آشنایی با قرص سیپروترون کامپاند و عوارض آن


قرص سیپروترون کامپاند یکی از قرص های می باشد که برای درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از دکتر سلام به کارایی قرص سیپروترون کامپاند و عوارض مصرف آن پرداخته ایم. پیشنهاد ما این است که حتما این بخش را مطالعه کنید و از دست ندهید. با ما همراه شوید. […]

آشنایی با قرص سیپروترون کامپاند و عوارض آن

قرص سیپروترون کامپاند یکی از قرص های می باشد که برای درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از دکتر سلام به کارایی قرص سیپروترون کامپاند و عوارض مصرف آن پرداخته ایم. پیشنهاد ما این است که حتما این بخش را مطالعه کنید و از دست ندهید. با ما همراه شوید.

قرص سیپروترون کامپاند چیست و چگونه عمل می کند؟

– قرص سیپروترون کامپاند متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده به عنوان آنتی آندروژن های استروئیدی است. این قرص برای درمان سرطان پیشرفته پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی آندروژن ها مانند سیپروترون اثر هورمون تستوسترون را خنثی می کنند. این مسئله باعث کاهش تولید تستوسترون در بیضه ها می شود که سلول های سرطانی پروستات برای رشد نیاز دارند.

– این دارو ممکن است تحت چند نام تجاری و / یا در چندین فرم مختلف موجود باشد. برخی نام تجاری این دارو ممکن است در تمام فرمها در دسترس نباشد و یا برای تمام شرایط مورد بحث در اینجا مورد تایید قرار نگیرد. همچنین، برخی از اشکال این دارو ممکن است برای تمام شرایط مورد بحث در اینجا مورد استفاده قرار نگیرد.

– پزشک شما ممکن است این دارو را برای شرایطی غیر از موارد ذکر شده در این مقاله پیشنهاد کرده باشد. اگر در مورد این موضوع با پزشک خود صحبت نکرده باشید یا مطمئن نیستید که چرا این دارو را مصرف می کنید، با دکتر خود صحبت کنید. مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید.

– این دارو را به هیچکس دیگری ندهید، حتی اگر علائم مشابهی با شما داشته باشند. اگر پزشک این دارو را تجویز نکرده باشد، ممکن است مصرف آن مضر باشد.

ترکیبات قرص سیپروترون کامپاند چیست؟

قرص سفید، گرد، صاف حاوی 50 میلی گرم سیپتررون استات است. مواد غیر دارویی: دی اکسید سیلیکون کلوئیدی، کراس کاراملول سدیم و استریت منیزیم.

چطور باید قرص سیپروترون کامپاند را استفاده کنم؟

– سیپروترون به عنوان قرص خوراکی (دهان) و به عنوان تزریقی طولانی مدت در دسترس است. دوز توصیه شده برای قرص های سایپروترون 200 تا 300 میلی گرم (4 تا 6 قرص) روزانه است که در دو یا سه وعده بعد از غذا مصرف می شود.

– برای مردان مبتلا به ارکیکتومی (حذف بیضه ها)، دوز کمتر از 100 تا 200 میلی گرم در روز توصیه می شود. دوز توصیه شده برای فرم طولانی مدت سایپروتون 300 میلی گرم است که یک بار در هفته به ماهیچه تزریق می شود.

– بسیاری از چیزها ممکن است بر میزان دوز دارو که فرد نیاز دارد مانند وزن بدن، سایر شرایط پزشکی و سایر داروها تأثیر بگذارد. اگر پزشک شما دوز متفاوت از مواردی که در اینجا آورده شده توصیه می کند، مقدار مصرفی را بدون استفاده از دارو و بدون مشاوره با پزشک تغییر ندهید.

– سیپروترون می تواند باعث ایجاد ضعف و خستگی شود. بعد از حدود ماه سوم بدن شما به دارو عادت می شود و این اثر کاهش می یابد.

– مهم است که این دارو را دقیقا همانطور که توسط دکتر شما تجویز شده است، مصرف کنید. اگر فراموش کردید قرص را مصرف کنید، آن را در اسرع وقت بخورید. اگر زمان قرص بعدی رسیده است، قرص فراموش شده را نخورید و برنامه منظم دارویی خود را ادامه دهید. دو قرص را همزمان مصرف نکنید. اگر نمی دانید پس از فراموشی قرص چه کاری انجام دهید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

– مصرف الکل در هنگام مصرف سایپروترون باید محدود باشد زیرا ممکن است اثر دارو را کاهش دهد.

– دارو را در دمای اتاق دور از نور و رطوبت نگهداری کنید و آن را در دسترس کودکان قرار ندهید.

– داروها را در فاضلاب یا در زباله خانگی نریزید. از داروساز خود بپرسید چگونه داروهایی که دیگر مورد نیاز نیست یا منقضی شده است را دور بریزید.

چه کسی نباید قرص سیپروترون کامپاند را مصرف کند؟

اگر موارد زیر وجود دارد این دارو را مصرف نکنید:

حساسیت نسبت به سیپروترون یا هر ماده ای از این دارو
بیماری کبدی فعال یا کاهش عملکرد کبدی
کاهش عملکرد کلیه

عوارض جانبی قرص سیپروترون کامپاند چگونه است؟

بسیاری از داروها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. یک اثر جانبی یک پاسخ ناخواسته به دارو است که در دوزهای نرمال مصرف می شود. عوارض جانبی می تواند خفیف یا شدید، موقت یا دائمی باشد. عوارض جانبی ذکر شده در زیر در تمام افرادی که این دارو را مصرف می کنند دیده نمی شود. اگر در مورد عوارض جانبی نگران هستید، با پزشک خود درباره خطرات و مزایای این دارو صحبت کنید. عوارض جانبی زیر در حداقل 1٪ از افرادی که این دارو را مصرف می کنند دیده می شود. بسیاری از این عوارض جانبی را می توان مدیریت کرد، و برخی ممکن است با گذشت زمان از بین بروند. اگر این عوارض جانبی را تجربه کرده اید و آنها شدید یا مزمن هستند با پزشک خود مشورت کنید. داروساز شما ممکن است بتواند به شما در مدیریت عوارض جانبی کمک کند.

تغییر در راه رفتن و تعادل
ریزش مو
ناتوانی جنسی (بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای ناتوانی جنسی مردان)
عدم توانایی حرکت پاها یا دستها
افزایش حرکات روده و مدفوع شل
افزایش حساسیت پوست به نور خورشید
از دست دادن قدرت یا انرژی
کاهش علاقه جنسی
خونریزی پوست، تاول زدگی، سردی یا تغییر رنگ
تورم سینه یا درد پستان
افزایش غیرعادی در رشد مو
افزایش وزن

گرچه اکثر عوارض جانبی که در زیر ذکر شده اند اغلب اتفاق نمی افتد، اما اگر به فکر درمان نباشید، ممکن است مشکلات جدی ایجاد شود.

در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی، با پزشک خود در اسرع وقت تماس بگیرید:

درد شکمی یا حساسیت به لمس
درد پشت
تاول
تاری دید
درد قفسه سینه
لرز
مدفوع رنگ خاک رس
گیجی
سرفه کردن
افسردگی
سرگیجه
خواب آلودگی
خشک شدن دهان
سرگیجه هنگام بلند شدن
ضربان قلب سریع
توهم
کهیر
افزایش فشار خون
افزایش گرسنگی و یا تشنگی
درد کمر
تهوع و استفراغ
ادرار دردناک یا سخت
پوست قرمز، ضخیم یا پوسته شده
تنگی نفس
جوش روی پوست
گلو درد
زخم، یا لکه های سفید بر روی لب ها یا دهان
گرفتگی گردن
معده درد
تورم غدد و درد
تنگی در قفسه سینه
کاهش وزن غیرمنتظره
خونریزی غیرمعمول یا کبودی
تغییرات بینایی
خس خس کردن
زرد شدن چشم یا پوست

در صورت وجود هر یک از موارد زیر، مصرف دارو را متوقف کنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید:

آشنایی با قرص سیپروترون کامپاند و عوارض آن

خون در مدفوع یا ادرار و یا سیاهی مدفوع
تنگی نفس
تنفس نامنظم
درد در قفسه سینه، کشاله ران یا پاها
پف کرده یا تورم پلک ها یا اطراف چشم، صورت، لب ها یا زبان
تشنج
ضعف ناگهانی و شدید در بازو و / یا پا در یک طرف بدن
به هم خوردن تعادل و هماهنگی اعضای بدن
گفتار نامفهوم
کوری موقت

بعضی از افراد ممکن است عوارض جانبی دیگری را تجربه کنند. اگر در هنگام مصرف این دارو علائم ناخواسته ای را متوجه شوید، با پزشک خود صحبت کنید.

آیا عوامل خطر دیگری برای قرص سیپروترون کامپاند وجود دارد؟

قبل از شروع مصرف دارو، حتما پزشک خود را از هرگونه بیماری یا آلرژیهایی که ممکن است داشته باشید مطلع کنید، هر گونه دارو مصرفی، حاملگی یا شیردهی و سایر موارد مهم دیگر در رابطه با سلامتی خود را به او اطلاع دهید. این عوامل ممکن است بر چگونگی استفاده از این دارو تاثیر بگذارد.

الکل: در صورت مصرف الکل، اثربخشی سیپروترون ممکن است کاهش یابد. شما باید میزان مصرف الکل را در هنگام مصرف این دارو محدود کنید.
افسردگی: مصرف سیپروترون گاهی اوقات با افزایش تغییرات خلقی افسردگی (بخوانید: راه های نجات از افسردگی)، به خصوص در شروع درمان مرتبط است. اگر در گذشته افسردگی داشته اید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.
دیابت: سیپروترون ممکن است باعث افزایش سطح قند خون (بخوانید: علائم قند خون بالا چیست؟) شما شود.
بیماری قلبی: سیپروترون می تواند باعث تجمع مایع در بدن شود. اگر بیماری قلبی (بخوانید: کاهش خطر بیماری قلبی با مصرف این 2 ماده غذایی) دارید، هنگام استفاده از این دارو احتیاط کنید زیرا ممکن است قلب شما سخت تر کار کند.
بیماری کبد: سیپروترون می تواند باعث آسیب به کبد شود. آسیب به کبد معمولا بعد از چند ماه بروز می کند. اگر علائم آسیب کبدی وجود داشته باشد، پزشک عملکرد کبد را با آزمایش خون نظارت خواهد کرد.
بارداری: سیپروترون برای زنان استفاده نمی شود.
شیردهی: سیپروترون برای زنان استفاده نمی شود.
کودکان: سیپروترون برای کودکان توصیه نمی شود.

تداخلات قرص سیپروترون کامپاند با سایر داروها:

ممکن است درگیری بین سیپروترون و هر یک از موارد زیر وجود داشته باشد:

اتینیل استرادیول
تستوسترون و آندروژن

اگر از هر یک از این داروها استفاده می کنید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. بسته به شرایط خاص شما، پزشک ممکن است از شما بخواهد شما:

مصرف یکی از داروها را متوقف کنید
یکی از داروها را تغییر دهید،
چگونگی مصرف یک یا هر دو دارو را تغییر دهید
یا همه داروها را کنار بگذارید.

تداخل بین دو دارو همیشه به این معنی نیست که شما باید یکی از آنها را متوقف کنید. در مورد چگونگی مدیریت تداخلات داروها با پزشک خود صحبت کنید. داروهای غیر از موارد ذکر شده در بالا ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. به پزشک در مورد تمام داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی که مصرف می کنید، بگویید. همچنین به آنها درباره مکملهایی که می خورید بگویید. از آنجا که کافئین، الکل، نیکوتین سیگار، و یا داروهای خیابانی می تواند بر عملکرد بسیاری از داروها تاثیر بگذارد، باید به پزشک خود در خصوص مصرف این داروها اطلاع دهید.

منبع: اوما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قابل توجه خانم ها / ظلم به رحم چیست؟