رفتار متقابل دولت و ملت باید برمدار کرامت استوار باشد/ ایران پرچم‌دار کرامت در جهان است


رفتار متقابل دولت و ملت باید برمدار کرامت استوار باشد/ ایران پرچم‌دار کرامت در جهان است

تولیت آستان قدس رضوی با تصریح بر این‌که باید الگوی رفتار متقابل رفتار دولت و ملت برمدار کرامت استوار باشد، اظهار داشت: همه رویدادهای جامعه اسلامی باید با حفظ کرامت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی امروز در ویژه‌برنامه افتتاح جشن‌های دهه کرامت که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به این‌که در واژگان قرآنی، روایی، فرهنگی و دینی کرامت مفهوم فراگیری دارد، اظهار داشت: این مفهوم در مبانی دینی آن‌قدر گسترده است که در مبانی ثقلین کرامت محور فلسفه بعثت رسول گرامی اسلام شمرده‌شده است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که انسان نسبت به همه موجودات عالم کرامت دارد، عنوان داشت: خداوند متعال کرامتی ذاتی به نوع انسان عنایت فرموده است که در همه انسان‌ها فطرتاً وجود دارد؛ بر این اساس خداوند متعال در آیه 70 سوره اسراء فرموده است «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً؛ و محققا ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آن‌ها را (بر مرکب) در برّ و بحر سوار کردیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه آن‌ها را روزی دادیم و آن‌ها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم.»

وی بابیان این‌که خرد، عقل و فطرت انسان زمینه حقیقت کرامت بشری است، ابراز داشت: کرامت ذاتی متعلق به همه انسان‌ها است؛ این در حالی است که تعریف دین مبین اسلام از حقیقت کرامت هویت اکتسابی کرامت است.

وی ادامه داد: کرامت اکتسابی را می‌توان چنین توصیف کرد که آنچه انسان در پرتو وحی از عقاید حقه، اخلاق کریمه، علم سالم و عمل صالح باید پیدا کند؛ تا جایی که انسان باید در پرتو رسولان کریم و امامان کرامت تلاش کند خودسازی کریمانه خود را در مسیر صیرورت بشری تا کریم شدن انسان حقیقت معنای کرامت در بیان مفاهیم ثقلین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی با اشاره به این‌که زندگی انسانی می‌تواند در پرتو اخلاق کریمانه به حقیقت کرامت انسانی دست یابد، گفت: اگر حقیقت کرامت در جامعه اسلامی شکل بگیرد بدون تردید در عالم فراگیر خواهد شد؛ بر این اساس اگر مردم عالم زیبایی کلام اهل‌بیت(ع)، زیبایی دل دادگی به خدا، وحدت، انسجام، مقاومت، کار، هدف، زندگی پاک در پرتو اخلاق کریمه را درک کنند حقیقت زندگی کریمانه در جهان بشری شکل خواهد گرفت.

تولیت آستان قدس رضوی، عدالت اجتماعی را زیربنای آرمان‌شهر اسلامی توصیف کرد و تصریح داشت: شهر کریمان شهری است که زیربنای آن حقیقت توحید باشد؛ بر این اساس نگاه توحیدی به عالم اولین گام سالک زیستن است.

وی افزود: سبک زندگی کریمانه حقیقتی از الگوی بندگی است که در پرتو عبودیت خداوند متعال شکل بگیرد؛ بر این اساس خداوند متعال در آیه 41 سوره مبارکه حج فرموده است «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمور؛ همان کسانی که هرگاه در زمین به آن‌ها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند و زکات می‌دهند و امربه‌معروف و نهی از منکر می‌کنند و پایان همه کارها از آن خداست»

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری به بررسی آثار سبک زندگی کریمانه پرداخت و گفت: نظام سازی از منظر قرآن و اسلام در پرتو حقیقت اعتقاد به توحید آن است که در امت اسلام حقیقت دگرخواهی شکل بپذیرد؛ بر این اساس در پرتو عبودیت و بندگی مفهوم دگر خواهی شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ادعای دروغین حقوق بشر که هویتی جهان‌شمولی در رسانه‌های دنیا پیداکرده است از حقیقت دگرخواهی به دور است؛ باید توجه داشت که حقیقتاً چه کسانی در عالم دگر خواه است؛ بر این اساس دگرخواهی در پرتو خداخواهی و کرامت شکل نخواهد گرفت این در حالی است که بخشش ظاهری از کرامت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی بابیان این‌که انسان اگر بخواهد در قله توحید قرار گیرد به حقیقت کرامت دست خواهد یافت، ابراز داشت: بخشش جلوه‌ای از کرامت است این در حالی است که حقیقت کرامت در بزرگی روح مفهوم حقیقی خود را پیدا خواهد کرد.

وی افزود: شهید حقیقت کرامت را درک کرده است چراکه کرامت مقامی است که باید حاصل شود تا مؤمن به مقام شهادت دست یابد؛ بر این اساس تا کسی کرامت نداشته باشد شهادت نصیب وی نخواهد شد.

عضو خبرگان رهبری با تصریح بر این‌که باید الگوی رفتاری متقابل دولت و ملت برمدار کرامت استوار باشد، اظهار داشت: همه رویدادهای جامعه اسلامی باید با حفظ کرامت باشد؛ بر این اساس نظام اسلامی ایران تنها پرچم‌دار کرامت بشری در عصر حاضر است.

وی ادامه داد: تمام مشکل ما با نظام سلطه در حقیقت حفظ کرامت و پرچم‌داری کرامت در جهان بشری از سوی نظام اسلامی ایران است؛ بر این اساس ما معتقدیم که نباید در بحرین مردمی که می‌خواهند از عدل و آزادی برخوردار باشند ظلم کرد، ما معتقدیم در فلسطین مردم خود باید برای حکومت خود تصمیم بگیرند، معتقدیم مردم یمن خود باید داعیه‌دار انتخاب حکومت باشند چراکه کرامت انسانی این حقیقت را به ما آموخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی،حقیقت فلسفه سیاسی اسرائیل و آمریکا را مخدوش کردن کرامت انسانی دانست و گفت: اگر دنیا با حقیقت کرامت آشنا شود از هویت و قوانین آن تبعیت خواهد کرد؛ بر این اساس ما معتقدیم که کرامت گمشده زندگی امروز بشری است./۸۳۷/ ۲۰۱/ص

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط