بررسی بایسته های کابینه دوازدهم


هفته آینده کابینه پیشنهادی دوازدهم معرفی خواهد شد از همین رو گمانه زنی درباره اعضای 18 نفره کابینه روزهاست که تبدیل به بحث داغ سیاسی کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از شبکه خبر، اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در آغاز برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه دو مراسم تنفیذ و تحلیف از ایام الله است گفت: تجربه نشان می دهد که اگر رئیس جمهور بخواهد موفق باشد باید کابینه را با رهبر هماهنگ کند، رهبر انقلاب تنها پرس و جو می کنند اما من تاکنون نه دیده ام و نه شنیده ام که ایشان کسی را تحمیل کنند یا حتی کسی را معرفی کنند، این هماهنگی بیشتر نوعی مشورت به حساب می آید.
اکرمی با تاکید بر اینکه نگاه ها به کابینه باید بازتر باشد، افزود: کل کابینه مشتمل بر 18 نفر است اما ملاک اصلی کشور، برنامه ششم توسعه، چشم انداز سند 1404 ، خط مشی رهبری و مجمع تشخیص مصلحت است که رئیس دولت باید با توجه به این موارد به اداره کشور بپردازد.
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: نیاز امروز جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، باید کسانی به کابینه بیاید که مشکلات جامعه را در موضوعات ازدواج، کمبود نقدینگی و بیکاری رفع کنند، امروز جامعه همت و حمایت می خواهد تا بتواند به هدفش برسد.
او با ابراز تاسف از پایین بودن بهره وری کشور در بخشهای خصوصی و دولتی افزود: همه باید دست به دست هم دهیم تا در کنار ثبات اقتصادی و امنیت، نیاز جامعه هم رفع و رجوع شود، در غیر این صورت همه هم در مقابل خدا و هم در برابر وجدان زیر سوال خواهند بود.
اکرمی همچنین ضعف دولت یازدهم را در سه بخش سیستم اطلاع رسانی، مسئله ارتباطات و پاسخگویی دانست.
در ادامه آقای انبارلوئی رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی مهمان تلفنی برنامه با ابراز بی اطلاعی از اعضای احتمالی کابینه 12 گفت: آنچه اهمیت دارد این است که دولت به ویژه در امور اقتصادی کارآمد باشد.
رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی گفت: من بعید می دانم که دکتر روحانی در کابینه 12 تغییر بنیادینی دهند اگرچه ایشان به دنبال پاسخی مطلوب به مطالبات معیشتی مردم هستند.
انبارلوئی با اشاره به صراحت قانون اساسی درباره این موضوع که رئیس جمهور منتخب رئیس جمهور همه ملت است، گفت: دکتر روحانی صحبت از 24 میلیون نفری می کنند که به او رای دادند و عملا برای این افراد سهمی را تعیین کرده اند، این درحالی ست که رئیس جمهور منتخب، نماینده 80 میلیون ایرانی است نه 24 میلیون نفر! به عقیده من با این دیدگاه دکتر روحانی نمی تواند توفیقی کسب کند.
به گفته رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی سهم کابینه از اعتماد مردم، کارآمدی، تعهد و رعایت خط قرمز امنیت ملی است و اینکه فتنه گران 88 نیز نباید جایی در کابینه دوازدهم داشته باشند.
او با اشاره به اینکه در انتخابات این دوره ریاست جمهوری در مجموع 51 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد 24 میلیون نفر به دکتر روحانی، 16 میلیون نفر به آقای رئیسی و چند میلیون و مابقی هم به سایر کاندیداها رای داده اند افزود: جمعیت ایران 80 میلیون نفراست که براساس قانون، رئیس جمهور باید حامی منافع تک تک آنها باشد نه یک جریان و یا طیف خاص.
انبارلویی افزود: دغدغه اصلی رئیس جمهور باید تخصص باشد، ما باید منطق سیاسی خود را با منطق قانون هماهنگ کنیم.
ابطحی فعال سیاسی دیگر مهمان تلفنی برنامه با اشاره اخبار پراکنده در مورد اعضای احتمالی گفت: اخبار من از کابینه دوازدهم پراکنده و غیررسمی است اما شنیده ها حاکی است که اعضای پیشنهادی چندان امیدوارکننده نیست، ما امیدواریم کابینه دوازدهم براساس وعده های انتخاباتی دکتر روحانی شکل بگیرد.
ابطحی افزود: دکتر روحانی برنده انتخاباتی شد که دو طیف گسترده فکری در جامعه حاکم شده بود لذا اعضای کابینه دوازدهم باید نظرات، عقاید و وعده های انتخاباتی دکتر روحانی را محقق کند.
این فعال سیاسی در ادامه گفت: به نظر می رسد نیمی از اعضای کابینه ابقا، بخشی جا به جا و بخشی هم تغییر می کنند.
کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در بخش دیگر برنامه تیتر امشب با بیان این که هیچ اطلاعی یا خبری رسمی از ترکیب کابینه ندارد گفت: علی القاعده کابینه دوازدهم باید بر اساس تجربه دولت یازدهم شکل بگیرد یعنی نقص های آن را نداشته باشد، بلکه حسن ها و نقطه قوت های آن را داشته باشد.
دبیرکل حزب کارگزاران افزود: باید در کابینه دوازدهم خواسته های اقتصادی سیاسی اجتماعی فرهنگی و داخلی یا خارجی مردم مد نظر قرار بگیرد.
کرباسچی تاکید کرد: مهم این است که شعارها و وعده های آقای رئیس جمهور محقق شود.
دبیرکل حزب کارگزاران با تقسیم بندی سهم خواهی ها به سهم خواهی اشخاص و سهم خواهی در برنامه ها و اهداف گفت: مردم حق دارند از رئیس جمهور بخواهند که به وعده ها ، برنامه ها و شعارهای انتخاباتی اش عمل کند.
کرباسچی در واکنش به سخنان آقای انبارلویی که گفت دولت باید فراجناحی باشد و به حقوق اقلیت هم توجه کند زیرا رئیس جمهور 80 میلیون نفر است افزود: همین حرف های آقای انبارلویی و همفکرانشان باعث نگرانی اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه روست زیرا بیم آن می رود که نگذارند آقای روحانی به وعده هایش عمل کند و برنامه هایش را اجرا کند.
دبیرکل حزب کارگزاران تاکید کرد: ما البته به رئیس جمهور اعتماد داریم و می دانیم که برنامه ها و وعده هایش را فراموش نخواهد کرد و به آنها وفادار خواهد بود.
کنعانی مقدم فعال سیاسی نیز در ادامه گفت و گو با بیان این که عقبه سیاسی و حامیان رئیس جمهور تلاش می کنند دیدگاه های خود را به ایشان اعلام کنند گفت: بحث سهم خواهی عمدتا جنبه گمانه زنی سیاسی دارد.
این فعال سیاسی افزود: رئیس جمهور منتخب، رئیس جمهور همه ملت ایران است و آنچه مطرح است بحث کارآمدی است برای این که دولت شرکت تعاونی نیست که هرکسی بخواهد در آن سهمی داشته باشد.
کنعانی مقدم در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: اگر اعتقاد داشته باشیم که کشور را نمی توان جناحی اداره کرد نتیجه می شود این که دولت باید فراجناحی باشد.
این کارشناس سیاسی با بیان این که تجربه دولت یازدهم نشان داد که دولتی جناحی بوده است گفت: دولت دوازدهم نباید نقایص دولت یازدهم راداشته باشد و باید فراجناحی باشد.
کنعانی مقدم با اشاره به تغییرات سیاسی کابینه دوازدهم افزود: جدای از تغییرات سیاسی کابینه ، با توجه به کارآمدی و جوان گرایی نیز کابینه شاهد تغییراتی خواهد بود.
این فعال سیاسی تاکید کرد: کشور را نمی توان با یک عقیده یا جناح اداره کرد بلکه همه باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات کشور حل شود.
او گفت: ما پیروزی و موفقیت رئیس جمهور را پیروزی و موفقیت ملت می دانیم و همه در پی دفاع از دولت و کمک به آن هستیم.
کنعانی مقدم گفت: لابی هایی شکل گرفته است و عملا رئیس جمهور را تحت فشار قرار داده اند اما قطعا آقای روحانی همه این فشار ها و سهم خواهی ها را رد خواهند کرد.
این فعال اقتصادی با اشاره به ضعف های دولت یازدهم افزود: کشور نیازمند دولتی چابک و کارآمد است دولتی که کم هزینه باشد و تیم اقتصادی هماهنگی داشته باشد تا بتواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند، دولتی شجاع که بتواند در مقابل تهدید ها و تحقیرها و تحمیل ها بایستد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس