خواص سویا: 15 فایده و کاربرد شگفت‌ انگیز سویا


خواص سویا: 15 فایده و کاربرد شگفت‌ انگیز سویا

خواص سویا برای سلامتی همه انسانها بسیار زیاد است. معمولا گیاه‌خوارها و رژیم‌های گیاهی غالبا با کمبود پروتئین مواجه هستند. کمبود پروتئین گیاهی در رژیم غذایی این افراد غالبا به نقص‌ها و کاستی‌ها زیادی منجر می‌شود. این همان جایی است که دانه های سویا وارد عرصه می‌شوند. دانه‌های سویا به عنوان منبعی از پروتئین‌های کامل به شمار می‌آیند. پس جای تعجب...

خواص سویا برای سلامتی همه انسانها بسیار زیاد است. معمولا گیاه‌خوارها و رژیم‌های گیاهی غالبا با کمبود پروتئین مواجه هستند. کمبود پروتئین گیاهی در رژیم غذایی این افراد غالبا به نقص‌ها و کاستی‌ها زیادی منجر می‌شود. این همان جایی است که دانه های سویا وارد عرصه می‌شوند. دانه‌های سویا به عنوان منبعی از پروتئین‌های کامل به شمار می‌آیند. پس جای تعجب ندارد که سویا بخش جدایی‌ناپذیری از رژیم غذایی گیاهی یا گیاه‌خواران را تشکیل دهد.

خواص سویا: 15 فایده و کاربرد شگفت‌ انگیز سویا

ولی دانه‌های سویا فقط برای گیاه‌خواران نیستند! گوشت‌خواران هم می‌توانند بدون آسیب زدن به طعم غذاهای‌شان از تمام خواص سویا بهره‌مند شوند.

اطلاعات غذایی دانه‌ی سویا

الف. دارای پروتئین با کیفیتی است.
ب. حاوی اسیدهای آمینه است.
پ. تعداد اندکی از محصولات سویا نظیر توفوی چینی حاوی کلسیم و آهن هستند.
ت. منبع خوبی برای فیبر است.
ث. چربی اشباع شده‌ی کمی دارد.
ج. عاری از کلسترول و لاکتوز است.
چ. سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ است.
ح. مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد.
خ. حاوی فیتواستروژن است.

مطلب مرتبط: روغن سویا: ۸ فایده شگفت‌انگیز روغن سویا برای سلامتی

در ادامه مهمترین خواص سویا آمده است

۱. می‌تواند به جای پروتئین گوشت به کار رود

همان‌طور که قبلا گفتیم، پروتئین سویا به عنوان جایگزین خوبی برای پروتئینی عمل می‌کند که با مصرف گوشت به دست می‌آوریم. به گفته‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده، “‌محصولات پروتئین سویا می‌توانند جایگزین خوبی برای محصولات حیوانی باشند، زیرا سویا بر خلاف برخی دیگر از دانه‌ها، مجموعه پروتئین ‘کاملی’ را ارائه می‌دهد. محصولات پروتئین سویا بدون نیاز به ایجاد تغییرات و اصلاحات عمده در رژیم غذایی می‌توانند جایگزین مواد غذایی با منشاء حیوانی شوند – این گونه غذاها نیز پروتئین‌های کاملی دارند، ولی معمولا حاوی چربی بیش‌تری هستند؛ به خصوص چربی اشباع شده.

هم‌چنین دانه‌های سویا حاوی اسیدهای آمینه‌ای هستند که در تولید انسولین در بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

۲. می‌تواند کلسترول ال‌دی‌ال را پایین بیاورد

گنجاندن حداقل ۴ وعده پروتئین سویا در رژیم غذایی روزانه‌تان می‌تواند تا ۱۰ درصد به کاهش کلسترول بد، یعنی کلسترول ال‌دی‌ال کمک کند. سویا بدون تاثیرگذاری بر سطح کلسترول، یعنی کلسترول اچ‌دی‌ال، به تعادل سطح کلسترول بد کمک می‌کند.

۳. از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند

همان‌طور که قبلا گفتیم، پروتئین سویا به کاهش سطح کلسترول ال‌دی‌ال در بدن کمک می‌کند؛ همین مسئله نیز می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا حد زیادی پایین بیاورد. اگر می‌خواهید قلب‌تان سالم بماند، حتما از پروتئین سویا در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید. انجام این کار نه تنها به مرور زمان به کاهش کلسترول کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین برای سلامت رگ‌ها نیز مفید است و گردش خون را تا قلب بهبود می‌بخشد.

مطلب مرتبط: خواص روغن هسته انگور :۲۰ فایده روغن هسته انگور برای پوست، مو و سلامتی

خواص سویا ۴. افزایش انرژی

پروتئین سویا حاوی اسیدهای آمینه‌ای است که در توفو یا شیر سویا نیز یافت می‌شوند. بدن به شکل موثر می‌تواند از این اسیدهای آمینه استفاده کند و آن‌ها را به انرژی تبدیل نماید.

۵. کاهش سایر خطرات برای سلامتی

پروتئین سویا هم‌چنین برای پیشگیری از بسیاری دیگر از بیماری‌های خطرناک موثر است. پروتئین سویا می‌تواند از ایجاد سلول‌های سرطان در روده‌ی بزرگ و سرطان پروستات پیشگیری کند، و در برخی موارد پوکی استخوان را نیز درمان نماید.

خواص سویا ۶. بارداری

توصیه می‌شود هنگام بارداری محصولات سویا مصرف کنید تا از فواید متعدد آن برای سلامتی بهره‌مند شوید. شیر سویا‌ی غنی شده بر خلاف محصولات لبنی حاوی مقدار زیادی ویتامین D است. ویتامین D برای تقویت استخوان‌های مادر و کودک بسیار ضروری است. زنان باردار می‌توانند هم از طریق قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، و هم از طریق مصرف شیر سویا ویتامین D مورد نیازشان را تامین کنند. بنابراین اگر به اندازه‌ی کافی نمی‌توانید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، یا با مشکل عدم تحمل لاکتوز مواجه هستید، می‌توانید از فواید شیر سویا بهره‌مند شوید.

۷. چاقی و دیابت

پروتئین سویا در کنترل هایپرگلیسمی و کاهش وزن موثر است. دیابت بیماری خطرناکی است. گنجاندن دانه‌های سویا در رژیم غذایی نه فقط چاقی مفرط را کنترل می‌کند، بلکه هم‌چنین به متعادل کردن سطح قند در بدن کمک می‌نماید. از این رو، سویا گزینه‌ی غذایی کاملی برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود.

۸. پیشگیری از سرطان

مواد شیمیایی گیاهی – ژنیستئین – موجود در سویا می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات را پایین بیاورند. ژنیستئین می‌تواند با جلوگیری از رشد سلول‌های تومور از سرطان پیشگیری کند. برای محافظت از خود در برابر خطر سرطان می‌توانید یک فنجان شیر سویا، نصف فنجان توفو، یا حتی دانه‌های سویا را نوش جان کنید.

۹. علائم یائسگی

فیتواستروژن‌ها مانند استروژن‌های مصنوعی عمل می‌کنند و از زنان در برابر ضعف شدید استخوان‌ محافظ می‌نمایند و باعث حفظ سلامتی قلب‌شان می‌شوند. پروتئین سویا هم‌چنین به حفظ استحکام استخوان‌ها و تعادل کلسیم در بدن زنان یائسه کمک می‌کند.

۱۰. پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان نوعی بیماری است که به دلیل کهولت سن و مشکلات هورمونی ایجاد می‌شود. فیتواستروژن‌های موجود در سویا می‌توانند میزان جذب کلسیم بدن را افزایش دهند و به پیشگیری از زوال توده استخوان‌ها کمک کنند. برای رسیدن به بهترین نتایج، همیشه بسته‌های شیر سویایی تهیه کنید که با کلسیم اضافی و حتی ویتامین D غنی شده باشند.

۱۱. شیر خشک

بسیاری از نوزادان قادر نیستند شیر مادر و حتی شیر خشک‌های معمول را هضم کنند. شیر سویا می‌تواند در این شرایط به داد نوزادان و مادران‌شان برسد. بعدها که کودک به اندازه‌ی کافی بزرگ شود که بتواند غذاهای خشک مصرف نماید، برای حفظ سلامتی‌اش می‌توانید سایر محصولات سویا را نیز در رژیم غذایی‌اش قرار دهید.

۱۲. لخته شدن خون

روغن سویا حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ است. بنابراین اگر دوست ندارید محصولات غذایی دریایی – جلبک یا ماهی – مصرف کنید، روغن سویا بهترین ماده‌ی غذایی است که می‌توانید از طریق آن به میزان کافی اسیدهای چرب امگا-۳ وارد بدن‌تان نمایید.

۱۳. سلامت استخوان‌ها

حتی مردان هم ممکن است از ضعف استخوان‌های‌شان رنج ببرند و بتوانند از فواید فراوان مصرف سویا بهره‌مند شوند. مصرف سویا برای حفظ استحکام استخوان‌ها موثر است و هم‌چنین، از کمبود مواد معدنی در بدن پیشگیری می‌کند. هم‌چنین در برخی موارد دانه‌ی سویا می‌تواند به درمان آرتروز کمک نماید. بنابراین، فواید دانه‌های سویا شگفت‌انگیز هستند!

۱۴. رشد و ترمیم سلول

روغن دانه‌ی سویا منبعی غنی از ویتامین‌هایی با ساختار مولکولی کوچک است که می‌توانند به لایه‌ی بیرونی پوست نفوذ کنند. سویا در حقیقت می‌تواند داخل ساختار مولکولی قرار بگیرد و باعث تحریک ایجاد کلاژن و الاستین و دیگر پروتئین‌ها شود. این ویژگی‌ها برای رشد سلول و معکوس کردن روند تشکیل سلول‌های غیر طبیعی حیاتی هستند.

۱۵. رنگ‌دانه‌های پوست

محصولات مراقبت از پوست با منشاء سویا می‌توانند باعث صافی و یک دست شدن رنگ پوست شوند و حتی می‌توانند تجمع رنگ‌دانه‌های ناشی از تغییرات هورمون و قرار گرفتن در معرض آفتاب را نیز کاهش دهند. سویا سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب، و حتی لسیتین است که برای سلامت پوست مفید هستند؛ حتی اگر آن را به صورت موضعی مصرف کنید. سویا هم‌چنین به خاطر دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی به بازیابی و ترمیم سلول‌های پوستی کمک می‌کند.

بنابراین، در این مقاله به برخی فواید شگفت‌انگیز پروتئین دانه‌های سویا اشاره کردیم. مهم نیست سبک غذایی‌ مورد نظرتان چگونه باشد – گیاه‌خوار باشید یا گوشت‌خوار – گنجاندن دانه‌های سویا در رژیم غذایی‌تان فواید زیادی برای شما در بر خواهد داشت. هم‌چنین سویا طعم بی‌نظیری دارد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

منبع: stylecraze

خواص سویا: ۱۵ فایده و کاربرد شگفت‌ انگیز سویا

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران