از داوود رشیدی و پرویز پرستویی تا حسین پاکدل‌ و...


برای هنرمندان تئاتر و دوستداران آن، نخستین ماه فصل تابستان با سالروز تولد و درگذشت بیش از 30 هنرمند نام آشنای این عرصه مصادف شده و ما نیز به همین بهانه و به روال ماه‌های قبل تقویم تئاتر کشور را در این ماه با هم مرور می‌کنیم؛ ماهی که در آن...

از داوود رشیدی و پرویز پرستویی تا حسین پاکدل‌ و...
برای هنرمندان تئاتر و دوستداران آن، نخستین ماه فصل تابستان با سالروز تولد و درگذشت بیش از 30 هنرمند نام آشنای این عرصه مصادف شده و ما نیز به همین بهانه و به روال ماه‌های قبل تقویم تئاتر کشور را در این ماه با هم مرور می‌کنیم؛ ماهی که در آن هنرمندانی تاثیرگذار و شناخته‌شده‌ همچون؛ حسین و مهدی پاکدل، پرویز پرستویی، نادر برهانی مرند، علی عمرانی، هرمز هدایت، رضا فیاضی، بهروز بقایی، داوود رشیدی و... چشم به جهان گشودند و البته سودابه اسکویی و منصور والامقام نیز در این ماه چشم از جهان فروبستند.

پرویز پرستویی؛ نقش‌هایی که فراموش‌شدنی نیست

دومین روز نخستین ماه فصل تابستان مصادف است با تولد پرویز پرستویی. بازیگری صاحب‌نام که نقش‌آفرینی‌های ماندگارش در سه مدیوم تئاتر، سینما و تلویزیون، او را به یکی از تاثیرگذارترین و مطرح‌ترین بازیگران کشور بعد از انقلاب اسلامی تبدیل کرده است.

پرویز پرستویی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به او مدرک درجه یک هنری اعظا کرده، در دوم تیرماه سال 1334 در کبودرآهنگ در استان همدان به دنیا آمده است. پدرش کشاورز بوده و زمانی‌که او ۳ سال بیشتر نداشته به تهران مهاجرت کرده است.

دوران کودکی و نوجوانی را در یک خانه اجاره‌ای کوچک در محله دروازه غار سپری کرد. او در مدرسه صادقیه اسلامی در کوچه گمرک تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند. مدتی به ورزش علاقه نشان داد و دروازه‌بان تیم باشگاه کارگران بود. با انتخاب سرمربی مهراب شاهرخی به عنوان دروازه‌بان تیم جوانان انتخاب شد. پس از این زمان به مرکز رفاه نازی‌آباد رفت و شروع به آموختن تاتر کرد. در سال ۱۳۴۸ اولین نقش خود را در نمایشنامه‌ای به کارگردانی پرویز احمدی‌نژاد به نام "ماجرای یک محله" بازی کرد و در سال 1354 جایزه نقش اول کاخ جوانان را برای بازی در نمایش "تسلیم شدگان" از آن خود کرد. او در سال ۱۳۶۰ و زمانی‌که ۲۶ سال سن داشت به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار شد، اما پس از مدتی به خاطر ناهمخوانی این شغل با روحیاتش به اداره تئاتر رفت و تا زمان بازنشستگی در آنجا مشغول به کار شد.

او که نخستین جایزه سینمایی خود را برای بازی در فیلم "دیار عاشقان" در سال 1362 از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده، بازی در بیش از 40 نمایش از سال 1348 تاکنون، نقش‌آفرینی در بیش از 9 سریال تلویزیونی از جمله؛ "رعنا"، "زیر تیغ"، "آوای فاخته"، "امام علی"و... و همچنین ایفای‌نقش در بیش از 38 فیلم بلند سینمایی همچون "آژانس شیشه‌ای"، "مهر مادری"، "آدم برفی"، "کافه ترانزیت"، "موج مرده"، "روبان قرمز" و...، 3 تله تئاتر، 3 فیلم کوتاه و دکلمه در 5 آلبوم موسیقی را در کارنامه هنری خود دارد.

داوود رشیدی؛ یک عمر حضور پررنگ در عرصه نمایش

داوود رشیدی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون 25 تیرماه سال 1312 در تهران، در خانواده‌ای فرهنگی از خاندان حایری مازندرانی چشم به جهان گشود. او تحصیلات متوسطه را به دلیل فعالیت‌های دیپلماتیک پدرش در ترکیه و پاریس به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی را در شهر ژنو ادامه داد و علاوه بر دریافت مدرک لیسانس در رشته حقوق سیاسی از دانشگاه ژنو، دوره کامل کارگردانی و بازیگری تئاتر را در کنسرواتورار ژنو با موفقیت گذراند.

او اولین بار زمانی‌که 7 ساله بود توسط دخترعمه‌اش دکتر طوسی‌حایری به عبدالحسین نوشین برای بازی در نمایش "مردم" معرفی شد. در سال ۱۳۴۳ به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. سپس گروه تئاتر امروز را پایه‌گذاری کرد که هنرمندانی همچون؛ پرویز فنی‌زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی و... به عضویت این گروه درآمدند. در سال ۱۳۵۲ از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمت مدیریت گروه نمایش و سرگرمی‌های آن سازمان (شامل: سریال‌ها، مسابقات، تئاترهای تلویزیونی) مشغول به کار شد. رشیدی از سال ۱۳۵۰ با فیلم سینمایی "فرار از تله" وارد عرصه بازیگری سینما شد و علاوه بر بازیگری و کارگردانی در سینما، تلویزیون و تئاتر به تهیه‌کنندگی سینما نیز روی آورد.

داودد رشیدی بازی در بیش از 36 فیلم بلند سینمایی و از سال 1350 تاکنون، بازی در بیش از 40 نمایش و نقش‌آفرینی در بیش از 12 تله‌تئاتر و بیش از 33 سریال تلویزیونی را در کارنامه هنری خود دارد. نمایش‌های "پیروزی در شیکاگو"، "ریچارد سوم" و "هنر" از آخرین نمایش‌هایی هستند که او در مقام بازیگر و کارگردان روی صحنه برده است.

نقش‌آفرینی او در نقش مفتش شش انگشتی در سریال "هزار دستان" ساخته زنده یا علی حاتمی از جمله بازی‌های فراموش نشدنی داوود رشیدی است که برای همیشه در ذهن‌ها می‌ماند.

حسین پاکدل؛ یک تئاتری متعهد از خطه اصفهان

در نخستین روز تیرماه سال 1338، حسین پاکدل نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مجری شناخته شده سال‌های نه چندان دور تلویزیون، همسر عاطفه رضوی و برادر مهدی پاکدل، بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون که اتفاقا او نیز در دهمین روز تیرماه سال 1359، در اصفهان به دنیا آمده است. پاکدل که در نزد عموم مردم بیشتر به عنوان یکی از مجریان تلویزیون در سال‌های اول انقلاب شناخته می‌شود، علاوه بر مدیریت پخش شبکه یک سیما (بین سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۳) و مدیریت مجموعه تئاتر شهر، نمایشنامه‌های مهمی را نوشته و کارگردانی کرده است.

نویسندگی و کارگردانی نمایش‌های "حضرت والا" و "رقص زمین" و "سمفونی درد" همچنین نگارش نمایشنامه‌های "دکتر نون" و "پروانه‌های آسیایی" از جمله آثار مهم این هنرمند در حوزه تئاتر است. بازی در فیلم‌های سینمایی "برف روی کاج‌ها"، "مسافر ری" و "یاس‌های وحشی" نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که در کارنامه هنری حسین پاکدل دیده می‌شود.

هنرمندانی که در تیرماه از میان ما رفتند

سودابه اسکویی، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر و نخستین فرزند مصظفی و مهین اسکویی متولد سال 1335 در تهران در 25 تیرماه سال 1385 به دلیل بیماری چشم از جهان فروبست. منصور والامقام، بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون متولد 1315 نیز در روز 28 تیرماه سال 1380 دار فانی را وداع گفت.

دیگر تیرماهی‌های تئاتر

علی شریفی نمایشنام
ه‌نویس و کارگردان (1338)، هادی حوری نمایشنامه‌نویس (1344)، داریوش رعیت نمایشنامه‌نویس (1346)، عبید رستمی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان (1349)، سعید آهنگران مقدم بازیگر، کارگردان و محقق (1351)، رضا ولی‌پور دهکردی نمایشنامه‌نویس و کارگردان (1351)، محمد مهنانی بازیگر و مدرس (1328)، عطاالله صفرپور بازیگر و کارگردان (1324)، حمید ابراهیمی بازیگر و کارگردان (1349)، نادر برهانی‌مرند نمایشنامه‌نویس و کارگردان (1349)، فرشته صدرعرفایی بازیگر (1341)، هرمز هدایت بازیگر و کارگردان (1324)، سیدمهرداد رضایی بازیگر (1348)، محمدحسین رازی بازیگر (1349)، فاطمه صمصامی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان (1354)، مهدی پاکدل بازیگر (1359)، مرتضی سیاه تیری کارگردان (1335)، مسعود پاکدل عکاس و بازیگر (1350)، علی عمرانی بازیگر (1339)، شهلا کوهستانی طراح صحنه و چهره‌پرداز (1345)، محسن قبادی بازیگر (1316)، رضا فیاضی بازیگر و کارگردان (1332)، داریوش موفق بازیگر (1348)، بهروز بقایی بازیگر و کارگردان (1332)، عباس بنی عامریان نمایشنامه‌نویس و کارگردان (1317)، فرناز بهزادی کارگردان و طراح عروسک (1328)، اسماعیل همتی پژوهشگر و نمایشنامه‌نویس (1334)، فریندخت زاهدی محقق، مترجم و استاد دانشگاه (1333)، حسین مهکام نمایشنامه‌نویس و کارگردان (1359)، خسرو به‌آیین کارگردان و بازیگر (1335) و حبیب پورسیفی بازیگر (1335) از دیگر هنرمندان متولد تیر ماه هستند که هر کدام به نوبه خود نقش موثری در تئاتر کشورمان داشته و دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تئاتر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس