گیرد . البته در کشور آلمان بچه ها کفش هایشان را بیرون از خانه می گذراند ، صبح روز بعد داخل کفش بچه های خوب شکلات و داخل کفش بچه های سر به هوا و بازیگوش یک شاخه درخت دیده می شود .

.uc4fe1d7263c970b2f26801ce3ad188e5.uc4fe1d7263c970b2f26801ce3ad188e5:active,.uc4fe1d7263c970b2f26801ce3ad188e5:hover.uc4fe1d7263c970b2f26801ce3ad188e5.uc4fe1d7263c970b2f26801ce3ad188e5 .ctaText.uc4fe1d7263c970b2f26801ce3ad188e5 .postTitle.uc4fe1d7263c970b2f26801ce3ad188e5:hover .postTitle
حتما بخوانید : بهناز جعفری ( از ماجرای ازدواج تا حاشیه های زندگی و بیماری MS )
آداب و رسوم برپایی جشن کریسمس در نروژ

مردم نروژ برخلاف دیگر کشورها قبل از سال جدید میلادی خانه شان را تمیز نمی کنند . نروژی ها تمام گرد و غبار خانه را جمع می کنند و معتقدند جادوگران و ارواح خاک و غبار خانه را با خود می برند .

جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسآداب و رسوم برپایی جشن کریسمس در فنلاند

فنلاندی ها در شب کریسمس به قبرستان می روند و برای مردگان خود شمع روشن می کنند . به این خاطر شب سال نو میلادی قبرستان های فنلاند از هر جایی روشن تر است .

آداب و رسوم برپایی جشن کریسمس در جمهوری چک

دختران مجرد در جمهوری چک در شب سال نو میلادی لنگه کفشی را به بیرون از خانه شان می اندازند . اگر نوک پنجه کفش هنگام برخورد با زمین به سمت در خانه بیفتد ، نشان دهنده این است که در سال جدید ازدواج خواهند کرد.

آداب و رسوم برپایی جشن کریسمس در آمریکا

مردم آمریکا در شب کریسمس لباس بابانوئل به تن می کنند و در خیابان ها راه می روند و به همدیگر شکلات تعارف می کنند .

جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسآداب و رسوم برپایی جشن کریسمس در ایسلند

در کشور ایسلند اعضای کوچک خانواده از شب کریسمس تا ۱۲ روز بعد هنگام خواب بالای بالش شان یک لنگه کفش می گذراند و صبح تمام شکلات هایی که برایشان داخل کفش گذاشته می شود را می خورند .

آداب و رسوم برپایی جشن کریسمس در آفریقای جنوبی

غذای مردم آفریقای جنوبی در روز سال جدید میلادی کرم ابریشم سرخ شده است .

آداب و رسوم برپایی جشن کریسمس در اکراین

مردم اکراین برای جشن کریسمس درخت کاج تزئین نمی کنند بلکه به صورت مصنوعی تار عنکبوتی کنار خانه شان می گذراند و آن را می آرایند .

جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسآداب و رسوم برپایی جشن کریسمس در انگلیس

بچه های انگلیسی شب عید کریسمس جوراب هایشان را آویزان می کنند تا فردا صبح از داخل آن هدیه بردارند . البته بچه های بازیگوش فردا صبح داخل جورابشان یک تکه زغال بر می دارند .

آداب جشن کریسمس در نقاط مختلف جهان

برای افزایش لایک در تلگرام کلیک کنید
جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسهامون و اوشیدا عروسک‌های سیستان و بلوچستان + عکس جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکستحویل سال ۱۳۹۶ | تاریخچه جشن نوروز | دانستنی های جالب جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسرسم بچه داری در جهان ( از تُف کردن توی صورت تا آویزان کردن پستانک ) جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسنیمه شعبان ۹۶ ( تاریخ ددقیق و جشن امام زمان در کشورهای دیگر ) جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسخوردن هندوانه در شب یلدا چه حکمتی دارد + دلایل و جزئیات جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسعزاداری محرم در شهرهای ایران + تاریخچه عزاداری امام حسین در ایران جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکساینستاگرام خارجی های باحال و محبوب + عکس های سری اول جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکستصاویر جدید مدلینگ سارا منجزی بازیگر مشهور + عکس جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسجدیدترین عکس اینستاگرام بازیگران و ستاره های ایران + سری اول جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسزنان عربستان چگونه زندگی می کنند؟ عکس های زندگی عجیب زنان در عربستان جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسعید پاک مسیحیان چگونه برگزار می شود ؟ + تصاویر هفته مقدس جشن کریسمس و آداب و رسوم جالب مردم جهان را بشناسید + عکسایام فاطمیه سال ۹۵ ، تاریخ شروع و تاریخ پایان ، نحوه شهادت حضرت فاطمه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آداب و رسوم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403