12 ترفند برای حل مشکل تار شدن دوربین گوشی و بررسی علت تا شدن عکس


12 ترفند برای حل مشکل تار شدن دوربین گوشی و بررسی علت تا شدن عکس

با توجه به داغ بودن تب گرفتن و اشتراک گذاری عکس و ویدیو از لحظات خوشی ، هیجان انگیز ، غم و.. زندگی شخصی افراد دوربین گوشی های هوشمند نقش مهمی را در آن ایفا میکنند ، یکی از مشکلات عجیبی که پس از مدتی استفاده از گوشی مخصوصا گوشی های سامسونگ ، سونی و هواوی برای کاربران رخ میدهد مشکل تار شدن یا ناواضح بودن عکس و افت کیفیت ثبت تصاویر است که...

با توجه به داغ بودن تب گرفتن و اشتراک گذاری عکس و ویدیو از لحظات خوشی ، هیجان انگیز ، غم و.. زندگی شخصی افراد دوربین گوشی های هوشمند نقش مهمی را در آن ایفا میکنند ، یکی از مشکلات عجیبی که پس از مدتی استفاده از گوشی مخصوصا گوشی های سامسونگ ، سونی و هواوی برای کاربران رخ میدهد مشکل تار شدن یا ناواضح بودن عکس و افت کیفیت ثبت تصاویر است که در ادامه علت تار شدن دوربین گوشی و روش های حل این محو شدگی را بیشتر بررسی میکنیم.

اما امروز میخواهیم این مشکل را مبدا اصلی که اکثرا همان دوربین های گوشی هوشمند است بررسی و حل کنیم، در ادامه روش های رفع مشکل پایین آمدن کیفیت دوربین گوشی و علت تار شدن دوربین گوشی های سامسونگ و.. که سیستم عامل اندروید دارند را توضیح میدهیم.

حل مشکل تار شدن دوربین گوشی با تمیز کردن و بررسی لنز

قبل از شروع و امتحان روش های پیچیده ابتدا یک موضوع ساده را به خوبی بررسی کنید ، آیا لنز دوربین گوشی شما تمیز و خط و خشی بر روی آن نیفتاده است؟ محافظ اولیه دوربین که کارخانه بر روی آن قرار میدهد کنده شده است ؟ و یا اینکه در اثر رطوبت ، افتادن در آب و.. لنز آن بخار نگرفته است ؟ در صورتی که بخار آب ، جای اثر انگشت و یا مواد دیگر بر روی سطح لنز باشد همانند روش پاک کردن LCD و LED با یک دستمال نرم مرطوب شروع به پاک کردن آن کنید اما اگر در داخل محیط دوربین و لنز گوشی بخار و.. را مشاهده میکنید ، در صورتی که مهارت باز کردن و جدا کردن قطعات آن را دارید لنز گوشی را بررسی کنید در غیر این صورت حتما گوشی خود را به دست یک تعمیر کار مطمئن بسپارید.

تکان دادن بیش از حد دوربین در هنگام عکاسی یکی از علت ها است!

نکته بعدی که بسیار ساده است اما خیلی از کاربران تازه کار به آن دقت نمیکنند تکان دادن بیش از دوربین و لرزش دست میباشد ، این حرکت یکی از بدیعی ترین دلایل تار شدن تصویر در هنگام ثبت عکس و ویدیو است. با توجه به اینکه اکثر دروبین های گوشی های هوشمند امروزی قابلیت لرزش گیر و تشخیص حرکت در نور مناسب را دارند اما در حال حاضر نیز هنوز مواردی مشاهده میشود که در صورت کم بودن نور بسیار سریع دکمه شاتر اپ دوربین گوشی را فشار دهید نتیجه آن تار و محو شدن عکس است!

تکان دادن بیش از حد دوربین در هنگام عکاسی یکی از علت ها است!

متاسفانه با توجه به سرعت بالا دوربین های امروزی همچنان عکس شما در لحظه ثبت نمی شود و دوربین در مقطعی از زمان نیاز به دریافت نور دارد و وقتی نوردهی کم باشد زمان دریافت نور میتواند به بیش از یک ثانیه طول بکشد و در این زمان اگر حکتی صورت بگیر عکس شما به شدت تار خواهد بود (مخصوصا در عکسبرداری های بلند مدت در نور کم) ، پس این نکته که دوربین ثابت باشد و شما از تنظمیات ثابت کننده تصویر و ANTI-SHAKE دوربین گوشی خود در این شرایط حتما استفاده کنید بسیار مهم است.

افت کیفیت دوربین گوشی به علت زود عکس گرفتن

علت دیگر که باید به آن توجه کنید قابلیت فوکوس خودکار یا Autofocus است. قابلیت فوکوس بر روی تصویرگوشی های هوشمند نیاز به زمان دارد و اگر در هنگام فرآیند فوکوس کردن و ثابت نشدن آن دکمه شاتر را فشار دهید نتیجه آن عکسی تار خواهد بود.

تار شدن و پایین آمدن کیفیت دوربین گوشی به علت فوکوس نامناسب

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم فوکوس کردن باعث زیبایی عکس شما میشود اما در صورتی که سوژه را اشتباه انتخاب کنید و یا تنظیمات فوکوس شما به درستی ست نشده باشد نتیجه کاملا برعکس خواهد بود و عکسی با نقاط محو و تار شده اشتباه خواهید داشت ، به طور مثال اگر شی یا شخص مد نظر به دوربین بسیار نزدیک باشد و فوکوس خودکار را فعال کرده باشید دوربین به صورت اتوماتیک focus را بر روی پشت زمینه عکس تنظیم خواهد کرد که میتوانید دقیقا برعکس انتظار شما باشد!

تار شدن و پایین آمدن کیفیت دوربین گوشی به علت فوکوس نامناسب

پس بنابراین نیاز است با تپ کردن بر روی صفحه گوشی فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید و به دوربین گوشی بگویید کدام نقاط را محو و دقت را بر روی چه نقطه ای قرار دهد.

رفع مشکل تار شدن عکس دوربین گوشی با حالت Burst

یکی از حالت های بسیار خوب دوربین در برخی از گوشی های هوشمند حالت burst میباشد که در آن نیاز نیست برای گرفتن هر عکس هر بار روی دکمه شاتر تپ کنید و با نگه داشتن طولانی مدت دست خود بر روی دکمه عکس ها پشت سر هم ثبت میشوند که اینکار در بعضی موارد باعث لرزش کمتر دست (که علت اصلی تار شدن است) و عکسبرداری سریعتر میشود ، در گوشی های اندروید اگر این قابلیت برای شما فعال نباشد میتوانید از اپ رایگان Fast Burst Camera Lite گوگل پلی استفاده کنید.

جلوگیری از افت کیفیت دوربین گوشی با استفاده از دو دست و نگه دارنده ها

یکی از موارد مهم در عکاسی با دوربین گوشی ثابت بودن لنز است ، برای اینکار بهتر است در هنگام عکاسی از هر دو دست خود برای گرفتن دوربین استفاده کنید و از دکمه میانبر شاتر دوربین که سخت افزاری است یا از دستورهای صوتی برای ثبت عکس استفاده نمایید، همچنین میتوانید از پایه و نگه دارنده های دروبین و منوپاد ها نیاز برای ثابت شدن و رفع مشکل تار شدن عکس دوربین استفاده کنید.

کیس و قاب های نامناسب گوشی

یکی از موارد دیگر که ممکن است در کارکرد و پایین آمدن کیفیت دوربین گوشی تاثیر داشته باشد ، کیس یا قاب های گوشی و حرکت آن و قرار گیری بر روی قسمتی از لنز دوربین باشد، پس حتما یکبار برای اطمینان از دروبین موبایل خود آن را بدون قاب تست کنید.

حل مشکل فوکوس نکردن دوربین گوشی با تکان دادن

مشکلی که در برخی از گوشی های سامسونگ شاهد آن بودیم و به عنوان یک باگ گزارش داده شده است تکان خودردن سنسور دروبین ، گیر کردن و عملکرد نادرست فوکوس است که برخی از کاربران برای حل موقت این مشکل پس از باز کردن اپ دوربین و قبل از ثبت عکس گوشی را به آرامی تکان میدادند تا سنسور فعال شود و پس از آن شروع به عکسبرداری میکنند. به نظر عجیب میرسد اما این ترفند مشکل تار شدن دوربین گوشی سامسونگ هزاران دستگاه را حل کرده است!

سوئیچ کردن بین حالت های دروبین برای حل مشکل تار شدن دوربین موبایل

یکی از ترفندهای دیگر برای رفع مشکل تار شدن دوربین گوشی سامسونگ ، هواوی ، سونی و.. سوئیچ کردن حالت دوربین است ، برای اینکار ابتدا در اپ دوربین به عنوان مثال حالت دوربین (Camera Mod) را بر روی Beauty Face قرار دهید و سپس آن را مجددا بر روی Auto تنظیم کنید، این ترقند مشکل فوکوس نکردن دوربین گوشی و تار شدن عکس را در بسیاری از موارد حل میکند.

حل مشکل تار شدن دوربین موبایل با خالی کردن کش اپ دوربین

پیشنهاد میکنیم حتما کش برنامه دروبین گوشی هوشمند خود را خالی کنید و مجددا برنامه دروبین را تست کنید.

رفع مشکل تار شدن دوربین گوشی اندروید با ریست کردن گوشی

اگر قبلا دوربین گوشی سامسونگ ، آیفون و .. به خوبی کار میکرد و بعد از آپدیت یا نصب یک برنامه و برخی از تنظیمات با مشکل تار شدن مواجه شدید و تمامی روش های بالا برای شما کار ساز نبود یکی از راه حل ها ریست کردن و بازگشت به تنظیمات کارخانه میباشد که متاسفانه با اینکار اطلاعات شما از بین خواهد رفت ، پس از قبل از اینکار حتما از داده های مهم گوشی خود بکاپ بگیرید.

آپدیت سیستم عامل گوشی

در برخی از نسخه های سیستم عامل اندروید کاربران گزارش وجود باگ هایی را در اپ دوربین گوشی دادند که باعث فوکوس کردن دوربین در خارج از محدوده تصویر میشود ، برای حل این مشکل بهترین راه حل آپدیت سیستم عامل گوشی به نسخه جدیدتر است تا باگ های قبلی رفع شود.

همچنین بخوانید:

عکاسی HDR چیست و چگونه می توانیم چنین تصاویری ثبت کنیم؟ بخش دوم

منبع

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت به کانال تلگرام روژان کلیک کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی