منیسک دیسکوئید


منیسک دیسکوئیدDiscoid Meniscus به طور طبیعی بافتی شبیه به واشر در داخل زانو به نام منیسک(Meniscus) وجود دارد که جنس آن از بافت فیبری-غضروفی (فیبروکارتیلاژ) است.

مقالات ارتوپدی

منیسک دیسکوئید Discoid Meniscus

به طور طبیعی بافتی شبیه به واشر در داخل زانو به نام منیسک (Meniscus) وجود دارد که جنس آن از بافت فیبری-غضروفی (فیبروکارتیلاژ) است.

در تعدادی از افراد نوعی ناهنجاری مادرزادی در منیسک وجود دارد که به آن مینیسک دیسکویید گفته میشود و بیشتر این شکل از منیسک در منیسک خارجی زانو و کمتر در منیسک داخلی اتفاق میفتد. در این اختلال معمولا ضخامت منیسک بیشتر بوده و منیسک سطح بیشتری از مفصل را میپوشاند و در رایج ترین نوع تقسیم بندی به دو نوع منیسک دیسکوئید کامل (Complete) و ناکامل (Incomplete) طبقه بندی میشود.

نحوه ی برخورد با منیسک دیسکوئید بستگی به علائم بالینی دارد. گاهی جراح در حین عمل جراحی آرتروسکوپی زانو به علتی دیگر مثلا برای پارگی رباط صلیبی متوجه وجود منیسک دیسکوئید در بیمار میشود و اگر پارگی نداشته باشد اقدامی در این مورد صورت نمیگیرد ولی اگر مینیسک دیسکوئید دچار پارگی شده و یا علائم بالینی مثل درد، تورم و تجمع مایع مکرر در زانو، قفل شدن زانو و یا احساس یا شنیدن صدای غیرطبیعی مکرر در زانو مثل Snapping، Popping، Clunking و یا Clicking ایجاد کند باید قسمتی و یا تمام منیسک دیسکوئید خارج شود و به اصطلاح منیسککتومی ناکامل (Partial) و یا کامل انجام شود.

لازم به ذکر است بسیاری از موارد منیسک دیسکوئید قبل از انجام جراحی با کمک تصویربرداری MRI قابل تشخیص است و به اصطلاح بصورت Blocklike در نمای ساژیتال دیده میشود و پارگی آن نیز اغلب قابل تشخیص است.

منیسک دیسکوئید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظر رهبر انقلاب درباره ادغام ارتش چه بود؟