آرزوی مردم یک روستای فاروج پس از 27سال در دولت تدبیر و امید محقق می شود


آرزوی مردم یک روستای فاروج پس از 27سال در دولت تدبیر و امید محقق می شود

فاروج- ایرنا- طرح آسفالت محور خرق از روستاهای شهرستان فاروج در استان خراسان شمالی که پنج کیلومتر از عملیات آسفالت ریزی آن باقی مانده است، پس از گذشت 27 سال با تلاش دولت تدبیر و امید امسال پایان می یابد.

سابقه طرح محور خرق به سال 69 می رسد که در این سال جهادسازندگی مطالعات مسیر قره شاهوردی، جعفرآباد و بیرم آباد به باش محله - خرق به عنوان یک محور انجام داد.
جهادسازندگی عملیات راه سازی را آغاز کرد و در سال های بین69تا 76 عملیات راهسازی را تا روستای بیرم آباد ادامه و حتی در بیرک هم عملیات زیر سازی ابنیه فنی را انجام داد.
از سال 76 مسئولان تصمیم گرفتند که این محور به عنوان راه شهری به منظور ارتباط شهرستان های قوچان به اسفراین لحاظ شود، آن زمان هم جهادسازندگی از وزارت راه وترابری تفکیک و طرح به وزارت راه وترابری وقت واگذار شد.
وزارت راه و ترابری مطالعات مجدد انجام داد و در سال 81 نخستین اعتبار اجرایی به این محور اختصاص یافت که ادامه کار از بیرک به خرق با مشخصات راه فرعی شهری درجه 2 اجرایی شود.
در سال های 84-83 اعتباراتی برای روکش آسفالت در قسمت هایی که زیرسازی و ابنیه آن آماده بود با همان مشخصات راه روستایی از ابتدای حوزه استحفاظی خراسان شمالی (نرسیده به روستای بیرم آباد تا روستای بیرک) اختصاص یافت و عملیات آسفالت انجام شد.
زیرسازی و آسفالت گرم محور خرق به اسفراین و راه فرعی شهری که در حال اجراست در 3 مرحله تعریف شد.
مرحله یک طرح از باش محله به سمت آرمود آغاجی به طول 7 کیلومتر بود که از این مقدار پنج کیلومتر باقی مانده بود وامسال آسفالت آن آغاز شده است.
مرحله دوم طرح به طول 7 کیلومتر از محور آرمود آغاجی به خرق است که عملیاتی شد.
مرحله سوم طرح به طول 11 کیلومتر آسفالت محور خرق به بام در بخش بام و صفی آباد است که عملیاتی نشده است.
اجرای این طرح بویژه در محور خرق به بام، مسیر شهرستان اسفراین به مشهد را، 50 کیلومتر کوتاه می کند.
سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: افزون بر پنج کیلومتر از باقی مانده اجرای عملیات آسفالت روستای خرق باقی مانده که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته از منابع سفر رهبری وتامین قیر لازم در دولت یازدهم، آسفالت آن امسال به پایان می رسد.
مهندس زین العابدین ابراهیمی گفت: با آسفالت محور آرمود به روستای خرق، اهالی این روستاها از راه آسفالته برخودار می شوند.
وی با اشاره به فعال بودن کارگاه راهسازی شهرستان بیان داشت: طرح محور چری – تبریان احیا شده است و پیشرفت مطلوبی دارد و خاکبرداری محوره قره گل انجام و آسفالت 5 کیلومتر از راه محور 13 کیلومتری بهار اسطرخی هم پیش بینی شده است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه اعتبارات شهرستان نیاز طرح محور باغ محله به باش محله به طول 9 کیلومتر را تامین نمی کند واعتباری برای آن نیز نداریم بیان داشت: برای این طرح که راه ارتباطی دهستان سنگر به شهرستان فاروج و دهستان فاروج را 20 کیلومتر کوتاهتر می کند نیازمند اعتبارات از منابع ملی هستیم که پیگیریهای آن در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: این طرح تا مرحله خاکبرداری فقط عملیاتی شده است.
سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج گفت: در بازدیدی که از راههای روستایی و طرح های راهسازی دهستان سنگر و محورهای فاقد آسفالت راه روستایی جنجال آباد ،گوگدره ، قره چشمه ، دالنجان ترکیه ،قره جقه ، شیرغان ، پیره ، پسکن و یارم گنبد با حضور فرماندار شهرستان صورت گرفت مقرر شد، با توجه به پیش بینی اعتبار در سال 96 برای این محورها در صورت تخصیص منابع مالی نسبت به شروع عملیات ساخت محور زادک به جنجال آباد و زادک به شیرغان اقدام شود.
شهرستان فاروج دارای 402.6کیلومتر راه بین شهری و روستایی می است که 370.6کیلومتر آن راه روستایی واز این میزان، 159.6 کیلومتر بصورت راه آسفالت روستایی و 32 کیلومتر راه آسفالت بین شهری است.
مجموع راه های در حال ساخت این شهرستان 86.3کیلومتر است که پس از بهره برداری از این طرح ها،شاخص راه روستایی از 43 درصد به 66 درصد خواهد رسید.
سایت ایرنای خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan ، کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd و صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی هم در اینستاگرام به نشانی ttps://www.instagram.com/irnabojnurd در دسترس همگان است.
هم چنین هموطنان گرامی دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
7187/ 6042 گزارش از مرضیه مهربان** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه وضعیت جاده‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس