آمادگی ایران جهت همکاری گسترده در بخش های زیر بنایی و راه اندازی شهرک های صنعتی در عراق


به گزارش شاتا، مهندس محمدرضا نعمت زاده در دیدار با محمد شیاع السودانی، سرپرست وزارت صنایع و معادن و وزیر کار و امور اجتماعی کشور عراق، با اشاره به جلسه وزیر عراق و هیات همراه با ریاست بنیاد مستضعفان و ایدرو و همچنین بازدید...

 آمادگی ایران جهت همکاری گسترده در بخش های زیر بنایی و راه اندازی شهرک های صنعتی در عراق

به گزارش شاتا، مهندس محمدرضا نعمت زاده در دیدار با محمد شیاع السودانی، سرپرست وزارت صنایع و معادن و وزیر کار و امور اجتماعی کشور عراق، با اشاره به جلسه وزیر عراق و هیات همراه با ریاست بنیاد مستضعفان و ایدرو و همچنین بازدید از شهرک صنعتی شمس آباد، اظهار کرد: نزدیکی دو ملت عراق و ایران و تشابهات فرهنگی و مذهبی دو کشور زمینه ساز توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه خواهد بود. همچنین دولت و ملت ایران مثل همیشه در کنار دولت و ملت عراق برای بازسازی و توسعه این کشور خواهد بود.

وی با اشاره به مذاکرات قبلی جهت توسعه همکاری های صنعتی بین دو کشور، عنوان کرد: به دلیل مشکلات درونی کشور عراق و جنگ با تروریسم زمینه اجرایی شدن مصوبات فراهم نشد،‌ اما خوشبختانه به تازگی پیشنهاداتی جهت ایجاد همکاری های مشترک صنعتی، ایجاد شهرک های صنعتی و سرمایه گذاری مشترک در حوزه تولید صورت گرفته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام آمادگی برای توسعه روابط تجاری افزود: در این راستا دو پیشنهاد جهت بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از جنگ و تروریسم در کشور عراق و راه اندازی شهرک های صنعتی در این کشور با استفاده از دانش و فنی تخصصی ایران را داریم.
مهندس نعمت زاده با اشاره به تجارب موفق ایران در حوزه شهرک های صنعتی، گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی زیر ساخت های لازم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم می کند و آماده طراحی و احداث این شهرک ها در مناطق پیشنهادی کشور عراق جهت سرمایه گذاری است.
وی با اعلام آمادگی برای همکاری در بخش های زیر بنایی به صورت گسترده، عنوان کرد : حوزه های زیرساختی مانند تامین آب و برق، اسکله های دریایی، سد و ساختمان سازی پیشنهاداتی برای همکاری های ما هستند که با توجه به برنامه شما برای شهرهای آسیب دیده از جنگ در این حوزه ها آماده همکاری هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تصمیم جدی ایران برای گسترش روابط اقتصادی و توسعه و نوسازی در عراق، اظهار کرد: موانعی بر سر راه این روابط مانند نداشتن روابط عادی بانکی بین دو طرف است که باید تلاش شود روابط بین بانکی برقرار شود تا شرکت های خصوصی به راحتی کار کنند. از سوی دیگر توافقنامه بانک مرکزی با بانک تجاری عراق پس از یک سال هنوز اجرایی نشده است.
همچنین در این دیدار سرپرست وزارت صنایع و معادن و وزیر کار و امور اجتماعی کشور عراق، اظهار کرد: میانگین بیکاری در بیشتر استان های عراق بخاطر تروریسم و جنگ بالا رفته است و موازی با آن عراق با بحران شدید مالی بخاطر سیاست های اشتباه رژیم سابق مواجه است.
محمد شیاع السودانی با اشاره به تصمیم دولت عراق جهت اصلاحات اقتصادی و حل بحران ها افزود: در ده سال گذشته ۳۴۰ میلیارد دلار صرف واردات کالاهای مختلف به کشور عراق شد.
وی ایده آتی عراق را همکاری شرکت های بخش خصوصی دو کشور اعلام کرد و گفت: وزارت صنایع و معادن عراق زمینه همه قراردادهای لازم را فراهم می کند و به عنوان تنها دستگاه ذیربط جهت پیشبرد امور گام بر خواهد داشت.
سرپرست وزارت صنایع و معادن عراق با اعلام موافقت برای پیشنهاد راه اندازی شهرک های صنعتی در عراق اظهار کرد: برای شروع کار ایجاد پنج شهرک صنعتی در مناطق مرزی در عراق در دستور کار قرار گیرد.
شیاع السودانی با اشاره به احداث چهار بانک ایرانی در عراق، گفت: بانک رشید عراق نیز جهت ایجاد شعبه نیز در کشور ایران اعلام درخواست داده است. همچنین با توجه به گرمای هوا، عراق به برق ایران نیاز دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه صنعت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور