کاری که ماریجوآنا با مغز می کند/ سه باور غلط در مصرف مخدر گُل


کاری که ماریجوآنا با مغز می کند/ سه باور غلط در مصرف مخدر گُل

درون‌اندیشی و افسردگی از مهم‌ترین آثارِ دلخواه ذهنی و جسمیِ ماری‌جوانا است

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

ماری‌جوآنا، علف یا گل، ترکیبی از گیاه شاه‌دانه برای استفاده به عنوان داروی فعال‌کننده روان یا ایجاد توهم است

درون‌اندیشی و افسردگی از مهم‌ترین آثارِ دلخواه ذهنی و جسمیِ ماری‌جوانا است و از عوارض موقتیِ مهم مصرف آن می‌توان به کاهش حافظهٔ کوتاه‌مدت، خشکی دهان، سرخی‌دیدگان، اختلال در مهارت‌های حرکتی، و گاهی احساس اضطراب و وحشت اشاره کرد

از اوایل قرن بیستم، در اغلب کشورهای دنیا، محدودیت‌هایی قانونی درمورد استفاده و فروش مخدر ماری‌جوانا و دیگر محصولاتِ گیاه شاهدانه وضع شده‌است. از طرف دیگر، مصرف مخدر ماری‌جوانا در برخی کشورهای دنیا مانند کانادا، بلژیک، استرالیا، هلند، اسپانیا و همچنین ۳۲ ایالت از کشور آمریکا قانونی شده است.

کاری که ماریجوآنا با مغز می کند/ سه باور غلط در مصرف مخدر گُل

سازمان ملل برآورد کرده‌است که در سال ۲۰۰۴ حدود ۴٪ از جمعیت بزرگسال جهان و حدود ۰٫۶ درصد جمعیت جهان به‌طور روزانه مخدر اعتیاد آور و قاتل سلول های مغز به نام ماری‌جوانا را مصرف می‌کنند. تخمین زده می‌شود تنها در کشور آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در زندگی‌شان ماری‌جوانا را تجربه کرده‌اند و ۲۵ میلیون نفر طی سال گذشته چنین تجربه‌ای داشته‌اند.

علایم مصرف ماری جوانا :

1 – گیج و خنگ شدن

2 – احساس ناتوانی در راه رفتن

3 – سبک مغز شدن

4 – خنده های بی مورد

5 – قرمز شدن چشم ها

6 – فراموشی

7 – خستگی و خواب آلودگی چند ساعت پس از مصرف

این علائم برای افراد مختلف متفاوت است و بستگی به فرد و میزان THC موجود در ماده مصرفی وی دارد . همچنین نحوه استفاده و یا استفاده همزمان ماری جوانا با سایر مواد مخدر باعث تغییر عوارض می شود . ماری جوانا روی همه افراد تاثیر یکسانی ندارد و بعضی مصرف کنندگان ممکن است حتی تاثیر آن را حس نکنند و بعضی دیگر بسیار سرخوش و هیجان زده شوند . عموما مصرف کنندگان ماری جوانا نسبت به صداها و مزره ها بسیار دقیق می شوند . بینایی آنها نیز تغییر کرده و رنگ ها را زیباتر می بینند .

تغییر رفتار در جوانان مانند افسردگی ، خستگی ، بی توجهی به وضع ظاهری ، بدرفتاری با والدین و دوستان ممکن است ناشی از مصرف ماری جوانا باشد لذا والدین باید مراقب فرزندانشان در این حالت شوند . نو جوانان و جوانان مصرف کننده معمولا منزوی هستند و وقت بسیار کمی را در خانه سپری می کنند ، از فعالیت های بدنی و ورزش دوری کرده و ساعت خواب و عادات غذایی آنها نا منظم می شود .

کاری که ماریجوآنا با مغز می کند/ سه باور غلط در مصرف مخدر گُل

تاثیرات کوتاه مدت

- اختلال در ادراک و احساسات (بینایی، شنوایی، لامسه و نیز درک زمان و مکان)

- اختلال در حافظه و یادگیری

- اختلال در تعادل و حرکت

- عدم تمرکز و گیجی

- افزایش ضربان قلب و افت فشار خون

البته در مواردی هم مصرف ماری جوآنا می تواند باعث علائمی نظیر استرس، اضطراب، ترس و وحشت در فرد شود.

1 – زوال شخصیتی ( مانند حقیر شمردن خود )

2 – تغییر شکل بدن

3 – گیجی و گمگشتگی

4 – احساس ترس کردن ( مانند واکنش های شدید به موارد کم اهمیت )

5 – بدبینی و سو ضن

6 – جنون

7 – دیوانگی و هذیان گویی

8 – توهم

9 – بی رحمی و بروز خشونت

هنگام ترک ماری جوانا مانند بسیاری از دیگر مواد مخدر ، عوارض مختلفی مانند استفراغ ، سرگیجه ، استرس ، بی خوابی و آشفتگی نمایان می شوند . در افرادی که مصرف طولانی مدت داشتند عوارض ناشی از ترک کردن ممکن است تا هفته ها بهبود نیابند .

عوارض مصرف حشیش و ماری جوانا خطرناک بوده و در هر زمانی ممکن است فرد را گریبان گیر کنند . حافظه کوتاه مدت افراد مصرف کننده متحمل آسیب های زیادی می شود و این سبب می شود این افراد قادر به انجام فعالیت های پیچیده ذهنی نباشند . از آنجا که ماری جوانا روی قدرت درک و سرعت عمل تاثیر منفی می گذارد گاها مغز مصرف کنندگان برای لحظاتی قادر به پردازش اطلاعات نیست و در این وضعیت فرد کاملا خنگ شده و قفل می شود .

کاری که ماریجوآنا با مغز می کند/ سه باور غلط در مصرف مخدر گُل

عوارض بلند مدت مصرف ماریجوآنا:

هنوز تمام مضررات و اثراتی که حشیش ممکن است در یک فرد به وجود آورد شناخته نشده است . اما به دنبال تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که افراد مصرف کننده بیشتر از سایرین مریض می شوند و بیشتر به پزشک مراجعه می کنند . مصرف ماری جوانا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و باعث تضعیف سیستم تنفسی و سیستم دفاعی بدن می شود . از آنجا که مصرف کنندگان حشیش معمولا از سیگار و دیگر مواد مخدر نیز استفاده می کنند بنابراین نمی توان به گونه صحیحی مضررات این ماده مخدر را تشخیص داد . با این وجود محققان دریافتند که مصرف پنج نخ ماری جوانا یا حشیش در روز همانقدر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد که مصرف یک پاکت سیگار در روز این احتمال را به وجود می آورد .

مصرف ماری جوانا مشکلات تنفسی و ریوی زیادی را به همراه دارد . سرفه های شدید ، ترشح بیش از حد خلط ، عفونت ریه و تخریب ساختار ریه از جمله مشکلاتی است که با کشیدن ماری جوانا بوجود می آیند . همچنین در حشیش مواد سرطان زایی وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند . مصرف کنندگاه معمولا پک های عمیقی از حشیش می گیرند و آن را مدت طولانی تری نسبت به سیگار در ریه حبس می کنند و همین امر باعث تشدید آسیب های ناشی از حشیش می شود .

همان طور که قبلا اشاره شد حشیش قدرت دفاعی بدن را کاهش می دهد . مطالعات نشان می دهند که استعمال حشیش گلبول های سفید را از بین می برد . THC ( ماده نعشه کننده در ماری جوانا ) روی سلول های عصبی تاثیر گذاشته و آن قسمت از مغز که مربوط به حافظه می شود را از بین می برد . در برخی از موارد شدید این تخریب ها باعث می شوند که فرد حتی وقایع اتفاق افتاده چند لحظه قبل را نیز نمی تواند به یاد آورد .

در انسان های عادی ، با افزایش سن قدرت تمرکز و حافظه کاهش می یابد . در موش هایی که هشت ماه در معرض THC بودند، مشکلات حافظه و تمرکز در آنها دو برابر بیشتر از موش های عادی بود.

از دیگر تاثیرات دراز مدت

تحقیقات نشان داده است که عوارض مصرف ماریجوانا در درازمدت عبارتند از:

• تغییر در مغز. ماریجوانا می‌تواند بر نواحی از مغز که در واکنش به استرس، انگیزه و پاداش نقش دارد تاثیر بگذارد.

• مشکل ناباروری. تحقیق بر روی حیوانان نشان داده است که استفاده شدید از ماریجوانا در باروری مشکل ایجاد کرده و موجب می‌شود که فرد اسپرم کمتری تولید کند. ازاینرو این امکان وجود دارد که افرادیکه به میزان زیاد از ماریجوانا استفاده می‌کنند در بچه‌دار شدن دچار مشکل شوند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که بچه‌هایی که از مادرانی که در دوران بارداری خود از ماریجوانا استفاده می‌کرده‌اند، متولد می‌شوند، بیشتر دچار مشکلات رشدی و رفتاری می‌شوند.

• مشکلات تنفسی. افرادیکه ماریجوانا می‌کشند بیشتر دچار مشکلات تنفسی می‌شوند—مثلا خلط بیشتری تولید می‌کنند، سرفه‌های مزمن بیشتری داشته و بیشتر دچار برونشیت می شوند.

• تغییر در فشارخون. به مرور زمان، استفاده مداوم از ماریجوانا می‌تواند موجب افت فشارخون شود که باعث سرگیجه می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که توانایی بدن برای مقابله با عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

• مشکلات احساسی. معتادان به ماریجوانا بیشتر علائمی از افسردگی نشان می‌دهند. این افراد همچنین احساس اضطراب بیشتری داشته، بیشتر دچار اختلالات شخصیتی می‌شوند، و در خطر ابتلا به شیزوفرنی، یک نوع بیماری روانی جدی، قرار دارند.

کاری که ماریجوآنا با مغز می کند/ سه باور غلط در مصرف مخدر گُل

دلایل مصرف ماری جوانا :

ماری جوانا یک ماده اعتیاد آور است که باعث وابستگی می شود و پس از مدتی مصرف آن به یک نیاز تبدیل می شود . و کنترل آن از توانایی فرد خارج می شود . زمانی فرد تصمیم به ترک این ماده می گیرد دچار مشکلاتی مانند بی قرای ، کاهش انگیزه ، بی خوابی ، رعشه و لاغری می شود . این عوارض ترک حشیش را دشوار می سازند . جوانان به دلایل بسیاری ممکن است به این ماده گرایش پیدا کنند . حس کنجکاوی و میل وارد شدن به جمع های مختلف از این دلایل هستند . مصرف سیگار و الکل نیز فرد را مستعد مصرف حشیش می کنند .

طبق مشاهدات ، در خانواده های که یک یا چند نفر معتاد هستند احتمال معتاد شدن دیگران نیز افزایش پیدا می کند . همچنین وجود دوستان مصرف کننده نیز از عوامل موثر محسوب می شود . در مجموع تمام جنبه های محیطی مانند مدرسه ، خانواده و همسایه ها می تواند روی نوجوانان و جوانان تاثیرگذار باشد . مشکلات فردی مانند استرس ، خشم ، افسردگی ، ملالت و خستگی از موارد تاثیرگذارند .

رابطه ماری جوانا و دیگر مواد مخدر :

مطالعات مختلف نشان می دهند که افراد بسیار کم و انگشت شماری وجود دارند که مواد مخدر مصرف کرده باشند بدون آنکه ماری جوانا را تجربه کرده باشند . افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند 104 مرتبه احتمال مصرف دیگر مواد در آنان افزایش میابد .

کاری که ماریجوآنا با مغز می کند/ سه باور غلط در مصرف مخدر گُل

درمان :

درمان هر فرد متناسب با شرایط وی متفاوت است . اما در کل هدف اصلی از درمان رسیدن به مرحله ای است که فرد مصرف کننده دیگر نیازی به مصرف در خود حس نکند . ولی در گام های اولیه معمولا هدف کم کردن دفعات مصرف و پایین آوردن دوز ماده است .

تا چند سال پیش برای درمان اعتیاد به ماری جوانا روش خاصی وجود نداشت و غالبا از همان شیوه هایی که برای درمان دیگر اعتیادها مورد استفاده قرار می گرفت ، اعتیاد به ماری جوانا را درمان می کردند . این روش ها معمولا شامل سم زدایی ، رفتار درمانی و عضویت در گروه های همایتی همچون N.A می شد . اما به تازگی پزشکان برای درمان اعتیاد به ماری جوانا از روش های دیگری بهره می گیرند . در روش های جدید استفاده از دارو کمتر شده و تمرکز بیشتری بر مشاوره و گروهای همایتی می شود .

ماری جوآنا در حقیقت چه ترکیبی است؟

ماری جوآنا یا همان گراس در حقیقت گل و برگ خشک شده گیاه شاهدانه است که از آن به عنوان دارویی روان گردان یاد می شود. البته از گیاه شاه دانه علاوه بر ماری جوآنا مواد دیگری نظیر حشیش هم به دست می آید که ماده ای شدیدا مخدر است.

چیزی که امروزه باعث نگرانی همه جوامع شده، فراگیری مصرف جهانی ماری جوآنا و از طرف دیگر آزاد و قانونی بودن آن در برخی کشورها است.

اروگوئه در سال 2013 نخستین کشوری بود که لایحه تولید و تجارت آزاد ماری جوانا را تصویب کرد. اگرچه در هلند فروش ماری جوانا در کافی شاپ ها پیش از این لایحه آزاد بود، اما اروگوئه برای نخستین بار تمامی فعالیت های مرتبط با ماری جوآنا از کاشت تا خرید و فروش آن را قانونی اعلام کرد. این آزادی در اروگوئه به قدری بود که به شهروندان اجازه داده شد هر سال شش نهال گیاه ماری جوانا را در خانه هایشان پرورش دهند.

بعد از گسترش این اخبار و تصور بر بی ضرر و بی خطر تلقی شدن مصرف ماری جوآنا، تمایل جوامع مختلف و مخصوصا جوانان به مصرف ماری جوآنا افزایش یافت.

ماری جوآنا ترکیب سریع الاثر است و تاثیرات آن بعد از حدود چند دقیقه پس از مصرف آشکار شده و مدت دو تا سه ساعت و یا بیشتر بر بدن باقی می ماند.

حدود چند دقیقه بعد از مصرف ماری جوآنا ضربان قلب بالا می رود و فشار خون افت پیدا می کند

تاثیرات طولانی مدت ماری جوآنا را می توان به چند گروه اصلی تقسیم کرد:

تاثیرات قلبی

حدود چند دقیقه بعد از مصرف ماری جوآنا ضربان قلب بالا می رود و فشار خون افت پیدا می کند. افزایش ضربان قلب به قدری است که تعداد ضربان را 20 تا 50 بار در دقیقه افزایش می دهد و در صورت وجود بیماری های همراه و مخصوصا مصرف برخی داروها به طور همزمان این افزایش ضربان قلب شدیدتر خواهد بود. این مساله برای مبتلایان به بیماری های قلبی جدا می تواند خطرناک و حتی مرگبار باشد.

از طرفی افت فشار خون می تواند خطر حملات قلبی را در ساعات اولیه بعد از مصرف ماری جوآنا، چهار برابر افزایش دهد.

تاثیرات ریوی

مصرف ماری جوآنا باعث احساس سوزش و گزش در دهان و گلو می شود که معمولا سرفه های شدید را در پی دارد. مصرف مزمن این ماده مخدر به طور قطع عوارض زیر را در پی خواهد داشت:

- سرفه های روزانه و خلط دار

- استعداد بیشتر برای ابتلا به بیماری های ریوی

- افزایش جدی بیماری های عفونی ریه

- انسداد مجاری تنفسی

خیلی از افراد تصور می کنند که ضررها و آسیب های ماری جوانا برای بدن در حد سیگار و تنباکو است. اگرچه عوارض و خطرات سیگار هم کم نیست، اما لازم است بدانید ماری جوآنا نسبت به سیگار محتوی مقادیر بسیار بالاتری از هیدروکربن های سرطان زا و آسیب رسان است.

سایر خطرات

از دیگر خطرات ماری جوآنا برای بدن می توان به اختلالات سیستم ایمنی اشاره کرد که خود می تواند شروع کننده انواع گسترده ای از بیماری ها باشد. خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی با کاهش قدرت سیستم ایمنی جدا افزایش می یابد.

ماری جوآنا و بارداری

مصرف ماری جوآنا و یا حتی مواجهه با دود آن می تواند برای مادر و جنین خطرات جدی داشته باشد. اختلالات تکاملی و شناختی کودک، اختلالات بینایی، بی قراری و تحریک پذیری، اختلالات حافظه و اختلالات یادگیری از جمله شایع ترین خطرات تحمیلی به فرزندان مادران باردار می باشد.

با هر گل هزاران سلول مغز برای همیشه می‌میرد

آنچه بسیاری از جوانان درباره مصرف این ماده بر آن تأکید می‌کنند معتاد نشدن به آن است. در این باره می‌گوید: «مثلاً برای توجیه می‌گویند ما دوستی داشتیم که سال‌ها شیشه مصرف می‌کرد، ولی برایش اتفاقی نیفتاده! .

این جمله‌ها در حقیقت گزینش جملاتی است که مغز دوستشان دارد و برای توجیه بیماری توسط بیمار انتخاب می‌شود. این انکار را در مصرف همه مواد می‌بینیم. زمانی که بیمار در این مرحله است، جملاتی مانند من معتاد نیستم، تفننی استفاده می‌کنم یا هر زمان دلم بخواهد کنار می‌گذارم را می‌شنوی. مثلاً این جمله را بیماران زیاد تکرار می‌کنند «من بارها کنار گذاشته‌ام» من با شنیدن این جمله می‌گویم چون وقتی از کلمه «بارها» استفاده می‌کنی یعنی بارها هم سراغ مواد رفته‌ای.»

ترکیب موثر اصلی ماری جوانا، تتراهیدروکانابینول است که عامل اصلی آثار سرخوشی‌آور آن می باشد. اگرچه گیرنده هایی که این ترکیب آنها را برای اثرگذاری خود انتخاب می کند در تمام مغز پراکنده اند، اما تمرکز ویژه ای از این گیرنده ها در مناطقی از مغز است که نقش مهمی در کنترل فشار خون، حافظه، تفکر، تمرکز و احساس و ادراک بر عهده دارند.

بنابراین اولین عوارض این ماده مخدر به صورت زیر تظاهر خواهد کرد:

- توهم

- درک غلط و غیر واقعی از محیط

- اختلالات حافظه

- اختلال در حرکت

مشکلات احتمالی دیگر

علاوه بر عوارض بلند وکوتاه مدت ماریجوانا، ممکن است شنیده باشید که می‌تواند موجب اعتیاد به سایر موادمخدر نیز شود. بااینکه قطعی نیست که ماریجوانا می‌تواند علت مستقیم این مشکل باشد اما افرادیکه از ماریجوانا استفاده می‌کنند تا هشت مرتبه بیشتر احتمال مصرف کوکائین و تا 15 مرتبه بیشتر احتمال مصرف هروئین داشته و تا 5 مرتبه بیشتر به درمان اعتیاد نیاز پیدا می‌کنند.

مصرف ماریجوانا جنبه‌های قانونی نیز دارد: در کشور ما مصرف این نوع داروها و موادمخدر و همچنین خرید و فروش آن جرم محسوب شده و مجازات خاص خود را دارد. افرادیکه به موادمخدر روی می‌آورند معمولا سابقه جنایی پیدا می‌کنند که می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های آنها برای رفتن به دانشگاه یا کار کردن اختلال ایجاد کند.

بسیاری از شرکت‌ها و اداره‌جات نیز این روزها برای استخدام تست اعتیاد می‌خواهند. ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا ماریجوانا از بدن فرد به طور کامل بیرون برود. بنابراین افرادیکه از آن استفاده می‌کنند ممکن است نتوانند کار موردنظر خود را پیدا کنند یا ممکن است کار خود را از دست بدهند.

اگر بخواهم ترک کنم چه؟

افرادیکه بعد از مدتی استفاده مداوم، سعی در ترک ماریجوانا می‌کنند، ممکن است علائم ترک از خود نشان دهند. این علائم می‌تواند شامل آسیب‌پذیری، بی‌خوابی، اضطراب، افسردگی و بی‌اشتهایی باشد. در این مورد نیز مثل اعتیاد به کافئین، علائم ترک در یک تا دو روز اول بعد از کنار گذاشتن، بدتر خواهد بود و به مرور زمان بعد از گذشت یک تا دو هفته کاهش می‌یابد.

اگر خودتان یا کسی که می‌شناسید قصد ترک ماریجوانا را دارد، حتما از یک مشاور کمک بگیرید. تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از مشاوره فردی و جلسات درمانی گروهی بهترین رویکرد در ترک ماریجوانا است.

تنها اقلیتی از مصرف‌کنندگانِ ماری‌جوانا به‌واسطهٔ وابستگی به این ماده به‌دنبال درمان و کمک‌های پزشکی می‌روند. همچنین، شواهد و مدارک نشان می‌دهد نیاز به کمک برای توقف مصرف ماری‌جوانا و نیز تقاضا برای درمان وابستگی به شاه‌دانه در سطح بین‌المللی درحال افزایش است.

کاری که ماریجوآنا با مغز می کند/ سه باور غلط در مصرف مخدر گُل

سه باور اشتباه درباره مصرف «علف»

باور اول: علف اعتیاد ندارد

ابتدا ببینیم تعریف اعتیاد چیست؟! از نگاه متخصصین اعتیاد، این بیماری پاسخ فیزیولوژیک بدن به مصرف مکرر مواد اعتیادآور است. این وابستگی از طرفی باعث تسکین و آرامش موقت و گاهی تحریک و نشاط گذرا برای فرد شده و از طرف دیگر بعد از اتمام این اثرات باعث جست‌­وجوی فرد برای یافتن مجدد ماده و وابستگی مداوم به آن می‌شود. در چنین شرایطی فرد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی به ماده مخدر وابستگی پیدا می‌کند و مجبور است به‌تدریج مقدار ماده­ مصرفی را افزایش دهد.

حالا سؤال این است که تأثیرات جسمی و روان‌شناختی مصرف علف با تعریفی که از اعتیاد ارائه شد، چه شباهتی دارد؟

مصرف علف، تأثیرات مختلفی روی مصرف‌کننده می‌گذارد؛ یعنی هم باعث آرامش و کاهش اضطراب می‌شود، هم او را سرخوش و شوخ‌طبع می‌کند و هم باعث افزایش شور جنسی‌­اش می‌شود. ترجمه­ فیزیولوژیکی همه این حس‌ها، فعالیت سامانه پاداش در مغز است. به خاطر فعالیت این سامانه که‌ همان لذت حاصل از مصرف است، فردی که علف مصرف می‌کند بعد از اتمام این اثرات خوشایند، به‌طور مکرر به دنبال مصرف آن می‌رود. با توجه به پژوهش‌هایی که درباره­ خاصیت اعتیادآفرینی علف انجام‌شده، می‌توان گفت که مصرف مداوم این ماده، هم اعتیاد روانی و هم اعتیاد جسمی به بار می‌‎آورد.

باور دوم: چون مصرف علف اثر جسمی ندارد، پس مشکلی ندارد

در بررسی باور نادرست اول، تا حدودی به این موضوع پرداختیم؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر این باور را بررسی کنیم، باید باز هم سری به دنیای پژوهش‌های اعتیاد بزنیم و ببینیم آزمایش‌های علمی درباره­ اثرات جسمی علف چه چیزی برای گفتن دارند. بر اساس این پژوهش‌ها، مصرف علف در کوتاه‌مدت این نتایج را به بار می‌آورد:

افراد پس از مصرف ماری‌جوانا، در مواردی نظیر ردیابی، توجه، زمان واکنش، حافظه­ کوتاه‌مدت، هماهنگی دست و چشم، گوش‌به‌زنگی، درک زمان و مسافت، تصمیم‌گیری و تمرکز دچار اختلال می‌شوند. به‌علاوه مصرف علف در کوتاه‌مدت باعث اضطراب، بدبینی، افزایش ضربان قلب و کاهش فشارخون هم می‌شود. با این اوصاف، می‌توانیم به‌روشنی نتیجه بگیریم که باور دوم هم نادرست است.

باور سوم: چون در بعضی ایالت‌های آمریکا مصرف علف آزاد شده است، پس مصرف آن مشکلی ندارد

قسمت اول این باور، یعنی آزادبودن مصرف علف در بعضی ایالت‌های آمریکا، صحیح است؛ اما نتیجه‌ای که از آن گرفته می‌شود، غلط است. ممکن است این تصمیم سیاست‌گذاران آمریکا، به این خاطر است، که فکر می‌کنند به این شیوه، می‌توانند کنترل بهتری روی مصرف علف داشته باشند؛ اما این تصمیم ربطی به اعتیادآور بودن و یا دیگر مضرات بهداشتی این ماده ندارد.

بنا به شواهدی که قبلاً ارائه شد مصرف علف وابستگی جسمی و روانی به بار می‌آورد. به‌علاوه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف دود ناشی از استنشاق علف مشکلات سلامتی مختلفی نظیر سرفه و خلط سینه ایجاد می‌کند؛ به‌علاوه در گزارش بنیاد ریه­ بریتانیا در سال ۲۰۱۲ شواهد و مدارکی ارائه شد که نشان می‌داد، خطر ابتلا به سرطان ریه بر اثر کشیدن سیگارهای علف رایج، حدوداً ۲۰ بار بیشتر از کشیدن سیگارهای تنباکو است.

نتایج یک مطالعه دیگر در آمریکا نشان داد، استفاده­ درازمدت از علف، با افزایش ۷۰ درصدی در ابتلا به سرطان بیضه ارتباط دارد و در نتیجه­ مصرف این ماده، برای سیستم غدد و تولیدمثل انسان مضر است. مطالعه­ دیگری به این نتیجه رسیده که مصرف علف حین حاملگی، رشد جنین را با اختلال همراه می­‌کند. شواهد دیگری هم وجود دارند که بر اساس آن­ها، کودکان مادرانی که علف مصرف می‌کنند، در مقایسه با سایر کودکان هم ‌سن و با زمینه­ اجتماعی مشابه، به مقدار بیشتری در معرض نواقص شناختی دائم، اختلال در تمرکز، بیش‌فعالی و ارتباط اجتماعی مختلف هستند.

بر اساس گزارش مجله سپیده دانایی، در ‌نهایت پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خطر خودکشی در افرادی که به مصرف علف وابستگی دارند، دو برابر بیشتر از افراد غیر وابسته است. با توجه به مقدار بسیار زیاد شواهدی که نشان‌دهنده­ی اثرات مضر مصرف علف، روی جنبه‎‌های متفاوت سلامتی است، می‌توانیم بگوییم که باور سوم هم نادرست است.

منابع: drugbuse . health care. پژوهشگاه سلامت


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟