غذاهای ممنوعه برای بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل


غذاهای ممنوعه برای بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل

آرتریت یا آرتروز بیماری است که باعث ورم مفاصل و درد بسیار می شود. تنها راه حل ممکن در پزشکی امروز کاهش درد با مسکن است. در واقع درمانی قطعی برای آن وجود ندارد. پس بهترین کار جلوگیری از ابتلا به آن و اگر فرد مبتلا به آن است حداکثر جلوگیری از بدتر شدن بیماری است […] نوشته غذاهای ممنوعه برای بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل اولین بار در...

آرتریت یا آرتروز بیماری است که باعث ورم مفاصل و درد بسیار می شود. تنها راه حل ممکن در پزشکی امروز کاهش درد با مسکن است. در واقع درمانی قطعی برای آن وجود ندارد. پس بهترین کار جلوگیری از ابتلا به آن و اگر فرد مبتلا به آن است حداکثر جلوگیری از بدتر شدن بیماری است که آن هم فقط با رعایت رژیم غذایی مناسب به دست می آید.

در این مقاله نت نوشت غذاهایی را بررسی می کنیم که باعث بروز آرتریت و وخیم شدن آن می شود. با رعایت این نکات فرد مجبور نیست به داروهای مسکن یا حاوی کورتون برای کاهش درد رو بیاورد.

غذاهای سرخ شده و فرآوری شده

مانند بسیاری از بیماری های دیگر، مصرف غذاهای فرآوری شده و سرخ شده شامل گوشت و سیب زمینی های سرخ شده، مرغ سوخاری و غذاهای منجمد نیمه آماده باعث تشدید تورم و درد آرتریت می شود.

با یک بررسی کوچک در مواد غذایی مصرفی تا می توانید مصرف غذاهای فرآوری و سرخ شده را به حداقل یا حذف کامل از برنامه غذایی برسانید و به جای آن سعی کنید بیشتر از سبزیجات و میوه ها استفاده کنید.

غذاهای کبابی یا باربکیو

غذاهای ممنوعه برای بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل

دورهمی ها در باغ ها و پیکنیک بیشتر وقت ها با کباب انواع گوشت ها همراه می شود. ولی باید بدانید کباب گوشت به طور مستقیم روی زغال باعث می شود تا قسمت هایی از گوشت سوخته و سیاه شود. در خوشمزگی این نوع کباب ها آن هم در جمع دوستان هیچ شکی نیست. ولی با خوردن این غذاها بدن ناچار است ماده ای به نام سیتوکین (Cytokin) را برای شکستن پروتئین های کبابی ترشح کند. این پروتئین باعث تشدید دردهای مفصلی می شود.

راه حل این مساله هم حذف غذاهای کبابی است. اگر هوس خوردن کباب کردید بهتر است گوشت را با حرارت بسیار ملایم کباب کنید. به این ترتیب که بعد از روشن کردن زغال ها اجازه بدهید تا کاملا آتش بگیرند و دود و شعله ای از آن ها بلند نشود. خاکستر روی آن ها را با یک بادبزن یا سشوار یا پنکه پاک کنید. از گوشت بدون چربی که شب قبل در مواد نرم کننده و طعم دهنده خوابانده اید استفاده کنید. گوشت را به سیخ بکشید یا در توری بگذارید و روی زغال ها بگذارید. نیازی به باد زدن زغال ها نیست. هر از گاهی گوشت را برگردانید تا هر دو طرف کاملا برشته شود ولی نسوزد. اگر از گوشت چربی دار استفاده کنید با چکیدن چربی روز زغال ها دودی به وجود می آید که برای سلامتی خطرناک است .

کربوهیدرات و شکر تصفیه شده

پیش از این ها بارها از مضرات شکر سفید و مصرف زیاد کربوهیدارت ها در نت نوشت برای تان نوشته ایم. این دو نوع ماده غذایی باعث تشدید ورم مفاصل و درد ناشی از آن می شود.

بهتر است انواع شیرینی ، غذاهای فرآوری شده ، غذاهای آماده یا نیمه آماده، غذاهای حاوی گندم، انواع نوشابه های گاز دار را از برنامه غذایی حذف کنید. در نهایت فقط یک روز آن هم به میزان کمی از شیرینی استفاده کنید.

فرآورده های لبنی

به دلیل پروتئین موجود در لبنیات بخصوص فرآوری یا پروسس شده نه تنها درد مفاصل بیشتر بلکه مانع از تاثیر داروها برای کاهش درد می شود. سعی کنید برای برای تامین پروتئین بدن به جای گوشت و لبنیات از اسفناج، انواع حبوبات بخصوص لوبیاها و عدس، کره بادام زمینی استفاده کنید.

تنباکو و الکل

غذاهای ممنوعه برای بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل

تنباکو و الکل به طور کلی برای بدن مضر است. برای آرتریت هم همین طور. پس حتی اگر ورزش می کنید حتما دور آن ها را خط بکشید.

به جای آن سعی کنید ورزش بیشتر، و یک تغذیه سالم تر را رعایت کنید.

نمک و مواد نگهدارنده

وقتی مواد غذایی بسته بندی شده می خرید حتما روی آن را با دقت بخوانید. باید مطمئن شوید چه مواد نگهدارنده و به چه میزان در آن ها وجوددارد. معمولا این غذاها پر از نمک است.

البته اگر غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده منجمد را از برنامه غذایی حذف کنید این مشکل هم برطرف می شود.

روغن ذرت

به دلیل دردست بودن و ارزان بودن، این روغن برای انواع اسنک ها و غذاها بیشتر استفاده می شود. هر چند روغن ذرت حاوی امگا ۶ فراوانی است ولی مصرف زیاد آن باعث تشدید آرتروز و ورم مفاصل می شود. به جای آن باید از روغن های حاوی امگا ۳ مثل روغن زیتون استفاده کنید.

بهتر است تا می توانید از غذاهای بیرون زیاد استفاده نکنید. برای تهیه غذاهای خانگی هم از روغن های حاوی امگا ۳ استفاده کنید. تخمه کدو، کتان، و انواع آجیل را در برنامه غذایی تان بگذارید. تخم کتان را می توانید هنگام پخت به غذا اضافه کنید یا آنرا کوبیده روی غذا یا سالادتان بریزید.

نکته هایی بیشترمواد غذایی برای آرتروز

متاسفانه هنوز رژیم غذایی تایید و منتشرشده رسمی مراجع پزشکی برای آرتروز و ورم مفاصل وجود ندارد. ولی با روش آزمایش و خطا پزشکان متوجه شده اند بیماران شان بعد از خوردن بعضی از غذاها ورم مفاصل شان بدتر و با خوردن بعضی از غذاها وضعیت آن ها بهتر شده است که در این مقاله نتیجه این تجارب در اختیارتان گذاشته شد. پس به طور کلی آن چه پزشکان پس از بررسی بیمارها تاکید می کنند جلوگیری از اضافه وزن و یک رژیم غذایی سالم است تا مانع از ایجا درد آرتریت و بدتر شدن آن شود.

غذاهای ممنوعه برای بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل غذاهای ممنوعه برای بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

لطفا پاسخ را به رقم وارد کنید:

2 × 4 =

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟