مناظر زیبای چشمه ثریا در ماکو | فیلم


چشمه ثریا یا تالاب باارزش بورالان در منطقه کوه‌های آرارات و در مرز ایران و ترکیه واقع شده است. تالاب‌های بورالان دارای آب دایمی بوده و از جمله مناطق زیبای شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی می‌باشد.
راههای دسترسی
راههای دسترسی این تالاب در امتداد جاده مرزی پلدشت به چشمه ثریا قرار دارد و سپس این جاده از دامنه‌های کوه آرارات به بازرگان می‌رسد . طول این تالاب از روستای دیم قشلاق تا چشمه ثریا ۳۵ کیلومتر و عرض آن برجسب وضعیت توپوگرافیک تعییر کرده و بین ۰/۵تا ۱/۵ کیلومتر در دوسمت مرز ادامه می‌یابد .
امکان جذب گردشگر
این تالاب مرزی است و چندان برای جذب گردشگران مساعد نمی‌باشد .
بورالان منطقه ای است واقع در نقطه صفرمرزی ایران و ترکیه، با ۶۸ هزار هکتار وسعت که علاوه بر ترکیه با جمهوری نخجوان و ارمنستان هم، مرز مشترک دارد. بورالان دشتی پهناور بوده که ۳۲ روستا و هزار و ۴۱۰ خانوار روستایی و عشایری را با نزدیک به صد هزار واحد دامی که تقریبا بیش از سه برابر توان اکولوژیک مراتع است در خود جای داده است. در ایام گذشته این منطقه به بهشت گمشده آذربایجان معروف بوده است.

چشمه ثریا در شمالی ترین نقطه جغرافیایی ایران بین مرز ایران و ترکیه در استان آذربایجان غربی و از توابع شهرستان ماکو است. چشمه ثریا چشمه‌ای بزرگ و دیدنی است آب آن بسیار زلال بوده و حتی قابل قایقرانی‌است.
از این منطقه کوه آرارات کاملا دیده میشود، نمای کوه و چشمه زیبایی خاصی به منطقه می بخشد. بورالان به واسطه چشمه پرآب “چشم ثریا” و مجاورت با کوه های پوشیده از برف آرارات در خاک ترکیه و حضور عشایر و روستاهای متعدد با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف و بالاخره همسایگی با سه کشور، یکی از قطب های گردشگری ایران بویژه توریسم طبیعی محسوب می شود. تماشای خاک ایران، ترکیه و عراق از فراز کوه دالامپر منطقه مرگور معروف به آلپ ایران مجموعه ای از تپه ها و کوه های پر برف تا ارتفاع ۳۵۰۰ متری است، این منطقه با دره ها، رودها و آبشار های پر آب و خروشان، دریاچه ها و تالاب های گوناگون مکانی پر از آرامش را برای مسافران مهیا می کند.

مناظر زیبای چشمه ثریا در ماکو | فیلم

مناظر زیبای چشمه ثریا در ماکو | فیلم

مناظر زیبای چشمه ثریا در ماکو | فیلم

(۱۵۹۸)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)