ارسباران کجاست؟


کدام سفر می شود همه چیز را کنارهم داشت؟ هوای عالی، مردم خوب و طبیعت بکر. این ویژگی ها یار جدا نشدنی ارسباران هستند. ارسباران طبیعتی دست نخورده دارد که شاید هرگز مانندش را جای دیگر نبینید. ارسباران همان جایی است که همه چیز را در خود جای داده از قلعه اش بگیرید تا جنگل و رود معروف اش. پس مقصد بعدی سفرمان مشخص شد، به منطقه ارسباران خوش آمدید.

کدام سفر می‌شود همه‌چیز را کنارهم داشت؟ هوای عالی، مردم خوب و طبیعت بکر. این‌ ویژگی‌ها یار جدا نشدنی‌ ارسباران هستند. ارسباران طبیعتی دست نخورده دارد که شاید هرگز مانندش را جای دیگر نبینید. ارسباران همان جایی است که همه‌چیز را در خود جای داده از قلعه‌اش بگیرید تا جنگل و رود معروف‌اش. پس مقصد بعدی سفرمان مشخص شد، به منطقه ارسباران خوش آمدید.

ارسباران کجاست؟

ارسباران در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفته و برای رسیدن به این طبیعت بکر باید به شمال آذربایجان شرقی بروید. پیشنهاد می‌کنیم در بین مسیر تا می‌توانید آهنگ‌های فولکور آذری مثل قره‌گیله گوش دهید تا خوشی‌تان تکمیل شود.

ابن ناحیه از شمال به رود ارس، از شرق به مشکین شهر و دشت مغان می‌رسد، از جنوب به سراب و از غرب با تبریز همسایه است.

چه زمانی به ارسباران سفر کنیم؟

ارسباران معروف به قره داغ، یک ناحیه کاملا کوهستانی است. این منطقه برای مسافرانی که در تابستان از گرما کلافه‌اند بهترین‌جا است. اما بهترین زمان سفر به این شهر اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور است.

از چه مسیری به ارسباران برویم؟

از آزادراه تهران_تبریز بروید و مسیر فرعی که به‌سوی اهر می‌رود را انتخاب کنید پس از گذر از اهر به کلیبر که در کناره جنوب شرقی منطقه حفاظت شده ارسباران است می‌رسید.

دیدنی‌های ارسباران و این منطقه را فراموش نکنید!

پارک ملی ارسباران

اگر عاشق حیات‌وحش هستید و صبرتان زیاد است این پارک پر از گونه‌های مختلف است، اگر گذرتان به این پارک خورد شما می‌توانید 220 گونه پرنده، 38 گونه خزنده، 5 گونه دوزیست، 22 گونه ماهی و 48 گونه پستاندار را در این پارک ببینید. جنگل‌های ارسباران از نظر جغرافیایی به اتفاق جنگل‌های خزری در زمره منطقه هیرکانی قرار می گیرد و شباهت زیادی به جنگل‌های خزری و جنگل‌های کناره دریای سیاه دارد با این تفاوت که به جای درختان راش و توسکای جنگل‌های شمال کشور و درختان کاج حاشیه دریای سیاه، درختان بلوط و ممرز در جنگل های ارسباران روییده می‌شود.

در جنگل‌های ارسباران که قدم می‌زنید اگر فصل بهار و تابستان باشد، گل‌های هرگز فراموشم نکن را خواهید دید. از این گل داستان‌های مختلفی وجود دارد که معروف‌ترین آن می‌توان به عاشق و معشوقی اشاره کرد که در کنار رود دانوب مشغول تفریح و دلدادگی بودند که ناگهان معشوق، گلی را در رودخانه می‌بیند و با نگاهش می‌فهماند که چقدر مشتاق آن دسته گل است. عاشق بدون ملاحظه، خود رابه درون آب می‌اندازد و گل را به سوی معشوقش پرتاب می‌کند و می‌گوید "فراموشم نکن" و خود به دیار نیستی می‌رود، از آن پس، این گل را "گل فراموشم مکن" نامیدند.

از گل و دلدادگی معشوق که بگذریم دنیای‌تان با دیدن پروانه‌های مختلف رنگی می‌شود. پروانه‌هایی بر روی گل‌ها می‌نشینند و منظره جالبی را برای عکاسی فراهم می‌کنند. اگر از گونه‌های جانوری دل بکنیم نوبتی هم باشد نوبت پوشش گیاهی این منطقه است. از زال‌زالک بگیرید تا زغال اخته. البته این نکته را فراموش نکنید که اگر سفرتان خردادماه باشد شکوفه‌های زغال اخته را خواهید دید.

ارسباران کجاست؟

از هوای خوب و سرسبزی ارسباران لذت ببرید.

برای دیدن تور ارسباران کلیک کنید.

رود ارس

رود ارس رودخانه‌ای است که در زبان ترکی آن را به نام آراز می‌شناسند. ارس پرآب و خروشان که از کوه‌های ترکیه سرچشمه گرفته و به مرز ایران و ارمنستان می‌رسد. در حقیقت این رودخانه از دو شاخه مجزا یکی ارمنستان و دیگری از ترکیه و رشته کوه‌های آرارات سرچشمه می‌گیرد و درست در شمال غربی ایران که مرز مشترک بین ایران، آذربایجان و ترکیه است تلاقی پیدا می‌کنند.

ارسباران کجاست؟

کنار رود ارس بنشینید و از مناظر روبه‌رویتان لذت ببرید.

برای دیدن تور ارسباران کلیک کنید.

این رودخانه پرتلاطم ممکن است شما را به یاد مرگ صمد بهرنگی بیاندازد و دلتان بگیرد چرا که در همین رودخانه صمد بهرنگی غرق شد. هرچه‌قدر از رود ارس و زیبای‌هایش بگوییم باز هم کم هست. تا نروید و نبینید معنی این همه زیبایی را نخواهید فهمید.

رود ارس نه تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود بلکه از نظر صید ماهی نیز حرفی برای گفتن دارد. پس تا دیر نشده چمدانتان را ببندید و خودتان را برای تجربه‌ی جدید در دامان رود ارس آماده کنید.

پیش به‌سوی تاریخ

قلعه بابک که به نام‌های دژ بابک و قلعه جمهور هم معروف بوده یکی از مشهورترین دژهای تاریخی ایران است. برای رسیدن به این قلعه باید صبر و حوصله داشت اما همین که این قلعه را از نزدیک ببینید قطعا با خودتان می‌گویید که ارزشش را داشت.

قبل از آنکه به دروازه قلعه برسید باید از دالانی عبور کنید که تنها گنجایش عبور یک نفر را دارد. دو برج دیده‌بانی در این قلعه یکی به صورت مخروطی است و دیگری مدور که از سنگ‌های تراشیده شده با ملاط ساروج ساخته شده‌اند.

ارسباران کجاست؟

از پله‌های قله بالا بروید و زیبایی‌های این ناحیه را از بالا نگاه کنید.

قلعه بابک 3 طبقه است که در تالار اصلی آن هفت اتاق وجود دارد که تمامی اتاق‌ها به تالار مرکزی راه دارند. وقتی به بالای این قلعه می‌ر‌سید دوربین‌تان را آماده کنید چون فضای مه‌آلود این منطقه زیبایی جنگل را دو چندان کرده و فضای فوق‌العاده‌ای برای عکسبرداری را برایتان رقم می‌زند. این قلعه در سال 1345 به ثبت جهانی رسیده‌است.

عشایر قره داغ

اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید با فرهنگ و قوم‌های مختلف ایران آشنا شوید پس عشایر قره داغ را فراموش نکنید.

عشایر قره داغ بسیار مهمان‌نواز هستند و اگر ساعات طولانی کنارشان بنشینید اصلا خسته نمی‌شوید و خستگی برایتان معنا ندارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر مهمان چادرهایشان شدید حتما خوراکی‌های محلی‌شان را تست کنید مطمئن باشید مزه این خوراکی‌ها زیر دندان‌هایتان می‌ماند.

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه که به ترکی خرابه دییرمان معروف است؛ یکی از مکان‌هایی است که گردشگران زیادی را به خود دیده‌است. آب این آبشار از کوه کیامکی (کمچی داغ)، یکی از کوه‌های بلند منطقه ارسباران سرچشمه گرفته و پس از جاری شدن در مسیر دره چشم انداز فوق‌العاده‌ای برای گردشگران به همراه دارد.

ارسباران کجاست؟

بهترین عکس‌های یادگاری‌تان را اینجا بگیرید.

حتما برایتان این سوال پیش می‌آید که این منطقه چرا به آسیاب خرابه معروف است؟ باید گفت آسیابی در این منطقه ساخته شد که سال‌ها قبل به منظور استفاده از انرژی طبیعی در محل آبشار تعبیه شده که مردم از آن استفاده می‌کردند اما در حال حاضر بقایای کمی از آن باقی مانده است.

برای دیدن تور ارسباران کلیک کنید.

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس یا استفانوس یکی از مهمترین کلیساهای مهم ارامنه است که بعد از قره کلیسا در رتبه دوم قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد بسیاری از گردشگران بعد از دیدن این کلیسا به سمت رود ارس می‌روند به خصوص در فصل گرما؛ که هوای آنجا بسیار عالی است. این کلیسا در بین درختان و دره‌ای سرسبز محصور شده و حصاری سنگی دورتادور بنا را احاطه کرده است. پس اگر این مکان جزو جاهایی است که می‌خواهید ببینید حتما کفش مناسبی به پا کنید. این کلیسای تاریخی به ثبت جهانی رسیده‌است.

ارسباران کجاست؟

یکی از زیباترین کلیساهایی که به ثبت جهانی رسیده‌است.

روستای صخره‌ای کندوان

می‌گویند نخستین کسانی که به این روستا پا گذاشته‌اند ساکنین روستایی به نام حیله‌ور بودند که برای در امان ماندن از حمله مغول‌ها به این مکان مهاجرت کردند و به تدریج درون کران‌ها را حفاری کردند و پناهگاهی امن برای خود ساختند.

کندوان روستایی است که از صخره تشکیل شده و خانه‌هایش هرمی شکل هستند. این روستای صخره‌ای از جذاب‌ترین روستاها به شمار می‌آید که مسافران زیادی را به خود دیده‌است. این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص که دارد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسباران کجاست؟

روستای تاریخی کندوان یکی از زیباترین روستاها

تبریز

از همه دیدنی‌های اطراف ارسباران صحبت کردیم اما نوبتی هم باشد نوبت خود شهر تبریز است. شهری که به اولین‌ها معروف است اما چرا؟ چون اولین چاپخانه، اولین کتابخانه عمومی، اولین سینما و... در این شهر ساخته شده. از اولین بودن تبریز هم بگذریم این شهر جزو شهرهایی است که هوای خیلی خوبی دارد پس تا می‌توانید نفس عمیق بکشید و هوای پاک را مهمان ریه‌هایتان بکنید. جالب است بدانید که تبریز طی چند سال اخیر، به عنوان زیباترین و توسعه‌یافته ترین شهر ایران معرفی شده.

سوغاتی‌های تبریز

یکی از هیجان‌انگیز‌ترین قسمت سفر خرید سوغات است. اگر شما هم جزو آن‌دسته از افراد هستید که دوست دارید خوردنی‌های خوشمزه و جدید را امتحان کنید و با خود سوغات بیاورید، تبریز می‌تواند بهترین گزینه باشد.

ارسباران کجاست؟

خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها را از تبریز خریداری کنید.

برای دیدن تور ارسباران کلیک کنید.

از شیرینی‌های خوشمزه تبریز می‌توان به قرابیه، نوقا، ریس، باقلوا، لوز اشاره کرد. اما اگر به دنبال چیزی هستید که از سفرتان به تبریز برایتان یاگاری بماند و با هربار دیدنش خاطراتتان به این سفر زنده شود، پیشنهاد می‌کنیم که صنایع دستی شهر تبریز مثل قالی، معرق‌کاری و منبت‌کاری روی چوب را بخرید.

کجا غذا بخوریم؟

رستوران سنتی شهریار

این رستوران در گذشته حمام بوده که به حمام سنتی نوبر معروف بوده‌است که پس از بازسازی تبدیل به سفره خانه سنتی شده‌است. تمام کارکنان این رستوران لباس محلی آذری می‌پوشند و موسیقی سنتی فضای رستوران را پر کرده. معماری این رستوران از دوره‌ قاجار به‌جا مانده که در آثار ملی کشور به ثبت جهانی رسیده است. اگر سفرتان به تبریز بود پیشنهاد می‌کنیم انواع غذاهای ایرانی و سنتی را در این رستوران امتحان کنید.

ارسباران کجاست؟

اگر عاشق خوردن غذا در مکان‌های سنتی هستید، رستوران شهریار می‌توانذ انتخاب مناسبی باشد.

رستوران هتل کندوان

ممکن است در بین راه هوس کنید به یک رستوران متفاوت و جالب بروید پس بهترین گزینه رستوران هتل کندوان است. دلیل جذابیت این رستوران وجود فضای سنگی هتل است که گردشگران بسیاری را عاشق خود کرده.

برنامه‌ی پیشنهادی دالاهو برای رفتن به این سفر

تهران را به‌سوی تبریز برای تماشای ارسباران ترک می‌کنیم. پس از رسیدن به کلیبر و صرف صبحانه که مهمان دالاهو هستید، به‌سوی جنگل‌های ارسباران خواهیم رفت. پس از بازدید و صرف ناهار در طبیعت به‌سوی قلعه بابک با جیپ خواهیم رفت. پس از بازدید به محل اقامت باز خواهیم گشت. پس از صرف صبحانه، به‌سوی جلفا حرکت می‌کنیم. از رود ارس، آسیاب خرابه بازدید خواهیم کرد و پس از صرف ناهار از کلیسای سنت استاپانوس دیدن خواهیم کرد. به جلفا باز می‌گردیم و به محل قامت‌مان خواهیم رفت. پس از صرف صبحانه،به‌سوی کندوان حرکت می‌کنیم و پس از گشت در روستا و صرف ناهار که میهمان دالاهو هستید به تهران باز می‌گردیم.

1396/04/19 | کد مطلب: 3782
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
ارسباران کجاست؟
ارسباران کجاست؟ گلنوش بهزادنیا
ارسباران کجاست؟ کارشناس روزنامه‌نگاری و کارشناس ارشد علوم ارتباطات؛ علاقمند به کتاب،‌ سفر، طبیعت و فیلم.

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت