برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان در تولید اسباب بازی ایرانی-اسلامی


برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان در تولید اسباب بازی ایرانی-اسلامی

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری سومین جشنواره اسباب بازی، تصریح کرد: با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید اسباب‌بازی‌های بومی ایرانی-اسلامی این موضوع یکی از دلایل و سیاست شکل‌گیری این جشنواره بوده است.

به گزارش جام نیوز، مناف یحیی‌پور، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت‌وگویی، با اشاره به نقش کانون در تولید و حمایت از حوزه اسباب‎بازی، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید اسباب‌بازی دو راهکار اساسی را دنبال می‌کند؛ اولین راهکار تولید اسباب‌بازی با هدف آموزشی‌تربیتی و تاکید بر خلاقیت کودکان و دوم نظارت و هدایت اسباب ‌بازی ‌در کل کشور است.

دبیر سومین دوره جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی تصریح کرد: با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب تاکید بر تولید اسباب‌بازی‌های بومی یکی از دلایل شکل‌گیری این جشنواره است که در راستای تولید و ترویج اسباب‌بازی ملی شکل گرفت. در همین‌حال حمایت و تشویق این تولیدات و فراهم آوردن شرایط توزیع مناسب از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی با اشاره به ماهیت جشنواره اسباب بازی و تاثیر آن بر این صنعت گفت: این جشنواره در حقیقت بخشی از یک طرح بزرگ‌تر به نام طرح سامان‌دهی صنعت اسباب‌بازی در کشور است و ما گام‌ها‌ی اولیه را برای این طرح آغاز کرده‎ایم. در این رابطه سه شاخه‌ جدی در نظر گرفته شده که شامل شاخه‌ حمایتی و تشویقی، بخش تقویت بنیه‌ علمی و عملی کردن استانداردهای الزامی و بحث تقویت توان علمی و فناوری این حوزه است که تلاش می‌کنیم با همایش‌ها و نشست‌های تخصصی و تالیف و ترجمه کتاب‌‌ها و منابع علمی مناسب این بخش را تقویت کنیم.

یحیی‌پور با بیان اینکه جشنواره اسباب بازی، بار حمایتی و تشویقی تولیدکنندگان را بر دوش گرفته است، افزود: فرصت تعامل و معرفی کردن تولیدکنندگان به بازار مصرف‌کنندگان اسباب‌بازی از طری این جشنواره فراهم شده است که فرصت رقابت میان آن‌ها و دریافت جایزه را به آن‌ها داده است، لذا همه‌ این‌ها امکاناتی است که به شکل حمایتی و تشویقی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

معاون تولید کانون پرورش فکری تصریح کرد: بخش نظارتی هم در این طرح وجود دارد که بار آن‌را دبیرخانه‌ شورای نظارت بر اسباب‌بازی بر دوش می‌کشد. این دبیرخانه باید نظارت داشته باشد تا استانداردها رعایت شود و در واقع تخلف کم‌تری صورت بگیرد تا با قاچاق اسباب‌بازی و اقداماتی از این قبیل مبارزه شود.

دبیر سومین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد فرهنگی و آموزشی این جشنواره هم گفت: در این جشنواره سعی شده با راه‏ اندازی بخش نمایشگاهی، به کودکان این امکان را بدهیم تا از اسباب‌بازی‌ها استفاده‌ آموزشی و فرهنگی کنند، همچنین با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌هایی برای والدین و دست‌اندرکاران این صنعت، این نگاه را اعمال کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه توجه به اسباب‌بازی و بازی‌های محلی ایرانی-اسلامی هدف اصلی سیاست‌گذاری‌ها کانون بوده است، گفت: تجربه‌ بعضی از بازی‌های محلی ایرانی-اسلامی به‌ویژه بازی‌های حرکتی، که امروزه در زندگی آپارتمانی کمتر میسر است، لذا از اهداف اصلی ما در این دوره بوده و به همین جهت در نمایشگاه مکانی را برای کودکان فراهم کرده‌ایم تا آنها بتوانند از این بازی‌ها الگو بگیرند و از این روش‌ها در محوطه‌های آپارتمانی یا گردش‌های کوتاه و بلند استفاده کنند.

ایکنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت