فرهنگ نمادها (جلد اول)


فرهنگ نمادها (جلد اول)

دسته: اسطوره ، افسانه و حماسهنویسنده: ژان شوالیه، آلن گربران - - اساطیر، رویاها، رسوم، ایما و اشاره، اشکال و قوالب، چهره ها، رنگها، اعداد - - [b]...

نویسنده: ژان شوالیه، آلن گربران

اساطیر، رویاها، رسوم، ایما و اشاره، اشکال و قوالب، چهره ها، رنگها، اعداد

جلد اول: الف (آئومنیس ها - آینه ها)
در مقدمه این کتاب آمده است: «این فرهنگ هدفی خاص دارد وبه همین دلیل همچون واژه‌نامه و فرهنگ لغات معموله نیست که مجموعه تعاریف باشد بلکه طبعا برای شکستن چارچوب‌های ثابت و گرد آوردن کرانه‌ها در یک بینش است. شبیه است به تیری که پرواز می‌کند و پرواز نمی‌کند ساکن است و فرار بدیهی است و رسوخ ناپذیر. کلمات برای القای مفهوم یا مفاهیم یک نماد، حتی الوجودند، اما قادر نیستند تمام ارزش‌های آن را بیان کنند باشد که خواننده ساخت و پرداخت مختصر ما را به عنوان قرصی نداند که در محدوده تنگ خود تمامی ابعاد یک نماد را محصور کرده است.
این فرهنگ فقط برای آن است که رابطه میان تصاویر، نظرها، باورها و عواطف را توصیف کند. فرهنگی در برگیرنده 1200 واژه که از نظر نمادین تفسیر شده‌اند. برای ارجاعی سهل‌تر، گاه بر نمادهای دال مانند روح، آسمان و غیره تکیه شده و گاه بر نمادهای مدلول مانند آهو، نیلوفر و غیره تفسیرها بدون نظامی از پیش تنظیم شده گزارش شده‌اند و گاه به نظمی دیالکتیکی دست یافته‌اند که کاربرد این نظم گاه آموزنده است و گاه زیبایی شاختی. آنها به ندرت نقد شده‌اند مگر وقتی از منطق خاص نمادها فاصله گرفته باشند، اما این نقدها همراه با نوعی قید و شرط است زیرا در ارتباط با حقیقت نماد می توان عنوان نمایشنامه معروف پیراندلو را به خاطر آورد گاه پیش آمده که تفاسیر کاملا شخصی شده اند اما هر مدخلی باز است و پذیرای نظرات جدید.
با اینکه برخی مداخل بسط یافته اما به هیچ وجه مدعی کمال نیست. درباره هریک از نمادهای مهم کتاب های کاملی نوشته شده و هر یک از کتابها کتابشناسی مفصلی در بردارند. اما ما در این فرهنگ تفسیرهایی را برگزیده‌ایم که مطمئن‌ترین و اساسی‌ترین و در عین حال اشارتگر است زیرا به خواننده امکان می‌دهد تا کشف کند و مفاهیم جدیدی را دریابد. از سوی دیگر این کشف شخصی و امکان وجود این درک بدیع با استفاده از مفاهیم مشترک میان مداخل مختلف که با علامت ستاره در هر مدخل مشخص شده تسهیل می‌شود. ارجاع به کتاب‌های پایه در هر مطلب که با استفاده از حروف اول اسم بوده و در کتابشناسی انتهای کتاب به طور کامل آمده امکان دیگری است که مطالعه بیشتر در مورد هر مدخل را میسر می‌سازد و اگر کسی بخواهد در مورد نمادی تعمق کند با استفاده از این امکانات می‌تواند تحقیق خود را گسترش دهد.

حق تکثیر: جیحون، 1379

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا