واکنش موگرینی به آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی


واکنش موگرینی به آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی گفت که این اقدام تحریک آفرینی بزرگ است.

به گزارش پارس نیوز،

"فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه گفت ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی نوعی «تحریک آفرینی بزرگ» و «تهدیدی جدی علیه امنیت منطقه‌ای و بین المللی» است.

موگرینی با صدور بیانیه‌ای همچنین گفت پیونگ یانگ «باید برنامه های هسته ای، تسلیحات کشتار جمعی و موشک های بالستیک خود را به شکلی کامل، قابل راستی آزمایی و برگشت ناپذیر کنار بگذارد و بی درنگ به همه فعالیت های مرتبط با این برنامه ها پایان دهد. »

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت روز دوشنبه با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای گفتگو درباره مسئله کره شمالی دیدار می کند.

از سوی دیگر «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد آزمایش هسته ای کره شمالی اقدامی بی پروا بود که می تواند نشان دهنده تهدیدهای جدیدی باشد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت: "هیچ تردیدی وجود ندارد که این اقدام، یک تحریک دیگر و یک حرکت بی پروا است. به نظر می رسد آنها (کره شمالی) در حال نزدیکتر شدن به ساخت بمب هیدروژنی هستند که اگر با موفقیت روی یک موشک نصب شود، بدون تردید باعث به وجود آمدن مجموعه جدیدی از تهدیدها خواهد شد."

وزیر خارجه انگلیس در این باره اعلام کرد این کشور یک راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد، و اینکه هیچ گزینه نظامی مربوط به کره شمالی، خوشایند نیست.

همچنین "ینس استولتنبرگ" دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز یکشنبه ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی را به شدت محکوم کرد و آن را یک مورد دیگر از «نقض فاحش قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد» دانست.

وی با صدور بیانیه ای اعلام کرد «ناتو نگران الگوی رفتاری بی ثبات کننده پیونگ یانگ است که تهدیدی علیه امنیت منطقه ای و بین المللی محسوب می شود.»

دبیر کل ناتو از کره شمالی خواست «بلافاصله به همه فعالیت های هسته ای و موشکی بالستیک کنونی خود به شکلی کامل و قابل راستی آزمایی، و برگشت ناپذیر پایان دهدو با جامعه بین المللی وارد گفتگو شود.»

منابع خبری روز یکشنبه پس از اعلام وقوع دست‌کم دو زمین‌لرزه در نزدیکی سایت هسته‌ای کره شمالی واقع در شمال شرق این کشور، از اقدام پیونگ‌یانگ برای انجام ششمین آزمایش هسته‌ای خود خبر دادند.

ابتدا سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.3 در مقیاس ریشتر را در این منطقه ثبت کرده است. دولت کره جنوبی گفت به نظر می‌رسد این زمین‌لرزه ناشی از انجام آزمایش هسته‌ای بوده است.

پس از آن، مرکز لرزه‌نگاری چین اعلام کرد زمین‌لرزه دومی با قدرت 4.6 در مقیاس ریشتر را به فاصله هشت دقیقه پس از زمین‌لرزه اول به ثبت رسانده است که احتمالاً ناشی از انفجار بوده است.

در ژاپن، وزیر خارجه این کشور در جمع خبرنگاران تأیید کرد که این زمین‌لرزه ناشی از آزمایش هسته‌ای بوده است. نخست‌وزیر «شینزو آبه» گفت کشورش یک آزمایش هسته‌ای دیگر را تحمل نخواهد کرد.

همزمان، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی می‌گوید رئیس‌جمهور این کشور اعضای شورای امنیت ملی خود را برای نشست اضطراری فرا خوانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کره شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403