59 نماد فراماسونری را بشناسید


59 نماد فراماسونری را بشناسید

قبل از اینکه از نماد فراماسونری بگوییم باید بدانید که فراماسون ها یکی از اسرارآمیزترین و مخوف ترین گروه های مذهبی جهان هستند که چندین دهه از حیات آنها می گذرد و تاثیر مخربی بر جامعه داشته اند. می توان گفت یک سازمان واحد نیستند و مرکز خاصی در جهان ندارند که آن را ریاست کند. ریشه‌های کهن فراماسونری به پیمان‌های برادری اصناف سنگ‌تراشان...

قبل از اینکه از نماد فراماسونری بگوییم باید بدانید که فراماسون ها یکی از اسرارآمیزترین و مخوف ترین گروه های مذهبی جهان هستند که چندین دهه از حیات آنها می گذرد و تاثیر مخربی بر جامعه داشته اند. می توان گفت یک سازمان واحد نیستند و مرکز خاصی در جهان ندارند که آن را ریاست کند. ریشه‌های کهن فراماسونری به پیمان‌های برادری اصناف سنگ‌تراشان (Stonemasones) بنّا یا مِیسونری بر می‌گردد که از اواخر قرن چهاردهم (همزمان با عصر نوزائی رنسانس) معلومات سنگتراشان و روابط تجاری‌شان با مشتریان و دولت را نظم داده و بهبود بخشیدند. بعدها فراماسونری نظری شکل گرفت که پیشه‌وری سنگ‌تراشی فیزیکی در آن به حاشیه رفته و پیمان برادری و پایبندی به رسوم در آن برجسته شد.

موضوع فراماسون ها و اسرار و نماد فراماسونری همواره موضوع جالب و سرگرم کننده ای برای همه انسانها بوده است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۵۹ نماد فراماسونری را بشناسید.

59 نماد فراماسونری را بشناسید

در ادامه ۵۹ نماد فراماسونری آمده است

59 نماد فراماسونری را بشناسید۱. قضیه‌ی چهل و هفتم اقلیدس

اقلیدس، این هندسه‌دان برجسته و مشهور، در حدود سال ۳۰۰ پیش از میلاد، یعنی ۶۴۶ سال پس از ساخت معبد سلیمان، متولد شد.

اقلیدس همواره با تاریخ فراماسونری ارتباطی تنگاتنگ داشته است؛ وی در دوران حکمرانی بطلمیوس سوتر می‌زیست؛ بطلمیوس پایه‌گذار سلسله‌ای است که گفته می‌شود زیر سایه‌ی وی در مصر به شکوه و جلال رسید.

با این‌که قضیه‌ مشهور چهل و هفتم در اولین کتاب اقلیدس جزء اکتشافات وی به شمارر نمی‌رود و همواره به فیثاغورس نسبت داده می‌شود،‌ به عنوان یک نماد فراماسونری (و با نام وی .م) برگزیده شده است.

مطلب مرتبط:۱۰ ننگین ترین اسرار فراماسون‌ ها

۲. حروف اختصاری

حروف اختصاری پرشمار و متنوع در فراماسونری معمولا تا حدودی با هدف اجمال مطالب و نوشتارها، و عمدتا به عنوان ابزاری برای پنهان کردن مفاهیم اصلی در برابر افراد ناآزموده به کار می‌رود.

59 نماد فراماسونری را بشناسید۳. اقاقیا

اقاقیا گیاهی است به شدت نمادین با جنبه‌هایی شبه مذهبی و متصل به جنبه‌های پر راز و رمز و روانگردان که در مراسم آیینی دنیای مدرن به کار می‌رود.
آلبرت مکی در دایره‌المعارف فراماسونری این چنین می‌نویسد:

اقاقیا نماد فراماسونری بسیار مورد علاقه و مهم در بین فراماسون ها است. از لحاظ گیاه‌شناسی،‌ جوزف پیتون تورنفورت آن را آکاسیا ورا، کارل لینه آن را میموسا نیلوتیکا، و در هندوستان آن را درخت بابول می‌نامند. اقاقیای عربی نیز به وفور درر مجاورت بیت‌المقدس می‌رویید، و اکنون نیز هم‌چنان در آن منطقه یافت می‌شود؛ این درخت به خاطر کاربردد مدرن‌اش در تولید تجاری صمغ عربی شهرت دارد.

در کتاب مقدس مسیحیان از اقاقیا با عنوان شطیم یاد شده است که در حقیقت جمع کلمه‌ی شیطاه است؛ که فقط یک بار به این شکل در کتاب اشعیا، فصل ۴۱، آیه‌ی ۱۹ آمده است: “‌در بیابان سرو آزاد و شطیم و آس و درخت زیتون را خواهم گذاشت و در صحرا صنوبر و کاج و چنار را با هم غرس خواهم نمود‌.‌” اقاقیا نزد یهودیان به عنوان چوبی مقدس گرامی داشته می‌شد؛‌ و موسی دستور داد از آن پرستشگاهی موقت، تابوت عهد، میزی برای دوازده قرص نان، و سایر لوازم مقدس بسازند (سفر خروج ۲۵ – ۲۷۷).

شاخه‌ای از اقاقیا، در ساده‌ترین مفهوم خود، برای استاد ماسون (یا مِیسُن) نمایانگر جاودانگی روح است، و مقصود این‌که اقاقیا با طبیعت همیشه بهار و تغییر ناپذیرش برای وی، یادآور آن بخش معنوی و نیکوتر انسان،، و تجلی آن معمار بزرگ جهانی است که هرگز نمی‌میرد.

59 نماد فراماسونری را بشناسید۴. چشم ایزدی (چشم جهان‌بین)

چشم ایزدی نشانی است که در همه‌ی لژهای ماسونیِ خوش نقش‌ونگار در سراسر دنیا یافت می‌شود. چشم جهان‌بین نمایانگر و تمثالی از خداوند است – انتزاعی و در عین حال، همه جا حاضر.

با وجود این، لازم است به منظور بیان دقیق چشم ایزدی، توضیحاتی بیش‌تر ارائه شود. با این‌که بسیاری از لژهای ماسونی از G به عنوان تمثال و نمادی از خدا استفاده می‌کنند، چشم ایزدی، با کاربردی مشابه، احتمالا در بردارنده‌ی پرتویی هنری‌تر است.

دکتر آلبرت مکی در کتاب‌های دایره‌المعارف فراماسونری و علوم خویشاوندی خود در مدخل چشم ایزدی به شکلی موجز در مورد معنای موجود در پس چشم، این ملاحظات را بیان می‌کند:

“‌نمادی مهم از خالق عظیم، که ماسون‌ها از ملل دوران باستان وام گرفته‌اند. به نظر می‌رسد کاربرد این نماد هم از جانب عبرانیان و هم از جانب مصریان مشتق شده از تمایل طبیعی ذهن تمثیلی به انتخاب نماد از اندامی باشد که کارکرد آن منحصرا فقط از همان اندام بر می‌آید. از این رو، پا غالبا به عنوان نمادی برای سرعت، بازوو برای قدرت، و دست برای وفاداری برگزیده می‌شود.‌”

۵. لنگر و کشتی

با در نظر گرفتن این دو نماد با یکدیگر در می‌یابیم لنگر و کشتی نمایانگر زندگی‌ای است که به خوبی سپری شده باشد. کشتی نماد سفر در پهنه‌ی دریاهای مواج زندگی و لنگر نشان‌دهنده‌ی جاودانگی و یافتن قراری امن در آرامشی ابدی است.

59 نماد فراماسونری را بشناسیدبرگرفته از مراسم و آیین درجه‌ی سوم:

لنگر و کشتی نمادهایی هستند از امیدی با پایه‌واساسِ محکم و زندگی‌ای که به خوبی سپری شده است. این دو نمایانگر همان کشتی و لنگر الهی هستند که ما را با امنیت خاطر از دریای توفانی مشکلات عبور می‌دهد، و در ساحل آرامش لنگر می‌اندازد، جایی که دست ستمگران به ما نمی‌رسد، و جان‌های خسته قرار و آرامش می‌یابند.

در این زمینه‌ می‌توان به منابع کتب مقدس نیز مراجعه نمود؛ کتاب عبرانیان، فصل ۶، آیه‌ی ۹ لنگر را این چنین توصیف می‌کند:

و آن را مثل لنگری برای جان خود ثابت و پایدار داریم که در درون حجاب داخل شده است، جایی که آن پیشرو برای ما داخل شد یعنی عیسی که بر رتبه ملکی‌صدق، رئیس کهنه گردید تا ابدالآباد.

و کشتی نیز نمایانگر کشتی الهی نوح است که ما را از پهنه‌ی دریای پر تلاطم زندگی عبور می‌دهد. از کتاب پیدایش، فصل هفتم، آیه‌ی ۱ می‌خوانیم:

و خداوند به نوح گفت: ‌”‌تو و تمامی اهل خانه‌ات به کشتی در آیید، زیرا تو را در این عصر به حضور خود عادل دیدم.

59 نماد فراماسونری را بشناسید۶. سال ساخت معبد سلیمان (Anno Depositionis)

اساتید بزرگ و برگزیده‌ یا ماسون‌های سری از این تاریخ به عنوان سالی یاد می‌کنند که کار ساخت معبد سلیمان، تقریبا در سال ۹۵۰ قبل از میلاد مسیح، به اتمام رسید. به این تاریخ آنو دیپوزیشنیس (Anno Depositionis یا A.D.) می‌گویند که به معنی ‌”‌سال جای گرفتن یا قرار گرفتن”‌ (رجوع شود به معانی واژه‌ی deposit به زبان انگلیسی .م) است. به گمان برخی، فعل deposit ممکن است به قرار گرفتن تابوت عهد و الواح فرامین موسی یا شایدد هم همان واژه‌ی گمشده‌ی فراماسونری اشاره داشته باشد.

تاریخ بر اساس ‌”‌سال جای گرفتن (Anno Depositionis)‌”‌ از طریق افزودن عدد ۱۰۰۰ به تاریخ میلادی کنونی‌ محاسبه می‌شود.

۷. سال اکتشاف (Anno Inventionis)

59 نماد فراماسونری را بشناسیدماسون‌های رویال آرک تاریخ را بر اساس سالی محاسبه می‌کنند که ساخت معبد دوم به یاری زروبابل آغاز شد. سال اکتشاف یا آنو اینونشتیس (A.I.) که بخش دوم آن در زبانن انگلیسی هم معنی واژه‌ی “Discovery‌”‌ است‌، از جمله اصطلاحاتی است که توسطط شوراهای رویال آرک به کار گرفته می‌شود.

برای محاسبه‌ی تاریخ بر اساس ‌”‌سال اکتشاف (Anno Inventionis)‌”‌ کافی است عدد ۵۳۰ را به تاریخ میلادی کنونی اضافه نمایید.

۸. سال روشنایی (Anno Lucis)

59 نماد فراماسونری را بشناسیدتقویم فراماسونری لژ آبی از آفرینش فرضیی جهان آغاز می‌شود؛ اینن ماسون‌ها مبدا تاریخ خود را با استفاده از اصطلاح Anno Lucis (A.L.) به معنی “‌سال روشنایی‌”‌ نامگذاری کرده‌اند.

ساختار این تاریخ، از این باور مذهبی سرچشمه می‌گیرد که جهان در ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توسط “‌معمار بزرگ جهان‌‌”‌ و بر اساس این آیه از فصل یک کتاب پیدایش آفریده شد: “‌و خدا گفت: روشنایی بشود. و روشنایی شد.‌”‌

برای محاسبه‌ی تاریخ بر اساس ‌”‌سال روشنایی (Anno Lucis)‌”‌ تاریخ حاضر را با عدد ۴۰۰۰ جمع کنید.

۹. سال پیدایش (Anno Mundi)

فراماسونری مناسک اسکاتلندی نیز مانند الگوی فراماسونری پیشه‌وری (مراجعه شود به بخش پیشین) آفرینش جهان را مبدا تاریخ خود می‌دانند، ولی به جای سال روشنایی (Anno Lucis) از تاریخ شمار یهودی پیروی می‌کنند که تاریخ را بر اساس محاسبات کتاب مقدس از پیدایش جهان حساب می‌کند. سال پیدایش یا آنو موندی (A.M.) بر اساس برآوردهای خاخام‌ها در قرن دوازدهمِ دوران مشترک برای سالی که در گاه‌شمار عبری به عنوان سال آفرینش جهان قلمداد شده است، در غروب ششم اکتبر ۳۷۶۰ قبل از میلاد مسیح آغاز شد. به این ترتیب، برای محاسبه‌ی تاریخ روز بر اساس سال پیدایش، کافی است تاریخ حاضر را با عددد ۳۷۶۰۰ جمع ببندید.

۱۰. سال تشکیل انجمن شوالیه‌ها (Anno Ordinis)

شوالیه‌های معبد تقویم خود را بر اساس سال تشکیل انجمن شوالیه‌ها در ۱۱۱۸ بعد از میلاد آغاز می‌کنند. Anno Ordinis (A.O.) در لاتین به معنی “‌سال انجمن‌”‌ است (بر اساس استنباط مترجم از تاریخ، ‌مبنی بر تشکیل انجمن برادری توسط شوالیه‌ها برای محافظت از زائران معبد سلیمان در سال ۱۱۱۸ میلادی .م). برای محاسبه‌ی تقویم بر اساس سال انجمن (A.D.) کافی است تاریخ حاضر را از عدد ۱۱۱۸۸ کم کنید.

(پایان بخش اول)

به زودی بخش های بعدی اضافه خواهد شد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

منبع: freemasoninformation

۵۹ نماد فراماسونری را بشناسید

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها