درمان کبد: 38 روش پیشگیری و درمان خانگی بیماری های کبدی


درمان کبد: 38 روش پیشگیری و درمان خانگی بیماری های کبدی

درمان کبد و آشنایی با روشهای پیشگیری و درمان خانگی بیماری های کبدی موضوع بسیار مهمی است که همگان باید به آن توجه کنند. کبد بزرگ‌ترین ارگان در بدن است که باید عملکردهای مختلفی از جمله تولید صفرا و کلسترول را از طریق هضم غذا انجام دهد. کبد همچنین تمام مواد مغذی ضروری و انرژی لازم را به بدن می‌رساند تا عملکرد معمول خود را به درستی انجام بدهد....

درمان کبد و آشنایی با روشهای پیشگیری و درمان خانگی بیماری های کبدی موضوع بسیار مهمی است که همگان باید به آن توجه کنند. کبد بزرگ‌ترین ارگان در بدن است که باید عملکردهای مختلفی از جمله تولید صفرا و کلسترول را از طریق هضم غذا انجام دهد. کبد همچنین تمام مواد مغذی ضروری و انرژی لازم را به بدن می‌رساند تا عملکرد معمول خود را به درستی انجام بدهد. تنظیم سطوح چربی‌ها، پروتئین و قند در جریان خون نیز از دیگر وظایف کبد است.

درمان کبد: 38 روش پیشگیری و درمان خانگی بیماری های کبدی

این ارگان مهم بدن نه تنها به سوخت و ساز داروهای مختلف و الکل کمک می‌کند و به طور مداوم در روند حذف مواد زائد و سایر سموم از بدن نقش دارد، بلکه به مدیریت چند ریسک در بدن کمک می‌کند. بنابراین نه فقط یک یا دو مشکل، بلکه مشکلات کبد و سایر مشکلات سلامتی از بدن دور خواهند ماند.

اگر کبد وظایفش را به خوبی انجام ندهد، کبد چرب، هپاتیت (A، B، C، D و E)، زردی و سیروز کبدی چند مورد از مشکلات شایعی است که ممکن است به آنها مبتلا شوید. با این حال بعضی از این مشکلات به طور کلی با استفاده از درمان‌های طبیعی خانگی قید شده در این نوشتار تحت کنترل قرار می‌گیرند در حالی که برخی دیگر نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. در این نوشتار ما بر روی سه مشکل کبدیِ کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی متمرکز شده‌ایم. با استفاده از این روش‌های خانگی می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید یا به طور کامل آنها را درمان کنید.

درمان‌های خانگی بیماری های کبدی:

در این‌جا ما می‌خواهیم همه چیز را در مورد روش های خانگی و طبیعی درمان کبد بدانیم:

۱. کبد چرب

۲. هپاتیت (A، B و C)

۳. سیروز کبدی

برای درمان کبد و از بین بردن این مشکلات کبدی، شما باید از تمام این روش‌های طبیعی و موثر پیروی کنید اما حتما بلافاصله با پزشک مشورت کنید تا به طور کامل این مشکلات کبدی را در خود درمان کنید.

مطلب مرتبط: آموزش ۶ گام برای پاکسازی کبد

۱) کبد چرب:

کبد چرب نخستین و ابتدایی‌ترین مرحله‌ی وقوع هر گونه مشکلی در کبد است. بنابراین همه باید همیشه نسبت به این موضوع آگاه باشند و مراقبت و درمان کبد خود را شروع کنند. این مشکل عمدتا ناشی از رژیم غذایی و دیگر بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی است. اگر شما این مشکل را درمان نکنید، کبد چرب ممکن است منجر به بیماری‌های جدی‌تر مانند بیماری سیروز کبدی و سرطان کبد (در موارد خاص) شود.

این مشکل کبدی به عنوان یک اختلال تعریف شده‌است که به دلیل انباشت سلول‌های چربی رخ می‌دهد. کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف الکل باشد یا ناشی از مصرف الکل نباشد. انباشته شدن تمام این سموم مانند الکل، چربی یا سایر چیزها در کبد سبب می‌شود که فشار زیادی برای سوزاندن چربی روی کبد اعمال شود، و به این ترتیب این ارگان قادر نخواهد بود که همه‌ی چربی را به انرژی تبدیل کند.

درمان کبد: 38 روش پیشگیری و درمان خانگی بیماری های کبدی

این مشکل سبب می‌شود که به طور ناگهانی احساس گرسنگی، بی‌حالی، درد در ناحیه‌ی سمت راست و بالای شکم، سوزش سر دل، اسیدیته، استفراغ یا حالت تهوع داشته باشید و بدن به علت خستگی تحلیل برود. کبد چرب همچنین به علت افزایش استخراج چربی از روده (جایی که مواد غذایی مصرف شده، پردازش می‌شود) رخ می‌دهد. مصرف چربی در رژیم غذایی، اگر به طور مداوم ادامه بیابد، سبب می‌شود که چربی زیادی در کبد رسوب کند.

این چربی‌ها توانایی کبد را برای سوخت و ساز مقادیر زیاد چربی کاهش می‌دهد بنابراین تمام این چربی‌های اضافی به عنوان تری‌گلیسیرید ذخیره می‌شوند. در نهایت این تجمع تدریجی چربی‌ها قطعا باعث التهاب و آسیب رساندن به سلول‌های سالم کبد خواهد شد.

علت اصلی این نوع کبد چرب مصرف سنگین الکل است اما در موارد خاص ممکن است در افراد غیر الکلی نیز رخ بدهد. برای افرادی که غیر الکلی هستند، دلایل بروز این بیماری عبارتند از رژیم غذایی نامناسب، مصرف طولانی مدت داروهای تجویزی، گرسنگی، مشکلات خاص مربوط به سبک زندگی مانند چاقی، دیابت یا بالا بودن سطح کلسترول.

کبد چرب همچنین در طول بارداری و در اثر عدم تعادل هورمونی که معمولا در دوران بارداری و افزایش وزن اتفاق می‌افتد، بروز می‌کند. اما به یاد داشته باشید که هنگامی که زایمان انجام شود، کبد به خودی خود و بدون هر گونه دارویی درمان می‌شود.

با این وجود این نوع کبد چرب بدون علامت است و اگر در آزمایش خون معمولی تشخیص داده نشود، پیشرفت می‌کند و شدیدتر می‌شود. این افزایش چربی کل ساختار کبدی را مختل می‌کند و بنابراین در عملکردهای کبد تداخل ایجاد می‌کند و باعث بروز اختلالات التهابی می‌شود. و در نهایت منجر به مرگ سلول‌های سالم کبد می‌شود و همین به نوبه‌ی خود سبب می‌شود که کبد آسیب شدیدتری ببیند همراه با علائم زردی به این ترتیب که چشم‌ها، ناخن‌ها، خط موی اطراف صورت یک ته رنگ زرد می‌گیرد، به طور ناگهانی و بدون علت مشخصی، وزن کاهش می‌یابد و مشکلاتی در رابطه با لخته شدن خون رخ می‌دهد.

بنابراین برای خلاص شدن از شر تمام این مشکلات، باید بدن‌تان را به طور منظم برای احتمال وجود بیماری چربی کبد بررسی کنید. اگر دچار بیماری دیابت یا چاقی هستید، ریسک ابتلای شما به این بیماری‌ها در مقایسه با افرادی که این مشکلات را ندارند بیش‌تر است، بنابراین به طور منظم از طریق آزمایش‌های پزشکی تحت بررسی قرار بگیرید.

اما اگر مشکل به کبد چرب تبدیل شود، باید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید تا از بدتر شدن مشکل جلوگیری شود. اگرچه داروهای گیاهی زیادی برای درمان کبد چرب وجود دارد اما در بسیاری از مواقع، اعمال تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی برای درمان مشکل کبد چرب تنها روش درمانی مورد نیاز است.

درمان کبد : درمان‌های خانگی برای کبد چرب

در این قسمت از مقاله رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب را برای درمان کبد چرب می‌بینید. به غیر از این، برخی از درمان‌های خانگی طبیعی نیز در ادامه ذکر شده‌است. آنها را به طور منظم برای داشتن کبد سالم‌تر و در نتیجه عملکرد درست سایر قسمت‌های بدن دنبال کنید.

۱. رژیم غذایی:

تمام این تغییرات را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان قرار بدهید و از شر مشکل کبد چرب خلاص شوید.

– بهتر است از مصرف کربوهیدرات‌های بد مانند شکر، شیرینی، آرد تصفیه‌شده، نان سفید، غذاهای تصفیه‌شده و سایر محصولات فرآوری شده یا نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید. این مواد خوراکی به راحتی می‌توانند به تری‌گلیسیرید تبدیل شوند، یک نوع چربی که به راحتی در کبد انباشته می‌شود. رژیم غذایی کم کربوهیدارت داشته باشید که روزانه از ۱۵۰۰ کالری تجاوز نخواهد کرد.
– برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب به طور منظم مقداری کربوهیدرات سالم در رژیم روزانه‌تان مصرف کنید. این کربوهیدرات‌های سالم عبارتند از غلاتی که به کم‌ترین میزان ممکن فرآوری شده‌اند یا اصلا فرآوری نشده‌اند، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات.

– از مصرف چربی‌های بد مانند مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع و ترانس مانند گوشت پرچرب از جمله گوشت بره، گوشت گاو، گوشت خوک، کره، مرغ با پوست، بستنی، محصولات لبنی پرچرب، پنیر و غیره پرهیز کنید. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس را با پرهیز از خوردن کلوچه، کوکی، دونات و شیرینی‌‌های صنعتی و اسنک‌های بسته‌بندی شده مانند چیپس و کراکر، چربمایه‌های گیاهی، مارگارین، آب نبات، غذاهای سرخ شده، و غیره قطع کنید.

مطلب مرتبط: ۲ خوراکی طبیعی برای پاکسازی‌کبدچرب

– چربی‌های خوب مانند چربی‌های تک غیر اشباع و چند غیراشباع را در رژیم غذایی روزانه‌تان وارد کنید. برای مصرف چربی‌های غیر اشباع، شما باید روغن سرد فشرده را برای پخت و پز مورد استفاده قرار دهید و همچنین روغن‌هایی را که اسیدهای چرب امگا ۳ دارند. تعداد کمی از روغن‌ها مانند روغن کانولا، روغن زیتون، روغن بادام زمینی، روغن آفتابگردان، روغن کنجد، و غیره. مقدار بیش‌تری از آووکادو، زیتون، مغزها مانند بادام زمینی، بادام، گردو، فندق و کره‌ی بادام زمینی را در برنامه ی غذایی‌تان بگنجانید.

برای دریافت چربی‌های اشباع نشده، شما می‌توانید روغن سویا، روغن گلرنگ، روغن ذرت، تخم کتان، گردو، کنجد، تخمه‌ی آفتابگردان و کدو، شیر سویا، ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، ماهی خال‌خالی، ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون، شاه ماهی، ساردین، توفو، و غیره را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. با وجود این‌که چربی‌های خوب طبیعتی خوب دارند، اما هر چیزی که در مقادیر بیش از اندازه مصرف شود قطعا برای بدن ناسالم یا بد خواهد بود. بنابراین از مصرف بیش از اندازه‌ی این چربی‌ها نیز باید پرهیز کنید.

– همیشه از مقدار کمی شکر و نمک در رژیم غذایی روزانه‌تان استفاده کنید. همین‌طور به جای نمک می‌توانید از چاشنی‌های سالمی مانند سرکه یا لیمو استفاده کنید. برای کاهش میزان نمک و قند در رژیم غذایی روزانه‌تان، به جای شکر تصفیه‌شده از عسل ارگانیک استفاده کنید.

مطلب مرتبط: کارهای مضر برای‌کبد‌ شما که باید بدانید

– استفاده از ادویه‌های سالم مانند زردچوبه، زیره‌ی ‌سبز، زنجبیل و غیره در در هنگام پخت غذاها به شما کمک می‌کند تا مشکل کبد چرب را به خوبی برطرف کنید.
– مصرف میوه‌هایی که به سوختن سریع چربی‌های رژیم غذایی کمک می‌کنند، مانند آناناس، پاپایا، سیب و سایر میوه‌های غنی از فیبر به حل این مشکل کبد کمک می‌کند.
– گوجه‌فرنگی تازه و رسیده (ترجیحا خام) نیز به شما کمک می‌کند تا کبد چرب را درمان کنید و همچنین از عود آن جلوگیری کنید.

– مصرف روزانه‌ی نصف فنجان آب خیار چنبر تلخ یا تکه‌هایی از آن، به مقابله با بزرگ شدن کبد کمک می‌کند و سطح قند خون را نیز کاهش می‌دهد. اما حتما آب آن را به جای شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی با کمی عسل شیرین کنید.

– ویتامین C بسیار مفید است، زیرا باعث جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌های کبدی می‌شود که ممکن است در اثر اختلالات التهابی کبد اتفاق بیفتد. بنابراین میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. همچنین می‌توانید آب میوه‌های خانواده‌ی مرکبات را مانند پرتقال، لیمو و غیره بگیرید و آنها را با معده‌ی خالی مصرف کنید. مصرف این آبمیوه‌ها برای مقابله با کبد چرب مفید است.

۲. تغییرات سبک زندگی:

همراه با تغییرات در رژیم غذایی، شما باید تغییراتی نیز در سبک زندگی روزانه‌تان اعمال کنید. این تغییرات در ادامه ذکر شده است:

– توصیه می‌شود که الکل مصرف نکنید، زیرا الکل یکی از علل اصلی بروز کبد چرب است. اگر از این اختلال رنج می‌برید، باید مصرف الکل را کاملا متوقف کنید.
– چاق بودن یا اضافه وزن، خطر بزرگی برای جان افراد محسوب می‌شود. بنابراین وزن خود را به سادگی با رژیم غذایی سالم و مغذی کاهش دهید و هر روز ورزش کنید. هرگز هیچ یک از وعده‌های غذایی را حذف نکنید و به مدت طولانی گرسنه نمانید، زیرا این امر اختلال کبد را تشدید می‌کند. به جای گرسنگی کشیدن، به طور منظم ورزش کنید.

مطلب مرتبط: سرطان کبد:۱۰ نشانه سرطان کبد و چگونگی کاهش خطر ابتلا به آن

– ورزش یکی دیگر از چیزهایی است که شما باید مرتبا انجام دهید که نه تنها از بروز مشکل کبد چرب جلوگیری کنید بلکه همچنین سلامت کلی‌تان را ارتقاء بدهید. ورزش به مدت کم‌تر از ۳۰ دقیقه در روز به حفظ سلامت و وزن ایده‌آل کمک خواهد کرد. شما حتی می‌توانید برخی از تمرینات ویژه ی کبد را انجام بدهید مثل آرام دویدن، ایروبیک و غیره که بسیار برای مشکل کبد مفید هستند.

– قطع مصرف داروهای خاص روی کبد به شکل منفی تاثیر می‌گذارد. بنابراین، بهتر است که این داروها را با برخی از داروهی کم‌ضرتر جایگزین کنیم تا کبد چرب را از بین ببریم.
– از این رو داروهای خاصی را مانند متفورمین برای درمان دیابت مقاوم به انسولین، داروهای استاتین برای کنترل کلسترول بالا و داروهایی که قطعا به درمان چاقی کمک می‌کنند و توسط پزشک توصیه می‌شود را مصرف کنید.

درمان کبد ۳. زرشک:

گیاه دارویی زرشک به تغذیه‌ی کبد کمک می‌کند و به این ترتیب در انجام درست عملکردهای کبد نقش مثبت دارد. شما می‌توانید این گیاه را هر روز به صورت مکمل‌های ۴۰۰ میلی‌گرمی مصرف کنید. این گیاه اگر بیش از دوز تعیین‌شده مصرف شود، سبب ایجاد سم و همچنین منجر به سقط جنین در زنان باردار می‌شود (زنان باردار باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند). بنابراین با ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید و آن را در دوز مناسب مصرف کنید.

۴. شیرین‌بیان:

شیرین‌بیان یک درمان مؤثر برای درمان کبد و درمان مشکلات کبد چرب غیر الکلی است. این گیاه دارویی به طور گسترده‌ای در طب آیورودا برای درمان اختلالات کبدی استفاده می‌شود. در این‌جا دستورالعمل چگونگی تهیه‌ی چای شیرین‌بیان را برای درمان بیماری‌های کبدی می‌بینید.

مواد لازم برای این درمان کبد

– پودر ریشه‌ی شیرین‌بیان ۱ تا ۲ قاشق چایخوری
– آب جوش ۱ فنجان
– الک یا صافی

روش انجام این درمان کبد :

– یک فنجان بردارید و پودر ریشه‌ی شیرین‌بیان را در آن بریزید.
– سپس آب جوش را روی پودر شیرین‌بیان بریزید.
– در فنجان را بگذارید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه دم بکشد.
– حالا این مایع را با کمک الک یا صافی، صاف کنید و داخل یک فنجان دیگر بریزید.

– چای شیرین‌بیان را یک یا دو بار در روز برای تسکین مشکل کبد چرب غیر الکلی مصرف کنید.
– این چای را هر روز مصرف کنید تا زمانی که از شر مشکل کبد چرب به طور کامل رهایی پیدا کنید.

درمان کبد ۵. گیاه ارجنگ:

گیاه ارجنگ به عنوان یک گیاه دارویی به فرآیند هضم کمک می‌کند و بنابراین از عملکرد کبد برای تبدیل چربی به انرژی حمایت می‌کند. از این رو شما می‌توانید ارجنگ را در فرم تنتور تا ۱ میلی‌لیتر در روز مصرف کنید. اما حواس‌تان باشد که زنان باردار نباید آن را مصرف کنند و همچنین نباید بیش از حد از این گیاه استفاده کنید، زیرا باعث اسهال می‌شود.

۶. قاصدک:

قاصدک یکی دیگر از داروهای موثر برای کبد چرب است. این گیاه دارویی به عنوان پاک‌کننده‌ی قوی کبد عمل می‌کند و در نتیجه تولید صفرا را افزایش می‌دهد. قاصدک همچنین به بهبود عملکرد لوزالمعده، معده، کلیه‌ها و طحال که به نوبه‌ی خود در کاهش مشکلات کبدی نقش دارد، کمک می‌کند.

شما می‌توانید گیاه قاصدک را به صورت خام یا در قالب تنتور یا مکمل مصرف کنید. برای خلاص شدن از شر کبد چرب، باید ۵ تا ۱۰ میلی‌لیتر از تنتور قاصدک را به صورت روزانه و تا زمانی که مشکل چرب بودن کبد حل شود، مصرف کنید. یادتان باشد که این گیاه دارای برخی عوارض جانبی نیز هست از جمله درماتیت و مشکلات گوارشی.

درمان کبد ۷. گیاه خوک طلایی:

گیاه خوک طلایی یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان کبد چرب است. این گیاه به عملکرد درست کبد کمک می‌کند. خوک طلایی به عنوان یک پاک‌کننده و تصفیه کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند که می‌تواند به عنوان مکمل روزانه برای از بین بردن مشکل کبد چرب و سایر عفونت‌ها مصرف شود. به خاطر داشته باشید که زنان باردار نباید از این داروی گیاهی برای درمان کبد چرب استفاده کنند.

۸. گیاه دارویی خارمریم:

خار مریم یک گیاه موثر است که به مدت قر‌ن‌ها برای محافظت از کبد با کاهش ALT و همچنین اثرات مضر سمومی که به کبد وارد می‌شود و باعث آسیب به آن می‌شوند، استفاده می‌شود. این گیاه دارویی به خوبی برای خواص درمانی که دارد شناخته شده‌است و در نتیجه سلول‌های آسیب‌دیده‌ی کبد را درمان می‌کند.

درمان کبد ۹. چای سبز:

چای سبز دارای آنتی‌اکسیدانی طبیعی است که سبب حذف سموم (مضر) از کبد و بدن می‌شود. این چای حاوی مقادیر زیادی کاتچین است که به حمایت از عملکرد کبد کمک می‌کنند. بنابراین این نوشیدنی به ارتقاء سلامت کبد کمک می‌کند. بنابراین چای سبز را دست کم ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید تا سریعا از شر این مشکل خلاص شوید.

۱۰. پروتئین سویا:

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که مصرف پروتئین سویا نیز می‌تواند به کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند و به این ترتیب در بازیابی عملکرد کبد نقش مثبت دارد. شما می‌توانید پروتئین سویا را از لوبیای سویا، شیر سویا، توفو، ماست و غیره دریافت کنید.

درمان کبد ۱۱. آوکادو:

آووکادو یکی از ابرخوراکی‌های فوق‌العاده مغذی است که به بدن برای تولید گلوتاتیون کمک می‌کند. این ترکیب پروتئنی برای عملکرد سم‌زدایی کبد ضروری است. در بعضی از مطالعات اخیر نیز ثابت شده‌است که برای بهبود سلامت کبد، باید به طور منظم آوکادو (برای پاکسازی کبد) مصرف کنید.

۱۲. هویج و چغندر:

هویج و ریشه‌ی چغندر منبع غنی کاروتن گیاهی – فلاونوئیدها و بتا کاروتن – هستند که به تحریک و بهبود عملکرد کلی کبد کمک می‌کنند. هویج نقش مهمی در حذف تمام سموم از بدن ایفا می‌کند و چغندر به جلوگیری از التهاب یا عفونت کبد کمک زیادی می‌کند که در نهایت منجر به جلوگیری از هپاتیت، سیروز کبدی و کلستاز می‌شود. از این رو برای رفع مشکلات کبدی آنها را به طور منظم مصرف کنید.

درمان کبد ۱۳. ویتامین E:

ویتامین E دارای طبیعتی شفابخش است که به حفاظت از کبد در برابر سموم کمک می‌کند و همین به نوبه‌ی خود در فرآیند پاکسازی طبیعی تاثیر بسزایی دارد. ویتامین E در مارگارین و روغن گیاهی (سویا، گلرنگ، ذرت و پنبه‌دانه)، جنین گندم، زیتون، آجیل، سبزیجات برگ‌سبز یافت می‌شود.

۱۴. گریپ‌فروت:

گریپ‌فروت دارای مقادیر زیادی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است که روند طبیعی پاکسازی کبد را بهبود می‌دهند. بنابراین به طور مرتب یک لیوان کوچک آب گریپ‌فروت تازه بنوشید. این آبمیوه به تقویت آنزیم‌های سم‌زدایی کبد کمک می‌کند و همین به نوبه‌ی خود سبب می‌شود که مواد سرطان‌زا و سایر سموم موجود در کبد خارج شوند.

۲) هپاتیت:

هپاتیت یک بیماری است که در آن کبد ملتهب می‌شود. انواع مختلفی از هپاتیت مانند هپاتیت A، B، C و غیره وجود دارد که ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند، اما همه‌ی آنها باعث تورم و التهاب سلول‌های کبدی می‌شوند. در مورد هپاتیت ویروسی باید بگوییم که، به علت حملات ویروس ایجاد می‌شود. اگر چه، هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C شایع‌ترین نوع هپاتیت ویروسی هستند که در میان آنها کم‌خطرترین نوع، هپاتیت A است.

هر بار که علائم هپاتیت را تشخیص می‌دهید، باید بلافاصله برخی از داروهای خانگی را استعمال کنید. این علائم عبارتند از احساس سنگینی در سمت راست شکم، از دست دادن اشتها، خارش، خستگی، مدفوع بی‌رنگ و خاکستری و همچنین زردی. یادتان باشد که این هپاتیت عمدتا ناشی از مصرف الکل و مواد شیمیایی مضر، سوء مصرف مواد، ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، اختلال ژنتیکی و غیره رخ می‌دهد. اما این را نیز فراموش نکنید که پس از یک یا دو روز اگر نتوانستید این بیماری کبد را کنترل کنید با پزشک‌تان مشورت کنید تا هم کبدتان را و هم سلامت کلی بدن‌تان را دوباره به‌دست بیاورید.

هپاتیت A:

هپاتیت A یک بیماری بسیار مسری است و به علت ویروس هپاتیت A (HAV) ایجاد می‌شود که یکی از انواع مختلف ویروس‌های هپاتیت است که سبب التهاب می‌شود و بنابراین توانایی کبد را برای انجام عملکرد مناسب خود، تحت تاثیر قرار می‌دهد. شما این نوع هپاتیت را اغلب از غذا یا آب آلوده یا تماس نزدیک با افرادی است که مبتلا به آن هستند، دریافت می‌کنید. به یاد داشته باشید که موارد خفیف هپاتیت A نیازی به درمان ندارند، زیرا بیشتر افرادی که آلوده شده‌اند به طور کامل و بدون این‌که آسیب دائمی به کبد و عملکرد آن وارد شود، بهبود می‌یابند.

برای خلاص شدن از این مشکل، باید بهداشت را به خوبی رعایت کنید مثلا به طور مرتب دست‌های‌تان را بشویید تا از خود در برابر هپاتیت A محافظ کنید. اما برای افرادی که بیش‌تر در معرض خطر هستند نیز واکسن‌هایی وجود دارد. برخی از علائم و نشانه‌هایی که بروز هپاتیت نوع A را نشان می‌دهند عبارتند از: خستگی، مدفوع به رنگ خاک رس، تهوع، استفراغ، احساس درد یا ناراحتی در شکم، از دست دادن اشتها، درد مفاصل، ادرار تیره، تب خفیف، زردی همراه با ناخوشی خفیف و غیره.

مطلب مرتبط: بیماری کبد چرب: کبد چرب چیست و چگونه درمان می شود

هپاتیت A را می‌تواند به راحتی و به شیوه‌های مختلفی منتقل شود مانند غذا خوردن بدون شستن دست‌ها پس از استفاده از توالت، آشامیدن آب آلوده، داشتن رابطه‌ی جنسی با کسی که این ویروس را دارد یا تماس نزدیک با فردی که آلوده شده‌است، خوردن حلزون صدف‌دار خام که در آب آلوده بوده‌است و غیره. به یاد داشته باشید که هپاتیت A باعث آسیب کبدی طولانی مدت نخواهد شد و اما در موارد نادر، ممکن است به طور ناگهانی باعث مختل شدن عملکرد کبدی شود به ویژه در افراد سالخورده یا کسانی که بیماری‌های مزمن کبدی دارند.

برخی از اقدامات پیشگیرانه برای هپاتیت A عبارتند از اجتناب از تمام فعالیت‌های جنسی اگر شما یا شریک زندگی‌تان مبتلا به این هپاتیت هستید (حتی کاندوم مانع مناسبی در برابر گسترش این مشکل نیست)، عادت به شستن روزانه‌ی دست‌های‌تان بعد از استفاده از توالت (دست کم به مدت ۲۰ ثانیه، دست‌های‌تان را به هم بسابید و آنها را خوب بشویید و سپس آنها را با یک حوله‌ی یک بار مصرف خشک کنید) یا عوض کردن پوشک، و این‌که اگر آلوده به ویروس هپاتیت A هستید هرگز برای کسی در خانه غذا آماده نکنید.

هپاتیت B:

هپاتیت B یکی دیگر از عفونت‌های جدی کبدی است که به علت ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می‌شود. در موارد خاص، عفونت کبدی هپاتیت B مزمن می‌شود و به این ترتیب بیش از ۶ تا ۸ ماه طول می‌کشد که به نوبهی خود خطر ابتلا به نارسایی کبدی، سیروز یا سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

تقریبا در همه‌ی افرادی که مبتلا به هپاتیت B هستند، بزرگسالان خیلی زود و به طور کامل بهبود می‌یابند، و کودکان یا نوزادان بیش‌ترین احتمال ابتلا به عفونت مزمن هپاتیت B را دارند. دریافت واکسن قطعا به شما برای جلوگیری از هپاتیت B کمک خواهد کرد اما اگر شما درحال‌حاضر مبتلا به آن شده شده‌اید، اقدامات احتیاطی خاصی برای جلوگیری از انتشار HBV به دیگران کمک‌کننده و ضروری خواهد بود.

برخی از علائم و نشانه‌های هپاتیت B عبارتند از ادرار تیره، تب، درد شکم، درد مفاصل، از دست دادن اشتها، ضعف و خستگی، استفراغ، حالت تهوع و زردی، و غیره. این ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر از طریق خون، اسپرم یا سایر مایعات بدن منتقل شود.

برخی از راه‌های شایع انتقال HBV از یک فرد به فرد دیگر عبارتند از: تماس جنسی با یک شریک آلوده که در آن خون، اسپرم، بزاق یا ترشحات واژینال به داخل بدن وارد می‌شود، استفاده‌ی مشترک سوزن‌ها و سرنگ‌های آلوده به خون دارای ویروس، استفاده از نیدل‌استیک تصادفی، انتقال از مادر به کودک در زمان تولد.

برخی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از هپاتیت B عبارتند از: داشتن رابطه‌ی جنسی بدون خطر با شریک جنسی‌تان (یا اصلا نداشتن رابطه) – استفاده از کاندوم جدید لاتکس خطر را کاهش می‌دهد اما به طور کامل خطر را از بین نمی‌برد، قبل از رابطه‌ی جنسی با همسرتان، هم خود و هم او را برای جلوگیری از این مشکل تست کنید، هرگز سوزن و سرنگ خود را در صورت استفاده از مواد مخدر IV به صورت مشترک مصرف نکنید و همچنین تیغ و مسواک و غیره را که ممکن است آلوده باشند را به طور مشترک استفاده نکنید.

به غیر از این موارد اطمینان حاصل کنید که در مورد هپاتیت B اطلاعاتی کسب کنید، همیشه با دوستان و خانواده‌تان در ارتباط باشید، ار خودتان مراقبت کنید به ویژه برای مراقبت از کبد نباید الکل و داروهای بدون نسخه را بدون مشورت با پزشک مصرف کنید. افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، باید واکسن هپاتیت B بزنند.

هپاتیت C:

هپاتیت C عفونتی کبدی است که توسط ویروس ایجاد می‌شود و منجر به التهاب می‌شود. بیشتر مردم معمولا مبتلا به ویروس هپاتیت سی (HCV) می‌شوند. این بیماری علائمی از خود بروز نمی‌دهد، بنابراین بیشتر مردم نمی‌دانند که مبتلا به عفونت کبدی هپاتیت C هستند تا زمانی که کبد آسیب ببیند. این مشکل یکی از چندین ویروس هپاتیت است و به عنوان جدی‌ترینِ انواع ویروس‌ها محسوب می‌شود.

هپاتیت C به طور کلی از طریق تماس با خون آلوده منتقل می‌شود (از طریق سوزن‌هایی که معمولا برای استعمال مواد مخدر به صورت مشترک مصرف می‌شوند). این بیماری هیچ علامتی ندارد، اما زمانی که فرد در مراحل اولیه‌ی این بیماری یعنی حدود ۲ تا ۴ ماه پس از قرار گرفتن در معرض ویروس است، علائم و نشانه‌هایی در نسبت پایین در فرد مبتلا رخ می‌دهد. این علائم عبارتند از حالت تهوع، بی‌اشتهایی، ضعف، خستگی، درد در ناحیه‌ی شکم، تب، درد عضلانی و مفصلی، ادرار تیره، زردی و غیره.

مطلب مرتبط: ۸ نوشیدنی پاک کننده کبد که به کاهش وزن طبیعی کمک می کنند

برخی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع هپاتیت C عبارتند از:

اجتناب از مصرف الکل، اجتناب از مصرف داروهای بدون نسخه که سبب آسیب به کبدی، جلوگیری از تماس افراد دیگر با خون شما (اگر مبتلا به این ویروس هستید) عدم استفاده از یک مسواک یا تیغ به طور مشترک، عدم اهدای خون، دیگر ارگان‌های بدن یا اسپرم به دیگران، توقف استفاده از مواد مخدر، هوشیار بودن در زمان سوراخ کردن بدن و خالکوبی با سوال کردن از آنها در مورد میزان تمیزی تجهیزات و ابزار کارشان (همچنین بررسی کنید که آیا کارکنان اینکز مرا خدمات زیبایی از سوزن‌های استریل استفاده می‌کنند یا خیر و اگر پاسخ لازم را دریافت نکردید، به سادگی به مرکز دیگری مراجعه کنید)، عدم برقراری رابطه‌ی جنسی با همسرتان اگر که مبتلا به این ویروس است.

درمان کبد :درمان‌های خانگی برای هپاتیت

در این قسمت از مقاله روش‌های خانگی و طبیعی را برای درمان هر گونه هپاتیتی می‌بینید. به طور مرتب این روش‌های درمانی را دنبال کنید تا به طور کامل هپاتیت را درخورد درمان کنید.

۱. زنیان رومی – زیره‌ی سبز:

زنیان رومی دارای تیمول است که یک ضدعفونی‌کننده و میکروب‌کش است و به جلوگیری از ویروس هپاتیت (هر نوع) کمک می‌کند. زیره‌ی سبز کمک می‌کند تا از درد خلاصی بیابید، و به هضم مناسب غذا و خلاص شدن از کرم روده کمک می‌کند. این فرآیند ترکیبی از طریق جلوگیری از ویروس ایجادکننده‌ی بیماری و همچنین با تسکین نشانه‌های آن، کمک‌تان می‌کند به طور کامل از شر هپاتیت رها شوید.

مواد لازم برای این درمان کبد :

– دانه‌های زنیان رومی ۱ قاشق چایخوری

– زیره‌ی سبز ۱ قاشق چایخوری

– سنگ نمک – مقدار اندکی

– آب (اختیاری)

– تابه

روش انجام درمان کبد :

– تابه را آماده کنید و دانه‌های زیره‌ی سبز و دانه‌های زنیان رومی را در آن بریزید.
– آنها را خوب تفت بدهید و سپس آسیاب‌شان کنید تا تبدیل به پودر شوند.
– شما می‌توانید آنها را به صورت جداگانه تفت بدهید و همین‌طور به صورت جداگانه پودر کنید و سپس هر دو را با هم در یک کاسه مخلوط کنید.

– در مرحله‌ی بعد نمک یا کمی نمک سنگ را به آن دو اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– این مخلوط ادویه را به شکل پودری همراه با یک فنجان آب مصرف کنید.
– مصرف این مخلوط را به صورت دو بار در روز ادامه دهید تا بتوانید هپاتیت را به طور کامل در خودتان از بین ببرید.

۲. شیرین‌بیان و عسل:

شیرین‌بیان حاوی ترکیب فعال گلیسیریزین است که به درمان هپاتیت و همچنین عوارض آن کمک می‌کند. این ترکیب فعال، سطوح آنزیم‌های کبدی مانند ALT را برای تسکین مشکل کاهش می‌دهد، اما ابدا بدون مشاوره با پزشک خود آن را مصرف نکنید. عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است که کمک می‌کند تا از ناراحتی ناشی از این نوع هپاتیت خلاص شوید.

مواد لازم برای این درمان کبد :

– پودر شیرین‌بیان – ۱ قاشق غذاخوری
– عسل – ۲ قاشق چایخوری

روش انجام این درمان کبد :

– یک کاسه‌ی کوچک بردارید و پودر شیرین‌بیان و عسل را داخل آن بریزید.
– خوب مواد را با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را برای از بین بردن هپاتیت بنوشید.
– این مخلوط را یک بار در روز مصرف کنید تا از شر هپاتیت رهایی پیدا کنید.

۳. سیر:

سیر به عنوان یک ابرخوراکی طبیعی محسوب می‌شود که به طور موثری به پاکسازی خون و همچنین حذف مواد زائد سمی از بدن کمک می‌کند و به این ترتیب سبب بهبود عملکرد کبد می‌شود.

مواد لازم بریا درمان کبد :

– سیر ۱ تا ۳ حبه

روش انجام این درمان کبد :

– حبه‌های سیر را بردارید و پوست آنها را جدا کنید.
– سیرها را صبح با معده‌ی خالی بجوید.
– هر روز صبح این روش را برای درمان هپاتیت ادامه دهید.
– روش دیگر این است که می‌توانید سیر خردشده را در تهیه‌ی غذاها استفاده کنید و آنها را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

درمان کبد ۴. زردچوبه:

زردچوبه حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد ویروسی و ضدعفونی‌کننده است که به طور قابل‌توجهی به ارتقاء سلامت کبد کمک می‌کنند. زردچوبه با عملکرد ضد ویروسی که دارد به جلوگیری از تکثیر ویروس‌هایی که هپاتیت B و C را ایجاد می‌کنند کمک می‌کند و از این طریق سبب می‌شود که کبد از مشکلات زیادی رهایی بیابد و همچنین به عملکرد مناسب آن کمک می‌کند.

روش – ۱: مواد لازم:

– زردچوبه نصف قاشق چایخوری
– شیر ۱ لیوان

روش انجام کار:

– شیر ولرم را بردارید و پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید.
– شیر و زردچوبه را خوب با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را برای خلاص شدن از شر این مشکل مصرف کنید.
– مصرف نوشیدنی شیر زردچوبه‌ی گرم را به طور روزانه (ترجیحا شب‌ها) ادامه بدهید تا زمانی که هپاتیت را به طور کلی از بین ببرید.

روش – ۲: مواد لازم برای این درمان کبد :

– زردچوبه نصف قاشق چایخوری
– عسل ۱ قاشق چایخوری

روش انجام کار:

– یک کاسه‌ی کوچک بردارید و زردچوبه و عسل را داخل آن بریزید.
– خوب مواد را با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را برای درمان هپاتیت مصرف کنید.
– مصرف این ترکیب به طور روزانه مطمئنا هپاتیت را از بین می‌برد.
– روش دیگر این است که می‌توانید پودر زردچوبه را در آشپزی روزانه خود مصرف کنید.

درمان کبد ۳) سیروز کبدی:

سیروز یکی از بیماری‌های کبد است که به آرامی تاثیر می‌گذارد. این بیماری به آرامی بافت‌های سالم کبد را با بافت‌های اسکار جایگزین می‌کند و به همین دلیل کبد به درستی وظایف خود را انجام نمی‌دهد چرا که خونی که وارد کبد می‌شود و از کبد جریان می‌یابد با مانع مواجه می‌شود. همان‌طور که زمان می‌گذرد، سایز کبد کاهش می‌یابد و همچنین مانند چرم سخت می‌شود.

نشانه‌های اولیه‌ی این مشکل تهوع، هضم‌ناپذیری و استفراغ است. سپس به‌تدریج با درد شکم شروع می‌شود و همچنین وزن کاهش می‌یابد. علاوه بر این، ممکن است دچار بوی بد دهان، تب، زرد شدن رنگ پوست به علت یرغان، آتروفی (کاهیدگی)، بزرگ شدن طحال، تورم، بزرگ شدن غدد بزاق، خونریزی لثه، خستگی و غیره بشوید.

اگر این بیماری پیشرفت کند و بدتر شود، ممکن است علامت عنکبوت قرمز نازکی روی دست، گردن، صورت و سایر قسمت‌های بدن‌تان ایجاد شود. شکم نیز نفخ می‌کند و برخی علائم قرمز بر روی آن پدیدار می‌شود. مصرف بیش از حد الکل، رژیم غذایی نامناسب و بدون مواد مغذی، چاقی، دیابت و وجود برخی از سموم در بدن یکی از علل اصلی بروز سیروز کبدی است. به علاوه، این بیماری همچنین به دلیل بیماری ویلسون، هپاتیت خودایمن، بیماری گرانولوماتوز، هموکروماتوز و سایر بیماری‌های ارثی که باعث اختلال در عملکرد طبیعی کبد و سوخت و ساز بدن می‌شود، بروز می‌‌کند.

درمان کبد :درمان‌های خانگی سیروز کبدی:

در این قسمت از مقاله داروهای طبیعی را برای درمان سیروز خواهید دید. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که آنها را به طور منظم دنبال کنید تا از شر این مشکل خلاص شوید.

۱. دانه‌های پاپایا:

دانه‌های پاپایا برای درمان سیروز کبد بسیار موثر هستند. این دانه‌ها حاوی پتاسیم، کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌هایی هستند که به تغذیه‌ی بدن کمک می‌کنند، و باعث درمان ضعف ماهیچه‌ها، درمان خستگی، کاهش کلسترول بالا و کاهش التهاب می‌شوند. دانه‌های پاپایا با سم زدایی کبد به درمان این مشکل کمک می‌کنند. استفاده از این دانه‌ها برای درمان این مشکل که به علت اعتیاد به الکل و سوء تغذیه ایجاد می‌شود مفیدتر است.

مواد لازم برای درمان کبد :

– دانه‌های خردشده‌ی پاپایا – ۱ قاشق غذاخوری
– آب لیمو – ۲ قاشق غذا خوری

روش انجام کار:

– دانه‌های پاپایای خرد شد‌ه‌ی را بردارید و آنها را در یک غربال بریزید.
– آب این دانه‌ها را با فشار دادن یک قاشق روی‌شان استخراج کنید.
– سپس آب لیمو را به آب به‌دست آمده از دانه‌های خردشده اضافه کنید (ترجیحا آبی که به تازگی تهیه شده‌است).
– مواد را خوب با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را برای خلاص شدن از شر سیروز بنوشید.
– مصرف این مخلوط را به صورت دو بار در روز به مدت دست کم یک ماه ادامه دهید تا از شر این مشکل خلاص شوید.

۲. ماست:

ماست به کاهش LDL (کلسترول بد) در خون بسیار کمک می‌کند که همین به نوبه‌ی خود به کنترل وزن کمک می‌کند و در نتیجه مانع از سیروز کبدی ناشی از چاقی و انباشت بیش از اندازه‌ی چربی می‌شود. ماست همچنین با بهبود اختلال موجود در کبد، کنترل سطح بالای قند و همچنین تامین تمام مواد مغذی ضروری و انرژی برای بدن، به بهبود عملکرد این ارگان کمک می‌کند. باکتری‌های خوب موجود در ماست همچنین برای مبارزه با همه‌ی عفونت‌ها مفید هستند و بنابراین شدت علائم بیماری را کاهش می‌دهند.

مواد لازم برای درمان کبد :

– ماست ۲ قاشق غذاخوری
– پودر زیره‌ی سبز ۲ قاشق چایخوری
– آب ۲ فنجان
– نمک fi مقدار اندکی

روش انجام کار:

– ماست را بردارید و آن را در مخلوط کن بریزید و آب را به آن اضافه کنید.
– خوب این دو را با هم مخلوط کنید و سپس پودر زیره‌ی سبز و کمی نمک را به آن اضافه کنید.
– آنها را خوب هم بزنید و نوشیدنی حاصل را بنوشید تا از شر این مشکل خلاص شوید.
– این دوغ را دو بار در روز مصرف کنید تا سیروز کبدی را در خودتان درمان کنید.

۳. لیمو – نمک:

لیمو یکی دیگر از داروهای موثر برای درمان مشکلات کبدی (به ویژه سیروز کبدی) است. این ماده کبد و خون را سم‌زدایی و از تمام سموم پاک می‌کند. این ماده خون را تصفیه می‌کند، سیستم دفاع طبیعی را بهبود می‌بخشد و بنابراین التهاب را کاهش می‌دهد. استفاده‌ی منظم از لیمو قطعا عملکرد کبد را بهبود می‌دهد، از حالت تهوع و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و سموم را از بین می‌برد.

مواد لازم برای درمان کبد

– نصف یک لیمو
– نمک – ۱ قاشق چایخوری
– آب (ساده) – ۱ لیوان

روش انجام کار:

– آب نصف یک لیمو را بگیرید.
– سپس آب لیمو را به آب اضافه کنید.
– نمک را به ترکیب آب و لیمو اضافه کرده و آنها را خوب با هم مخلوط کنید.
– ترکیب به‌دست آمده را برای درمان سیروز کبدی بنوشید.
– همین روند را سه بار در روز تکرار کنید تا مشکل حل شود.

۴. هویج – اسفناج:

هویج با مقدار فراوان ویتامین A که دارد با خارج کردن مواد سمی از بدن که به علت مواد شیمیایی زیست محیطی به وجود می‌آید، به محافظت از کبد کمک می‌کند. این ریشه‌ی خوراکی همچنین باعث کاهش میزان صفرا و چربی در کبد می‌شود. فیبر محلول نیز در هویج موجود است. این ماده با از بین بردن مواد زائد در کبد به پاکسازی کبد و کولون (روده‌ی بزرگ) کمک می‌کند.

مواد لازم:

– هویج – ۱ عدد
– اسفناج – چند برگ

روش انجام کار:

– هویج را بردارید و آن را خوب بشویید.
– آن را خرد کنید و کنار بگذارید.
– سپس اسفناج را بردارید و آن را به مدت چند دقیقه در آب غوطه‌ور کنید.
– حالا برگ‌های اسفناج را از آب خارج کنید و آب را دور بریزید.
– همین کار را یک بار دیگر نیز انجام دهید.
– اما اطمینان حاصل کنید که تمام گرد و خاک را در برگ‌های اسفناج تمیز می‌شود.
– یک مخلوط‌‌کن بردارید و برگ‌های اسفناج و هویج را داخل آن بریزید.
– آب آنها را استخراج کنید و برای درمان سیروز کبدی آن را بنوشید.
– آب هویج و اسفناج را یک بار در روز به طور منظم بخورید تا به طور کامل از شر سیروز رها شوید.

۵. گیاه دارویی خارمریم (ماری تیغال یا خار شیری):

خارمریم یک داروی گیاهی است که به طور موثر سیروز را درمان می‌کند و همچنین باعث ارتقاء سلامت کلی کبد می‌شود. این گیاه دارویی قدرت از دست‌ رفته‌ی کبد را بازمی‌گرداند. در ادامه فرآیند آماده‌سازی چای گیاه خارمریم را به عنوان دارویی مقوی برای کبد می‌بینید:

مواد لازم برای درمان کبد :

– خارمریم – ۲ قاشق چایخوری
– آب داغ یا جوشیده – ۱ فنجان
– مخلوط کن یا هاون

روش انجام کار:

– دانه‌های گیاه خارمریم را آماده کنید و آنها را در هاون بریزید.
– دانه‌ها را خوب بکوبید تا پودر شوند.
– سپس دانه‌های خرد‌شده‌ی خارمریم را در فنجان بریزید.
– حالا آب داغ را روی این دانه‌های خرد شده بریزید.
– اجازه دهید به مدت حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بماند تا دم بکشد.
– چای دارویی خارمریم را برای درمان سیروز بنوشید.
– مصرف چای خارمریم به صورت یک بار در روز قطعا به شما در جلوگیری از سیروز کبدی کمک خواهد کرد و همچنین سبب ارتقاء سلامت کبد خواهد شد.

۶. انجیر:

انجیر به عنوان بمب ویتامین‌ها، مواد مغذی، فیبر و مواد معدنی محسوب می‌شود و به همین دلیل است که یک داروی عالی برای درمان سیروز کبدی و نشانه‌های ناشی از آن است. انجیر اگر به طور مرتب مصرف شود، به حفظ عملکرد طبیعی بدن کمک می‌کند.

روش – ۱: مواد لازم:

– انجیر
– برگ انجیر

روش انجام کار:

– انجیرها را بردارید و آنها را به خوبی شستشو دهید.
– این انجیرها را برای از بین بردن مشکل میل کنید.
– روش دیگر این است که می‌توانید چند برگ انجیر را بردارید و آنها را خوب بشویید.
– سپس آنها را کاملا له کنید و خمیر حاصل را برای رهایی از سیروز کبدی میل کنید.
– آنها را به طور منظم مصرف کنید تا به طور کامل سیروز کبد و سایر مشکلات کبدی را در خود تسکین بدهید.

روش – ۲: مواد لازم برای درمان کبد:

– برگ انجیر
– آبنبات شکری
– آب ۲۵۰ میلی‌لیتر

روش انجام کار:

– برگ‌های انجیر را بشویید.
– سپس برگ‌ها را به همراه آب‌نبات قندی در یک مخلوط‌کن بریزید.
– آنها را خوب با هم مخلوط کنید تا به صورت پودری دربیایند.
– حالا این پودر را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– این مخلوط را برای از بین بردن مشکل سیروز کبدی مصرف کنید.
– مصرف این ترکیب را به صورت دو بار در روز ادامه بدهید تا سیروز کبد را درمان کنید.

۷. تربچه:

تربچه به طور کلی تولید صفرا را افزایش می‌دهد، با حذف مواد زائد و سایر مواد سمی موجود در خون و کبد، عملکرد مناسب کبد و کیسه صفرا را حفظ و تنظیم می‌کند. بنابراین تربچه را به طور مرتب برای از بین بردن سیروز کبدی میل کنید.

روش – ۱: مواد لازم:

– تربچه

روش انجام کار:

– تربچه را بردارید و آن را خوب بشویید.
– آن را خرد کنید و قطعات آن را به سالادها اضافه کنید.
– یا می‌توانید آب ترب را از تربچه‌های خردشده استخراج کنید.
– یا خوب در دستگاه محلوط‌کن آنها را له کنید و به این ترتیب آبشان را استخراج کنید.
– همچنین می‌توانید تربچه را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار دهید.
– مصرف تربچه را به طور روزانه ادامه دهید تا زمانی که بیماری‌تان به طور کامل درمان شود.

روش – ۲: مواد لازم برای درمان کبد:

– برگ تربچه
– آب
– صافی

روش انجام کار:

– یک تابه بردارید و آب داخل‌اش بریزید و آن را روی اجاق قرار دهید.
– برگ تربچه را خوب بشویید و به آب اضافه کنید.
– برگ و آب را هم بزنید و اجازه دهید آنها به مدت چند دقیقه بجوشند.
– سپس شعله را خاموش کنید و با استفاده از صافی ترکیب را صاف کنید.
– نوشیدنی برگ تربچه را به طور مرتب بنوشید تا تمام مشکلات کبدی از بین بروند.

نکاتی برای جلوگیری از مشکلات کبدی:

در این‌جا چند نکته‌ی ساده اما موثر می‌بینید که باید آنها را به طور منظم دنبال کنید تا این مشکلات کبدی را درمان کنید و عملکرد درست کبد و در نتیجه سلامت کلی بدن را ارتقاء دهید:

۱. انجام تمرینات ورزشی به طور منظم به هضم مناسب غذایی که مصرف کرده‌اید کمک خواهد کرد و به این ترتیب مانع از تشکیل چربی در بدن می‌شود. ورزش کردن به صورت روزانه میزان تعریق را افزایش می‌دهد و همین به نوبه‌ی خود به حذف سموم از پوست کمک می‌کند و همچنین فشار روی کبد را کاهش می‌دهد. بنابراین دست کم ۵ روز را در هفته (اجباری) به مدت ۴۰ دقیقه ورزش کنید تا مزایای مورد نظر خود را به‌دست بیاورید.

۲. مصرف منظم مقدار زیادی آب بدون فلوراید به پاکسازی سیستم کمک می‌کند. بنابراین برای بدون سم ماندن کبد و ارتقاء عملکرد درست آن، همیشه در حدود ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب در روز بنوشید.

۳. از نوشیدن الکل پرهیز کنید چرا که باعث بروز فشار بر روی کبد می‌شود و به سلول‌های آن آسیب وارد می‌کند. به این ترتیب عملکرد کلی این ارگان مختل خواهد شد و سلامتی شما تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

۴. برای افزایش کارآیی کبد، مخصوصا برای درمان هپاتیت، به طور منظم آرتیشو مصرف کنید.

۵. هر ۲ تا ۴ هفته یک رژیم میوه و سبزیجات خام داشته باشید.

۶. از مصرف الکل در هر شکلی که هست، یعنی حتی الکلی که در داروها و طعم‌دهنده‌ها وجود دارد (اگر آن را یافتید) پرهیز کنید.

۷. از مصرف نان‌ها و کیک‌های بیات و کپک‌زده پرهیز کنید، زیرا گفته می‌شود که فرآورده‌ی جانبی قارچ شناخته شده به عنوان آفلاتوکسین، احتمال سرطان‌زا بودن عفونت هپاتیت را تقویت می‌کند.

۸. برای از بین بردن تمام این مشکلات کبدی، از خوردن غذاهای چرب به طور کامل پرهیز کنید و همچنین مصرف پروتئین خود را به ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم در روز محدود کنید.

۹. مصرف روزانه‌ی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم عصاره‌ی جگر در مدت ۳ تا ۶ ماه به شما کمک می‌کند تا از مشکلات کبدی به ویژه از هپاتیت رهایی بیابید. مصرف این ماده‌ همچنین باعث کاهش سطح آنزیم در کبد می‌شود.

۱۰. مایعات را با آب سبزیجات پخته، آب سبزیجات رقیق‌شده و دمنوش‌های گیاهی جایگزین کنید و به این ترتیب از خودتان مراقبت کنید. همچنین برای رفع مشکلات کبدی رژیم غذایی سالمی در زندگی روزانه‌‌تان داشته باشید.

۱۱. اگر شما از هپاتیت (هر نوع) رنج می‌برید، می‌توانید گیاهان دارویی دیگری مانند چای سبز، ترشک مواج، شبدر قرمز و تربچه‌ی سیاه را نیز به طور منظم مصرف کنید.

۱۲. مصرف مکمل‌های آهن، روی و کلوئیدال برای درمان هپاتیت (به خصوص هپاتیت C) مفید خواهد بود.

۱۳. استفاده از گیاه دارویی خارمریم همیشه بهترین راه برای درمان تمام مشکلات کبدی است. این گیاه کبد را کمک می‌کند که عملکرد درست خود را داشته باشد.

۱۴. اگر شما از سیروز کبدی رنج می‌برید، بهتر است که میوه‌های تازه، سبزیجات، سبزیجات برگ‌دار و محصولات لبنی کم چربی، سیب، موز، انواع توت، انگور، کلم، گوجه‌فرنگی، جعفری، خیار، کلم بروکلی، اسفناج و غیره را دست کم دو تا سه وعده در روز مصرف کنید.

۱۵. انجام یوگا به ویژه تمرین تنفسی نیز برای درمان همه‌ی مشکلات کبدی مفید است.

۱۶. حتما با یک متخصص به خصوص متخصص گوارش‌شناسی (متخصص کبد) مراجعه کنید تا بیش‌تر در مورد تمام اطلاعاتی که مربوط به این مشکلات کبدی است آگاه شوید و همچنین اگر در طول ۲ تا ۳ روز علائم این مشکلات کبدی درمان نشدند، به سراغ داروهای فوری و دیگر درمان‌ها برای از بین بردن این مشکلات بروید.

تمام این روش‌های درمانی و نکات طبیعی، بدون خطر و موثر هستند، به طوری که شما می‌توانید آنها را در خانه امتحان کنید. حتما رژیم غذایی‌تان را و برخی از عادات مربوط به سبک زندگی‌تان را برای درمان این مشکلات تغییر بدهید. اگر نشانه‌ها دوام یافتند حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: homeremediesforlife

درمان کبد: ۳۸ روش پیشگیری و درمان خانگی بیماری های کبدی

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟