رحمانیان ˝هنرپیشه نقش دوم˝ بیضایی را به فرهنگسرای اندیشه می‌برد


نمایشنامه‌خوانی هنرپیشه نقش دوم نوشته بهرام بیضایی با کارگردانی محمد رحمانیان و به همت خیریه یاران برکت مهر، ساعت 21، روز 21 تیرماه جاری (14 ماه رمضان)، بعد از افطار در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. نمایشنامه‌ هنرپیشه...

نمایشنامه‌خوانی "هنرپیشه نقش دوم" نوشته بهرام بیضایی با کارگردانی محمد رحمانیان و به همت خیریه یاران برکت مهر، ساعت 21، روز 21 تیرماه جاری (14 ماه رمضان)، بعد از افطار در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

نمایشنامه‌ "هنرپیشه نقش دوم" که یکی از تئاتری‌ترین آثار بهرام بیضایی در قلمرو نمایشنامه‌‌نویسی به شمار می‌رود و دارای ساختار و مفهومی به شدت نمایشی است، یک بار در سال 1382 توسط هادی مرزبان با گروهی متشکل از 50 بازیگر در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت که با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبه‌رو شد.

این نمایشنامه همچنین در سال 1388 نیز در بخش مسابقه صحنه‌ای دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با کارگردانی مشترک مریم ماله‌میر و افشین زمانی اجرا شده است.

در خلاصه نمایشنامه "خاطرات هنرپیشه نقش دوم آمده: موهبت و ذوالفقار در پی یافتن کار و کاسبی به تهران می‌آیند، روزی که دیگر از یافتن کار ناامید شده‌اند مردی به آنها پیشنهاد کار می‌دهد. کار آنها در واقع خرابکاری بر ضد دولت است و باید در لباس آدم‌های مختلف ذهن مردم را بر ضد دولت مغشوش کنند ولی آنها به خاطر سادگی‌شان از این موضوع بی‌اطلاع هستند. ذوالفقار عاشق زنی در این گروه به نام بلقیس می‌شود، آنها به واسطه راهنمایی‌های بلقیس در کارشان پیشرفت می‌کنند. بلقیس در یکی از تظاهرات‌ها دستگیر می‌شود. موهبت متوجه خطرات کارشان می‌شود، گروه را ترک می‌کند و در یک موزاییک‌سازی مشغول کار می‌شود. ذوالفقار که پول چشم‌هایش را کور کرده می‌ماند تا اینکه در تظاهرات به دست نیروهای مسلح کشته می‌شود.

گفتنی است، علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، اشکان خطیبی، علی سرابی، رامین ناصرنصیر، هومن برق‌نورد، بهرام ابراهیمی، سها سناجو و پرستو رحمانیان به عنوان نقش‌خوانان نمایشنامه "هنرپیشه نقش دوم"، محمد رحمانیان را همراهی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تئاتر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!