شش مورد از بهترین استفاده های موسیقی کلاسیک در کارتون های تام و جری


مشاهده پیوست 174541 ​ همگی ما، درکودکی خاطراتی درمورد تام و جری داریم که با شوخی های پر سروصدا و خنده دار و ارتباط عجیب و غریبشان گره خورده است. هرچند به عنوان یک بزرگسال، ممکنست به ستیزه جویی دائمی شخصیت ها، و تمایلشان به انجام اعمال شرورانه، با دید منفی نگریسته باشید. با این حال، در مورد کارگردان صدا، اسکات بردلی،...

شش مورد از بهترین استفاده های موسیقی کلاسیک در کارتون های تام و جری

همگی ما، درکودکی خاطراتی درمورد تام و جری داریم که با شوخی های پر سروصدا و خنده دار و ارتباط عجیب و غریبشان گره خورده است. هرچند به عنوان یک بزرگسال، ممکنست به ستیزه جویی دائمی شخصیت ها، و تمایلشان به انجام اعمال شرورانه، با دید منفی نگریسته باشید.
با این حال، در مورد کارگردان صدا، اسکات بردلی، که این صحنه های پیاپی را با موسیقی پیچیده ی کلاسیک، جز و پاپ درآمیخته است، جز تقدیر، سخنی نمیتوان گفت. موسیقی لیست، شوپن و اشتراوس کاملا با حرکات شخصیت ها هماهنگ شده اند.

کنسرت گربه
در این قسمت مربوط به 1947، میتوانیم راپسودی مجاری شماره 2 فرانتز لیست را بشنویم. تام درحالی که لباس فراک پوشیده، با وقار مشغول نواختن پیانو است و البته که جری غیرقابل تحمل، پیانو را به عنوان خانه ی موقتی خودش انتخاب کرده.
جامعه ی موسیقی کلاسیک میتواند با تام بیچاره همدردی کند: قطعه دارای چالش تکنیکی بزرگیست و در پایان قرن نوزدهم، نواختن این قطعه به نوعی استاندارد طلایی غیر رسمی، برای اثبات توانایی پیانیست ها تبدیل شد.

کیتی فویلد
این قسمت، در خانه اتفاق می افتد، تام به شدت مشغول تعقیب جری است و انواع نقشه ها را به کار میبندد تا خودش را از شر او خلاص کند. اما یک قناری که در قفس است به کمک موش می آید تا با تام مقابله کند. در این قسمت ارجاعات زیادی به آرایشگر سویل وجود دارد. شاید به این خاطر که هر سه شخصیت، خودشان را به اندازه ی فیگارو، باهوش میدانند.

تام و جری در جشن هالیوود

این مرتبه تام نوازنده ی پیانو نیست، در عوض با چوب، اورتور فلدرماس را رهبری میکند. البته جری خودش را میرساند، از لژ (پودیم) بالا میاید و در ابتدا سعی میکند در کنار تام، رهبری کند. اما بعد سعی میکند صحنه را از او برباید.
با این حال، هر دو نوعی از پیوستگی (ظاهری) را تجربه میکنند. این درحالیست که ترک مخاصمه کوتاهست. در ابتدا، جری سعی میکند (پودیوم) سکوی اجرا را به چرخ متصل کند به شکلی که تام، توسط اتوبوس از صحنه خارج شود و سپس تمام نوازندگان ناپدید میگردند در نتیجه، تام مجبور میشود نواختن تمام سازها را خودش به عهده بگیرد.

گربه ی پرنده
این بار نوبت تام است که برای سرگرمی، تصمیم بگیرد قناری خوابالودی را اسیر کند. نیازی به گفتن نیست که جری هنگام ترک استراحتگاهش، شاهد ماجراست. موش و پرنده، به شکل مکرر یکدیگر را از خشم گربه ی عصبانی نجات میدهند و سرانجام علیه او متحد میشوند. در بخشی از ماجرا، گربه به طور اتفاقی، صاحب یک جفت بال میشود که بخشی از یک لباس پاره شده است و او را قادر به پرواز میکند. موسیقی این کشف تام، سرناد گراند والس بریلیانت شوپن است که با (تمپوی vivo نواخته میشود.

اپرای کارمن
تام در یکی از خیابانهای شلوغ نیویورک، جری را تعقیب میکند. در این تعقیب و گریز، آنها به تالار اپرای متروپولیتن میرسند، جایی که کارمن بیزت در حال اجراست. زمانی که جری درگیر ورود به خانه ی اپراست، تام خودش را به عنوان یکی از اعضای ارکستر، جا میزند و موفق میشود خودش را به باجه ی اپرا برساند، در حالی که چیزی را حمل میکند که در نظر اول، شبیه کنتراباس به نظر میرسد. در نهایت مشخص میشود که داخل جعبه، یک ویلن است که در حقیقت پخش کننده ی صداست (ضبط صوت است). تام وانمود میکند که هنرمندست تا بتواند به ادامه ی شکار بپردازد. با این حال، جری از دشمن گربه سانش چابک تر است. در ادامه ی این قسمت، او را در لباس اسکالیمو میبینیم. درحالی که کارمن به جای خواندن آوازهای مشهورش، از نفرت جیغ میکشد.

Snowbody عاشق من است
جری هنگامی که در کوه های آلپ است، در یک گلوله ی برف گیر می افتد و در حال چرخیدن، وارد مغازه ی پنیر فروشی میشود که البته تام آنجا به آرامی در حال استراحت است تا زمانی که موش تصمیم میگیرد آرامشش را به هم بزند و میان تکه های پنیرامنتال (نوعی پنیر) شیرجه برود. تام موفق میشود از شر موش خلاص شود و او را در برفهای بیرون پرت کند اما احساس گناه بر او چیره میشود و جری را که تقریبا یخ زده است، با نوشیدنی احیا میکند. این قسمت، در حالی خاتمه می یابد که جری در لباس عروسک های سوئیسی، در حال رقص با نوای پیانوی تام است.
این اپیزود، دارای گلچینی از رپرتوارهای شوپن است نظیر اتود روولوشنری، گرند والس بریلیانت و فانتزی ایمپرومپتو.

با تشکر از استاد @Farhood گرامی بابت ویرایش و جناب @Light عزیز که زحمت اضافه کردن موزیک را عهده دار شدند.

منبع:
Six Best Uses Of Classical Music In Tom and Jerry Cartoons

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موسیقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ علیراد قسمت