نقش پدر در اتاق زایمان (1)


نقش پدر در اتاق زایمان (1)

شما میتوانید نقش کاملا مهمی در زمان زایمان برای همسرتان ایفا کنید. شما باید همیشه گوش به زنگ و کاملا اماده باشید، و حتی الامکان در دسترس باشید، مخصوصا برای زمانیکه کیسه اب او پاره شده است و یا دردهای او اغاز میشود.

گروه ترجمه نی‌نی‌بان: شما میتوانید نقش کاملا مهمی در زمان زایمان برای همسرتان ایفا کنید. شما باید همیشه گوش به زنگ و کاملا اماده باشید، و حتی الامکان در دسترس باشید، مخصوصا برای زمانیکه کیسه اب او پاره شده است و یا دردهای او اغاز میشود.
تا سال ۱۹۷۰ پدرها از همراهی همسران خود در اتاقهای زایمان منع میشدند، و شانس اینکه تولد فرزند خود را از نزدیک نظاره کنند را نداشتند، مگر اینکه زایمان خانگی صورت میگرفت. اما امروزه حدود ۹۰ درصد اقایان تنها در کشورهای غربی شاهد تولد فرزندانشان هستند.
نقش پدر در اتاق زایمان (1)

اماده سازی برای تولد جنین
اگر شما و همسرتان تصمیم گرفته اید که شما در زمان زایمان فرزندتان در اتاق زایمان حضور داشته باشید، شما باید ایده کاملا روشنی از انچه که در اتاق زایمان اتفاق خواهد افتاد داشته باشید، هرچند که موارد غیر قابل پیشبینی هم ممکن است حادث شود!
شما هرچند هم که کتاب بخوانید و بازدید از بیمارستان داشته باشید و یا حتی به کلاسهای مختلف زایمان و بارداری بروید، هنوز هم میتوانید از دیدن خونریزی، ترشح، حتی خروج مدفوع در زمان زایمان و شنیدن شیونهای همسرتان به سبب تحمل درد زیاد، شوکه شوید. اما توجه کنید این اتفاقات کاملا طبیعی است و اکثر زایمانها پیچیدگی ندارد، و تنها در معدود مواردی ممکن است همه چیز طبق برنامه ریزی پیش نرود!
توجه کنید که زمان زایمان به ندرت دقیقا با تاریخی که برای شما از روی اسکنهای التروسوند انجام داده اند، مطابقت میکند. شاید حتی نشانه های غیر حقیقی از زمان وقوع زایمان نماینگر شود که کمتر از یک ساعت تا حتی بیش از یک شبانه روز طول به درازا بکشد. بنابراین اماده باشید و خونسردی و طبع شوخ طبعی خود را حفظ کنید، و به رفع نیازهای هر لحظه همسرتان واقف باشید.
دقت کنید که شما نقش یک راهنما یا رییس را ایفا نمیکنید، بلکه شما در کنار همسرتان هستید تا باعث ارامش و کمک او شوید، و همراه با او یک تجربه زیبا و فراموش نشدنی را کسب کنید. فرزند شما به این دنیا پا خواهد گذاشت و شما را مملو از شادی و اشک شوق خواهد کرد، پس او را لمس کنید و بگذارید در اغوش برهنه شما و در محیطی پر از ارامش، دقایق اولیه زندگی خود را اغاز کند.
به خاطر داشته باشید که ترس، ناراحتی و اضطراب محیط مناسبی برای زایمان و ارامش همسر و فرزندتان ایجاد نمیکند، و شما را در شرایط خاص منجر به اخذ تصمیمات منطقی و درست نیز نخواهد کرد. در نتیجه برای غلبه بر این ترس، اگاهی کاملی از تاریخ احتمالی زایمان، برنامه زایمان همسرتان و خواسته او از چگونگی و نحوه زایمانش داشته باشید.
برنامه زایمان، شامل پاسخ به سلسله سوالاتی در ارتباط با نحوه زایمان همسرتان طبق خواست و تمایل او در زمان زایمان میباشد. به عنوان مثال همسرتان دوست دارد زایمان در منزل باشد یا در بیمارستان. زایمان به صورت طبیعی باشد یا در اب. او تمایل دارد زایمان در چه پوزیشنی انجام شود، خوابیده به پشت، زانو زده و یا نیمه نشسته. در مواقع درد از چه نوع بیحس کننده ای استفاده کند، اپیدورال یا موارد دیگر. در مواقع خاص برای بیرون کشیدن جنین از وسایلی مثل فرسپس استفاده بشود و یا خیر. پس شما نیاز دارید که از همه این موارد اگاه باشید تا در زمان زایمان دچار استرس مضاعف نشوید. در عین حال باید توجه داشته باشید که همیشه در قبل اتفاقات پیشبینی نشده و اخذ تصمیمات جدید و ضروری انعطاف پذیر باشید، تا زایمان به بهترین حالت ممکن و با ارامش به کمک کادر پزشکی انجام شود.
نقش پدر در اتاق زایمان (1)

در این زمان شما کارهای مختلفی میتوانید انجام دهید، از جمله اینکه دست او را به مهر بگیرید و یا او را در اغوش بگیرید. قسمت تحتانی کمر و گردن، کشاله های رانه و پاهایش را ماساژ دهید تا ارام شود و درد کمتری احساس کند در زمان زایمان. تکنیکهای تنفس درست را که از قبل در اموزشهای کلاسهای بارداری فراگرفته اید را همراه روشهای ارامش داشتن به او یاداور شوید و او را همراهی کنید.
اگر عرق میکند با دستمال خنکی عرق پیشانی او را خشک کنید.
توجه کنید گاهی بعد از احساس اولین درد، همسر شما ممکن است نظرش را درباره نحوه زایمان خود که از قبل درنظر داشته بود، تغییر دهد. مثلا نخواهد زایمان طبیعی انجام دهد و یا بخواهد از بیحس کننده اپیدرال استفاده کند، بنابراین و را از تغییر تصمیمش منصرف نکنید و بگذارید که راحت باشد و متحمل استرس مضاعف نشود، چون در نهایت اوست که در بطن درهای زایمان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403