بستر سرمایه‌گذاری خارجی درکشور نامناسب است


در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی در یاسوج مطرح شد گروه تولید-رئیس اتاق ایران با اشاره به ضرورت هماهنگی بین اعضای کابینه دولت دوازدهم گفت: امیدوارم کابینه جدید با یک “نقشه راه” منسجم بتواند در روند فعالیت‌های خود به هماهنگی لازم دست پیدا کند. هیئت رئیسه اتاق ایران و روسای اتاق های سراسر کشور در چارچوب سفرهای...

بستر سرمایه‌گذاری خارجی درکشور نامناسب است
در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی در یاسوج مطرح شد

گروه تولید-رئیس اتاق ایران با اشاره به ضرورت هماهنگی بین اعضای کابینه دولت دوازدهم گفت: امیدوارم کابینه جدید با یک “نقشه راه” منسجم بتواند در روند فعالیت‌های خود به هماهنگی لازم دست پیدا کند.

هیئت رئیسه اتاق ایران و روسای اتاق های سراسر کشور در چارچوب سفرهای فصلی خود وارد یاسوج شدند و در بخش اول سفر با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویر احمد دیدار کردند.

براساس گزارشی که اتاق ایران منتشر کرده است، غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی، نظر و پیشنهادهای نمایندگان ولی فقیه در همه استان ها را موثر و کارآمد در سطح جامعه و اقتصاد توصیف کرد و افزود: از زمانی که نقشه راه جامعی از سوی رهبری با عنوان سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، اتاق ایران سعی کرده به عنوان نماینده بخش خصوصی اقدامات لازم برای اجرای این سیاست ها را دنبال کند و ستاد ویژه ای هم در اتاق ایران تشکیل شده است.

خوانساری: نبود وحدت رویه، معضل جدی کشور

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران و نایب رئیس اتاق ایران نیز طی سخنانی مهم ترین معضل امروز کشور را بیکاری دانست و با اشاره به وخیم شدن معضلات اجتماعی کشور، ریشه بسیاری از آن‌ها را مسائل اقتصادی بیان کرد.

آیت الله شرف الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، ارتباط بین فقه و تجارت را مورد تاکید قرار داد و با بیان این نکته که واژه فقه معنای گسترده‌تری نسبت به آنچه در حالت عمومی مطرح می شود دارد، تشریح کرد: فردی که وارد عرصه تجارت و کسب وکار می شود باید دانش و آگاهی های گسترده ای نسبت به ابعاد مختلف تجارت داشته باشد که از این علم به عنوان فقه یاد می شود.

هماهنگی وزرای دولت دوازدهم، لازمه رفع مشکلات اقتصادی

روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور همچنین نشست میان ماه خود را به میزبانی اتاق یاسوج برگزار کردند.

محمدرضا رمضانی، معاون پارلمانی اتاق ایران با اشاره به موضوعاتی که در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: در حال حاضر طرح مالیات بر ارزش افزوده، طرح بانکداری جمهوری اسلامی و طرح اصلاح برخی مواد قانون واردات و صادرات، در مجلس مطرح شده که نمایندگان اتاق هم در جلسات مربوطه برای اعلام نظرات بخش خصوصی حاضر می‌شوند.

غلامحسین شافعی، هم گفت: در دولت یازدهم نوعی عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود داشت و این باعث شد در برخی حوزه‌ها دولت موفق نباشد. امیدوارم کابینه جدید بتواند در روند فعالیت‌های خود به هماهنگی لازم دست پیدا کند. کابینه به یک نقشه راه منسجم نیاز دارد و حرکت تمامی دستگاه ها باید بر اساس این نقشه راه انجام شود.

کشور در مورد مشکلات به فهم عمومی برسد

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران و نایب رئیس اتاق ایران، چهار سال پیش رو را چهار سال اساسی و سخت توصیف کرد و گفت: امروز بیکاری، اعتیاد و بحران آب به‌عنوان معضلات جدی کشور مطرح هستند. برای همین معتقدم ۴ سال پیش رو سال های سختی خواهند بود. امیدواریم کابینه‌ای که از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شدند بتواند از پس این مشکلات برآیند. هرچند، لیستی که در مورد کابینه مطرح شده احتمالا نتواند انتظارات ما را پاسخگو باشد.

وی مهم‌ترین بحث را رسیدن به فهم عمومی نسبت به مشکلات اساسی کشور و ریشه‌های پیدایش آن‌ها دانست و تصریح کرد: قبل از دست زدن به اقدام جدی، باید در مورد مشکلات کشور به وحدت سخن برسیم.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: برای توسعه کسب‌وکار نیاز به سرمایه داریم اما وضعیت بانک‌ها که مشخص است و می‌دانیم که آن‌ها نمی‌توانند به اقتصاد کمکی کنند. بدین ترتیب اگر قرار باشد طبق برنامه توسعه یک میلیون شغل در سال ایجاد کنیم به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز است که در این مورد اتفاق نظر بین همه ارکان کشور لازم و ضروری است.

نایب رئیس اتاق ایران بستر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را نامناسب خواند و گفت: در داخل خیلی از فرآیندها باید اصلاح شود. پیش از هر چیز مشکل اصلی در بهره‌وری و بروکراسی‌ اداری است.

نظر روسای اتاق‌ها در رسیدگی به مشکلات اقتصادی موجود

در ادامه روسای اتاق‌ها دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند. علی اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان تاکید کرد: اگر بهترین و حرفه‌ای‌ترین افراد را در هر حوزه به‌عنوان وزیر انتخاب کنیم اما آن‌ها با یکدیگر هماهنگ و منسجم نباشد، توفیقی در رسیدن به توسعه اقتصادی نخواهیم داشت.

سید مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان خواستار برگزاری جلساتی با گزینه مطرح برای وزارت اقتصاد و انتقال دیدگاه‌های بخش خصوصی شد. وی همچنین بر تقسیم‌کار بین روسای اتاق‌ها برای کمک به هیات رئیسه اتاق ایران تاکید کرد و گفت: هر موضوعی را می‌توانیم بین خود تقسیم و در شرایط بهتری مسائل را پیگیری کنیم.

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز به تشریح فعالیت‌های فارس طی ماه‌های اخیر در تعامل با قطر پرداخت و از امکان حمل هوایی محصولات از این شهر به کشور قطر خبر داد. رازقی گفت: تجار دیگر استان‌ها می‌توانند در صورت نیاز از این امکان استفاده کنند.

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان نیز پیرو سخنان معاون پارلمانی اتاق ایران از مشکلات مربوط به طرح مالیات بر ارزش افزوده سخن گفت. بر اساس اظهارات وی اتاق ایران باوجود تلاش‌های بسیار کمیسیون تخصصی خود توفیق چندانی در حل مسائل و برطرف کردن نقاط ضعف این طرح نداشته است.

کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه و عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز وضعیت رسیدگی به طرح مالیات بر ارزش افزوده در مجلس را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: باید حمایت‌هایی شود تا نقاط نقص این طرح برطرف شود. نرخ‌های مالیاتی باید متغیر شود. جرائم بسیار سنگین است و شرایط وصول نیز اصلاح نشده و مانند گذشته به ضرر مؤدی مالیاتی است. ضرورت دارد کارگروهی تشکیل شود تا به کمیسیون مالیات اتاق در این زمینه کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید