نگاهی به جایگاه درخت سرو در دستبافته‌های ایرانی


نگاهی به جایگاه درخت سرو در دستبافته‌های ایرانی

مستند «مردم خیال» به کارگردانی جواد تقوی روی آنتن شبکه یک می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مستند «مردم خیال» با موضوع جایگاه درخت «سرو» در دستبافته ها و هنر مردم ایران زمین در طول تاریخ، امشب دوشنبه ۱۳ شهریور ماه از شبکه یک پخش می شود.

سرو نماد استقامت و سر فرازی ایرانیان است و ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. یکی از نمونه های کهنسال این درخت، سرو کاشمر است. این سرو به دستور خلیفه عباسی از پای درآمد ولی نقش آن در ذهن و خیال ایرانیان ماندگار ماند و در مذهب تشیع نیز نقش سرو همچنان زنده و پا بر جاست و در محراب مساجد، امام زاده ها، سنگ قبرها، لباس ها، فرش ها از نقش آن استفاده شده است.

مستند «مردم خیال» تغییرات فرمی و ذهنی و خاستگاه سرو در ۱۲ مکان از جمله شهرستان های کاشمر و نیشابور، مسجد گنبد سنگان در خواف، امام زاده سلطان احمد در گناباد، مدرسه میرزا جعفر در مشهد، دوره پوش ضریح امام رضا(ع) در دوره قاجار، تعدادی فرش در موزه آستان قدس رضوی، تخته فرش هایی در نیشابور، گورستانی در نغندر، علم عزاداری نیشابور را بررسی و به مخاطب معرفی می کند.

عوامل تولید این مستند عبارتند از نویسنده جواد تقوی، تصویربردار مصطفی موسوی، صدابرداران حسین شهسوار پور و صادق فرزانه، گویندگان: رضا لبیب و حبیب مهاجران و پژوهش گران: فاطمه جهان پور و جواد تقوی.

مستند ۳۰ دقیقه ای «مردم خیال» به تهیه کنندگی و کارگردانی جواد تقوی در سیمای خراسان رضوی تهیه شده است که امشب دوشنبه ۱۳ شهریور ساعت ۲۰:۱۵ روی آنتن شبکه یک می رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق