از کجا بفهمیم دختری واقعا زن زندگی مان است؟


با توجه به انتخاب همسری ایده آل بعنوان یکی از دغدغه های پسران،مجموعه ای از علائمی که نشان می دهد یک دختر، واقع زن زندگی است را از دید متخصصان بیان می کنیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دیگر گذشت آن زمان که پسران و دختران در سنین پایین و با یک شرایطی کاملا ساده و […] نوشته از کجا بفهمیم دختری واقعا زن زندگی مان است؟ اولین بار در نبض ما...

با توجه به انتخاب همسری ایده آل بعنوان یکی از دغدغه های پسران،مجموعه ای از علائمی که نشان می دهد یک دختر، واقع زن زندگی است را از دید متخصصان بیان می کنیم.

شاید دوست داشته باشید
افزایش خشونت در کارخانه آیفون
علت انتشار بوی نامطبوع در خاش، فوران «آتشفشان تفتان» نیست

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دیگر گذشت آن زمان که پسران و دختران در سنین پایین و با یک شرایطی کاملا ساده و آسان زندگی مشترک خود را آغاز می کردند هرچند که هنوز به گرفتن شرایط ساده برای ازدواج تاکید می شود اما دیگر مانند قبل صدای عروسی و ساز و دهل از خانه ها بیرون نمی آید.

درصورتی که ذاتا هر جوانی میل به ازدواج و تشکیل خانواده دارد اما برخی جوانان امروزی معمولا با به کاربردن عبارتی مانند “هنوز زود است” یا “دختر یا پسر مورد ایده آل را پیدا نکردم” از مسئله ازدواج دوری می کنند چرا که با توجه به شرایط زندگی های امروز و ویژگی های جنس مخالف، گاهی خود را قادر به برطرف کردن نیازهای یک زندگی مشترک نمی دانند.

به قول آنها “دختر و پسر خوب زیاد است اما زن و پسر زندگی کن وجود ندارد”.

نگاههای این چنینی به ازدواج گاهی جوانان را در انتخابات خود با مشکل روبه رو می کند وباعث می شود یا قید ازدواج را بزنند یا حتی شکست را تجربه کنند لذا با مشورت و نظرخواهی از متخصصان روانشناسی تصمیم گرفتیم چند نکته و معیار مهم برای تشخیص دختری که واقعا برای زندگی مشترک موفق، مناسب است را مطرح کنیم.

خودشناسی حرف اول را می زند

علی باجلان متخصص روانشناسی و مشاور خانواده در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با توجه به اینکه آیتم های متعددی برای شناخت زن زندگی وجود دارد، بیان کرد: قبل شناخت این آیتم ها، فرد ابتدا باید خود را به درستی بشناسد، بدین صورت که ببیند از زندگی، کار، عشق و همسر آینده اش چه تعریفی دارد و سپس براساس این تعریف و ملاکهای خود، شخص ایده آلش را شناسایی کند. وی افزود: درواقع اولویت بندی معیارهای یک زن زندگی مناسب، از فردی به فرد دیگر به دلیل شخصیت های متفاوت، فرق دارد.

نشانه های یک زن زندگی باهوش

این مشاور خانواده درباره مهمترین ملاکها عنوان کرد: دختری که قرار است بعنوان همسر انتخاب شود باید برای خود، خانواده، ارزش ها و باورهایش احترام قائل باشد و با شناخت اهداف منطقی خود بداند که از زندگی مشترک آینده اش چه انتظارات و توقعاتی دارد. وی با اشاره به اینکه احترام به اطرافیان مهمترین آیتم مورد تاکید بعد از خودشناسی است، بیان کرد: دختری که حضورا یا حتی تلفنی با اطرافیان بخصوص پدر و مادر خود به نحو مطلوب صحب نمی کند، دائما با نقد و انتقاد از دیگران گله و شکایت دارد یعنی برای بدون هوش کافی برای خانواده اش که سالهای عمرش را با آنها گذرانده، احترام قائل نیست.

به گفته این روانشناس، هوش توانایی سازگاری فرد با محیط است و هرچقدر فرد باهوش تر باشد راحت تر می تواند خود را با شرایط خانه، زندگی و مقررات زندگی وفق دهد. داشتن اخلاق خوب دختر در زندگی مشترک یعنی؛ مهربانی، گذشت، فداکاری و ارتباط اجتماعی مناسب که نشان از هوش بالای او در زندگی است.

زندگی هایی که با باد جابجا می شوند

داشتن شخصیت مستقل بعنوان سومین ملاک مدنظر یعنی فرد بتواند خود تصمیم گیرد و روی آن مصر باشد. وی افزود: بعنوان مثال وقتی فرد درباره یک موضوع با مشورت و نظرخواهی از دیگران تصمیم نهایی می گیرد نباید مجدد تحت تاثیر حرف اطرافیان مانند دخترخاله، دختر عمو یا هرفرد دیگری آن را تغییر دهد، درحقیقت به طورکاملا عامیانه دهان بین نباشد. این روانشناس دهان بین بودن را معمولا برای بانوان دانست و بعنوان یک آیتم مهم در انتخاب زن زندگی مطرح کرد: این ویژگی باعث می شود فرد مدام در تصمیم گیری های خود دچار شک و تردید باشد و ارزشها و تلاشهای خود را کم یا زیاد کند.

دختر منتخبتان در خانه کار می کند؟

باجلان چهارمین ملاک را مسئولیت پذیری طرف مقابل دانست و گفت: وقتی قرار است دو نفر یک زندگی مشترک را شروع کنند باید هرکدام نسبت به وظایف قبلی و جدید خود مسئولیت پذیر باشند طبیعتا هنگامی که دختری قبل ازدواج در هیچکدام از کارهای خانه، خانواده را همراهی نمی کند یا حتی برای پول توجیبی خود تدبیر اقتصادی ندارد، گزینه مناسبی برای تشکیل زندگی مشترک نیست چون بدون شک این شیوه را پس از ادواج هم ادامه می دهد.

وی افزود: مراجعانی داشتم که این رفتار همسر خود را قبل ازدواج به امید آنکه در آینده مجبور به انجام می شوند، نادیده گرفتند و حال با مشکلات مختلف روبه رو شده اند. به گفته این مشاور خانواده، پسر یا دختر وقتی در خانواده مسئولیت پذیری را یادنگرفته باشند بدون شک در هنگام ازدواج هم کارها را پشت گوش می اندازند.

نه از این طرف بام بیفتید و نه از آن طرف

باجلان همچنین درباره ویژگی انعطاف پذیری زوجین در زندگی مشترک اظهار داشت: هرچند که اکثر دختران این ویژگی را به اطاعت کامل از همسر ( چشم گفتن درهمه امور) تعبیر می کنند اما واقعا این تعبیر درست نیست و اصل آن بدین صورت است که فرد تنها یک راه حل و تصمیم را درست نداند و بتواند به راه حلهای دیگر فکر کند و درصورت بهتر بودن آنها ، از تصمیم خود کوتاه آید.

وی افزود: وقتی دختر یا پسر می بیند که زندگی خانوادگی و زناشویی اش با اقدام عملی که قبلا انجام نمی داده، پابرجا و مستحکم تر می شود باید نسبت به انجامش اقدام کند یا حتی در یک زندگی مشترک فرد باید از خیلی سلایق و کارهایی که قبلا انجام می داده دست کشد و کوتاه آید.

به گفته این مشاور خانواده، چشم گفتن به همسر در همه امور نشان از نبود هویت فردی و شخصیت مستقل است که به هیچکدام از زوجین توصیه نمی شود، درواقع زوجین باید با مشورت و انعظاف پذیری، زندگی خود را به نحو احسن پیش برند و زندگی موفقی را تجربه کنند.

معیاری مهم برای پسران ایرانی

باجلان با بیان اینکه اخلاق مدار بودن یکی از آیتم های مهم برای جوانان بخصوص پسران و مردان ایرانی است، تصریح کرد: اخلاق مداری یعنی فرد در روابط خود حد و مرز را رعایت کند. اگر کسی که برای ازدواج انتخاب می شود به راحتی در غیاب یا حتی حضور همسرش به صحبت، شوخی و خنده نابجا با جنس مخالف بپردازد، ذهنیت بدی را می سازد.

وی ادامه داد: متاسفانه داشتن چند نوع دوست مختلف (بعنوان مثال جاست فرند) برای فردی که متاهل است متاسفانه در زندگی های امروزی وجود دارد درصورتی که زن یا مرد نباید کاری انجام دهند که ذهنیت طرف مقابل نسبت به وفاداری آنهادرگیر شود.

به گفته این روانشناس ، یکی از حقوق مردان این است که زن در غیاب مرد، امنت دار مال و آبروی همسرش باشد. شاید دختر یا پسر قبل ازدواج روابط گستره بسیاری داشته باشند اما بعد آن باید حد و حدود زندگی و همسرشان را رعایت کنند.

روش قدیمی انتخاب همسر دیگر جواب نمی دهد

باجلان بعد از طرح معیارهای یک زن زندگی، با اشاره به تحقیقات قبل از ازدواج عنوان کرد: خانواده ها در سالهای گذشته برای ازدواج از تحقیقات محلی استفاده و با سوال از همسایه و آشنایان، دختر مناسب پسر خود را انتخاب می کردند اما امروزه با گسترش آپارتمان نشینی و عدم ارتباطات وسیع، دیگر مردم کمتر نسبت به هم، آشنایی و اطلاعات کافی دارند لذا تحقیقات محلی نمی تواند زیاد کمک کننده باشد.

وی یادآور شد: بنابراین پسر و دختر باید بعد شناسایی کامل خود، تمامی معیارها و ویژگی های مدنظرشان را از یکدیگر سوال کنند و در رفت آمدهای متوالی خانواده ها برای خواستگاری و آشنایی، رفتار را با گفتار طرف مقابل تطبیق دهند. درحقیقت تصمیم گیری بر این اساس و سنجش معیارها می تواند داشتن یک زندگی موفق و خوشبخت را تضمین کند.

به اعتقاد باجلان، فرد نباید در شناخت طرف مقابل عجله کند و اگر قصد ازدواج جدی است خانواده ها طی چندین جلسه برای آشنایی بیشتر دختر و پسر با هم، رفت وآمد داشته باشند تا با شناخت کامل نتیجه و تصمیم نهایی گرفته شود.

بنابراین خودشناسی و سپس در نظر گرفتن مسائلی که یک زندگی مشترک موفق را تضمین می کند پیش از ازدواج بسیار مهم است و افراد باید برای آن زمان گذارند. پسران باید بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ خانوادگی خود دختری را در نظر بگیرند و سپس ویژگی های او را با معیارهایشان تطبیق دهند، معیارهای فوق الذکر از جمله ملاکهای مشترک بین تمام پسران بود که تنها ممکن است اولویت بندی و شدت و ضعف آنها از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد.

از کجا بفهمیم دختری واقعا زن زندگی مان است؟
امتیاز شما :

سوال پزشکی دارید ؟!؟
همین الان از طریق تلگرام سوال خود را بپرسید و پاسخ خودتون را در یافت کنید !
کانال نبض ما رو نمی دانید ؟!! می توانید از طریق کانال تلگرام نبض ما آخرین مطالب سایت را دنبال کنید !

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نوجوانی و بلوغ

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403